الگو:بازاریابی تک به تکنبو
بازاریابی یک به یک (گاهی به عنوان بازاریابی 1:1 بیان می شود) یک استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مدیریت ارتباط با مشتری است که بر تعاملات شخصی با مشتریان تأکید دارد. تصور می شود شخصی سازی تعاملات موجب افزایش وفاداری مشتری و بازگشت بهتر به سرمایه گذاری در بازاریابی شده است.
تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی تک به تک (به انگلیسی: One to One Marketing) جالب است . در بازاریابی سنتی شاخص موفقیت ، سهم بازار محصول است ولی در بازاریابی تک به تک شاخص موفقیت ، سهم از تعداد مشتری است . بازاریاب سنتی سعی دارد مشتریان بیشتری برای محصولات خود پیدا کند ، حال آنکه بازاریاب تک به تک در پی پیدا کردن محصولات بیشتر برای مشتریانش است . بازاریاب سنتی ، محصولاتش را مدیریت می کند و مدیرانش ، مسئول میزان فروش فصلی محصولاتش هستند . در خالی که بازاریاب تک به تک مشتریان را مدیریت می کند و مدیرانش مسئول پاسخگویی به رشد ارزش های مورد انتظار این مشتریان طی زمانی که شرکت فعالیت می کند می باشند .
مباحث سازمانی نیز در این بین اهمیت دارند . بازاریابی بازاریابی سنتی می تواند با کمترین ارتباط با سایر واحدهای سازمانی و عملیات غیر بازاریابی انجام شود . استخدام مدیر بازاریابی برای اجرای فعالیت های تبلیغاتی ، پیشبردی و فروش تولیدات از طریق فروشگاه های خرده فروشی یا سایر کانال های توزیع در بازاریابی سنتی مطرح است . بازاریابی تک به تک در پی حمایت از مشتریان در طول زمان ، مدیریت بر یک سری تعاملات با مشتریان و سنجش میزان خرید مشتری از محصولات گوناگون است . لازم به ذکر نیست که برخی از فعالیت ها نیاز به یکپارچگی فراوان دارند . این فعالیت ها نه تنها تهدیدی برای کانال توزیع محسوب می شوند ، بلکه مدیریت جدی بر بازاریابی تک به تک می تواند وسیله ای برای تجدید ساختار سازمانی ، سیستم های اطلاعاتی و ساختار بودجه بندی و پاداش آن مؤسسه نیز باشد . دلیل این امر آن است که ماهیت بازاریابی تک به تک چنان یکپارچه است که واقعاً به آن نمی توان لفظ بازاریابی اطلاق کرد . لذا فرایندهای درون سازمانی باید به گونه ای باشد که امکان برخورد ویژه و انفرادی با تک تک مشتریان را به کلیه واحدها ، بخش ها و عملیات سازمان بدهد . به همین دلیل است که ما می گوییم برای داشتن بازاریابی تک به تک باید هر شرکت تبدیل به یک مؤسسه تک به تک شود .
بازاریابی یک به یک (گاهی به عنوان بازاریابی 1:1 بیان می شود) یک استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مدیریت ارتباط با مشتری است که بر تعاملات شخصی با مشتریان تأکید دارد. تصور می شود شخصی سازی تعاملات موجب افزایش وفاداری مشتری و بازگشت بهتر به سرمایه گذاری در بازاریابی شده است.
تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی تک به تک (به انگلیسی: One to One Marketing) جالب است . در بازاریابی سنتی شاخص موفقیت ، سهم بازار محصول است ولی در بازاریابی تک به تک شاخص موفقیت ، سهم از تعداد مشتری است . بازاریاب سنتی سعی دارد مشتریان بیشتری برای محصولات خود پیدا کند ، حال آنکه بازاریاب تک به تک در پی پیدا کردن محصولات بیشتر برای مشتریانش است . بازاریاب سنتی ، محصولاتش را مدیریت می کند و مدیرانش ، مسئول میزان فروش فصلی محصولاتش هستند . در خالی که بازاریاب تک به تک مشتریان را مدیریت می کند و مدیرانش مسئول پاسخگویی به رشد ارزش های مورد انتظار این مشتریان طی زمانی که شرکت فعالیت می کند می باشند .
مباحث سازمانی نیز در این بین اهمیت دارند . بازاریابی بازاریابی سنتی می تواند با کمترین ارتباط با سایر واحدهای سازمانی و عملیات غیر بازاریابی انجام شود . استخدام مدیر بازاریابی برای اجرای فعالیت های تبلیغاتی ، پیشبردی و فروش تولیدات از طریق فروشگاه های خرده فروشی یا سایر کانال های توزیع در بازاریابی سنتی مطرح است . بازاریابی تک به تک در پی حمایت از مشتریان در طول زمان ، مدیریت بر یک سری تعاملات با مشتریان و سنجش میزان خرید مشتری از محصولات گوناگون است . لازم به ذکر نیست که برخی از فعالیت ها نیاز به یکپارچگی فراوان دارند . این فعالیت ها نه تنها تهدیدی برای کانال توزیع محسوب می شوند ، بلکه مدیریت جدی بر بازاریابی تک به تک می تواند وسیله ای برای تجدید ساختار سازمانی ، سیستم های اطلاعاتی و ساختار بودجه بندی و پاداش آن مؤسسه نیز باشد . دلیل این امر آن است که ماهیت بازاریابی تک به تک چنان یکپارچه است که واقعاً به آن نمی توان لفظ بازاریابی اطلاق کرد . لذا فرایندهای درون سازمانی باید به گونه ای باشد که امکان برخورد ویژه و انفرادی با تک تک مشتریان را به کلیه واحدها ، بخش ها و عملیات سازمان بدهد . به همین دلیل است که ما می گوییم برای داشتن بازاریابی تک به تک باید هر شرکت تبدیل به یک مؤسسه تک به تک شود .
wiki: بازاریابی تک به تک