بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (به انگلیسی: Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است که نخستین بار توسط جی کنراد لوینسون مطرح گردید. ارزان تر باشد و حداکثر نتایج را به ارمغان آورد تمرکز می کند. شاید برای شما هم سوال باشد که چرا بازاریابی پارتیزانی به گوریلا مارکتینگ(guerrilla marketing) معروف می باشد! در واقع واژه گوریلا که در فارسی، چریکی ترجمه می شود به معنی جنگجوی غیر نظامی است و مفهوم بازاریابی چریکی از جنگ چریکی که یک نوع جنگ نامنظم و مربوط به استراتژی های کوچک تاکتیکی می باشد، بطوریکه توسط شهروندان مسلح بکار گرفته می شود، الهام گرفته شده است. بسیاری از این تاکتیک ها عبارتند از کمین، خرابکاری، حملات و عناصری از تعجب! بطور مشابه، بازاریابی چریکی نیز همانند جنگ چریکی، از تاکتیک های یکسانی در صنعت بازاریابی استفاده می کند.
چنین تبلیغاتی گاه به گونه ای مطرح می شود که مخاطب حتی از وجود آن بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است، ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روش های بازاریابی سنتی است. بازاریابی چریکی که به گوریلا مارکتینگ نیز معروف می باشد، یک نوع خاص از استراتژی های تبلیغاتی است که بر روی تاکتیک های بازاریابی غیر متعارف و متفاوت بطوریکه نسبت به سایر تبلیغات کم هزینه تر باشد و حداکثر نتایج را نیز به ارمغان آورد تمرکز می کند.
بازاریابی پارتیزانی را جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ در کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی تشریح کرد که در آن کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار داد.
از آن پس لوینسون ۲۰ کتاب دیگر در این باره نوشت و در آن همچنان کسب و کارهای کوچکی را که دارای منابع و بودجه بسیار اندک نسبت به کسب و کارهای بزرگتر بودند، مورد توجه قرار داد و از مزیت تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی برای اینگونه شرکت ها نوشت.
چنین تبلیغاتی گاه به گونه ای مطرح می شود که مخاطب حتی از وجود آن بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است، ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روش های بازاریابی سنتی است. بازاریابی چریکی که به گوریلا مارکتینگ نیز معروف می باشد، یک نوع خاص از استراتژی های تبلیغاتی است که بر روی تاکتیک های بازاریابی غیر متعارف و متفاوت بطوریکه نسبت به سایر تبلیغات کم هزینه تر باشد و حداکثر نتایج را نیز به ارمغان آورد تمرکز می کند.
بازاریابی پارتیزانی را جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ در کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی تشریح کرد که در آن کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار داد.
از آن پس لوینسون ۲۰ کتاب دیگر در این باره نوشت و در آن همچنان کسب و کارهای کوچکی را که دارای منابع و بودجه بسیار اندک نسبت به کسب و کارهای بزرگتر بودند، مورد توجه قرار داد و از مزیت تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی برای اینگونه شرکت ها نوشت.
wiki: بازاریابی پارتیزانی