ایدئالیسم یا آرمان گرایی (به آلمانی: Idealismus) یا مینوگروی نام مجموعه ای از دیدگاه های فلسفی با این مدّعاست که ایده ها موضوع حقیقی معرفت هستند؛ ایده ها بر اشیا مقدم اند و این ایده ها هستند که امکانِ بودن را برای اشیا فراهم می کنند. بر مبنای این دیدگاه، ایده ها، هم از نظر معرفت شناختی و هم از نظر متافیزیکی اولویت دارند و واقعیت خارجی، آنچنان که ما درک می کنیم، منعکس کننده فرایندهای ذهنی است. ایدئالیسم مدّعی نیست ذهن خالق ماده یا جهان مادی است. همچنین این دیدگاه، «فکر» را با «متعَلَّق فکر» یکی در نظر نمی گیرد، بلکه مدعی است جهان خارج را تنها با توسل به فرایند ایده ها می توان درک کرد.
بوخنسکی، اینوسنتیوس (۱۳۸۷). فلسفهٔ معاصر اروپایی. ترجمهٔ شرف الدین خراسانی. تهران: علمی و فرهنگی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۴۵-۲۴۹-۹.
بورمان، کارل (۱۳۸۹). افلاطون. ترجمهٔ محمدحسن لطفی. تهران: طرح نو. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۸۹-۰۵۹-۸.
خراسانی، شرف الدین (۱۳۸۷). نخستین فیلسوفان یونان. ترجمهٔ نوشته های فیلسوفان: شرف الدین خراسانی. تهران: علمی و فرهنگی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۴۵-۴۷۱-۴.
خراسانی، شرف الدین (۱۳۷۶). از برونو تا کانت. تهران: علمی و فرهنگی. شابک ۹۶۴-۴۴۵-۰۵۱-۵.
دکارت، رُنه (۱۳۸۷). تأملات در فلسفهٔ اولی. ترجمهٔ احمد احمدی. تهران: سمت. شابک ۹۶۴-۴۵۹-۶۵۳-۶.
ستیس، والتر ترنس (۱۳۸۷). فلسفهٔ هگل. نخست. ترجمهٔ حمید عنایت. تهران: شرکت سهامی کتاب های جیبی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۰۳-۰۳۸-۴.
صفوی، امان الله (۱۳۷۵). واژگان علوم انسانی کلمه. مؤسسه نشر کلمه. شابک ۹۶۴۹۰۰۲۳۰۸.
طباطبایی، جواد (۱۳۷۴). ابن خلدون و علوم اجتماعی. تهران: طرح نو.
طباطبایی، جواد (تابستان و پاییز ۱۳۷۴). «گفتگو دربارهٔ دین و هگل». نقد و نظر. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیّه قم (۳ و ۴): ۳۰۸–۲۹۴. بایگانی شده از اصلی در ۱۳۸۵/۰۲/۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ بایگانی= را بررسی کنید (کمک)
کاپلستون، فردریک (۱۳۷۵). تاریخ فلسفه. نخست. ترجمهٔ جلال الدین مجتبوی. تهران: علمی و فرهنگی و سروش.
کانت، ایمانوئل (۱۳۸۷). سنجش خرد ناب. ترجمهٔ م.ش. ادیب سلطانی. تهران: امیرکبیر. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۰۰-۰۹۳۵-۲.
کانت، ایمانوئل (۱۳۸۴). تمهیدات: مقدمه ای برای هر مابعدالطبیعهٔ آینده که به عنوان یک علم عرضه شود. ترجمهٔ غلامعلی حدّاد عادل. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. شابک ۹۶۴-۰۱-۰۲۶۷-۹.
گمپرتس، تئودور (۱۳۷۵). متفکران یونان. نخست. ترجمهٔ محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.
مارکوزه، هربرت (۱۳۸۸). خرد و انقلاب. ترجمهٔ محسن ثلاثی. تهران: ثالث. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۸۰-۳۳۲-۲.
ایپولیت، ژان (۱۳۸۶). مقدمه ای بر فلسفهٔ تاریخ هگل. ترجمهٔ باقر پرهام. تهران: آگاه. شابک ۹۶۴-۴۱۶-۰۸۸-۶.
ایدئالیسم نقطهٔ مقابل رئالیسم (واقع گرایی یا اصل اصالت واقع) است که معتقدست برای شناخت حقیقت جهان بیرون، چندان نمی توان به ذهن انسان متّکی بود.
با اصطلاحات فلسفهٔ صدرایی ایدئالیسم یعنی، برای عاقل تنها معقول بالذات یا نفس الأمر دارای تأصل است، زیرا علم به عالم خارج، جز از مجرای معقول بالذات ممکن نیست و عالم خارج، از این حیث که معقول بالعرض است، متعَلَّق معرفت انسانی قرار نمی گیرد.
اگر این جهان زیباست، پس بی گمان در ایجاد جهان آنچه را سرمدی است سرمشق قرار داده.
بوخنسکی، اینوسنتیوس (۱۳۸۷). فلسفهٔ معاصر اروپایی. ترجمهٔ شرف الدین خراسانی. تهران: علمی و فرهنگی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۴۵-۲۴۹-۹.
بورمان، کارل (۱۳۸۹). افلاطون. ترجمهٔ محمدحسن لطفی. تهران: طرح نو. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۸۹-۰۵۹-۸.
خراسانی، شرف الدین (۱۳۸۷). نخستین فیلسوفان یونان. ترجمهٔ نوشته های فیلسوفان: شرف الدین خراسانی. تهران: علمی و فرهنگی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۴۵-۴۷۱-۴.
خراسانی، شرف الدین (۱۳۷۶). از برونو تا کانت. تهران: علمی و فرهنگی. شابک ۹۶۴-۴۴۵-۰۵۱-۵.
دکارت، رُنه (۱۳۸۷). تأملات در فلسفهٔ اولی. ترجمهٔ احمد احمدی. تهران: سمت. شابک ۹۶۴-۴۵۹-۶۵۳-۶.
ستیس، والتر ترنس (۱۳۸۷). فلسفهٔ هگل. نخست. ترجمهٔ حمید عنایت. تهران: شرکت سهامی کتاب های جیبی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۰۳-۰۳۸-۴.
صفوی، امان الله (۱۳۷۵). واژگان علوم انسانی کلمه. مؤسسه نشر کلمه. شابک ۹۶۴۹۰۰۲۳۰۸.
طباطبایی، جواد (۱۳۷۴). ابن خلدون و علوم اجتماعی. تهران: طرح نو.
طباطبایی، جواد (تابستان و پاییز ۱۳۷۴). «گفتگو دربارهٔ دین و هگل». نقد و نظر. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیّه قم (۳ و ۴): ۳۰۸–۲۹۴. بایگانی شده از اصلی در ۱۳۸۵/۰۲/۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ بایگانی= را بررسی کنید (کمک)
کاپلستون، فردریک (۱۳۷۵). تاریخ فلسفه. نخست. ترجمهٔ جلال الدین مجتبوی. تهران: علمی و فرهنگی و سروش.
کانت، ایمانوئل (۱۳۸۷). سنجش خرد ناب. ترجمهٔ م.ش. ادیب سلطانی. تهران: امیرکبیر. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۰۰-۰۹۳۵-۲.
کانت، ایمانوئل (۱۳۸۴). تمهیدات: مقدمه ای برای هر مابعدالطبیعهٔ آینده که به عنوان یک علم عرضه شود. ترجمهٔ غلامعلی حدّاد عادل. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. شابک ۹۶۴-۰۱-۰۲۶۷-۹.
گمپرتس، تئودور (۱۳۷۵). متفکران یونان. نخست. ترجمهٔ محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.
مارکوزه، هربرت (۱۳۸۸). خرد و انقلاب. ترجمهٔ محسن ثلاثی. تهران: ثالث. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۸۰-۳۳۲-۲.
ایپولیت، ژان (۱۳۸۶). مقدمه ای بر فلسفهٔ تاریخ هگل. ترجمهٔ باقر پرهام. تهران: آگاه. شابک ۹۶۴-۴۱۶-۰۸۸-۶.
ایدئالیسم نقطهٔ مقابل رئالیسم (واقع گرایی یا اصل اصالت واقع) است که معتقدست برای شناخت حقیقت جهان بیرون، چندان نمی توان به ذهن انسان متّکی بود.
با اصطلاحات فلسفهٔ صدرایی ایدئالیسم یعنی، برای عاقل تنها معقول بالذات یا نفس الأمر دارای تأصل است، زیرا علم به عالم خارج، جز از مجرای معقول بالذات ممکن نیست و عالم خارج، از این حیث که معقول بالعرض است، متعَلَّق معرفت انسانی قرار نمی گیرد.
اگر این جهان زیباست، پس بی گمان در ایجاد جهان آنچه را سرمدی است سرمشق قرار داده.
wiki: ایدئالیسم
ایدئالیسم (ابهام زدایی). آرمان گرایی، ایدئالیسم یا ایده آلیسم می تواند به موارد زیر اشاره کند:
آرمان گرایی (در برابر واقع گرایی) به معنی توجه به آرمان ها
ایدئالیسم مجموعه ای از دیدگاه های فلسفی با این فرض که موضوع حقیقی معرفت، ایده ها هستند
آرمان گرایی (هنر)، گرایش هنری استوار بر ادراک هنری هنرمند که کامل تر از اثر هنری اوست و از اندیشه خود هنرمند سرچشمه گرفته است
آرمان گرایی در نظریه روابط بین الملل مکتبی در علم روابط بین الملل که این روابط را به عنوان وسیله ای برای کنار هم قراردادن ملت ها و به عنوان قدرتی که به سازمان های بین المللی در انجام خدمات خود به جامعهٔ جهانی کمک می کند در نظر می گیرد
آرمان گرایی (در برابر واقع گرایی) به معنی توجه به آرمان ها
ایدئالیسم مجموعه ای از دیدگاه های فلسفی با این فرض که موضوع حقیقی معرفت، ایده ها هستند
آرمان گرایی (هنر)، گرایش هنری استوار بر ادراک هنری هنرمند که کامل تر از اثر هنری اوست و از اندیشه خود هنرمند سرچشمه گرفته است
آرمان گرایی در نظریه روابط بین الملل مکتبی در علم روابط بین الملل که این روابط را به عنوان وسیله ای برای کنار هم قراردادن ملت ها و به عنوان قدرتی که به سازمان های بین المللی در انجام خدمات خود به جامعهٔ جهانی کمک می کند در نظر می گیرد
wiki: ایدئالیسم (ابهام زدایی)