بازاریابی صنعتی (به انگلیسی: Industrial marketing or B2B marketing)، بازاریابی کالا یا خدمتی است که از یک کسب وکار به کسب کار دیگر صورت می گیرد. کالای صنعتی کالایی است که به مصرف نهایی مصرف کنندگان نمی رسد بلکه در فرایند تولید کالای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
بازاریابی
بازاریابی صنعتى چیست ؟ بازاریابى صنعتى که به آن Business to Business Marketing یا Business Marketing یا Organizational Marketing نیز گفته مى شود ، عبارت است از بازاریابى کالاها و خدمات در ارتباط با سازمان هاى کسب و کار . سازمان هاى کسب و کار ( یا سازمان هاى صنعتى ) شامل شرکت هاى تولید کننده ، سازمان هاى زیر مجموعه دولت ، سازمان هاى بخش خصوصى ، مؤسسات آموزشى ، بیمارستان ها ، توزیع کنندگان ، یا واسطه ها مى باشند . سازمان هاى صنعتى ، کالاها و خدمات را به منظور تأمین اهدافى چون تولید کالاها و خدمات ، کسب سود ، کاهش هزینه ها ، و غیره خریدارى مى کنند . برعکس ، بازاریابى کالاها و خدمات مصرفى عبارت است از بازاریابى کالاها و خدمات در رابطه با افراد ، خانوارها و خانه دارها . در این حالت مصرف کنندگان ، کالاها و خدمات را براى مصرف شخصى خود خریدارى مى کنند . شرکت هایى ( سازمان هاى فروشنده ) که فولاد ، ابزار آلات ، ماشین آلات ، کامپیوتر ، خدمات راهنمایى جهانگردان ، و دیگر کالاها و خدمات را به موسسات کسب و کار ( سازمان هاى خریدار ) مى فروشند ، نیازها ، منابع ، سیاست ها و خط مشى هاى خریداران را شناسایى مى کنند . نکته مهم در بازاریابى کسب و کار عبارت است از ایجاد ارزش ( منافع ) براى سازمان هاى خریدار ( مشتریان ) از طریق کالاها و خدماتى که بر نیا ها و اهداف خرید سازمانى تکیه دارد . براى مثال ، شرکتى که لوله هاى فولادى را تولید و به تولید کنندگان دوچرخه عرضه و بازاریابى مى کند ، به بازاریابى کسب و کار مشغول است . بازاریاب صنعتى شرکت تولید کننده لوله هاى فولادى باید نیازهاى تولید کنندگان دوچرخه را درک کند و کیفیت مورد نظر آنان ، کاربرد لوله هاى فولادى ، دسترس بودن یا تحویل روزانه یا هفتگى لوله ها و مسائلى از این قبیل را مدنظر قرار دهد . به همین ترتیب موسسه کوچکى که به یک تولید کننده رنگ ، مشاوره ( یا خدمات ) فنى ارائه مى کند ، در حال انجام بازاریابى صنعتى است .
بازاریابی
بازاریابی صنعتى چیست ؟ بازاریابى صنعتى که به آن Business to Business Marketing یا Business Marketing یا Organizational Marketing نیز گفته مى شود ، عبارت است از بازاریابى کالاها و خدمات در ارتباط با سازمان هاى کسب و کار . سازمان هاى کسب و کار ( یا سازمان هاى صنعتى ) شامل شرکت هاى تولید کننده ، سازمان هاى زیر مجموعه دولت ، سازمان هاى بخش خصوصى ، مؤسسات آموزشى ، بیمارستان ها ، توزیع کنندگان ، یا واسطه ها مى باشند . سازمان هاى صنعتى ، کالاها و خدمات را به منظور تأمین اهدافى چون تولید کالاها و خدمات ، کسب سود ، کاهش هزینه ها ، و غیره خریدارى مى کنند . برعکس ، بازاریابى کالاها و خدمات مصرفى عبارت است از بازاریابى کالاها و خدمات در رابطه با افراد ، خانوارها و خانه دارها . در این حالت مصرف کنندگان ، کالاها و خدمات را براى مصرف شخصى خود خریدارى مى کنند . شرکت هایى ( سازمان هاى فروشنده ) که فولاد ، ابزار آلات ، ماشین آلات ، کامپیوتر ، خدمات راهنمایى جهانگردان ، و دیگر کالاها و خدمات را به موسسات کسب و کار ( سازمان هاى خریدار ) مى فروشند ، نیازها ، منابع ، سیاست ها و خط مشى هاى خریداران را شناسایى مى کنند . نکته مهم در بازاریابى کسب و کار عبارت است از ایجاد ارزش ( منافع ) براى سازمان هاى خریدار ( مشتریان ) از طریق کالاها و خدماتى که بر نیا ها و اهداف خرید سازمانى تکیه دارد . براى مثال ، شرکتى که لوله هاى فولادى را تولید و به تولید کنندگان دوچرخه عرضه و بازاریابى مى کند ، به بازاریابى کسب و کار مشغول است . بازاریاب صنعتى شرکت تولید کننده لوله هاى فولادى باید نیازهاى تولید کنندگان دوچرخه را درک کند و کیفیت مورد نظر آنان ، کاربرد لوله هاى فولادى ، دسترس بودن یا تحویل روزانه یا هفتگى لوله ها و مسائلى از این قبیل را مدنظر قرار دهد . به همین ترتیب موسسه کوچکى که به یک تولید کننده رنگ ، مشاوره ( یا خدمات ) فنى ارائه مى کند ، در حال انجام بازاریابى صنعتى است .
wiki: بازاریابی صنعتی