کلمه جو
صفحه اصلی

بازاریابی بشارتی

دانشنامه عمومی

بازاریابی بشارتی (به انگلیسی: Evangelism marketing) فرم پیشرفته بازاریابی دهان به دهان است که در آن شرکت مشتریانی که به شدت به یک محصول خاص یا خدمات باور قوی دارند را توسعه می دهد. این مشتریان آزادانه تلاش می کنند تا دیگران برای خرید و استفاده از محصول یا خدمات شرکت فوق متقاعد کنند.
بازاریابی بشارتی قابل انطباق با هر نوع محصول است.
بشارت فناوری یکی از یک ابزار بازاریابی بشارتی است.
بشارت بسترهای نرم افزاری (پلتفرم) یکی از ابزارهای بازاریابی بشارتی است که می توان از آن برای موارد دیگر استفاده کرد؛ مانند ایجاد محصولات مکمل برای پلتفرم های چندجانبه که همچنین دربرگیرنده کارکردهای غیر بازاریابی مانند تنظیم اکوسیستم تجاری پلتفرم برای به حداکثر رساندن اثرات شبکه است.
واژه بشارتی یا مبلغانه از سه کلمه «آوردن خبرهای خوب» یا همان «مژده» می آید و بازاریابی بشارتی ریشه گرفته از احساسات مذهبی است، در بازاریابی بشارتی مصرف کنندگان توسط باورهای خود در مورد یک محصول یا خدمات به حرکت درمی آیند تا با موعظه و آگاهی رسانی دیگران را نیز از محصول و خدمت درست منتفی نمایند. بازاریابی بشارتی تبلیغ و تمجید مثبت از برند و اظهارنظرهای تحقیرآمیز و تبلیغ منفی دربارهٔ برندهای رقیب توسط برخی مشتریان است. تبلیغات دهان به دهان ناشی از بشارت برند ریشه در دل بستگی روانی و عاطفی افراد به برند مربوطه دارد.
محققان، ارتباط برند با مصرف کنندگان را همانند روابط بین افراد در زمینه های اجتماعی تفسیر می کنند و هنجارهای اجتماعی را هدایت کننده مصرف کنندگان در تعاملات با برند می دانند. مشتریان ممکن است به صورت فعال رفتارهایی مثل احساس نزدیکی و قرابت یا جذابیت در مورد برند از خود نشان دهند یا رفتارهای ضد برند مانند احساسی منفی و دوری یا فاصله گرفتن از برند را نشان دهند. در صورت ارتباط مؤثر برند با مصرف کننده، این امر باعث انتشار و تبلیغ برند در میان ارتباطات مصرف کنندگان با یکدیگر می شود و نیز رفتارهای مرتبط با برند را در پی خواهد داشت. به عبارت دیگر ارتباط مؤثر برند با مصرف کننده همبستگی مثبتی با تبلیغات دهان به دهان یا موارد قویی تری مانند حمایت از برند، دارد.
بسیاری از سازمان ها علاقه مندند تا با درک روابط مصرف کننده و برندهای خود بتوانند رفتارهایی که برای برندشان سودمند است را پرورش و تشویق نمایند. به همین منظور سازمان ها توجه خود را بر گروه کوچکی از مصرف کنندگان که مبشران یا مبلغان برند خوانده می شوند متمرکز نموده اند. مبلغان برند، علاقه شدیدی به برند شرکت دارند و به طور فعالی به تبلیغ در مورد آن می پردازند و تجربیات مثبت خود در رابطه برند را با دیگران به اشتراک می گذارند، آن ها با کاهش حس ابهام دیگران را برای استفاده از برند و تجربه کردن آن تشویق می نمایند و حتی تلاش می کنند افراد را از مصرف برندهای رقیب منصرف نمایند. مصرف کنندگان پرشور و برونگرا به احتمالی زیاد مبلغان و مبشران برندهای خود هستند. مبشران و مبلغان برند نه تنها برند را عاشقانه تبلیغ می کنند بلکه تعهد خود را با تکرار خرید برند نشان می دهند؛ بنابراین وفاداری به برند دل بستگی عاطفی به برند و نیت تکرار خرید برند تعریف می شود.


کلمات دیگر: