خط ۱ متروی تبریز یکی از مسیرهای قطارشهری سیستم متروی تبریز می باشد. این مسیر دارای دو پایانه ائل گلی (در ابتدای مسیر) و لاله (درانتهای مسیر) می باشد. این مسیر به طول ۱۷٫۲ کیلومتر، در سه فاز طراحی شده و شامل ۱۸ ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است. هر یک از فازهای سه گانه خط اول قطار شهری تبریز، در قالب ۶ ایستگاه مطالعه و اجرا شده و فاصله ایستگاه ها از یکدیگر طبق استاندارهای جهانی، ۹۰۰ متر است.نبو
ایستگاه های ایل گلی، وزارت امور خارجه، امام رضا، خیام، ۲۹ بهمن و استاد شهریار، شش ایستگاه مربوط به فاز نخست خط اول را تشکیل می دهند. سایر فازهای قطار شهری، با عبور از خیابان امام خمینی ادامه داشته و از طریق چهارراه محققی به قونقا و از این محل، به خیام و در نهایت به شهرک نور ختم می شود. در خط یک متروی تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، تنوع مقاطع در اجرای قطار شهری، مشهود است. از مجموع ۱۷٫۲ کیلومتر خط یک قطار شهری، حدود ۸ کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده حفاری آن در عمق حدود ۱۰ الی ۲۷ متری زمین، با دستگاه حفاری بوده است.
این خط تا قبل از افتتاح فاز اول خط یک متروی تبریز در نقشه به رنگ قرمز نشان داده می شد، ولی با تغییر ایجاد شده در نقشه مترو تبریز، در ایستگاه ها از رنگ سبز دودی برای نشان دادن رنگ خط استفاده می شود.
این پایانه که در منطقه ائل گلی تبریز احداث گردیده، شامل سالن توقفگاه (جهت توقف حدود یک سوم واگن های خط ۱) و بازدید روزانه (جهت شستشوی واگن ها) و تعمیرات نیمه سنگین واگن ها بوده و مشخصات کلی آن به شرح ذیل می باشد:
ایستگاه های ایل گلی، وزارت امور خارجه، امام رضا، خیام، ۲۹ بهمن و استاد شهریار، شش ایستگاه مربوط به فاز نخست خط اول را تشکیل می دهند. سایر فازهای قطار شهری، با عبور از خیابان امام خمینی ادامه داشته و از طریق چهارراه محققی به قونقا و از این محل، به خیام و در نهایت به شهرک نور ختم می شود. در خط یک متروی تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، تنوع مقاطع در اجرای قطار شهری، مشهود است. از مجموع ۱۷٫۲ کیلومتر خط یک قطار شهری، حدود ۸ کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده حفاری آن در عمق حدود ۱۰ الی ۲۷ متری زمین، با دستگاه حفاری بوده است.
این خط تا قبل از افتتاح فاز اول خط یک متروی تبریز در نقشه به رنگ قرمز نشان داده می شد، ولی با تغییر ایجاد شده در نقشه مترو تبریز، در ایستگاه ها از رنگ سبز دودی برای نشان دادن رنگ خط استفاده می شود.
این پایانه که در منطقه ائل گلی تبریز احداث گردیده، شامل سالن توقفگاه (جهت توقف حدود یک سوم واگن های خط ۱) و بازدید روزانه (جهت شستشوی واگن ها) و تعمیرات نیمه سنگین واگن ها بوده و مشخصات کلی آن به شرح ذیل می باشد:
wiki: خط ۱ متروی تبریز