کلمه جو
صفحه اصلی

بازاریابی عصبی

دانشنامه عمومی

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ (به انگلیسی: neuromarketing) عبارت است از کاربرد ابزار، دست آوردها و آزمون های برآمده از رشته های علمی روان شناسی و علوم مغز و اعصاب و عصب شناسی به منظور اندازه گیری و سنجش واکنش های زیستی در مواجهه با محرک های بازاریابی (راهبردهای بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، محصولات جدید و محصولات موجود). محققان از تکنولوژی هایی مانند اف ام آرآی برای سنجش تغییرات در قسمت های مختلف مغز و نوار مغزی برای سنجش فعالیت در بخش مشخصی از مغز استفاده می کنند تا نحوه تصمیم گیری مشتریان و قسمت های مرتبط به تصمیم گیری در مغز را مطالعه کنند. شرکت های بزرگ برای پیش بینی رفتار مشتری آزمایشگاه های فعال در حوزه نورومارکتینگ تأسیس کرده اند یا با بخش های دانشگاهی وارد تعامل شده اند.
نورومارکتینگ نوید دهنده نوع جدیدی از بازاریابی است که کاملاً ماهیت میان رشته ای دارد. جایی که علوم مدیریت، عصب شناسی، روانشناسی و شاید هم به نوعی هنر به هم پیوند می خورند.
به بیان ساده نورومارکتینگ پژوهش مبنایی رفتار مصرف کننده با استفاده از ابزار علمی مدرن و دقیق (به ویژه ابزار پزشکی) است.
بازاریابی عصبی برای مصرف کنندگان و لذا برای برندها مفید است چون در این دوران به تشخیص این مسئله کمک می کند که منشاء واکنش واقعی مصرف کننده کجاست یعنی همان مغز او . بازاریابی عصبی در ارائه یک درونداد دیگر به تحلیل کمی و کیفی که هرگز دست از کامل شدن بر نمی دارد به پژوهش ها کمک می کند ، و فروشندگانی که می توانند به طور خلاقانه از این ساز و کار جدید استفاده کنند دچار نقص و کاستی استعداد نمی باشند.


کلمات دیگر: