شیخ نجم الدین خضر بن محمد بن علی رازی حَبْلَرودی، متکلم و فقیه شیعیِ قرن نهم است.
کاشف الحقایقکاشف الحقایق فی شرح درّة المنطق، در شرح کتاب درّةالمنطق. شمس الدین محمد جرجانی کتاب کبری، نوشته پدرش میرسیدشریف جرجانی، را از فارسی به عربی ترجمه کرد و آن را درّةالمنطق نامید. کاشف الحقایق، به گفته خود حبلرودی، اولین تألیف اوست. وی آن را به درخواست محمدبن تاج الدین حاج خلیفه نوشته و در ۸۲۳ تألیف آن را به پایان رسانده است.
جامع الدقائقجامع الدقائق، در شرح رساله غرةالمنطق شمس الدین محمد جرجانی. غرةالمنطق ترجمه عربی کتاب صغری، اثر میرسیدشریف جرجانی، است. حبلرودی این شرح را در زمان حیات مؤلف، پیش از ۸۳۸، نوشته است. حبلرودی در انتهای جامع الدقائق از تألیف دیگر خود با عنوان کتاب القوانین نام برده که ظاهرآ آن نیز در حوزه منطق بوده است.
التحقیق المبینالتحقیق المبین، شرح نهج المسترشدین فی اصول الدین تألیف علامه حلّی، که حبلرودی آن را در ۸۲۸، پس از مفارقت از، شمس الدین محمد، در حلّه تألیف نمود.
جامع الاصولجامع الاصول فی شرح رسالة الفصول یا شرح الفصول، در شرح رسالة الفصول خواجه نصیرالدین طوسی در کلام. اصل کتاب طوسی به فارسی (سی فصل) است. محمدبن علی جرجانی آن را به عربی برگرداند و حبلرودی آن را شرح کرد. وی تألیف این کتاب را، که شرح مزجی است، در کربلا آغاز نمود و در ۸۳۴ در مشهد به پایان رساند.
جامع الدررجامع الدرر، شرحی مبسوط بر باب حادی عشر علامه حلّی در کلام.
از تاریخ دقیق تولد او اطلاعی در دست نیست.اصل وی از حبلرود، دهستانی در فیروزکوه، بوده و پدرش، شمس الدین محمدبن علی رازی، از علما بوده است.خود او از عالمان معاصر علامه دوانی بوده و در منابع، جامع بیش تر علوم زمانه خود دانسته شده است.حرّ عاملی علم و اعتقاد وی را ستوده است.حبلرودی در شیراز از شمس الدین محمد، فرزند می رسید شریف جرجانی، علوم معقول را فرا گرفت و تا حدود ۸۲۸ نزد وی ماند، سپس عازم عراق شد.وی مدتی نزد علمای حلّه تلمذ کرد، سپس به نجف رفت و تا پایان عمر در آن جا به تألیف و تدریس پرداخت.او کتابدار (خازن) کتابخانه حرم علی بن ابی طالب بود.
خضر حبلرودی رازی در نجف وفات یافت و در همان جا به خاک سپرده شد.تاریخ دقیق وفات وی در منابع نیامده، اما براساس سال تألیف برخی آثارش، احتمالاً وفات او را حدود ۸۵۰ بوده است.
از حبلرودی آثاری برجای مانده که از جمله آنهاست:
کاشف الحقایقکاشف الحقایق فی شرح درّة المنطق، در شرح کتاب درّةالمنطق. شمس الدین محمد جرجانی کتاب کبری، نوشته پدرش میرسیدشریف جرجانی، را از فارسی به عربی ترجمه کرد و آن را درّةالمنطق نامید. کاشف الحقایق، به گفته خود حبلرودی، اولین تألیف اوست. وی آن را به درخواست محمدبن تاج الدین حاج خلیفه نوشته و در ۸۲۳ تألیف آن را به پایان رسانده است.
جامع الدقائقجامع الدقائق، در شرح رساله غرةالمنطق شمس الدین محمد جرجانی. غرةالمنطق ترجمه عربی کتاب صغری، اثر میرسیدشریف جرجانی، است. حبلرودی این شرح را در زمان حیات مؤلف، پیش از ۸۳۸، نوشته است. حبلرودی در انتهای جامع الدقائق از تألیف دیگر خود با عنوان کتاب القوانین نام برده که ظاهرآ آن نیز در حوزه منطق بوده است.
التحقیق المبینالتحقیق المبین، شرح نهج المسترشدین فی اصول الدین تألیف علامه حلّی، که حبلرودی آن را در ۸۲۸، پس از مفارقت از، شمس الدین محمد، در حلّه تألیف نمود.
جامع الاصولجامع الاصول فی شرح رسالة الفصول یا شرح الفصول، در شرح رسالة الفصول خواجه نصیرالدین طوسی در کلام. اصل کتاب طوسی به فارسی (سی فصل) است. محمدبن علی جرجانی آن را به عربی برگرداند و حبلرودی آن را شرح کرد. وی تألیف این کتاب را، که شرح مزجی است، در کربلا آغاز نمود و در ۸۳۴ در مشهد به پایان رساند.
جامع الدررجامع الدرر، شرحی مبسوط بر باب حادی عشر علامه حلّی در کلام.
از تاریخ دقیق تولد او اطلاعی در دست نیست.اصل وی از حبلرود، دهستانی در فیروزکوه، بوده و پدرش، شمس الدین محمدبن علی رازی، از علما بوده است.خود او از عالمان معاصر علامه دوانی بوده و در منابع، جامع بیش تر علوم زمانه خود دانسته شده است.حرّ عاملی علم و اعتقاد وی را ستوده است.حبلرودی در شیراز از شمس الدین محمد، فرزند می رسید شریف جرجانی، علوم معقول را فرا گرفت و تا حدود ۸۲۸ نزد وی ماند، سپس عازم عراق شد.وی مدتی نزد علمای حلّه تلمذ کرد، سپس به نجف رفت و تا پایان عمر در آن جا به تألیف و تدریس پرداخت.او کتابدار (خازن) کتابخانه حرم علی بن ابی طالب بود.
خضر حبلرودی رازی در نجف وفات یافت و در همان جا به خاک سپرده شد.تاریخ دقیق وفات وی در منابع نیامده، اما براساس سال تألیف برخی آثارش، احتمالاً وفات او را حدود ۸۵۰ بوده است.
از حبلرودی آثاری برجای مانده که از جمله آنهاست:
wiki: خضر بن محمد حبلرودی رازی