کلمه جو
صفحه اصلی

بهاروند

فرهنگ فارسی

ایل کرد تیر. از دیر کوند

لغت نامه دهخدا

بهاروند. [ ب َ وَ ] ( اِخ ) ایل کرد تیره ای از دیرکوند. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 66 ).

دانشنامه عمومی

بـَهاروند یکی از طوایف ایل بزرگ دیرکوند ساکن منطقه بالاگریوه و جنوب خرم آباد است. گستره سکونتگاه این طایفه از جنوب خرم آباد یعنی دشت کرگاه تا دزفول در شمال استان خوزستان می باشد.
طایفه های بالاگریوه
گویش بالاگریوه ای
در دهه ۱۸۳۰ میلادی با وجود رهبری خوب بهاروندها یکی از قدرتمندترین قبایل لرستان بودند. [خطای یادکرد: برچسب <ref> غیرمجاز؛ نام های غیرمجاز یا بیش از اندازه ().
ایل بهاروند، از نام بهار، نیای دوازدهم و بانی ایل مشتق شده است. پسوند «وند» نشانه پیوند نسبی ایل و بانی آن است. بهاروند به کسانی اطلاق می شود که از نسل بهار بوده اند اما در طول تاریخ افرادی از سایر ایلات به این ایل ملحق شده اند.
ایل بهاروند از دو شعبهٔ مرادعلیوند و کردعلیوند تشکیل شده که نام این دو شعبه از نام پسران بهار یعنی مرالی (مرادعلی) و کُردَلی (کرد علی) تشکیل شده است. این دو نفر حدود ۳۵۰ سال پیش میزیستهاند. شعبهٔ کردعلیوند حدود یک قرن پیش جدا شده و به صورت ایلی مستقل درآمده است. اکنون نام مراد علیوند هم رایج نیست بلکه اخلاف او به بهاروند معروف شدهاند ولی نام کردعلیوندها تغییر نکرده است.

دانشنامه آزاد فارسی

بَهارْوَنْد
طایفۀ بزرگ لر، از طوایف مستقل دیرکوند، از ایلات منطقۀ بالاگریوۀ لرستان. مرکب از دو گروه مرادعلی وند و کردعلی وند است که هریک از چندین تیرۀ دیگر تشکیل شده است. گرمسیر بهاروندان در اراضی میان کوه های چناره و کبیرکوه و کیالان و رودخانۀ کرخه و ناحیۀ اندیمشک واقع بود و سردسیرشان بعضی اراضی جلگه ای و کوهستانی جنوب شرقی خرم آباد، نظیر جلگۀ گرگاه و کوه های دره نصب و هشتادپهلو بود. مسافت میان سردسیر و گرمسیر این مردم حدود ۱۲۰ کیلومتر بود. جمعیت بهاروندها در گذشته از ۱,۰۰۰ تا ۴,۸۵۰ خانوار متغیر بوده است. تقریباً غالب این مردم چادرنشینی را ترک گفته و در اراضی سردسیری و گرمسیری خود اسکان یافته اند. این مردم در جریان سرکوبی شورش عشایری (۱۳۰۳ـ۱۳۰۶ش) با ارتش همکاری هایی داشتند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] بَهارْوَنْد از ایلات لر شیعی مذهب، در منطقه بالاگریوۀ لرستان است.
نام ایل برگرفته از نام "بهار"، نیای دوازدهم یا چهاردهم بهاروند است. از آنجا که نظام خویشاوندی بهاروندها مبتنی برنظام پدرتباری است، نه تنها نام ایل، بلکه نام اغلب تیره های آن، چون باوَک (بابک)، اَم الله (امان الله)، جافَر و جز آن نیز از نام نیای آنها گرفته شده است.
در متون تاریخی پیش از دورۀ قاجار، از بهاروندها همچون بیشتر ایلات لرستان، نام برده نشده است. با آنکه راولینسن از دیرکوند- که بهاروند شعبه ای از آن به شمار می آید- نام برده، تقسیمات آن را مشخص نکرده است.

واژه نامه بختیاریکا

از قرن 8 بزرگترین واحد ایل بختیاری از تیره تبدیل به طایفه گردید. چهارلنگ و هفت لنگ تعریف شد و از آن تاریخ تحولات زیادی در زمینه جغرافیا، تقسیمات بصورت مداوم بوجود آمد. بدین سبب هنوز اجماعی بر روی چارت بختیاری وجود ندارد. برآیند نظریات متعدد از میان کتب و ماخذ شفاهی بدین گونه می باشد. ( اولاد ) ؛تش لک؛ ( ط ) بابادی با فامیل بهاری
از قرن 8 بزرگترین واحد ایل بختیاری از تیره تبدیل به طایفه گردید. چهارلنگ و هفت لنگ تعریف شد و از آن تاریخ تحولات زیادی در زمینه جغرافیا، تقسیمات بصورت مداوم بوجود آمد. بدین سبب هنوز اجماعی بر روی چارت بختیاری وجود ندارد. برآیند نظریات متعدد از میان کتب و ماخذ شفاهی بدین گونه می باشد. ( تش ) ( ت ) شهنی؛ شاخه بابادی باب

پیشنهاد کاربران

بهاروند یکی از ایلات قوم لر است


********

معنی
کرد::رمه گردان. عشایر، نام قوم نیست



🔵ڪهن دیار بالاگریوه
♦️به استناد از منابع تاریخی، بالاگریوه به معنای بالانشین، زمانی جایگاه شاهان ساسانی اشکانی و هخامنشیان بوده و در دل خود یکی از 6 گنجینه بزرگ جهان، همان ( گنج بزرگ کلماکره ) را جای داده و نشان از ناگفته های سر بر مهر بسیار دارد.
💯بالاگریوه مهد تمدن ایرانزمین، سکونتگاه ایل بزرگ دیرڪ وند

همانطور که به درستی و واضح معلوم است معنی بالا گریوه که واژه ای کردی و لکی هست بالا همان قد یا قامت است و گری یا گره به معنای آتش و در آخر وه مکمل و تایید جمله است اینکه یکی به نادرست بالاگری وه را بالاترین گروهها!!!! معنی کرده و دیگران هم بدون هیچ تحقیقی طوطی وار این اشتباه رو تکرار میکنند جای تاسف و تعجب دارد. عمو شما چرا چشم و گوش بسته اشتباه عمدی یا سهوی دیگران را تکرار میکنی!!!

طایفه دیرکوند ( دورک وند. دیریکوند ) یکی از طوایف ایل لر دورکی بختیاری

دیر::در زبان لری به معنی دور است
دیری::دوری

میر::فرزندان تاجمیرخان آسترکی

همانطور که میدانید مردان هر قوم پوشش مخصوص بخود داشتند، مثلا پوشش سر مردان اقوام ایرانی = کلاه نمدی که در کتیبه و سنگ نگاره ها مشهود است و پوشش سر مردان اقوام عرب دستار ( چفیه ) میباشد . . .
کلاه نمدی پوشش سر مردان اقوام ایرانی
دستار ( چفیه ) پوشش سر مردان اقوام عرب

🔹دهخدا پارسی ویڪی
✔دیرڪ وند ( دریڪ وند ) . [رَ وَ] ( اِخ ) از ایلات پیشڪوه و از طواف ڪُرد، دارای دو شعبه است؛
۱ - بهاروند مرڪب از ۱۰۰۰ خانوار، محل سڪونت شمال دزفول، ڪیالان، ملایر، و . . .
۲ - قلاوند مرڪب از ۱۰۰۰ خانوار، محل سڪونت، طاف، مشتاد پهلو و الوار . . .

ایل کردعلیوند و مرادعلیوند ( بهاروند ) از نسل کرم کلهر ، و از لرهای کلهر می باشند . کردعلی و مرادعلی ( مرالی ) دو تا از فرزندان کرم کلهر هستند . اشعاری هم در رابطه با کرم کلهر هم بین این ایلات وجود دارد . ۱ - ایل کردعلیوند : کردعلیوندها فرزند کردعلی و از دو شعبه
نامهای مرتضی و نظرعلی اند . از نسل مرتضی طوایف ۱ - محمد میرزا ( ممیرزا ) ، ۲ - شاپور ، ۳ - شیری ( شیرین که هم خودش و هم شوهرش کردعلیوند هستند اما اسم طایفه رو به اسم شیری میشناسند ) ، ۴ - بهروم ( بهرام ) ، ۵ - مَمْجو ( مَمْجان ) ٬ ۶ - صیفور . از نسل نظر علی : فقط یک
شعبه ، طایفه بزرگ نظرعلیوند پدید آمده اند. . ۲ - ایل مرادعلیوند ( بهاروند ) : ایل مرادعلیوند را به اسم بهاروند هم میشناسند . در مورد فرزندان نسل مرادعلیوند ، طوایف ۱ - اَمُ الله ( امان الله ) ، ۲ - جافر ، ۳ - بابک ، ۴ - ولی ، ۵ - مَحسه ( محمد حسین ) هستند . پنج پسر کیو
که معروف به بوه زوره ( بوئه زوره ) هستند. دریک جد دیرکوندها دختر خود ، گلبهار را به عقد مرادعلی فرزند کرم کلهر درمیاورد و از آن روز پیوندی مستحکم با ایل مرادعلیوند ( بهاروند ) پیدا می کنند . ایل بالاگریو ( بالاگرویوه /بالاگریویا ) اصلاتا کلهرتبار هستند . و درواقع
بالاگریوه که شکل درست اون بالاگریو+ یا balageru+ ya است و به معنی بالاترین گروها می باشد ، یک لقب است . منطقه بالاگریوه هم چون ایل بالاگریویا در اون ساکن بوده اند ، به منطقه بالاگریوه مشهور شده است . گویش بالاگریوه را نیز علاوه بر ایل بالاگریوه طوایف مختلف قوم
لر تکلم می کنند . ایل بزرگ بالاگریوه ( بالاگریو /بالاگریویا ) از دو شبعه کردعلیوند و مرادعلیوند ( بهاروند ) تشکیل شده است .

بهاروند. قلاوند. یاقوند. خورشیدوندو. . . زیر مجموعه ایل بزرگ دیرک وند میباشند




بااستناد از تمام کتب معتبر تاریخی طایفه بهاروند با دو تیره مرادعلیوند و کر دلی وند زیرمجموعه ایل دریک وند میباشد. و هیچ ربطی به ایل کلهر ندارد.


طایفه بهاروند و تیره ( کر دلی وند ) از ایل و تبار بهداروند بختیاری میباشند.
( کر دلی ) نامی که بین مردم لربختیاری رواج داشته است
معنی کر دلی به زبان لری بختیاری = ( کر ) یعنی پسر، و ( دلی ) یعنی مادر ،
کر دلی = پسر مادر

🔵 هسته ی تشکیل دهنده ایل بزرگ
دیرڪ "دریڪ" ۈند🔻🔻

🌳◀️دیرڪ "دریڪ" ۈند
2⃣◀️ میر ↙️
3⃣◀️ بهاروند ⏪ ایل بزرگ دیرڪوند
4⃣◀️ قلاوند ↖️
5⃣◀️ مهاجر

🌳ایل دیرڪ "دریڪ" ۈند با تمام طوایف و تیره های تشکیل دهنده مانند؛
میر، بهاروند، قلاوند، یعقوبوند، نجفوند، طالبوند، ساتیاروند، زینیوند، طافی، گلالیوند، کرفوند، شورایی، ترکارانی، هلدی، کرکینی، میردورقی، میرچناری، شلووند، آهوبرندی، رشنو، کاویانی، کوشکی، گوران، فردیوند، شیروی، بن زردی، کهزاد، مهوه ایی، هیکی، کولچپی، هوتاون، پمه حر، سیراون، درتنگی، شیخ، رهداروند، بابایی، بازگیر، چوبتراش، کلاوه ای، ماکنالی، کوگانی، قاضی، کناری، گوشه ای، تجار، بابارباط، قجر، باباطالب، گاوسوار، . . .
و تعدادی مهاجر از دیگر طوایف میباشد.
●فرزندان دیرڪ بانی طوایفی بنام یاقوند، زینی وند، نجفوند، طافی، گلالیوند، ساتیاروند، طالبوند و کرفوند میباشد، این طوایف نیز هر یک به شعبات دیگری تقسیم میشوند، مانند ساتیاروند به ۲ شعبه ساتیاروند و شورابی. زینی وند به شعبات زینی وند و ترکارانی، و یاقوند هم به ۱۰ تیره ملک علیوند، امرعلیوند، نظرعلیوند، قورچعلیوند، قاسم علیوند، سبزعلیوند، تیره های چپ، ماریف وند، شلیاروند و سرآبی تقسیم میشوند.
همچنین معمرین و بزرگان منطقه براین باورند که تعداد دیگری از تیره و طوایف منطقه نیز از نسل و نزدیکان دیرڪ میباشند

🌟تاریخ مستند علمی
🌛دریڪ یا زریڪ🌜

نام اولین سکه زر دوران باستان،
میراث ارزشمند و سندی معتبر از تاریخ کهن،
معرف قدمت و ریشه اصلی دو ایل بزرگ زاگرس نشین ( دیرڪ و زیرڪ )

☆ دیرڪوند ( دریڪوند ) کهنترین ایل منطقه بکر و سرسخت رشته کوه زاگرس است، این ایل بزرگ زاگرس نشین از طوایف فراوانی همچون میر، بهاروند، قلاوند، یاقوند، زینیوند، نجفوند، طافی، ساتیاروند، گلالیوند، شورابی، طالبوند، و . . . تشکیل شده و محل سکونتش منطقه ای معروف به "بالاگریوه" که به معنای بالانشین است میباشد، منطقه ای که زمانی جایگاه شاهان ساسانی، اشکانی و هخامنشیان بوده و در دل خود یکی از ۶ گنجینه بزرگ جهان، همان ( گنج بزرگ کلماکره ) را جای داده و نشان از ناگفته های سر بر مهر بسیار دارد.

●به استناد از منابع و معمرین شهرستان بدره ایلام ( پشتکوه ) طایفه علیشروان ایلام نیز از تبار دیرڪ وندها میباشند.

●همچنین مردمان این نام کهن بجز ایران در استانهای کردنشین کشورهای عراق، ترکیه و شهرستان "دیرڪ" استان حسکه سوریه نیز سکونت دارند.
💯دریڪ یا دیرڪ "وند" نامی به بلندای تاریخ ڪهن
●امیدواریم روزی توسطه افراد محقق و تاریخ پژو، با کمک میراث بجامانده از دوران کهن ( اشیاء، نامها، منطقه و. . ) بدور از روایات و داستانهای نادرست، بصورت علمی، مستند و صحیح به تاریخ واقعی این کهن دیار دست یابیم، باسپاس

🌛دریڪ یا زریڪ🌜
💯نام اولین سکه زر دوران باستان،
💯میراث ارزشمند و سندی معتبر از تاریخ ڪهن،
💯معرف قدمت و شناسنامه دو ایل بزرگ زاگرس نشین ( دیرڪ و زیرڪ ) .

⭕طایفه های دارای پسوند ( وند ) دو گروهند:
🔹۱ - گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه و شغل نیای خود به آن معروف شدند مانند؛ ( دریک وند = خزانه دار ) . ( سپه وند = نگهبان سپاه ) . ( دال وند = مسئول دالها ( عقابها )
( ترکاش وند = مسئول تیر و کمانها و . . . )
🔹۲ - گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران
و محل سکونت خود به این نامها معروف شدند مانند؛ ( حسن وند ) . ( بیرن وند ) . ( کمال وند ) و . . .
💯دریڪ یا دیرڪ "وند" نامی به بلندای تاریخ ڪهن.

ایل بزرگ لر بختیاروند ( بهداروند. بهادروند . بهاروند )
ساکن لالی. سردشت. گتوند. دزفول. شوشتر.
مسجدسلیمان. اندیکا. اهواز. بهبهان
. ایذه. ماهشهر. خرمشهر . باغملک

. . بختیاری. ایلام. اصفهان. کهگیلویه. فارس.

کوه گریوه در شهر لالی خوزستان


ایل حسنکی ایل لر بختیاروند
طوایف
کشکی
شقاقی
شوهان
کردلی کوچک
کردلی بزرگ
آسترکی
مهرانی
جلکی
بجنوردی
کی وران ( گوران. گورنو )
کلار
زفر ( جعفر )
. .
. .
. .
. .

تاریخ را مستند علمی و درست بیاموزیم. نه داستان روی داستان.
دهخدا ویکی پدیا:
دیرک وند از طوایف کرد ساکن منطقه پیشکوه و دارای دو شعبه بهاروند و قلاوند است

کوه گریوه *گریو* در شهرستان لالی�
قرار دارد،
این شهرستان محل سکونت ایل بهداروند ( بختیاروند ) . ایل بابادی. ایل دورکی لر بختیاری است.
نیمی از ایل دورکی بختیاری از ایل بزرگ حسنکیفا ( حسنکی. حسکه ) لر بختیاروند جدا شده
طوایف ایل حسنکیفا *حسنکی. استکی
شوهان، کردلی بزرگ، کردلی کوچک� بجنوی*بجنوردی * کشکی، آسترکی�
شاکی ( شکاکی. شاقی. شقاقی ) خندقی، مهرانی، محلبی�
رشان*رشنو. رشوند*
شهر جلکان بختیاروند�
طایفه کشکی بختیاروند�
تیره کشکی بابااحمدی دورکی�
طایفه آسترکی دورکی
طایفه شاکی بختیاروند�
طایفه استکی چهارلنگ�
طایفه حسنکی*استکی*بختیاروند�
تیره ها: کلار، کلوری*کلهری*
کیوری�
گوران *کی ور ان. گهوران. گورنو*
کاید
جافر*زافر. جعفر*
حیدری
منطقه حسن کیف مرکز شهر کلاردشت مازندران�
شهر کلار عراق، کوه کلار بختیاری�
شهر حسن کیف ترکیه�

طایفه زافرانلو حسنانلو بهادرلو ( زعفران ) تیره زافر حسنکی بهادروند*بهداروند *
بهداروند : بهادروند. بهاروند�
ایل بهاروند لر بختیاروند�
طایفه کردلی بهاروند حسنکیفا�
طایفه مرالی وند بهاروند منجزی�
ایل منجزی بختیاروند ( کر منجزی )
طایفه کران منجزی�
تیره کرکران منجی�
طایفه خلیلی طهماسبی منجی�
طایفه جلیلی طهماسبی منجی�
بخش منج بختیاروند لردگان�
روستای منج*مانج* مسجدسلیمان�
ایل لر کرمانج ( کرمنجی )
ایل لر منجایی�
شهر کرمانجاه *کرمانشاه *
شهر باختران:باختیاران، بختیاری�
ایل کرزنگنه بختیاری�
تیره بختیاروند زنگنه کرمانشاه�
طایفه گوران کرمانشاه�
طایفه کلهر*کی لهراسبی. کی لر*کرمانشاه�
طایفه بالاوند*بلیوند*بختیاری کرمانشاه�
طایفه بلیوند لر بختیاروند�

جدا از داستانسراییها، بجز طوایفی که از آنها بعنوان فرزندان دیرک ( دریک ) یاد شده طوایف بهاروند، قلاوند، میر و . . . نیز از نسل برادر و عموزاده های دریک میباشند.

دیرک ( دریک ) که طایفه دریک وند از نسل او میباشد خود تنها نبوده لابد برادر و عموزاده هم داشته چرا در مورد نسل و طوایف بجا مانده از آنها چیزی گفته نمیشه . بهاروند. قلاوند. میر و . . .

🔹تاریخ را علمی و درست بیاموزیم نه داستان روی داستان.
✔واژه ( میر ) پیشوند نام بعضی از طوایف زاگرس نشین.
امیر ( میر ) صفتی است که در دوران گذشته ( صفویان و. . . ) به افراد مسئول و فرمانده نسبت میدادند و پیشوند نامشان میشد، مانند ( میر سردار، میرحسینعلی، میر شیخعلی و . . . ) بعد کم کم این واژه عامیانه شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت، تا اینکه با صدور شناسنامه تعدادی که بزرگان خود را منتسب به این نام ( میر ) میدانستند آنرا پیشوند نام طایفه خود نمودند، مانند؛ ( میرسرداری، میردریکوند، میر ساکی، میراحمدی و . . . )
ساکی های�#میر� که از چند قرن گذشته تا به امروز پیشوند میر را بر نام های خود داشته اند از نوادگان شیخعلی سلطان نامی از طایفه سرچرم هستند که به دلیل رشادت و شجاعت های زیاد در جنگ های آن دوران توسط یکی از شاهان صفوی ملقب به میرشیخعلی سلطان گشته است، همه افراد این خاندان از گذشته تا کنون در نام های خود پیشوند میر دارند.
واژه میر در دیگر نامها؛ درگذشته به شهر ایذه مال میر می گفتند یعنی محل زندگی امرا، همچنین نام نوعی فرش محلی ( مال میر ) بود. واژه میر با حرف" ه " = میره به معنای شوهر ( سرپرست خانواده ) میباشد. به مسئول تقسیم آب ( میراب ) به گُرز ( میرکو ) به فرمانده جنگ ( میرجنگ ) و به جلاد ( میر غضب ) میگفتند، ریشه اصلی این واژه آریایی و به معنای فرمانده و مسئول میباشد، این واژه در زبان فارسی امروزی نیز رواج دارد و برای امرای ارتش بکار برده میشود.
منابع؛ http://sakiha. blogfa. com/post/5

#بالا_گری_وه ( بالاگریوه )
با توجه به اینکه زبان دوران باستان ایرانیان ( زاگرس نشینان ) تقریباً همان زبان لکی متشکل از کلمات اولیه ( اشاره ) مانند؛ اَ، وَه، یَه، سَه، اَ وَه ، اَ وَه سَه، یَه سَه، و. . . بوده، بالاگِرّی وه، به زبان آن دوران به معنای قامت آتشین ( تیز و جسور ) است. بالا = قد ( قامت ) و، گِرَّه، گِرّی، گِرا، یعنی آتش ( آتشین ) مانند ( بالا بَرز، که به معنای قد بلند است ) اینکه بعضی افراد سعی میکنند تاریخ را باب میل خود تفصیر کنند جای تاسف دارد.
■در دوران صفویان بویژ پس از شکست چالدران مناطق بزرگی از خاک ایران جدا و بخشی از خاک عثمانی گردید، بعد از جنگ جهانی اول امپراطوری عثمانی نیز فرو پاشید و با توافق انگلیس در سال ۱۹۲۳ میلادی، کشورهای ترکیه، سوریه و عراق از آن سربرآوردند و مناطق مذکور جزء خاک این کشورها گردید. ساکنان این مناطق ( قامیشلو، حسکه، دیرک، و . . . ) همچون زاگرس نشینان از قبایل اصیل ایرانی فِیلی ( پهله ) بخصوص قبیله ( دیرک ) و به دیرک بالاگری وه ( مردمان قامت آتشین ) مشهور بودند.
●اکنون شهرستان #دیرک با مساحت ۵، ۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۲۰۰، ۰۰۰ نفر تنها شهرستان کاملاً کردنشین سوریه است که در مجاورت با شهر قدیمی جزیره بوتان در ترکیه واقع شده است.
●ولادیمیرمینورسکی تاریخدان و شرق شناس برجسته روسی اضحار میدارد که #دیرک_وندها از قبیله جنگروی ( jangrui ) متعلق به فِیلیها ( پهله ) می باشند.
●قبایل متعدد فیلی در نواحی کوهستانی ترکیه، سوریه و ایران سکونت دارند ( شوبرل ص ۲۰ ) .
●فیلی ها از عناصر لک و از شعب فرعی لُرها هستند ( کرزن، جلد دوم، ص ۲۶۹ - ۲۷۰ ) .
۱ - الحوادث الجامعه�ص ۱۵۵ ( ترجمه فارسی بخش دوم ص ۱۲۱ ) .
۲ - تاریخ سرزمین ایلام / تالیف ناصر راد .
۳ - مردم شناسی ایران / هنری فیلد / ترجمه عبدالله فریار .
#دیرک_بالا_گری_وه

#جنگرویی_jangroi
حکومت اتابکان خورشیدی لرستان؛
باستناد از منابع تاریخی و اضحارات نویسندگان بزرگی همچون رابینیو، هنریفیلد و ولادیمیرمینورسکی تاریخدان و خاور شناس برجسته روسی، جنگروی از قبایل مهم و اصیل ایرانی و بنیانگذار اتابکان خورشیدی لرستان بودند، این نویسندگان تاکید دارند که دریکوندها نیز متعلق به این قبیله ( جنگروی ) میباشند. رابینو ( ص ۲۳ ) اتابکان لرستان همواره از حمایت همه جانبه دیرک وندها برخوردار بودند، این حاکمان که بعضی افراد ناآگاه آنان را میر و عرب می نامند، از قبایل اصیل ایرانی کردهای آسیای صغیر بودند که در سالهای ۵۸۰ تا ۱۰۰۶ ( ه ق ) بر قسمتهای مهم ناحیه لرستان حکومت میکردند، عاقبت پس از قرنها حکومت شرافتمندانه در سال ۱۰۰۶ ( ه ق ) آخرین حاکم لر ( شاهوردیخان ) بدلیل تمرد و عصیان و اعلام استقلال از حکومت صفوی توسطه شاه عباس اول کشته شد و سلسله اتابکان لر کوچک منقرض گردید.
✔حکومت_والیان:
پس از انقراض اتابکان خورشیدی، به فرمان شاه عباس صفوی حکومت لرستان �استان لرستان و ایلام کنونی� به ( والیان ) که اکثراً از طایفه سلویزی بودند رسید، حاکمیت این والیان تا اغاز پادشاهی رضاخان پهلوی بر لرستان ماندگار شد.
موسس والیان لرستان ( حسین خان ) از طایفه سلویزی بود،
بر اساس معتبرترین مدارک و ماخذ مانند زبده التواریخ و تاریخ گزیده که اگاهی هایی در مورد اقوام ایرانی به دست میدهند، طایفه سلویزی از اقوام اصیل ایرانی شعبه جنگروی که اتابکان خورشیدی نیز از ان برخاسته بودند محسوب میشوند، ادعای اینان مبنی بر وابستگی به خاندان عصمت و طهارت چیزی جز استفاده از احساسات مذهبی و عواطف دینی توده های مردم �همانند شگرد صفویان� در انتساب خود به خاندان پیامبر نبوده است.
دشمنی شاه صفوی با اتابکان خورشیدی و به قتل رساندن شاهوردیخان موجب شد که دیرک وندها بارها ( در سالهای ۱۵۸۸ و ۱۶۲۹ ) با سپاهیان شاه عباس وارد جنگ شوند، بنوشته ویلسون ( ص ۲۶ ) دولت شاه عباس بواسطه دو سپاه مجهز ( نیروهای حشمت الدوله حاکم لرستان و نیروهای حسینقلی خان حاکم پشتکوه ) با همکاری تعدادی افراد خائن در جنگی سخت و نابرابر دریکوندها مغلوب و بسیاری از افراد این طایفه زندانی و تعدادی از روئسای آنها را به کرمانشاه تبعید کردند.
●با روی کار امدن سلسله والیان لرستان مناطق لر شمالی به لرستان فِیلی مشهور شد چرا که والیان از فیلی ها بودند .
●قبایل متعدد فیلی در نواحی کوهستانی ترکیه، سوریه و ایران سکونت دارند ( شوبرل ص ۲۰ )
●فیلی ها از عناصر لک و از شعب فرعی لُرها هستند ( کرزن، جلد دوم، ص ۲۶۹ - ۲۷۰ )
۱ - الحوادث الجامعه�ص ۱۵۵ ( ترجمه فارسی بخش دوم ص ۱۲۱ )
۲ - تاریخ سرزمین ایلام / تالیف ناصر راد .
۳ - مردم شناسی ایران / هنری فیلد / ترجمه عبدالله فریار .
#دیرک_بالا_گری_وه

طایفه کشکی ( کوشکی ) ایل حسنکی ایل لر بختیاروند ( بهداروند. بهاروند )

تیره کشکی ایل دروکی ( دیرکی ) لر بختیاری

دور::دیر

لُرستان=چراگاه
لُر نام قوم نیست

منطقه بالاگریوه آخرین محل امارت عیاران و سرخاب عیاری بوده و در کل در طول حکومت حسنویه و جانشینانش بیشترین ساخت و ساز رو متوجه ش شده. .
امروزه هم این منطقه کورد تبار کلهر هستند که این امر سخت بر لرها گران آمده و به تکاپو افتاده برای پروژه لر سازی مفهوم جعلی لر که در زبان کلهری یعنی چراگاه
بهاروند یکی از ایلات کلهر نسب آن منطقه است که توسط پانلوریسم در چند سده اخیر شستشوی مغزی داده شده اند.

بهاروند یکی از طوایف مهم ایل دیرک وند میباشد .

🔴 هسته تشڪیل دهنده ڪهن ایل بزرگ دیرڪ ( دریڪ ) بالاگرّی وَه Dirak bala gerry vah🔻

🌳◀️ دریڪ وند
2⃣◀️ بهاروند↙️
3⃣◀️ قلاوند ⏪ ایل بزرگ دیرڪ وند
4⃣◀️ میر ↖️
5⃣◀️ مهاجر

بهاروند، قلاوند، میر، یاقوند، زینیوند، نجفوند، طالبوند، ساتیاروند، طافی، گلالیوند، کرف وند، شورایی، ترکارانی، شلووند، شیروی، کردعلیوند، مراد علیوند، خورشیدوند، میردورقی، میرچناری، آهوبرندی، کوشکی، کهزاد، کرکینی، کاویانی، هلدی، کولچپی، کوگانی، گوران، سیروان، بن زردی، رشنو، فردیوند، هوتاون، کپنک زرد، پمه حر، بابایی، تجار، بازگیر، مهوه ایی، شیخ، ماکنلی، رهداروند، هیکی، قاضی، کلاوه ای، گوشه ای، بیراوک، بابارباط، باباطالب، گاوسوار. . . باتیره های زیادی از این طوایف بزرگ وتعدادی مهاجر از دیگرطوایف.
●منبع؛ تمام منابع معتبر مورخان و نویسندگان بیغرض غیر بومی قبل از انقلاب .
●دانشنامه جهان اسلام؛ منطقه بالاگرّی وَه
متشکل از زیرمجموعه های مهم دیرک وند
میباشد .
Dirak bala gerry vah🌋

نمی دانم این همه نظر متفاوت از کجا میاد. ایل دریکوند از طوایف بزرگ و کوچک زیادی تشکیل شده یکی از طوایف خیلی بزرگ آن بهاروند است. بهاروند خود شامل دو تیره بزرگ کردعلیوند و مرادعلیوند و تیره های کوچکتر کوگانی . داوودوند. کهزادوند. شیرولی وند گنجعلیوند و خیدروند می باشد. بهاروندها در کارگاه. تاف. کوگان. چمشک. پاعلم. رومشگان. اندیمشک و. . . زندگی می کنند

🔰هسته تشکیل دهنده ایل بزرگ دیرڪ وند ( دریڪ وند
🌳◀️ دریڪ وند
2⃣◀️ بهاروند↙️
3⃣◀️ میر ⏪ ایل بزرگ دیرڪ وند🔻🔻
4⃣◀️ قلاوند ↖️
5⃣◀️ مهاجر
بهاروند، میر قلاوند، یاقوند، زینیوند، نجفوند، طالبوند، ساتیاروند، طافی، گلالیوند، کرف وند، شورایی، ترکارانی، شلووند، شروی، مرادعلیوند، کردلیوند، میردورقی، میرچناری، هلدی، آهوبرندی، کوشکی، کهزاد، کرکینی، کاویانی، کولچپی، کوگانی، گوران، سیروان، بن زردی، فردیوند، رشنو، هوتاون، کپنکزرد، پمه حر، بابایی، بازگیر، مهوه ایی، تجار، شیخ، ماکنالی، رهداروند، هیکی، قاضی، کلاوه ای، گوشه ای، بیراوک، بابارباط، باباطالب، گاوسوار. . .
وتیره های زیادی از این طوایف بزرگ با تعدادی مهاجر از دیگر طوایف .
☆منبع؛ تمام منابع معتبر مورخان و نویسندگان بیغرض غیر بومی .
●دانشنامه جهان اسلام؛ منطقه بالاگرّی وَه
متشکل از زیرمجموعه های مهم دیرک وند
میباشد .

تا به یاد دارم و بزرگانمان گفته اند بهاروند از طوایف بزرگ ایل دریکوند هست خود بهاروند دوشعبه بزرگ مرالیوند و کردلیوند و شعب کوچکتر کوگانی، کهزادوند، حیدروند گنجعلیوند و. . . داره. البته حیدروند بهاروند با حیدرونذ پلدختر فرق می کنه اونا جودکی هستند ولی ما دریکوند هستیم و خواهیم بود. این کلهر ملهر ول الش

کلیت لر در شکل کلی روزگاری بخشی از کلهر قلمداد میشده.
اگرچه در تقسیمات اولیه قرون اسلامی شاپورخاست بطور کلی ناحیتی جدا از بلاداللور بوده چنانچه در نقشه ابن حقول این امر روشن است و البته ابن خلدون در کتاب العبر بنوعی از مهاجرت طایفه لریه تحت اطاعت ابوالشوک عنازی به مناطق شمالی اشاره کرده.
مطابق گفته مستوفی لر یک نوع سبک زندگی و فقط ۳ طایفه دارای نسب واقعی لر بوده اند که می توان تشخیص داد که این مهاجرت این ۳ تحت حمایت سلاجقه باعث تسری و تحمیل هویت لری به این جغرافیا شده است.
شاپورخاست در کل تا دوره شاه عباس توسط دودمان های کورد اداره میشده و هویت لری برای آنها کاملا متأخر است.
البته هویت سازی در لرستان به آسانی کشک سابیدن انجام میگیره . مثلاً به خاطر شباهت های ظاهری هرچیزی رو به هم ربط داده و از دلش تبارنامه بیرون میکشند. البته به هم دل و قلوه هم میدن
به امیران و سرداران و وزیران در آنجا علاقه زیادی نشان داده میشه.
فلانی از نسل رکن الدوله فلانی آریو برزن فلانی ساسانی و. . .
همه کشکن
مثلاً ربط دادن کودکانه درکوند به زریک که یحتمل برای دور کردن آنها از هویت قومی خودشون ( کلهری ) بوده مثال هایی از این دست هست.
البته جریان تاریخ نویسی در لر که طی دهه های اخیر توانسته کشکیات بسیاری به لر ببنده و دستاوردهای خیالی برای آنها ترسیم کنه در قلب هویت طوایف آن منطقه تاثیر بسیاری داشته.
فقط بالاگریوه ها نیستن لشنی ها هم کلهرن ؛ نوادگان عزالدین بن میجد که سرداران و دولتمردان صفوی بوده و. . . هم در لرستان و شوش و. . . بوده اند.

در کل ساکنان شاپورخاست ترکیبی از نژادهای مختلف هستن که مرورا و به کمک سیستم سیاسی ذیل چتر لر درآمده اند.


البته کلهرها در هرات و قندهار تا سند و کشمیر هم حکومت هایی تشکیل داده اند که از بزرگی آن برمیاد که قطعاتی از آن در میان گونه های الوار تغییر هویت داده اند چنانچه کردحسین خانی صدها سال پیش در منطقه باغ ملک و رامهرمز و. . .

اما بهرحال لر بودن از نظر جهان بینی ایرانی مترادف فارس بودن و در نتیجه خنثی سازی تهدید است و لذا در امر لر سازی و خزعبل نویسی فضا را برایشان کاملا مهیا نگاه داشته اند.

جناب یزادان

ظاهرا شما کروهستی واونچه که درکلامتون مشخصه کردهستی

ببین این رومابه خوبی میدونیم که کردها سعی دارند که هویت لرهارو خنثی کنند ودرواقع لرهارو جزوی از کردهامحسوب کنند


این درجهت اون اهداف پانکردیسم هست که طراحان اون ریشه در خارج ازمرزهای ایران دارند


دراین راستا خیلی چراغ خاموش با تبلیغ لباسهای سنتی خودتون درداخل لرستان ازجمله شلوارکردی
وبعدهم تبلیغ موسیقی خودتون درلرستان
ودرقدم سوم با مطرح کردن بحث لکستان سعی درمابودی هویت لرهارودارید

جناب یزدان ما اینهاروبه خوبی میدونیم

پس ماهم بیکارننشستیم

این روبدون که همون شلوارکروی که زمانی خیییلی میان جوانان رواج داشت دیگه آنچنان طرفداری نداره

دیگه مثل قدیمها نیست بنشینی داخل تاکسی راننده نوارکردی بزاره

درمورد لکستان هم شک نکن که این پروژه شوم شما نیز شکست خواهدخورد

قوم لر یک قوم باریشه هست

البته کردها به دلیل کوتاهی فعالان اجتماعی قوم لر تونستند دریک صده اخیرضرباتی نیز به قوم لربزنند

مثلا ایلام ( پشتکوه ) از سال ۵۷۸تا ۱۰۰۶حاکمانش اتابکان لربودند
ازسال۱۰۰۶تا۱۳۰۷نیزتوسط والیان اداره شده که بازهم لربودند وآخرین حاکم پشتکوه ایلام غلامرضاخان والی بوده

یعنی مجموعآبالای ۷۲۰سال!!!

ولی متاسفانه دراین ۹۰سال گذشته پشتکوه ( ایلام ) که تماما لربودند کم کم موردهجوم فرهنگ کردی قرارگرفتند وقسمت عظیمی ازایلام کردسازی شده

جناب یزدان دم از کردوکردبودن میزنی؟؟

میتونم بپرسم قوم کرد یعنی چه؟؟

قوم کردچه کسانی هستند؟؟

اگه نمیدونی بزارخدمتت توصیح بدم

جناب یزدان

بله بزارخدمتت توصیح بدم

در قرون اولیه اسلامی که اعراب برکشورما مسلط شدند
چون شناختی ازقومیت های ایرانی نداشتند

به تماااامی اقوام کوچرو که به رمه گردانی وچوپانی مشغول بودند"کرد"میگفتند

کرد درزبان عربی یعنی چوپان

پس معنای کرد الزاما یک قومیت نبوده بلکه به طریقه معیشت وزندگی اطلاق میشده

کما اینکه عربها به بلوچخپها ولرها واصفهانی ها هم میگفتند کرد

پس کرد بودن به معنای طریقه وشیوه معیشت هست ( رمه گردانی )

اقای دهخدا هم درکتاب خودش گفته لرها کردهستند

درست گفته

چون لرهاهم شغل چوپانی داشتند

پس جناب یزدان

کردبودن معنی قومیت نداده ونمیده واین افتخار وتوهمات خودساخته شماست که فکرمیکنید کل زاگرس نشینان کردبوده اند

بله ما لرها مشترکاتی با شماها وشما باماها ( که الان دیگه بهتون گفته میشه کرد ) داریم
این هم طبیعی هست به دلیل همجواری هست

نه بیشتر

حتی کلهر ها هم درواقع لرهستند

ریشه کلهرهم لرهست

کم کم زبانشون تغیرکرده

حتی زبانشون هم خودتون میگید زبان کلهری !!

داخل خود کلهر طایفه بزرگ وقدرتمندی دارید که اسمش سیاه سیاه هست

میبینی که خوب مطلعم!!

این طایفه سیاه سیاه درواقع ازهمون طایفه سیاهپوش در الشترهستند

وطایفه سیاهپوش الشتر هم از سیاهپوشان دزفول بودند

طایفه سیاه سیاه درمیان طایفه زینی وند دردره شهرهم هستند

همشون سیاهپوشان دزفول هستند ولر

دوطایفه بزرگ نیزماداریم که کلهرهستند ( کلهرها شک نکن که لرهستند )

طایفه چغلوند وپیرداده در میان ایل بزرگ بیرانوندهم کلهرهستند

شما میگید طایفه بهاروند وکردعلی وند کلهرهستند

خب به فرض که باشند؛کلهرها لرهستند

درمورددریکوندها گفتی


هیییچ ربطی به کلهرندارند ودریکوندها مثل ۸ایل دیگه دربالاگریوه اصل اصل لرهستند

شماها متاسفانه دنبال حذف هویتی قوم لرهستید

همین الان بیش از ۲ میلیون لر فیلی مادراقلیم کردستان عراق داریم

شما پانکردها حتی حاظرنیستید بهشون بگید لر فیلی وبلکه میگید کردفیلی!!
یعنی هویتشون رو انکارمیکنید
لرهای فیلی در کردستان داریدبهشون ظلم میکنید

درطرح اقلیم کردستان برای استقلال
برای ۳۰۰هزار ترکمند دراساسنامه جدایی کردستان ازعراق حق قائل شدید

ولی برای ۲میلیون لرفیلی هیچ حقی قائل نشدید

براهمین لرهای شجاع وبااصالت فیلی با طرح جدایی کردستان ازعراق مخالفت کردند

جناب یزدانی

قوم لر دیگه بیدارشده

اهداف شوم وتمامیت خواهی کردهارو میدونه

ما فقط وفقط وفقط برای کردها به عنوان یک قوم ایرانی وزاگرس نشین درهمسایگی میتونیم براساس احترام متقابل ارزش قائل بشیم
نه بیشتر

همین

کردهای ایران بالای ۴میلیون نمیشن

ولی لرها بالای۱۷میلیونند

پس اگه قرارباشه کسی جزوی از کس دیگه باشه
این شمائیدکه جز قوم لرهستید

دیگه باراخرت باشه سعی میکنی قوم لررو زیرمجموعه خودتون قراربدید

آقای یزدان

درهرصورت برو یه مقدارمطالعه کن

متوجه میشی"کرد"به چه معنی هست

کردبه هیچ عنوان معنی قومیت ونژاد نمیده

فقط وفقط مردمان عرب که برایران چیره شدند به اقوام ایرانی که شغل چوپانی ورمه گردانی روداشتندمیگفتند کرد
یعنی چوپان ورمه گردان

کما اینکه درمتون قدیمی به لرها وحتی بلوچها واصفهانیها هم میگفتندکرد

یعنی چوپان

درنورد حاکمیت حسنویه گفتی

فکرمیکنی حاکمیت ایشون ۴۰۰سال بوده یا ۲۰۰سال یا ۵۰سال؟؟؟

ایشون جمعا زیر۴سال حاکم بوده

بااین ۴سال میخوا کل قوم لر رو شما تبدیل کنیدبه کرد؟؟؟

واقعا که جوسازهستید!!

آقای یزدانی

ما جزوی ازشمانیستیم ونمیشیم

ما قوم بزرگ لر ( لر، لک ) هستیم با عظمتی به تاریخ ایران

ازلرستان تا خوزستان وایلام وچهارمحال بختیاری تا کهکیلویه وبویراحمد تا قسمتهایی ازاستان فارس تا قسمتهایی از مرکزی وهمدان

حتی بدون درخراستان وشمال وکرمان هم لرداریم
خیلی هم داریم
حتی نیمی ازکرمانشاه لر ( لک ) هستند

بهت گفتم که حتی درکردستان عراق ۲میلیون لرداریم

در کشورعمان وکویت هم بسیارلرداریم

حتی درپاکستان وافعانستان لرهای بختیاری بسیاری داریم
کسانیکه همراه بانادرشاه افشار برای کشورگشایی رفتند

مالرها اهل تکه تکه کردن کشورمون نیستیم

متوجه شدی!!!!!

همین سرخاب که رقیب شجاع الدین خورشیدبوده میدونی قبرش کجاست؟؟؟

اقای محترم برومطالعه کن

قبرسرخاب عبار در جنوب شرقی گریت در جایی به نام قارون هست
وقبرشجاع الدین خورشید در گوشه شه نشاه
پس بدون که حرفهات دروغ وتوهمات پانکردیسم هست

درمورد طایفه لشنی گفتی

با زیرکی خاص پانکردها اسم این طایفه رو نصفه نیمه گفتی

طایفه لشنی نه

بلکه طایفه زند لشنی

طایفه زندلشنی از ایل زندیه هست ونه کرد

درهرصورت بهتره تشریف ببری درمورد معنی اسم کرد اول تحقیق کنی وببینی ازکجا اومده وبه چه دسته جاتی درقرون اولیه اسلامی اطلاق میشده

بعدبیای نظربدی

البته نظردادن بدنیست

ولی حق نداری کل قوم لررو زیرمجموعه خودتون قراربدید

اون هم زیرمجموعه گروهی که خودشون قوم نیستند ونبودند

الان من هم مثلا کردهستم دیگه

چون شغلم چوپانی هستودرکوهستانم
والان یکی ازدوستان برام شارژ فرستاد که بسته تهیه کردم بتونم دراین جمع نظرم روبدم

من هم کردم چون چوپانم ورمه گردان. . .

🌏معرفی چند کتاب تاریخی جهت شناخت بهتر منطقه و ساکنین آن که در دورانهای گذشته توسطه افراد غیر بومی بدون هیچ غرض و مرضی نگاشته شده.
۱ - جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان، دکتر منوچهر ستوده
۲ - جغرافیای غرب ایران، دمرگان
۳ - جغرافیای نظامی، تیمسار رزم آرا
۴ - جغرافیای تاریخی غرب ایران، دکتر بهمن کریمی
۵ - تاریخ جغرافیای خوزستان، محمدعلی امام شوشتری
۶ - انیس المسافر، غلامرضاخان والی
۷ - منتخب التواریخ معینی و تاریخ گزیده، حمداله مستوفی
۸ - مردم شناسی ایران/هنری فیلد/ترجمه عبداله فریار
۹ - مسالک الابصار فی ممالک الامصار، ابن فضل اله العمری
۱۰ - سفر نامه محققان، پژوهشگران، تاریخدانان شرق شناس بزرگ اروپایی همچون، گریشمن، دمرگان، ویلسون، ولادیمیر مینورسکی، رابینیو، پیراوبرلینگ، هنری فیلد،
دانشنامه جهان اسلام بین سالهای ۱۹۱۳ الی ۱۹۳۶ میلادی گروه های اصلی در لرستان را ؛ طرهان. دلفان. سلسله و بالاگری وه معرفی میکند و اظهار میدارد که بالاگری وه شامل طوایف زیرمجموعه ایل مهم دیرک وند است .
قابل توجه فردی که خود را پاپی معرفی می کنی اینکه اصالت به گزافه گویی و تحریف تاریخ نیست

کاربر به نام محمد

شماهیچ گونه سوادی که قابلیت این روداشته باشه که مباحثی علمی روباهات مطرح کردرونداری

فقط یک جمله یادگرفتی مدام مثل طوطی تکرارمیکنی

اون هممدام میگی اصالت

این اصالت چیست که توداری ودیگران ندارند!!!؟

این اصالت اصلا چیست؟،

میشه یک تعریف جامعی ازش داشته باشی؟؟

به نظرت خودهمین که دیگران رو به عدم اصالت موردمخاطب قرارمیدی خودش عین بی اصالتی نیست؟؟


امثال شما درتوهمات خودساخته یک تاج وتختی دردرون خودتون برای خودتون درست کردید وبا تکرار یک داستان ساختگی دردرون براخودتون جایگاه خاص ورفیعی درنظرگرفتید که اصلا اون جایگاه یک کذب محض هست

همه انسانها ریشه وبنیان دارند

چون خالق یکیست

تفاوت انسانها فقط درمنش وفروتنی و خدنت به نوع بشرهست

نه درتکبرهای توهم آمیزخودساخته ای که پوچ وکذب محض هستند

دین اسلام میگه هیچکس بردیگری برتری نداره مگربه تقوا

بنده معتقدم هییییچکس بردیگری الزامآ برترنیست
مگر به رعایت اخلاق انسانی و خصوصآ خدمت به خلق


حالا مدام شما مدام دم ازاصالت بزن!

درعلم روانشناسی میگن هرکس چیزی رو مدام تکرارمیکنه واون روبه خودش نسبت میده

احتمال قوی از اون خصلت خودش بی بهره هست که مدام تکرارش میکنه!!!!!!!

متوجه شدی؟

بعیده

بهت پیشنهادمیکنم به جای حرفهای صدمن یع غاز ودهن پرکن
وبه جای کپی کردن از این ورواون ور

برویه خورده یخ مغزت روآب کن ویه خورده به سلولهای خاکستری مغزت فشاربیار
مقداری اطلاعات خودت رو بالاببر
وبرای تحقیق ومطالعات وقت بیشتری بزار

یه خورده فتیله احمقانه تعصبات خشک وبی ارزشی که برای خودت ساختی روهم پائین بیار

همچنین توهمات خودساخته وپوچ وبی ارزش حس برتری جویی که نشآت گرفته از عدم شعوروآگاهی هست روهم کناربزار

بدرود

📚معرفی چند کتاب تاریخی جهت شناخت بهتر مناطق و تیره و طوایف ساکنین در آن که در دورانهای گذشته توسطه افراد غیر بومی بدون هیچ غرض و مرضی جمع آوری و منتشر شده است.
۱ - جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان، دکتر منوچهر ستوده
۲ - جغرافیای غرب ایران، دمرگان
۳ - جغرافیای نظامی، تیمسار رزم آرا
۴ - جغرافیای تاریخی غرب ایران، دکتر بهمن کریمی
۵ - تاریخ جغرافیای خوزستان، محمدعلی امام شوشتری
۶ - انیس المسافر، غلامرضاخان والی
۷ - منتخب التواریخ معینی و تاریخ گزیده، حمداله مستوفی
۸ - مردم شناسی ایران/هنری فیلد/ترجمه عبداله فریار
۹ - مسالک الابصار فی ممالک الامصار، ابن فضل اله العمری
۱۰ - سفر نامه محققان، پژوهشگران، تاریخدانان شرق شناس بزرگ اروپایی همچون، گریشمن، دمرگان، ویلسون، ولادیمیر مینورسکی، رابینیو، پیراوبرلینگ، هنری فیلد،
با مطالعه این کتابها تا حدودی خواهیم دانست که در این دهه های اخیر واقعیات تاریخ توسطه افراد حقیر تفرقه انداز بومی، چقدر جعل و تحریف شده است .
●دانشنامه جهان اسلام بین سالهای ۱۹۱۳ الی ۱۹۳۶ میلادی، گروه های اصلی لرستان شامل؛ طرهان. دلفان. سلسله و بالاگری وه است. بالاگری وه نیز شامل تیره و طوایف مهم زیرمجموعه ایل بزرگ #دیرک_وند است .

آقای پاپی با گزافه گویی و جعل تاریخ و تفرقه بین دیگر ایل و طوایف منطقه بالاگریوه نمی تونی اصالت و هویت جعلی برای خود بسازی.

ضمنا طایفه پاپی هرگز جز طوایف محترم بالاگریوه محسوب نمیشه پس لطفا اینقدر دروغ پراکنی نکنید .

آقای خورشیدی/خورشیدوند

شمادرمقامی نیستی که درموردایلی صحبت کنی که عظمت اون درسراسرکشورپراکنده هست

ایلی که هم درمیان هسته اصلی تشکیلات اون بزرگانی درسطح اول داشته

وهم درخارج از محدوده ایل پاپی نه تنهاافتخارایل پاپی بلکه افتخاربالاگریوه وافتخارلرکوچک وبلکه افتخارقوم لر وبلکه افتخارایران شدند

ایل پاپی یک ایل نخبه پرور بوده که آوازه اون تمام قلب لرستان وبختیاری رو درنوردیده

ایلی که امثال سرداراسعدبختیاری رو داشته که محمدعلی شاه قاجار رو ازسلطنت خلع میکنه

صمصام السلطنه که حاکم اصفهان بوده وخودش مستقیما بدون هیچ ارزشی برای شاه ایران با دولت شوروی واردمذاکره میشده

مهدی قلی خان که حاکم یزد بوده

امثال سپهبدتیموربختیار

امثال شاهپوربختیارنخست وزیر شاه

دراستان ایلام بزرگترین ایل لر ایل شوهان هست بروببین خوانین ورئسای ایل شوهان چه کسانی بودند

بروببین کهکیلویه وبویراحمد چه ایل لرستانی هست که نامدارهست

وووووو

همه اینها اتفاقی نیست

حالا فردی حقیر و حسدورز و کم اهمیت مثل شما بیاددم ازاصالت بزنه واقعا خنده داره

این رویقین داشته باش شمایی که مدام دم اراصالت میزنی وتکرارمیکنید یقینا اراین مسیله بی بهره اید

درمورد بالاگریوه نبودن پاپی میگید

اولا توکی باشی که بخوای چنین حکمی بدی

دوما ایل پاپی بزرگترین ونام آورترین ایل دربالاگریوه هیت
با احترام به تمامی ایلات بالاگریوه که هرکدام خودشون مستقل بودند

ای نادان یه خورده به اون مخ دست نخورده خودت فشاربیار
بالاگریوه اسم یک شخص نیست که بخوای بگی فاان ایل یاطایفه ازنسل بالاگریوه هست وفلان طایفه وایل ازنسل بالاگریوه نیست

آدم بی شعور

بالاگریوه نام یک منطقه ونام یک جغرافیاهست که هرایل وطایفه ای دراون قرارگرفته با زبان وآداب تقریبا مشترک
اونها بالاگریوه میباشد

بالاگریوه ازمرزهای بختیاری وایل پاپی که شرقی ترین هست تا ایل رشنو درهمسایگی ایل پاپی وبازگیر ودریکوند وجودکی وکوشکی تادشت کرگاه تا معمولان تا پلدختر تا بخش وسیعی از استان ایلام وسیمره ودره شهر ودهلران واندیمشک ودزفول وشهرستان دورود ووووو

اینها بحپخش وسیعی ازبالاگریوه هست

حالا فردبیسواد وحقیری مثل تو عدد نیستی که بخوای وراجی کنی


درصمن آقای خورشیدی یا احتمالا خورشیدوند!!!!

خر وقتی که چاغ میشه نمیپزند بزارند زیربرنج


گرفتی چی گفتم!!



کربلایی خورشیدی

ما برای کل ایلات محترم بالاگریوه وطوایف وکل لرستان احترام قائل هستیم
با تمام فروتنی باید حقیقت روگفت

ایل پاپی به واقع ایلی مهم بوده

حتی کسانی ازایل پاپی که به میان سایرایلات و سایرمنلطق ایران رفتند چنان هوش واستعدهدولیاقتی داشتند که درسطح اول ریاست براون مناطق قرارگرفتند

به واقع بخشی از اونها قلب تاریخ رو درنوردیده وبخشی ازتاریخ ایران رو رقم زدند

که درپست قبل مثال زدم مانند سرداراسعد که ایران رو زیر یوق استبدادمحمدعلی شاه قاجاردرآورد که مجلس رو به توپ بسته بود

واون تحولات مشروطه بودکه ایران رو بهسمت مدرنیته برد

یاصیدمرادخان که سردارسپاه نادرشاه درفتح هندوستان بود

درلرستان هم ایل پاپی درسطح اول بوده

حسین قلی خان پاپی رونخست وزیر رضاشاه یعنی احمدمتین دفتری چنین توصیف میکند:

وقتیکه در جریان اشغال ایران توسط متفققین دولت رضاشاه سقوط کرده بود
احمدمتین دفتری آخرین نخست وزیررضاشاه میگوید برایم جالب بود که چند تن از سربازان حسین قلی خان پاپی رو انگلیسی ها دستگیرکردند
حسین قلی خان پاپی سریعا به انگلیسی ها اولتیماتوم میدهد که سربازانن روبا اسلحه آزلدکنید وگرنه منطقه روبرای شماها ناامن خواهم کرد

احمدمتین دفتری درخاطراتش مینویسد که بعدازاین هشدار والتیماتم حسین قلی خان پاپی بود که سربازان این خان بزرگ رو با اسلحه آزادکردند

انجابودکه فهمیدم حکومت ایران اندازه یک خان لر قدرت نداشته


آقای خورشیدی/یاشایدخورشیدوند


با حرفهای صدمن یه غازودهن پرکن آدمهای حقیری که دچار رشدهای بادکنکی شدند وپر شکم خودشون روسیرمیبینند حقایق تاریخ تغیرنمیکنه

تاریخ برگه های دخترکوچولوی شانیست که بخواددربیاد وچیزدیگهای به دلخواه شماها جاش نوشته بشه

رشدهای بادکنکی مقطعی هستندپس بیابنشین زمین خاکی ومثل ماهاباش

بازهم عرض کنم که وقتی که خر چاغ میشه نمیپزندبزارند زیربرنج!!!!!

فهمیدی

🔹لرستان فیلی، دانشنامه ایرانیکا؛
لرستان فیلی به مناطق محل سکونت طوایف فیلی گفته می شود. علت نام گذاری این منطقه به نام فیلی حکمرانی والیان فیلی است. لرستان فیلی به دو قسمت پیشکوه و پشتکوه تقسیم می شود و محل سکونت طوایف کرد و لر است.
[۲[دانشنامه ایرانیکا
محل سکونت قبایل فِیلی لرستان ناحیه ای واقع بین کوه چهل نابالغان و دره گاماسیاب و دره سیمره و آبدیز می باشد. طوایف فیلی ( پهله ) عبارتند از: کاکاوند در دشت خاوه . حسن وند در دشت الشتر . بیرانوند و الوند در چغلوندی. دیرکوند ، چگنی ، جودکی و سگوند که در جنوب غرب خرم آباد بین یافته کوه و دره سیمره سکنی دارند.
لرستان به معنی سکونتگاه مردم لر[۶ [واژه ای است که به سرزمین های لرنشین اطلاق می گردد و به معنای گستره جغرافیایی است که مردم لر در آن سکونت دارند.
اینکه پاپی نام و نشانی در تاریخ ندارد گناه ما چیه!؟

✔دوستان؛ برای روشن شدن اظهارات خود خواهانه مش حسین گزاف فراموشکار کافیه فقط چند سالی به عقب یعنی به دوران قبل از انقلاب برگردیم .
کسانی که دوران قبل از انقلاب را بیاد دارند خود به خوبی دیده و میدونند که تا سال ۱۳۵۷ ( حدود ۴۴ سال قبل ) افراد یک طایفه باعَلَم و عمامه قرمزی که نشان امامزاده شان بود سالی چند نوبت به تمام روستاها میامدن و به نام آن امامزاده جهت جمع آوری مایحتاج خانواده خود از قبیل ( گندم و آرد و پول ) از مردم گدایی میکردن. حالا با گذشت حدود ۴۵ سال فرزندان فراموشکار آن مردم با انکار چنین واقعییات موثقی خود و طایفه شان را در راس همه میدونند!!!
اکنون با چنین مستندات موثق و اینهمه شاهد زنده در مورد اظهارات و مطالب کذب مش حسین گزاف فراموشکار قضاوت با شما .
خداوندا مپسند روزی که گدا معتبر شود
گر معتبر شود ز خدا بی خبر شود .

✔دوستان؛ برای روشن شدن اظهارات خود خواهانه مش حسین گزاف فراموشکار کافیه فقط چند سالی به عقب یعنی به دوران قبل از انقلاب برگردیم .
کسانی که دوران قبل از انقلاب را بیاد دارند خود به خوبی دیده و میدونند که تا سال ۱۳۵۷ ( حدود ۴۴ سال قبل ) افراد یک طایفه با مشخصه عَلَمی بر دوش و عمامه قرمزی که برسر داشتند و نشان امامزاده شان بود سالی چند نوبت به تمام روستاها میامدن و به نام آن امامزاده جهت جمع آوری مایحتاج خانواده خود از قبیل ( گندم و آرد و پول ) از مردم گدایی میکردن. حالا با گذشت حدود ۴۵ سال فرزندان فراموشکار آن مردم با انکار چنین واقعییات موثقی خود و طایفه شان را در راس همه میدونند!!!
اکنون با چنین مستندات موثق و اینهمه شاهد زنده در مورد اظهارات و مطالب کذب مش حسین گزاف فراموشکار قضاوت با شما .
خداوندا مپسند روزی که گدا معتبر شود
گر معتبر شود ز خدا بی خبر شود .

. 📚منطقه بالاگری وه
ایل� ( دیرک وند ) بعنوان مهمترین ایل با هویت منطقه بالاگری وه�اتحادی از ۷ طایفه مهم : دیرک وند، بهاروند، �میر، �قلاوند، کوشکی، رشنو و بازگیر است. که هر طایفه نیز متشکل از تعدادی تیره و طایفه از نسل خود میباشد. بالاگری وه نزد مردم لرستان دو معنی متفاوت می دهد، معنای اول همان معنای جغرافیای است. معنای دیگر بالاگریوه مردمانی لر زبان هستند که به گویش خاص خود ( گویش بالاگری وه ایی ) سخن می گویند .


کلمات دیگر: