کلمه جو
صفحه اصلی

انشاءالله رحمتی

دانشنامه عمومی

انشاءالله رحمتی (متولد ۱۳۴۵ در ملایر) پژوهشگر و مترجم ایرانی حوزه فلسفه و عرفان، سردبیر نشریه اطلاعات حکمت و معرفت و استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. او تاکنون چند بار به عنوان مترجم برگزیده شناخته شده است.
عرفان شرق و غرب، رودولف اتو
درآمدی به متافیزیک، مارتین هایدگر
عشق الهی، ویلیام چیتیک، نشر سوفیا، چاپ اول، ۱۳۹۵
ارض ملکوت، هانری کربن، نشر سوفیا، چاپ اول، ۱۳۹۵، برگزیده جشنواره کتاب نشریه مهرنامه ۱۳۹۵
دانشنامه فلسفه اخلاق، ویراسته پل ادواردز و دونالد بورچرت، نشر سوفیا، چاپ اول ۱۳۹۲ (کتاب تشویقی سال ۱۳۹۳)
زمان ادواری در مزدیسنا و عرفان اسماعیلیه، هانری کربن، نشر سوفیا، چاپ اول ۱۳۹۴، برگزیده جشنواره کتاب نشریه مهرنامه ۱۳۹۴
چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، خاصان عشق، تشیع و تصوف، جلد سوم، هانری کربن، نشر سوفیا، چاپ اول، ۱۳۹۴
چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، سهروردی و افلاطونیان پارس، جلد دوم، هانری کربن، نشر سوفیا، چاپ دوم، ۱۳۹۲ (کتاب برگزیده فصل– پاییز ۱۳۹۱)
چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، تشیع دوازده امامی، جلد اول، هانری کربن، نشر سوفیا، چاپ سوم، ۱۳۹۳ (کتاب برگزیده فصل– پاییز ۱۳۹۱)
ابن سینا و تمثیل عرفانی، هانری کربن، نشر سوفیا، چاپ دوم، ۱۳۸۹ (کتاب تقدیر شده فصل – تابستان ۱۳۸۷
تخیل خلاق در عرفان ابن عربی، هانری کربن، انتشارات جامی، چاپ دوم، ۱۳۹۰
معبد و مکاشفه، هانری کربن، نشر سوفیا، چاپ سوم، ۱۳۹۴ (کتاب تقدیر شده سال ۱۳۹۰ و کتاب تقدیر شده فصل– زمستان ۱۳۸۹)
واقع انگاری رنگها و علم میزان، هانری کربن، نشر سوفیا، چاپ دوم، ۱۳۹۰ (کتاب تقدیر شده سال ۱۳۹۰ و کتاب تقدیر شده فصل – زمستان ۱۳۸۹)
کیمیای خرد، جستارهایی در زمینه دین و اخلاق، تألیف، نشر سوفیا، چاپ اول، ۱۳۹۲
نقد عقل عملی، ایمانوئل کانت، نشر سوفیا، چاپ چهارم، ۱۳۹۲
دین و نظم طبیعت، سید حسین نصر، انتشارات نی، چاپ پنجم، ۱۳۹۳
گلشن حقیقت، سید حسین نصر، نشر سوفیا، چاپ سوم، ۱۳۹۴
معرفت و معنویت، سید حسین نصر، انتشارات سهروردی، چاپ چهارم، ۱۳۸۹ (کتاب تقدیر شده سال ۱۳۸۳)
آرمان ها و واقعیت های اسلام، سید حسین نصرنشر سوفیا، چاپ سوم، ۱۳۹۱
اسلام و تنگناهای انسان متجدد، سید حسین نصر، انتشارات سهروردی، چاپ سوم، ۱۳۸۹
رودولف بولتمان، دیوید فرگوسن، انتشاران نگاه نو، چاپ اول، ۱۳۸۲
پلورالیسم دینی، عدنان اصلان، انتشارات نقش جهان، چاپ اول، ۱۳۸۵
فلسفه دین در قرن بیستم، چارلز تالیافرو، انتشارات سهروردی، چاپ اول، ۱۳۸۲
روش های مابعدالطبیعه، آلن. آر. وایت، انتشارات حکمت، چاپ دوم، ۱۳۸۷
تاریخچه فلسفه اخلاق، السدر مک اینتایر، انتشارات حکمت، چاپ اول، ۱۳۷
فلسفه اخلاق، ویلیام فرانکنا، انتشارات حکمت، چاپ اول، ۱۳۸۱
فلسفه اخلاق، ویراسته پل ادوارز، انتشارات تبیان، چاپ اول، ۱۳۷۸
هنر و معنویت، شوان، کوماراسوامی، نصر و دیگران، انتشارات فرهنگستان هنر] چاپ سوم، ۱۳۹۴
ده اشتباه فلسفی، مورتیمرجی. آدلر، انتشارات بین المللی الهدی، چاپ اول، ۱۳۷۹
منطق، محمدرضا مظفر (ترجمه مجید حمیدزاده، انشاالله رحمتی)، انتشارات حکمت، چاپ سوم، ۱۳۹۰
انشاءالله رحمتی زاده ملایر در سال ۱۳۴۵، تحصیلات دانشگاهی خویش را در سال ۱۳۶۴ در دانشکده الهیات دانشگاه تهران آغاز کرد. کارشناسی رشته فلسفه را در سال ۱۳۶۹ و کارشناسی ارشد همین رشته را در سال ۱۳۷۵ در این دانشگاه به پایان برد. هم زمان با تحصیل در دوره دکتری تخصصی فلسفه اسلامی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به عضویت گروه فلسفه دانشگاه تهران مرکزی درآمد.
در طی این سال ها به تدریس در دانشگاه های مختلف مانند دانشگاه آزاد (تهران مرکزی، علوم و تحقیقات)، دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم انسانی اشتغال داشته است. در حال حاضر دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و سردبیر اطلاعات حکمت و معرفت از سال ۱۳۸۴ است. زمینه های مطالعاتی وی را می توان در ذیل ۳ عنوان کلی فلسفه اخلاق و فلسفه دین و فلسفه اسلامی قرار داد. عمده فعالیت های وی در این سه حوزه در قالب ترجمه های متون تخصصی همراه با مقدمه و توضیحات دربارهٔ آن آثار است.
در زمینه فلسفه اخلاق برخی از متون این رشته را در اختیار علاقه مندان قرار داده است که از مهم ترین آن ها می توان دانشنامه فلسفه اخلاق ویراسته پل ادواردز و دونالد بورچرت و نقد عقل عملی (نقد دوم ایمانوئل کانت) را نام برد. از جمله فعالیت های وی در این زمینه تدریس مباحث فلسفه اخلاق در قالب دروس دانشگاهی و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه های مختلف بوده است.

نقل قول ها

انشاءالله رحمتی(۱۳۴۵/ ۱۹۶۶م) پژوهشگر و مترجم ایرانی حوزه فلسفه و عرفان.
• «طریقت باطن هرچند به سنت های تاریخی ادیان ابراهیمی و متون و مأثورات آنها ملتزم است، ولی یک صبغه اصیل معاصرانه نیز دارد. صبغه اصیل معاصرانه این طریقت باطن در پرتو اندیشه های هانری کربن و به خصوص در قالب مصاف و مقابله وی با جریان عرفی شدن و اجتماعی شدن به خوبی آشکار است. در حقیقت کلیسا و سکولاریسم برخلاف آنچه در نگاه نخست به نظر می رسد، گویی برای مقابله با دینداری اصیل هم پیمان شده اند!»


کلمات دیگر: