کلمه جو
صفحه اصلی

کایدخورده

دانشنامه عمومی

کائدخورده یا کائدخرده، خرده به معنای خرد مقابل کلان یا کاهیرده از طوایف لر ساکن استان ایلام است.کایدخورده بزرگترین ایل لر استان ایلام می باشد
پس از جنگ قلعه سی که در آن ایل دیناروند با والی لرستان در حدود ۲۰۰ سال پیش داشت ایل دیناروند شکست خورد و کاید همت خان بزرگ رئیس این ایل کشته شد. طایفه کایدخورده به دلیل افزایش جمعیت و ضعف ایلی دیناروند از دیناروند جدا و به بزرگترین طایفه لر منطقه تبدیل شد. با تسلط کایدخورده بر منطقه و اتحاد تیره های مختلف این ایل جنگ های محلی برای تصرف اراضی منطقه شروع شد؛ در اولین جنگ که بین کایدخورده و طوایف عرب بود عرب های منطقه شکست سختی خوردند و به شوش کوچ کردند. در دومین جنگ صورت گرفته با طوایف کُرد که چند سال طول کشید کردها شکست خوردند و مجبور به ترک منطقهٔ مورموری شدند. اما اصلی ترین جنگ طایفه کایدخورده با ایل بیرانوند بود که در نهایت به صلح و بستن یک قرارداد ختم شد، بر اساس این قرارداد به ایل بیرانوند اجازه داده شد از اراضی منطقه برای چرای دام استفاده کنند اما حق کشاورزی و زراعت در زمین های منطقه را نداشتند.
هم اکنون این طایفه در شهرهای دهلران، شوش، اندیمشک و موسیان و آبدانان و مورموری ساکن هستند و در حدود ۲۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارند. گویش آنها لری بالاگریوه ای و اصالتاً لر بختیاری می باشند.

پیشنهاد کاربران

والا من این یکی دوسال اخیر شنیدم که کاید خرده ها بختیاری هستند اونم یه چند تا جوون اینو گفتن که تعدادشون به انگشتان یه دست هم نمیرسه . اونم قطعا کلیپ های بختیاری در اینستا گرام باعثش شده .

ایل کاهدخورده با ایل شوهان دارای ریشه مشترک هستند و اصالتا از لرهای بختیاری هستند ولی زبان اکنونشون لری فیلی است.

لفظ خرده در کاید خرده به معنای کوچکتر است و این اصطلاح در ارتباط با کاید گپ ( کاید بزرگ ) قرار دارد. وقتی از خاستگاه اولیه خود در لرستان کنونی و یکی از محل های نزدیک خرم آباد جدا می شوند به میان ایل دیناروند وارد می شوند بنابراین لفظ کاید ارتباطی با لرستان و یا قول بعیدتر منطقه بختیاری ندارد بلکه نامگذاری کاید خرده و کاید گپ، زمانی است که به پشتکوه آمدند.

در مورد بختیاری بودن این طایفه و حتی طوایف دیگر مثل شوهان، محل شک و شبهه است. از هیچ بزرگ و پیرمرد و خاندان و خانواده ای نشنیدیم کسی حتی یک کلمه زبان بختیاری صحبت کرده باشد. تمام بونگ و چاینه و مویه های زنان و مردان کایدخرده ها از قدیم تا امروز، ریشه در اعماق گذشته دارد و صددرصد بالاگریوه ای و لرستانی است. چطور جمعیت هایی مثل شوهان و کایدخرده و کایددیناروند و کایدعباسی به این گستردگی، حتی یک جمله و یا یک آداب و سنن از فرهنگ سنتی بختیاری به یاد نداشته اند. معمولا بختیاری ها هرجا نقل مکان کرده اند سعی در حفظ رگه هایی از زبان یا فرهنگ و سنن خود کرده اند. اما اینجا ارتباط به طور کلی قطع شده و این گسستگی از قدیم تا امروز به یک شکل بوده و تغییر نکرده. امروزه روایت های جدیدتر و تناقض در نقل و قولی که دارند دلالت بر شبهه و حتی بطلان آن ها دارد جالبتر اینکه وقتی بطلان و تناقض آن ها از نظر زمان و زبان و غیره ذکر می شود به سرعت ویرایش می شوند!
اگر قرار باشد سینه به سینه روایتی را تأیید کرد این روایت شفاهی باید مورد تایید همه پیرمردان و خاندان هاو خانواده ها باشد که هر کدام جد بر جد به آن ها منتقل شده نه اینکه ساخته و پرداخته یک مکان و یک الی دو سه نفر معدود باشد. بنظرم کسانی که سعی در قالب کردن یک روایت ساختگی داشته اند نه فقط سوالات و ابهامات پیش رو را نادیده گرفتند بلکه نتوانستند تناقض در روایت ها را از نظر زمان و خاستگاه و مکان های متعدد و گویش و پوشش و فرهنگ که صد درصد تغییر کرده اند برای مخاطبان منطقی تر کنند
مشکل اینجاست اگر آخرین روایت را بپذیریم که یک نفر بنا به مشکلاتی که برایش پیش آمده به پشتکوه نزدایل بزرگ دیناروند اقامت کرده و وصلت می کند چطور جمعیت بزرگی به اسم کاید خرده و شوهان و کایدعباسی و کاید دیناروند را در فاصله اندک از آن زمان تا بحال به عنوان نسل پس از خود برجای می گذارد؟ بعد چطور از این روایت جدید بجز یکی دو خانواده، هیچ کس اظهار اطلاع نمی کند؟ اگر هم روایت های قدیمی را بپذیریم که اجداد این طوایف بصورت کوچ رو و عشایر یا هر علت دیگری بصورت دسته جمعی از مناطق بختیاری نشین کوچ کرده اند چطور زبان و فرهنگ و آداب آن ها، صد درصد تغییر می کند که حتی از یک کلمه بختیاری یا پوشش آن ها هیچکس جد برجد اظهار آگاهی نمی کند؟ وقتی کسی به این دقت به اصالت جمعیتی گسترده اشاره می کند نیاز است دلایل تغییر صد درصد فرهنگ و زبان و پوشش آن ها و نیز دلایل جدایی آن ها از یکدیگر را از نظر مکانی به همین شفافیت ذکر کند. نه اینکه سربسته بیان کنیم چون مدتی اجداد ما در خرم آباد زندگی کرده اند زبان و لباس و حتی ادبیات فولکولور آن ها بالکل تغییر می کند. براستی مردم ایلیاتی قدیم که به سنت ها تعصب داشتند چه اهرم فشار و جبری بالای سرشان بوده با یک اقامت محدود در خاک لرستان، مجبور میشوند همه سنت ها و زبان بختیاری خود را عوض کنند؟ مگر اینکه بپذیریم ما هم جزوی جدا شده از بالاگریوه ایم. فارغ از دلایل آشکار، لااقل ادبیات فولکولور و بسیار قدیم ما که بازمانده از سده های پیشین است و صد درصد لرستانی است بر همین مسئله دلالت دارد.



نظر کاید خرده بالا کاملا صحیح است. چون این روایت تازه ای است که چند نفر اینو میگن چطور دیناروند و شوهان هر کدام ایلات بزرگی هستند از یک نفر در قرن های اخیر بوجود می آیند.

درمورد ایل کایدخورده دهلران


ببینید اولا مادرلرستان ایل یا طایفه ای به نام کایدخورده نداریم

دوطایفه فقط داریم که ریشه درکایددارند واتفاقا برهمگان روشن هست که این دوطایفه هم دربختیاری اومدند

۱ طایفه کاید درایل جودکی در استان لرستان وشهرستان پلدختر که هم خودشون وهم کل ایل جودکی میدونند که اصالتا بختیاری هستند واین موضوع برکسی پوشیده نیست وطبیعتا چون درمجاورت ایل جودکی بودند زبانشون لری بالاگریوه ای هست

۲طایفه پولا یا همون پولادوند یافولادوند در الشتر هست که اصالتشون به کائد بختیاری میرسه واتفاقا اکثریت اینهاهم میدونندکه ریشه اونها به بختیاری میرسه
وچون درمجاورت با طوایف وایلات لک زبان درالشترقرارگرفتند زبانشون لکی شده

خب تا اینجارو دوستان به خاطربسپارند

اما درمورد بحث کائد خورده وکایدگپ که دوست گرامی کاربری به نام کاید خورده دهلران فرمایش کرد

اولا اینکه اتفاقا ما درداخل قوم بختیاری درتمام طوایفش تقریبا طایفه کاید روداریم

دوما در طایفه برگ شهی که هفت لنگ هستند ما دوتیره دهریم به نام کاید گپ وکاید خورده که هریک شامل تش های مختلف هستند

موصوع دیگه درموردایل کاید خورده دهلران این هست که بنده خودم سندش دردستمه که زمانی ایل کاید خورده براساس یک توافقی که ایجادشده وسندش هم نزدخودم هست وبه دوران خیلی قبل وکهن برمیگرده

این دسته از میان بختیاری وطایفه بزرگ زلقی ( زلکی ) به ایلام ودهلران مهاجرت کردند وسند انتقال اون املاک نیز وجودداره

درمورد زبان ایل کایدخورده هم خب طبیعی هست

زبان خیلی زودتغیرمیکنه

همین استان ایلام زمانی به پشتکوه معروف بوده

ازسال ۵۷۸تا۱۰۰۶ توسط اتابکان لراداره میشده
وازسال ۱۰۰۶تا ۱۳۰۷هم توسط والیان اداره میشدهکه آخرین حاکم غلامرضاخان والی بوده که توسط فشار رضاشاه به عراق پناهنده شد

همگی حاکمان درپشتکوه لربودند وساکنین هم لربودند

اما چه شدکه درطی ۹۰سال چنان تغیراتی بوجوداونده که ایلام تا این حدبه سمت کرد وکردگرایی رفته!!!!

خب اینها همهسیاستهای حاکمان هست

خب تغیرزبان ایل کاید خورده هم از بختیاری به سمت بالاگریوه به جهت همجواربودن هستش

اما ایل کایدخورده نیزشامل طوایفی میشه که الزاما همگی نیای مشترک باهم ندارند

مثلا طایفه بن ریزی در ایل کایدخورده وطایفه بن ریزی دردهلران به احتمال قوی از منطقه بن ریز در استان لرستان وشهرستان خرم ابادبه ایلام رفته اند

وگرنه چه دلیل داشته که منطقه ای درخرم ابادبانام بن ریز باشه درصورتیکه یک نفراز طایفه بن ریزی هم درش ساکن نیست!!!

درایل شوهان یه خورده وضعیت بسیاااربسیااار پیچیده ترهست که درصورتی که وقت باشه ودوستان تمایل داشته باشند توضیح خواهم داد

اسم قدیمی مورموری دیناروند بوده حتی در اطراف پل دختر روستایی به نام مورانی هست که اکثریت آن از طایفه دیناروند هستند آنچه تا همین صد سال اخیر بخوبی مشخص است اینکه کاید خورده جزیی از دیناروند بوده بنابراین تاریخ آن با دیناروند پیوند مشترک دارد نکته دیگر اینکه تاریخ بسیاری از اقوام لر و کورد پشتکوه در ابهام است خود کاید خورده و نیز تیره های منتسب به آن همین مسئله را دارند اما قراینی که وجود دارد به لرستانی بودن همه آن ها دلالت می کند اگر تاریخ روشنی وجود داشت برای اثبات آن نیاز به روایت های ساختگی و جدید نبود

جناب دهلرانی

کی گفته ایل شوهان از نسل یک نفرهستش!!!؟؟؟

اتفاقا ایل شوهان ازاون ایلاتی هست که هیییییچکدام ازطوایفش نیای مشترک باهم ندارند

هریک ازطوایف ازجایی اومدند

تازه دردرون هریک ازطوایف حتی تیرهای اون هم باهم مشترک نیستند وهریک ازجایی اومدند

حاظرم اثبات کنم

این یک واقعیته

درضمن درمورد صحبتهای دوستمون به نام کایدخورده دهلران هم بگم که ایل کایدخورده دردهلران از نسل یک نفرنیستش

زمانی که ازبختیاری به دهلران رفته اند دستجاتی بوده اند
یک نفرنبوده

سندی که دردست من هست نگفته که یک نفربوده

اصلا ممکنه حتی همون موقع هم که از بختیاری به دهلران رفتند اونهاهم باهم نسبت نزدیکی نداشته اند!!



آنچه که مشخص و معین هست به گواه تاریخ این است که به لرهای دامنه جنوب غربی زاگرس یعنی لرستان پیش کوه که شامل خرم آباد و تابعه میباشد و لرستان پشت کوه که شامل ایلام و مناطق تحت تکفلش میباشد لر فیلی میگویند واژه فیلی یعنی کوچک به لرهای بختیاری لربزرگ میگویند لرهای فیلی از لرستان پیش کوه به مرکزیت خرم آباد شروع میشود و تا لرستان پشت کوه که شامل ایلام و توابع هست امتداد دارند که بخشهای زیادی از کشور عراق را هم ساکن شدند گویش لرهای فیلی بالاگریوه ایست و اما چطور ساکن ایلام ودهلران و حتی عراق شده اند این برمیگردد به حکومت والیها که خوانینی را با خدم و حشم فرستادن و طوایف زیادی را با خود از لرستان پیش کوه آوردند و ساکن این مناطق کردند و طایفه کایدخوروه هم جز این مقوله بوده و یکی از طوایفی بوده که به همراه خوانین به این مناطق آمده اینکه گفته میشود کایدخورده بختیاری هستن کاملا بی اساس و مستند سازی شده از طریق عده ای قلیل که به این نحو خود را در راس آن قرار دهند چرا که به چند دلیل واضح و مبرهن این فرضیه رد میشه یکی اینکه اگر کایدخورده بختیاری هستن چرا هیچ گونه واژه ای از کلمات آنها لری بختیاری نیست حتی اگر سالهای سال از گویش آنها گذاشته باشد نباید تغییر کند یا بسیار اندک تغیر کند دیگر اینکه اگر توجه کنیم در شهرهای اطراف ما هیچ گونه بختیاری وجود ندارد که نشان بدهد طوایفی از بختیاری به این مناطق آمده باشند چون اگر کایدخورده از بختیاری به دهلران آمده باشند قطعا باید طوایف ویا بخشهایی دیگر از طایفه کایدخورده یا بختیاریها در مناطق اطراف ساکن شده باشند ودلیلی مستحکم که ثابت میکند اکثریت مردم این مناطق از لرستان آمده اند اینست که تمام طوایفی که ساکن این مناطق پشت کوه هستند به نحوی رگ وریشه آنها و طایفشان در لرستان وجود دارد و دیگر اینکه هیچ وقت والیان و خوانین این اجازه را نمیدادند که طوایفی از دیگر مناطق با گویشی دیگر به اینجا بیان مگر اینکه تحت الامر خودشان باشند که بختیاریها خودشان خانها و والیان مستقل داشتند۰ حتی در زمان سلسله افشاری به فرمان نادرشاه افشار لشکر و طوایفی از ترکها به منطقه بیات دهلران فرستاده شدند تا سر یکی از خانهای لر که مقرش در خرم آباد بود و خان تمام این مناطق پیش کوه و پشت کوه بود را برای نادر ببرند که این امر هم اتفاق افتاده بود چرا که اون خان آمده بود مدتی در این مناطق ساکن شده بود و بعد از تعقیب و گریز به کشور عراق که تحت لوای عثمانی بود پناهنده شد که سرانجام تحویل نادر شد و سرش قطع اما کلمه بیات که یک کلمه ترکیست به معنای بی خاصیت برهوت است از آن زمانی که ترکها به خاطر گرفتن خان لر ساکن اینجا شدند بر منطقه بیات دهلران نامگذاری شد ودیگر اینکه برگردیم به زبان و گویش خودمان که لری خرم آبادیست و بعد از چندصد سال بنشین این مناطق بودن و همجواری با عرب و کرد هنوز گویش خرم آبادی ما بدون تغییر ودستخوشی پا برجاست ویک نکته اساسی که یادم رفت ذکر کنم اینست که طبق این شجره نامه ای که برادران کایدخورده درست کردن که نمیدونم ذلقی بختیاری مورد غضب نادر قرار گرفته و به این مناطق تبعیت شده فرضیه است.
اون کسی که مورد خطاب و غصب نادر قرار گرفته. همون خان لرستان و خرم آباد بوده که با تیرو طایفش به این مناطق گریز میکنه و اگر کایدخورده هم از اون زمان ساکن اینجا شده باشند لرستانی و بالاگریوه هستند و این نشون میده که همراه اون خان اومدن اینجا ساکن شدند.
اگر طبق گفته بعضی نوشته ها دسته جمعی از مناطق بختیاری کوچ داده شدن و مدتی در لرستان نزدیک خرم آباد بسر بردند چه عاملی سبب عوض شدن زبان آن ها شد. چه جبر و زوری بالای سر این مردم بوده به ویژه بختیاری ها که بر زبانشان تعصب داشتند که زبانشان صد درصد عوض کردند. اگر هم نه ادعا می کنند یک نفر بوده و تبعید شده چطور عرض سیصد سال چنین جمعیت گسترده ای که بقول خودشان شامل شوهان و چند طایفه دیگر بوده از این فرد تبعید شده بجا مانده. چطور هیچ فامیلی و پیوندی و خواهر زادگی از قدیم بین شوهان و بقیه وجود ندارد.
ظاهراً کاید خرده در موازات کاید گپ قرار می گیرد آنچه به واقعیت نزدیک تر است اینکه جزیی از دیناروند بودند چون بحث کاید کوچک و کاید گپ صرفاً مربوط به همجواری با ایل بزرگ دیناروند بوجود آمده و به هیچ وجه مربوط به قبل از آن نیست. خیلی از خانواده های امروزی تا هفت هشت نسل پشت خود را از حفظند بقیه اش هنوز در ابهام است و این ابهام شامل بیشتر طوایف پشتکوه می شود ضمنا چطور از روایت جدید, کسی از طوایف شوهان و کایدخرده اطلاعی ندارد و فقط یکی دو نفر باخبر شدند و کشف کردند؟
چرا حتی یک آداب و فرهنگ و کلمه و پوشش و بونگ و مویه های عزا از بختیاری کسی به یاد ندارد. اجداد ما که در گذشته های دور زندگی می کردند چطور نسل به نسل این روایت جدید را نقل نکردند؟ حتی دام های عشایر قدیم در این مناطق هیچ شباهتی به نژاد دام ها از سایر مناطق ندارد
هیچ رد و اثر و فامیلی و پسر عمویی از مناطق بختیاری وجود ندارد. چطور همه چیز ظرف مدت کوچ یا تبعید پاک شده است؟ چطور هیچکس از دو طرف سراغ فامیل های خود را نمی گیرد؟ چرا همین مسئله جدایی صد درصد بین شوهان و کایدخرده بوجود می آید؟
نه تنها در مناطق بختیاری بلکه در لرستان پیشکوه و کهگیلویه بویر احمد و ایل پاپی
خاندان هایی به اسم تاجمیر و تاجمیری وجود دارند
در ضمن تنها تیره طایفه کاید خرده موجود که بختیاری بودن آن ها مشخص است در شمال دزفول منطقه شهیون هستند و خود را از هفت لنگ بشمار می آورند
زبان و پوشش لباس و مراسم شادی و عزا و بونگ و مویه ها و رقص و بطور کلی فرهنگ و ادبیات حاصل کنش هایی است که از روزگار پیشین بجا مانده و نسل به نسل به ما رسیده و همه اینها دلالت دارد بر اینکه کاید خرده مثل سایر طوایف پشتکوه هویتی لرستانی و بالاگریوه ای دارد
ظاهراً بخاطر تضاد منافع و درگیری های مختصر در بخشی از مناطق به خاطر مالکیت زمین کشاورزی و علف چرانی که با طوایفی از بیرانوند در سال ها دور پیش می آید این هویت جدید و ساختگی بوجود می آید و به علت همین کدورت سعی می کنند اصالت خود را به بختیاری نسبت دهند. نسب سازی جدید و جدا شدن از بقیه
سابقه زیاد ندارد و مربوط به کمتر از یک قرن پیش است

افتخار لرستانی ها همین بس که سردار اسعد بختیاری که فاتح تهران در زمان مشروطیت بود اصالتش بالاگریوه و از ایل پاپی بوده
بی بی مریم بختیاری هم بالاگریوه و پاپی بوده
تیمور بختیار
شاپور بختیار
ثریا اسفندیاری ( بختیاری )
سردار مفخم
همگی لرستانی و پاپی بوده اند
پژمان بختیاری شاعر معروف بختیاری
اصالتش بالاگریوه و پاپی بوده.
بنظرم کار درستی نیست با مستعار حسین. . . اظهار نظر کنیم اما هیچی از تاریخ گذشته سر در نیاریم. من نمی دونم این اصرار به قلب تاریخ در مورد ایل محترم کاید خورده چه معنی داره


جناب فریبرز

از مطالب ارزنده شما استفاده کردم

دوست گرامی بنده هیچ اصراری بر بختیاری بودن ایل کایدخورده ندارم

البته کاید خورده چه بختیاری باشه وچه بالاگریوه باشه برای شخص بنده هیچ تفاوتی نداره

همینکه لرهستند برای بنده عزیزند

اما دوست گرامی بنده واقعا سندی کهن رو دارم که میگه کاید خورده اصالتا بختیاری هست وازالیگودرز مهاجرت کردند وسند معاملات وواگزاری اون املاک در ایلام به ایل کاید خورده هم درش موجوده

نکته بعدی اینکه ما درلرستان چیزی به نام طایفه کائد نداریم که اصالتآ لرکوچک باشند

تنهاطایفه ای در میان ایل جودکی درپلدخترداریم به نام کائد که خودشون کاملا میدونند بختیاری هستند

ویک طایفه درالشتر به نام پولا هست که اونهاهم میدونند پشتشون به طایفه پولادوند بختیاری میزنه

بعدهم درمیان طایفه شهی ۷لنگ که در دزفول مستقرهستند ما دوطایفه به نام کایدگپ وکایدخورده داریم

وبه موهردمتعدد درمیان طوایف محپختلف وباب های مختلف ایل بختیاری ما نام کائد ومشتقات اون رومیبینیم

بنده نمیدونم روی چه شواهدوقراینی شما میگید ایل کایدخورده اصالتا بالاگریوه ای هست وربطی به بختیاری نداره

یعنی صرفا به خاطر زبان ولهجه ایل کایدخورده!!!!!. ؟؟

اونجه که بنده دیدم فقط شما ودکترمرادحسین پاپی که نویسنده بالاگریوه ها هست اصرارداره که کایدخورده بالاگریوه هست

کسی دیگه ندیدم این حرف روبزنه

خودایل کایدخورده هم معتقدند که بختیاری هستند

خداشاهده من سندی دارم که اثبات میکنه بختیاری هستند


هرچند برای من فرق نداره


بله درمورد اون شخصیتهای ناریخی که نام بردید درست گفتید که ازنسل آحیدر پاپی هستند
چون خود سرداراسعد بختیاری درکتاب خودش به پاپی بودن نسل ونیای خودش نفربه نفر نام برده ومستندهست

هرچند به نظربنده بهتره تمام قوم لربه یک انسجام برسه



آقای حسن پاپی!!!! اول اینکه یکی از مشکلات اکثر طوایف پشتکوه که باعث شده تاریخ روشنی نداشته باشند همین نبود سند است حال چطور به تازگی سند پیدا شده مشکوک است اگر به همین وضوح که شما ادعا می کنید سندی بوده افراد قدیمی که به گذشتگان نزدیک تر بودند براحتی برای بقیه منتقل می کردند دوم اینکه شما یک مسئله را فراموش کردید آن هم اینکه کاید خرده لقب خودش را از کاید دیناروند گرفته و ربطی به قبل از آن ندارد. شاید خواندن این مطلب مستند برای شما کفایت کند:
ایل دیناروند ازایلاتی است که تا قبل ازدهه دوم سلطنت فتحعلی شاه قاجار و درزمان حکومت حسن خان فیلی در شهر و اطراف خرم آباد سکونت داشته اند. با انتقال والیان به پشتکوه دردوران والی اخیر، ایشان ایلات لراطراف والیان ازآنجمله ایل دیناروند را به رفتن به پشتکوه بهمراه والی ویا ماندن درخرم آباد مخیرکردند، ایل دیناروندبه دستورخان بزرگ ایل بنام کایدهمت خان بطورکلی با والی به پشتکوه رفتند، بعد از استقرار درمحل پشت کوه منطقه آبدانان به این ایل واگذار شد، کایدهمت خان با پیوندی که با خوانین مرادخانی دهلران انجام دادند آنها هم پیمان ایل دیناروندشدند، با اینکاربه قدرت خان دیناروندبسیار افزوده شدکه باعث نگرانی والی شد، حسن خان پنهانی با حاکم وقت پیشکوه که فرزندپادشاه بود ( محمدحسین میرزافرزند محمدعلی میرزا فرزندارشد فتحعلی شاه ) همدست شده و شبانه به دیوه خان ایل دیناروند درمنطقه مورموری شبیخون زده وضمن ترور کایدهمت خان و چند نفرازفرزندانش متاسفانه این ایل بزرگ را ازهم پاشیده ودرمناطق فعلی مستقرشدند. چیزی که در این نوشته تاریخی حایز اهمیت است انتقال همه طوایف ایل دیناروند از لرستان به منطقه پشتکوه است. کاید همت خان از شخصیت های بزرگ دیناروند تیره کاید بوده که پس از ترور شدنش ایل به تقسیماتی تبدیل شد. تعدادی از همین ایل که پس از فروپاشی مستقل شدند و در منطقه ماندگار شدند چون از تیره کاید بودند به کاید خرده معروف شدند.

جناب کاظم

بنده خودم بالاگریوه ای هستم وحتی این بحث هم هست که اینار ( پاپااینار ) جدایل پاپی و دینار ( دیناروند ) جد ایل دیناروندبرادربوده اند

پس بنده به هیچ عنوان تقابلی با این ندارم که طایفه کایدخوروه مدنظرشما جزوی از ایل دیناروندباشند

ایل دیناروندهم بزرگ هست بطوریکه درپشتکو وهم درپیشکوه وهم دربختیاری ما دیناروندداریم

اما ببینید درموردسندی که عرض کردم خداوکیلی من دارم وسندی بسیاررر قدیمی وکهنه هست که ثابت میکنه کایدخورده درمیان بختیاری به پشتکوه رفتند
برای اطمینان بیشتر بازرفتم نگاه کردم که یه موقع اشتباه نکرده باشم

بنده هم مثل شما متعصب هستم هم به به ایل وتبارم وهم به کل ایلات بالاگریوه وزبان مشترکی که بین همه ماهست

اما نمیتونم واقعیات روانکارکنم ودرواقع انکارواقعیات بی احترامی به خودشخص آدم هست

این سند به نظرمیرسه یک سند کامل ودرست باشه
چون بسیاارقدیمی وکهنه هست

امادرعین حال بنده هیچ تضادی با این ندارم که ایل دیناروندبالاگریوه باشند ( کما اینکه یقین دهرم ایل دیناروند بالاگریوه هست وشکی نیست )
اما اینکه کائدخورده اصالتا دیناروندباشه ویا حتی بالاگریوه باشه ابهام وجودداره وهیچ سندی وجودنداره که دال براثبات این مسئله باشه

ولی سندوجودداره که بختیاری هستند !!
خود ایل کایدخورده هم معتقدند که بختیاری هستند!

اما به هرحال اگه شما معتقدید کایدخورده دینهروند وبالاگریوه هستند باید سندداشته باشی ویا حداقل شواهد وقراین قطعی داشته باشید

البته موقعی که برلی بختیاری ها سنوگد وجودداره دیگه شواهدوقراین نمیتونه اعتباری داشته باشه ( البته به قول شما صحت این سند باید بررسی بشه هرچند انچه که دراین سند هست جای شک نمیگذاره )

ایلات بالاگریوه:

۱رشنو
۲پاپی
۳کوشکی
۴دریکوند
۵جودکی
۶بازگیر
۷دیناروند
۸بالاوند
۹ساکی

والبته ایل دیگری هم دربالاگریوه وجودداشته به نام کیجایی که اثری ازاون وجودنداره وشتپاید مجموع تیره های ریز وکوچک متعددی بلشه که دردرون این ۹ایل پراکنده شده اند

متاسفانه دکترمرادحسین پاپی نویسنده بالاگریوه هم مدام تآکیددارد که کایدخورده بالاگریوه هست

خیلی جالبه که ایشان هم مثل شما هیچ سندی دربالاگریوه بودن نداره ولی فقط به جهت بودن کایدخورده درمنطقه بالاگریوه وزبان مشترک بالاگریوه ای اونهارو بالاگریوه میدونه

وعجیبه که طبق شنیده ها در کتاب پیش رو که ۰ندوقت پیش که به بازارمیاد میخوادکایدخورده رو بالاگریوه بنویسه!!!!!!!

که این تعصب هست نه تبارشناسی

شما که با اسم مستعار حسن پاپی می نویسید مشخصه خیلی برات مهمه تاریخ تحریف کنی قدیمی ها شنیدیم یا پاپی هستیم رفتیم بختیاری بعدش اومدیم پشتکوه یا جزو ایل بزرگ دیناروند بودیم

جناب کاظم

نام بنده مستعارنیست
درضمن بانام من کاری نداشته باش

اما درمورد کایدخورده هیچوقت بحث نبوده که دیناروندند

اما من به تعدادبسیارشنیدم که میگن بختیاری هستند

اما درموردپاپی بودن طایفه کایدخورده هم چنین حرفی هیچوقت نبوده

ففط یک تاجمیر خان وبابامیر وشیخ میر که داخل بختیاری بودند اینها اصالتآ ازایل پاپی بودند که به میان بختیاری رفتند

خود طایفه زلقیدربختیاری الیگودرز هم یک تاجمیر داشته که با اون تاجمیرپاپی الاصل درداخل طایفه موری بختیاری بوده و با این تاجمیرذلقی فرق داره

میگن کایدخورده ها از تاجمیر ذلقی هستند

بحث چنین بوده

فقط خبرهایی پراکنده شنیدم که بن ریزی که یکی ازطوایف دردهلران وتیره ای از کایدخورده هست اصالتآ پاپی هستند

واصلا بن ریز جایی هست در داخل ایل پاپی

که البته من میگم بدون سند نمیشه کسی یا طایفه ای رو نسبت داد به منطقه یا ایل خاصی


ظاهرآ دکترمرادحسین پاپی نویسنده بالاگریوه که بیش ازحد به ایلات بالاگریوه تعصب داره
همینطورالکی میخواد کاید خورده رو بالاگریوه محسوب کنه


در کهگیلویه و بویر احمد روستایی هست که اسمش بن ریزی است
در بشاگرد هرمزگان هم روستایی به اسم
بن ریز دارد
بنابراین اسامی مکانها نمی توانند دلالت به اسم طوایف باشند مگر اینکه رد و نشانه داشته باشند هیچ اثری از اینکه خیلی از طوایف پشتکوه دقیقاً به کجاها می رسند وجود ندارد. لقب کاید در کایدخورده مربوط به زمانی است میان ایل دیناروند بوده ربطی به قبل از آن ندارد بجز اینکه از ایل دیناروند و نواحی اطراف خرم آباد بودند رد و و اثر مشخصی وجود ندارد در ضمن دکتر مراد حسین پاپی نسب شناس بزرگی است و در این زمینه تحقیقات خوبی دارد که بر این باور است کاید خورده بالاگریوه ای است

طایفه کاید خرده نام طایفه ای است که در دهلران و مورموری سکونت دارند و اصالتا از طایفه دیناروند جدا شده اند و هیچگونه نسبتی با ایل بزرگ شوهان ندارند .

ببینید من هم باورم براین هست که دیناروند بالاگریوه هست

وهیچ شکی دراین ندارم


حتی برخی میگن اینار ودینار دوبرادر دربالاگریوه بودند

اینار میشه جد ونیای ایل پاپی ( یعنی پاپااینار )

دینارمیشه جدونیای ایل دیناروند ( یعنی دیناروندها )

حالا درست یاعلطش رومن نمیدونم ولی شنیدم

اما درخصوص مورونی درپلدختر بله درسته
اکثرساکنینش ازایل دیناروندهستند وعمدتآبا فامیلی سلیمانی

واصولا یکی ازطوایف مهم درداخل ایل جودکی درپلدختر همین طایفه دیناروندهست

درخرم ابادهم روستایی بانام دیناروندوجودداره ولی ساکنینش دیناروندنیستند

درداخل بختیاری طوایف متعددی بانام دیناروندوجودداره


اما اینکه کایدخورده بالاگریوه باشه یا بالاگریوه هست رو من خودم بصورت رسمی اولین بار ازدکترمرادحسین پاپی شنیدم

طوریکه هم معلومه درکتاب جدیدش که ظاهرا در۱۴جلدهست وبالای۱۱هزارصفحه

ایل دیناروند رو یکی ازایلات بالاگریوه محسوب کرده

ولی تعجب اینجاست که بدون هیچ دلیلی کایدخورده دردهلران رو هم بالاگریوه دونسته!!!

خب این بهش میگن تعصب

طبیعی هست که دکترمرادحسین پاپی که نویسنده کل بالاگریوه هست به دلیل تعصبش بیادچنین کاری کنه
ولی وقتی بدون سنداین کاررومیکنه خب اصلاوجهه تاریخی نداره

دکترمرادحسین پاپی نویسنده وتبارشناسزبردست و قهاری هست

مشکلش همین تعصبش به بالاگریوه هست که درقلمش نمایان هست

اگه اینجا گروه تلگرامی بودیقینآ سندی که مبنی بر بختیاری بودن کایدخورده هست رو به اشتراک میگذاشتم که همه دوستان ببینند

گاهی یک نشانه آشکار دلالت می کنه به اینکه بقیه ادعاها تا چه حد می توانند موثق باشند. هیچ وصلت و ارتباط خویشاوندی بین کاید خورده و شوهان نیست همانطور که هیچ ارتباط و نشانه مستند و روشن بین کاید خورده و بختیاری نیست. شوهان از طوایف مختلفی تشکیل شده درست مثل اتحادیه است ممکن است اصالت هر کدام از این طوایف به مکان های مشخصی برگردد مثلا لغت نامه دهخدا آن ها را از ایلات کورد دانسته. ضمنا بجز یک تیره از شوهان آن هم نه همه، بقیه خود را به بختیاری منتسب نمی کنند حتی بین این عده با کاید خورده از رژیم گذشته تا به قبل هیچ ارتباط و وصلتی نیست در حد یک خواهرزادگی هم نیست ما فقط شنیدیم این دو طبق روایت های جدید با یکدیگر برادرخوانده هستند نه اینکه از یک نیای مشترک باشند. جمعیت شوهان قابل شمارش نیست بسیاری از نواحی کردستان سیروان چرداول و شوش و عراق شوهان دارند تعدادی از خوانین شوهان به اسم قیطاسی ها به ایل پاپی می رسند تعدادی را عرب می دانند تعدادی را کورد تعدادی را لک کولیوند ووو حتی در این که اسم شوهان یک واژه لری باشد محل شک و شبهه است. اگر هم بین یک طایفه از شوهان با کاید خورده فامیلی وجود دارد باید فقط مختص آن تیره باشد نه اینکه بگوییم ایل شوهان. کایدخرده جزو ایل دیناروند بوده طبق روایت مستند به همراه کایدهمت خان از اطراف خرم آباد به پشتکوه نقل مکان کردند بعدها بنا به دلایل روشن از ایل دیناروند جدا و مستقل شدند. مهمترین دلیل برای اثبات یک هویت استناد به زبان است هیچ دلیل متقن برای تغییر زبان از بختیاری به بالاگریوه ای وجود ندارد چه جبری بالای سر آن مردمان بوده زبانشان عوض شده مگر اینکه اصالتا بالاگریوه ای هستند.

یک نفر به اسم نادر تاجمیری کتابی در مورد بختیاری ها نوشه و یه عده با تماس و اصرار به ایشون گفتند که اسم مارو هم بنویس و ما که ساکنین دهلران هستیم هم از اولاد شما هستیم اما اون بنده خدا که اطلاعات دقیقی نداشت به حرف های این افراد اعتماد کرد و گول موقعیت شغلی اونا رو خورد و به اشتباه این کار رو انجام داد که بعد از با خبر شدن، اون قسمت کتاب رو ویرایش داد و اسم کاید خرده رو پاک کرد ؟؟ اگر هم دوست دارید بدونید که چه کسی به آقای نادر تاجمیری این خیالات رو گفته میتونید به چاپ اول اون کتاب صفحه 209 تا صفحه 212 مراجعه کنید و متوجه می شوید که این دروغ از کجا و از کی شروع شده است . جالب اینجاست که در برخی از تیره ها اسم برخی رو نوشته و اسم برخی رو ننوشته گویا این اشخاص همه کاید خرده رو بختیاری ندونسته اند و فقط خانواده هایی که دوست داشتند بختیاری معرفی کرده اند . . . جالب تر از این موضوع اینه که یه عده واقعا باورشون شده که بختیاری هستند و لباس بختیاری خریدند و باهاشون عکس گرفتندو پست و استوری گذاشتند . . . عزیزم هیچ سندی بر بختیاری بودن شما نیست و خودتون و هویت خود و تاریخ خودتون رو گم نکنید . . . نمیشه که آدم بدون سند حرف بزنه ؟؟؟ . . . منم دوست دارم آمریکایی باشم اما نمیشه که با دروغ بگم ما اصالتا آمریکایی هستیم > اگر راست میگید سند بیارید >> شما از دیناروند جدا شدید و اسنادش هم در همه جا موجود است . . . یکی از نویسنده های دهلران چند سال قبل از اینکه معلوم بشه از دیناروند جدا شدید بیان کرد که ما بختیاری هستیم اما الان که مشخص شده دیناروند هستید بنده خدا نمیتونه دیگه حرف خودش رو عوض کنه . . .

کاید خرده و کاید عباسی دو طایفه هستند که در زمان جنگ قلعه سی از دیناروند جدا شده اند . کاید خرده ها اکنون ساکن دهلران و مورموری هستند و کاید عباسی ها ساکن موسیان می باشند . افراد طایفه کاید عباسی و کاید خرده به زبان لری بالاگریوه صحبت می کنند و لر بالاگریوه هستند .

طایفه کایدخورده و طایفه کایدگپ از تیره های طایفه شهی ایل زراسوند دورکی هفت لنگ بختیاری میباشند. . .

برادران ایل زلقی یا همون زلکی سندی داره بسیار قدیمی که ب نظرم ب این همه بحث پایان میده که کاید خورده تاجمیر زلقی هستش
بعدشم هر کی الان داره نون خودشو میخوره فرقی نداره که از چ قوم یا تباری باشیم
مگه زمانی که گفتن بختیاری کاسه لیس چه کاری بختیاری ها کردن هیچی فقط یه اعتراض اونم آخرش ب یه دوتا هندونه گذاشتن زیر بغل بختیاری کار تمام
یا میگید لر کوچک یا لر بزرگ فرقی ندارد این یعنی تفرقه
لر یهنی لر بزرگو کوچیک نداره اینها همه یه مشت حرف بیخوده که اتحاد لر رو گرفتن
یا همون خانوم بهاره رهنما زنان ودختران لر رو مورد تمسخر قرار داد کل طوایف لر چیکار کردن هیچی چهار تا کیلیپ تو فضای مجازی که لر چنان میکند چنین میکند آخرشم هیچی ولی حالا هر کسی ب نحوه خودش از تاریخ سر در میاره براران من نمیگم کاید خورده بختیاری یا هست یا نیست ولی سندی در دست بزرگان طایفه زلقی هستش که ب نظرم نشان دهنده این هستش که این عزیزان از طایفه زلقی باشن ودر آخر همه با هم برادریم حالا بختیاری ن لر بالا گریوه آخرش یه وجب جاست بیخیال دورود بر تمام لرها

کایدخرده چون از ایل بزرگ دیناروند هست از طوایف بالاگریوه است ربطی به مناطق دیگر ندارد این سندها جدید هستند و روایات ساختگی می باشند

درضمن کایدخورده ازایل چهارلنگه نه هفت لنگ

ایل شوهان و ایل کایدخورده دارای یک ریشه هستند و پوشش و زبان و فرهنگشون لری فیلی ( خرم آبادی و لرستانی ) با لهجه مخصوص به خودشان هست

میشه بگید کدوم جنگ بوده که کایدخورده عرب یا کورد بزرگ رو شکست داده؟؟چرا حرمت قلم رو نگه نمیدارید و شخصیتتون رو زود لو میدید.

سلام من دیناروندم و خیلی ها اصالتم رومیپرسن نمیدونم. کار با کائد خورده ندارم آخرش اصالت دیناروند چیه لر یا بختیاری و اهل کدوم منطقه

طایفه کاید خورده یکی از تیره های طایفه شهی از ایل بزرگ و دلیر زراسوند دورکی میباشند. .


از قدیم و ندیم گفتند :
از اسب افتادن عار نیست
از اصل افتادن عار است


همه سخنان و مطالب شما درست و متین
ولی ما طایفه کاید خورده از طایفه شهی از ایل زراسوند بودیم و هستیم. .


لطفا" دیگر درباره طایفه کایدخورده ( شهی زراسوند ) اظهار نظر نفرمایید. . .

در پاسخ دوست عزیزی که پرسیدند که نمی دانند اصالت طایفه دیناروند به کجا می رسد این نکته رو عرض کنم که دیناروند ها در اصل عرب هستند و بدلیل همجواری در کنار لرها ، زبان آنها از عربی به لری تغییر کرده است هرچند اکنون نیز تعداد زیادی از آنها به زبان عربی تکلم می کنند و دارای آداب و رسوم عربی هستند . دیناروند از دو کلمه دینار وند تشکیل شده است که دینار یک کلمه عربی است و پسوند وند را نیز بدلیل همجواری در کنار لرها دریافت کرده اند .

دیناروند �یکی از طوایف عرب می باشد که بدلیل همجواری در کنار لرها ، اکنون به زبان لری تکلم می کنند . مردمان دیناروند ساکن روستای پتک هستند و تعداد کمتری نیز در شوش ساکن هستند . اسم طایفه دیناروند از دینار وند تشکیل شده که دینار یک کلمه عربی است ، پسوند وند را نیز بدلیل همجواری در کنار لرها به آنها داده اند . همه تیره های دیناروند از یک نیای مشترک نیستند ، بطور مثال تیره کوچانی طایفه دیناروند مموس می باشند که بدلیل کوچ کردن از طرف مموس ها و ساکن شدن در بین دیناروند ها این لقب را به آنها داده اند. تیره حسن غلامعلی ( حسن غربتی ) از کردها و از طایفه دشتی می باشند . تیره سرگچی ، در اصل از طرف ماژین وارد طایفه دیناروند شده اند .

طایفه بزرگ شهی یکی از بزرگترین طوایف ایل زراسوند دورکی از شاخه هفت لنگ بختیاری میباشند که در منطقه شهیون و دزفول تا ایلام و لرستان سکونت دارند که خود طایفه شهی زراسوند شامل چند تیره بزرگ میباشد

تیره کاید خورده
تیره کاید گپ
تیره شهایی
تیره نرکی
تیره دهنوی
تیره پاپی
تیره تختایی
تیره چمایی
تیره بتوند

طایفه کایدخرده از ایلات بالاگریوه است به همراه کاید همت خان بزرگ ایل دیناروند از لرستان به پشتکوه آمدند. انشعابی از ایل دیناروند است

کائد خورده از طوایف ایل زراسوند دورکی هفت لنگ بختیاری میباشد. .

باتشکر : کائد خورده از طایفه کاید خورده از ایل دورکی زراسوند


مو لُر بختیاری اُم کَلاکِ مو تُفَنگِ
وِ جایِ شالُ و قَوا قَطاره پُر فشنگه

ایل بزرگ بختیاری یکی از بزرگترین ایلات کشور میباشد
ایل بختیاری به لُر بزرگ معروف است

ایل بختیاری از استان اراک . اصفهان. فارس. بوشهر. خوزستان. لرستان. ایلام. چهارمحال بختیاری. کهگلویه و تعدادی هم در شمال و تهران هستند. .

ایل بختیاری به ۲ شاخه بزرگ هفت لنگ و چهارلنگ تقسیم میشود
که هرکدام از شاخه ها به چندین ایل بزرگ تقسیم میشوند.
و هر کدام از ایلات به طوایف بزرگ تقسیم میشوند.


مردمان ایل بختیاری به مهمانوازی. یکرنگی. بامرام. غیرتی. متعصب. شجاع و دلیری معروف هستند. .

طایفه کاید خورده هم یکی از طوایف ایل بختیاری میباشد که زیر مجموعه طایفه شهی از ایل زراسوند از شاخه هفت لنگ میباشد. .

باتشکر؛


کلمات دیگر: