کلمه جو
صفحه اصلی

بازچرخانی گاز اگزوز

دانشنامه عمومی

در موتورهای احتراق داخلی، مکانیزم چرخش دود خروجی موتور(به انگلیسی: Exhaust gas recirculation) به صورت مخفف (EGR) روشی است که طی آن با کاهش دمای موتور، نیتروژن اکسید (NOx) خروجی از اگزوز کاهش می یابد. این سیستم در موتورهای بنزینی، گازوئیلی و دیزل استفاده می شود. عملکرد آن به این گونه است که قسمتی از دود خروجی سیلندر را با هوای ورودی مخلوط کرده به سیلندر بازمی گرداند و به اصطلاح موتور را خفه می کند تا دما پایین بیاید. امروزه موتورها برای برآورده شدن استانداردهای محیط زیست نیاز به این سیستم دارند.
کاهش تلفات دریچه گاز
این سیستم به صورت تئوری می تواند عملکرد چند مکانیزم بهبود بخشد. از جمله:
با اضافه کردن دود خروجی به هوای ورودی به ازای توان خروجی مشخص، دریچه گاز باید بیشتر باز شود که این تأثیر مستقیم در افزایش فشار در منیفولد ورودی و کاهش تلفات دریچه گاز دارد.
پایین آوردن دمای احتراق علاوه بر کاهش نیتروژن اکسید، تلفات انرژی حرارتی ناشی از احتراق را نیز کاهش می دهد. با کاهش انرژی اتلافی، انرژی مفید افزایش می یابد و کار مکانیکی در مرحله انبساط سیلندر را تسهیل می بخشد.


کلمات دیگر: