کلمه جو
صفحه اصلی

ابن رومیه

فرهنگ فارسی

طبیب و گیاه شناس و محدث مولد اشبیلیه

لغت نامه دهخدا

ابن رومیه. [ اِ ن ُ می ی َ ] ( اِخ ) ابوالعباس احمدبن محمد اشبیلی ( 561-637 هَ.ق. ). طبیب و گیاه شناس و محدث. مولد اشبیلیه ، او برای معاینه نباتات و تکمیل فن خود به مصر و شام و عراق و حجاز سفر کرد. در مصر ابوبکر ملک عادل بن ایوب مقدم او گرامی داشت. از اوست کتاب تفسیر اسماء الاودیة المفرده و مقالة فی ترکیب الادویه ، و بعض کتب نیز در حدیث داشته است.

دانشنامه عمومی

ابن رومیه طبیب، گیاه شناس، داروساز، محدث و فقیه شافعی بود. القابش عبارتند از غَشاب، نباتی و زهری. او در غرب بیشتر با نام ابوالعباس النباتی شناخته شده است و بیشتر به دلیل معرفی شیوه علمی تجربی در حوزهٔ دانش شناخت ویژگیهای مواد دارویی (ماتریا مدیکا) شهرت یافته است. در سال ۵۶۱ قمری متولد و در ۶۳۷ قمری فوت کرد.
علوم در کشورهای اسلامی
پزشکی در جهان اسلام
نیای بزرگش از پزشکان قُرطَبه (کوردبای کنونی) بود. آن ها اصالتاً از برده های آزادشده در اسپانیای تحت تسلط مسلمانان بودند و عنوان ابن الرومیه به دلیل نسب رومی (یونانی) مادرش به وی اطلاق شده است. خانوادهٔ او از قرطبه به اشبیلیه (سویا یا سویل کنونی) که مرکز حکومت موحدون آندلس بود مهاجرت کرد و او در این شهر به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات مقدماتی از بزرگانی چون ابوعبدالله بن زرقون، ابوعبدالله الیابری، ابن جمهور، ابن العربی، ابن جد و … دانش حدیث را فراگرفت. او در کنار فراگیری علم حدیث، علاقمند و پیگیر فراگیری دانش گیاه شناسی نیز بود بگونه ای که در سال ۵۸۰ قمری زادگاهش را ترک کرد و در مغرب العُدوه به شناخت ویژگی های گیاهان پرداخت. او سپس به بخش آفریقایی حکمت موحدون مهاجرت کرد و بعد از آن راهی مصر، شام، عراق و حجاز شد. در همه این مدت به مطالعه در مورد گیاهان مشغول بود. در سفرهایش از یادگیری حدیث غفلت نکرد و از منبر محدثین بزرگ در عراق و موصل و دمشق نظیر ابوالوقت السجزی، ابوعبدالله فراوی و ابوالفتح بن البطی بهره گرفت. ابن ابی اصیبعه و ابن خطیب که معاصر وی بوده اند، بسیار از او تمجید کرده اند. هنگام حضور ابن رومیه در اسکندریه آوازه وی به ملک عادل ابوبکر بن ایوب، از حاکمان ایوبی، رسید. ملک عادل او را به قاهره فراخواند و با تعیین مقرری، اقامت دائم او در مصر را خواستار شد. اما او با عذر نیاز به تکمیل پژوهش و ادای فریضه حج دعوت او را نپذیرفت. پس از زیارت حج به زادگاهش بازگشت و تا پایان عمر در همان جا ماند و در دکانی به فروش گیاهان دارویی اشتغال ورزید. وی پس از تألیف الرحلة النباتیة بینایی خود را از دست داد و سرانجام در زادگاهش درگذشت.
او برجسته ترین گیاه شناس مسلمان است. دامنه تحقیقات او در خصوص گیاهان علاوه بر پزشکی خود گیاه شناسی را نیز شامل می شود. بزرگترین شاگردش ابن بیطار بود. او گیاهان بسیاری را در شمال آفریقا و حجاز کشف و نام و خواص آن ها را در بزرگترین اثر خود یعنی الرحلة النباتیة جمع آوری کرد. متأسفانه این کتاب اکنون در دسترس نیست. او به ادبیات هم علاقه داشت گرچه ادعای شاعری نمی کرد. در کتب شاگردانش اشعاری از او نقل شده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اِبْن ِ رومیّه ، ابوالعباس احمد بن محمد بن مُفَرِّج (۵۶۱ -۶۳۷ق / ۱۱۶۵- ۱۲۳۹م )، ملقب به عَشّاب ، نباتی و زهری، گیاه شناس و داروشناس ، محدث و فقیه ظاهری مالکی است.
نیای بزرگش از پزشکان قُرطُبه بود. خانواده او از قرطبه به اشبیلیه مهاجرت کرد و احمد در این شهر که در آن وقت مرکز حکومت موحدین اندلس بود و شهرت و اعتبار فراوان داشت ، دیده به جهان گشود. وی پس از تألیف الرحلة النباتیة بینایی خود را از دست داد و سرانجام در زادگاهش درگذشت.
اساتید
پس از پایان تحصیلات مقدماتی ، از دانشمندان و محدثین بزرگی چون ابوعبدالله بن زرقون ، ابو عبدالله الیابُری ، ابن جمهور ، ابن العربی ، ابن جد و دیگران اخذ حدیث کرد. همزمان با تحصیل علوم دینی به پژوهش در گیاه شناسی نیز همت گماشت .در ۵۸۰ق /۱۱۸۴م برای تکمیل معلومات خود زادگاهش را ترک گفت. ابتدا در مغرب العُدوة (در اندلس ) به مطالعه و شناخت ویژگیهای گیاهان پرداخت . پس از آن به افریقیه رفت ، سپس در ۶۱۳ق /۱۲۱۶م وارد مصر شد. آنگاه به شام و عراق و حجاز مسافرت کرد و در تمام این مدت به پژوهش درباره گیاهان مشغول بود. و در همین ایام از شنیدن حدیث نیز غافل نماند و از محدثین بزرگ در بغداد و موصل و دمشق از جمله ابوالوقت السَجْزی، ابو عبدالله فراوی و ابوالفتح بن البطی ْ و دیگران حدیث فرا گرفت، ولی تخصص او به ویژه در گیاه شناسی بود، چندانکه ابن ابی اصیبعه که معاصر وی بوده است ، او را از بزرگ ترین علما و فضلا و ابن خطیب او را عجیب ترین انسان عصر خود و ازمنه قبل و بعد دانسته است .وی برجسته ترین گیاه شناس مسلمان است که نباتات را نه فقط از دیدگاه پزشکی بلکه از نظر دانش گیاه شناسی نیز مطالعه کرد و توانست زمینه این علم را توسعه داده ، تجارب خود را به وسیله شاگردانش که بزرگ ترین آنها ابن بیطار است ، به آیندگان انتقال دهد. او گیاهان بسیاری را در شمال افریقا به خصوص در مغرب و نیز در نواحی دیگر مانند مصر و حجاز کشف و نام و خواص آنها را در بزرگ ترین اثر خود الرحلة النباتیة جمع آوری کرد. گر چه این کتاب به دست ما نرسیده است ، اما ابن بیطار در جای جای کتاب جامع المفردات از آن نام برده است. زمانی که ابن رومیه در اسکندریه اقامت داشت ، آوازه دانش وی به ملک عادل ابوبکر بن ایوب از حکمرانان خاندان ایوبی رسید و او ابن رومیه را از اسکندریه به قاهره دعوت کرد و با تعیین مقرری و اعزاز و اکرام ، اقامت دائم وی را در مصر خواستارشد، اما او نپذیرفت و یادآوری کرد که به قصد مطالعه و ادای فریضه حج آمده است و به موطن خود باز خواهد گشت. در مدت اقامت دو ساله اش در آن نواحی ، پادزهری (تریاق کبیر) از ترکیب گیاهان گونه گون تهیه کرد. پس از زیارت حج به زادگاهش اشبیلیه بازگشت و تا پایان عمر در همان جا ماند و در دکانی به فروش گیاهان دارویی اشتغال ورزید.
ویژگی ها
وی مردی زاهد، نیکوخصلت و آزاده و کتاب دوست بود و بیش تر آثار ابن حزم را جمع آوری و استنساخ کرد. ابن رومیه چنان به ابن حزم علاقه داشت و تعصب می ورزید که وی را حزمی نیز لقب داده اند. وی به ادبیات نیز علاقه مند بود و اگر چه به شاعری تظاهر نمی کرد، اما شاگردانش اشعاری از او نقل کرده اند. از شاگردان او در حدیث ، ابوعبدالله بن سعید الل´وْشی در بغداد و ابوبکر بن مقط در مصر و در گیاه شناسی ابن بیطار را می توان نام برد.
آثار
...

پیشنهاد کاربران

اِبْن ِ رومیّه ، ابوالعباس احمد بن محمد بن مُفَرِّج ( 561 - 637ق / 1165 - 1239م ) ، ملقب به عَشّاب ، نباتى و زهری ( منذری ، 3/530 - 531؛ ابن ابى اصیبعه ، 3 ( 1 ) /133 ) ، گیاه شناس و داروشناس ، محدث و فقیه ظاهری مالکى . نیای بزرگش از پزشکان قُرطُبه بود ( ابن خطیب ، 1/215 ) . خانوادة او از قرطبه به اشبیلیه مهاجرت کرد و احمد در این شهر که در آن وقت مرکز حکومت موحدین اندلس بود و شهرت و اعتبار فراوان داشت ، دیده به جهان گشود ( ابن ابى اصیبعه ، همانجا؛ عنان ، 338 ) . پس از پایان تحصیلات مقدماتى ، از دانشمندان و محدثین بزرگى چون ابوعبدالله بن زرقون ، ابو عبدالله الیابُری ، ابن جمهور، ابن العربى ، ابن جد و دیگران اخذ حدیث کرد ( منذری ، 3/531؛ ابن ابار، 1/121؛ ابن خطیب ، 1/217 ) . همزمان با تحصیل علوم دینى به پژوهش در گیاه شناسى نیز همت گماشت .
در 580ق /1184م برای تکمیل معلومات خود زادگاهش را ترک گفت ( ابن ابار، همانجا ) . ابتدا در مغرب العُدوة ( در اندلس ) به مطالعه و شناخت ویژگیهای گیاهان پرداخت . پس از آن به افریقیه رفت ، سپس در 613ق /1216م وارد مصر شد. آنگاه به شام و عراق و حجاز مسافرت کرد و در تمام این مدت به پژوهش دربارة گیاهان مشغول بود ( ابن ابى اصیبعه ، همانجا؛ ابن خطیب ، 1/216 ) و در همین ایام از شنیدن حدیث نیز غافل نماند و از محدثین بزرگ در بغداد و موصل و دمشق از جمله ابوالوقت السَجْزی ، ابو عبدالله فراوی و ابوالفتح بن البطى ْ و دیگران حدیث فرا گرفت ( ابن ابار، همانجا ) ، ولى تخصص او به ویژه در گیاه شناسى بود، چندانکه ابن ابى اصیبعه که معاصر وی بوده است ، او را از بزرگ ترین علما و فضلا ( همانجا ) و ابن خطیب او را عجیب ترین انسان عصر خود و ازمنة قبل و بعد ( 1/251 ) دانسته است .
وی برجسته ترین گیاه شناس مسلمان است که نباتات را نه فقط از دیدگاه پزشکى بلکه از نظر دانش گیاه شناسى نیز مطالعه کرد و توانست زمینة این علم را توسعه داده ، تجارب خود را به وسیلة شاگردانش که بزرگ ترین آنها ابن بیطار است ، به آیندگان انتقال دهد ( لکلرک ، . ( II/246 او گیاهان بسیاری را در شمال افریقا به خصوص در مغرب و نیز در نواحى دیگر مانند مصر و حجاز کشف و نام و خواص آنها را در بزرگ ترین اثر خود الرحلة النباتیة جمع آوری کرد. گر چه این کتاب به دست ما نرسیده است ، اما ابن بیطار در جای جای کتاب جامع المفردات از آن نام برده است ( 1/5، 6، 20؛ لکلرک ، . ( II/247
زمانى که ابن رومیه در اسکندریه اقامت داشت ، آوازة دانش وی به ملک عادل ابوبکر بن ایوب از حکمرانان خاندان ایوبى رسید و او ابن رومیه را از اسکندریه به قاهره دعوت کرد و با تعیین مقرری و اعزاز و اکرام ، اقامت دائم وی را در مصر خواستارشد ( ابن ابى اصیبعه ، همانجا ) ، اما او نپذیرفت و یادآوری کرد که به قصد مطالعه و ادای فریضة حج آمده است و به موطن خود باز خواهد گشت ( ابن ابى اصیبعه ، همانجا ) . در مدت اقامت دو ساله اش در آن نواحى ، پادزهری ( تریاق کبیر ) از ترکیب گیاهان گونه گون تهیه کرد. پس از زیارت حج به زادگاهش اشبیلیه بازگشت و تا پایان عمر در همانجا ماند و در دکانى به فروش گیاهان دارویى اشتغال ورزید ( ابن ابار، 1/121؛ مقری ، 3/353 ) . وی مردی زاهد، نیکوخصلت و آزاده و کتاب دوست بود و بیشتر آثار ابن حزم را جمع آوری و استنساخ کرد ( ابن خطیب ، 1/216 ) . ابن رومیه چنان به ابن حزم علاقه داشت و تعصب مى ورزید که وی را حزمى نیز لقب داده اند ( منذری ، همانجا ) . وی به ادبیات نیز علاقه مند بود و اگر چه به شاعری تظاهر نمى کرد، اما شاگردانش اشعاری از او نقل کرده اند ( ابن سعید، 181 ) . از شاگردان او در حدیث ، ابوعبدالله بن سعید الل´وْشى در بغداد و ابوبکر بن مقط در مصر ( ابن خطیب ، 1/218 ) و در گیاه شناسى ابن بیطار را مى توان نام برد.
وی پس از تألیف الرحلة النباتیة بینایى خود را از دست داد ( ابن خطیب ، 1/219 ) و سرانجام در زادگاهش درگذشت ( منذری ، 3/530؛ ابن ابار، 1/122 ) .
آثار: ابن رومیه آثار متعددی در زمینة گیاه شناسى و فقه و حدیث داشته که متأسفانه بیشتر آنها از میان رفته است . مشهورترین آثار او به شرح زیر است :
الف - در فقه و حدیث : 1. الحافل یا الحافل فى تذبیل الکامل ، ذیلى است بر کتاب الکامل فى معرفة الضعفاء و المتروکین من الرواة، تألیف ابواحمد بن عدی ( ابن ابار، 1/121؛ ابن خطیب ، 1/219؛ بغدادی ، 1/93 ) ؛ 2. مختصر الکامل در 2 جلد ( ابن ابار، همانجا ) ؛ 3. مختصر غریب حدیث مالک ، اثر دارقُطنى ( ابن خطیب ، همانجا ) ؛ 4. رَجَالة المُعَلِم بزوائد البخاری على مسلم ؛ 5. نظم الدّراری فیما تفرد به مسلم عن البخاری ؛ 6. حکم الدعاء فى ادبار الصلوات ؛ 7. کیفیة الاذان یوم الجمعة؛ 8. اخبار محمد بن اسحاق ؛ 9. توهین طرق حدیث الاربعین ( همانجا ) ؛ 10. فهرسة حافلة که در آن روایات اندلس و شرق جداگانه آمده است ( ابن ابار، همانجا ) .
ب - در گیاه شناسى : 1. تفسیر اسماء الادویة المفردة من کتاب دیسقوریدس ؛ 2. مقالة فى ترکیب الادویة، ابن ابى اصیبعه که معاصر وی بوده ، فقط از این دو اثر نام برده است ( 3 ( 1 ) /133 ) . این کتاب ظاهراً همان است که ابن خطیب با عنوان شرح حشائش دیاسقوریدوس و ادویة جالینوس آورده است ( 1/219 ) ؛ 3. کتاب الرحلة النباتیة، مهم ترین اثر وی که شرح آن گذشت ( ابن بیطار، 6؛ ابن خطیب ، همانجا؛ حاجى خلیفه ، 2/1419 ) ؛ 4. التنبیه على اغلاط الغافقى ( ابن خطیب ، همانجا ) ؛ 5. التذکره ، که آن را دربارة استادانش نوشته است ( ذهبى ، 2/1426 ) .
مآخذ: ابن ابار، محمد، التکملة لکتاب الصلة، به کوشش عزت عطار، قاهره ، 1954م ؛ ابن ابى اصیبعة، احمد، عیون الانباء، بیروت ، 1375ق /1957م ؛ ابن بیطار، عبدالله ، الجامع لمفردات الادویة و الاغذیة، قاهره ، 1291ق /1874م ؛ ابن خطیب ، محمد، الاحاطة فى اخبار غرناطة، به کوشش محمد عبدالله عنان ، قاهره ، 1955م ؛ ابن سعید، على ، اختصار القدح المعلى فى التاریخ المحلى ، به کوشش ابراهیم الابیاری ، قاهره ، 1959م ؛ بغدادی ، هدیه ؛ حاجى خلیفه ، ک . . .


کلمات دیگر: