کلمه جو
صفحه اصلی

انیو موریکونه

دانشنامه عمومی

تم رسمی موسیقی مسابقات جام جهانی ۱۹۷۸ که در آرژانتین برگزار شد ساخته موریکونه است، اگرچه وی با ابراز نارضایتی از شیوه اجرای آن گفته است: «تصور من چنین بود که دست اندرکاران برگزاری، از تنظیم اصلی من در شروع برنامه های تلویزیونی پخش جام جهانی استفاده کنند. آنچه اتفاق افتاد این بود که برنامه سازان صداها را از میکروفونی می گرفتند که میان جمعیت بود در حالیکه گروه نوازندگان با سازهای اندکی قطعه من را می نواختند».
اِنیو موریکونه (به ایتالیایی: Ennio Morricone) تلفظ ایتالیایی: (متولد ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸) آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و نوازنده ایتالیایی است.
از ۱۹۶۱، انیو موریکونه برای بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی نوشته است. علاوه بر این، افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه های دیگری چون موسیقی برای ارکسترهای بزرگ یا مجلسی، کنسرتوهایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و قطعاتی برای باله از دیگر ساخته های اوست. وی با کارگردانان بسیاری چون سرجو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره، و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته است.
موریکونه کار سینما را با ارکستراسیون برای چند اثر سینمایی چون مرگ یک دوست (۱۹۵۹)، و باراباس (۱۹۶۱) آغاز نمود. فاشیست (۱۹۶۱) نخستین اثر او در مقام آهنگساز فیلم است. آثار او در حدود ۳۰ پارتیتور برای فیلم هایی با گونه وسترن را شامل می شود که یک مشت دلار (۱۹۶۴)، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵)، خوب بد زشت (۱۹۶۶)، و روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸) از آن جمله اند. موسیقی برای روزی روزگاری در آمریکا (۱۹۸۴)، ماموریت (۱۹۸۶)، تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، سینما پارادیزو (۱۹۸۸)، هملت (۱۹۹۰)، باگزی (۱۹۹۱)، افسانه ۱۹۰۰ (۱۹۹۸)، مالنا (۲۰۰۰)، هشت نفرت انگیز (۲۰۱۵)، و مکاتبه (۲۰۱۶) از دیگر آثار اوست.

نقل قول ها

انیو موریکونه (به ایتالیایی: Ennio Morricone) (زادهٔ ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸) آهنگساز٬ تنظیم کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی است.
• «برنارد هرمن همیشه پارتیتورهایش را خودش می نوشت، درست مثل باخ، بتهوون و استراوینسکی؛ من درک نمیکنم که چرا این اتفاق در صنعت سینما رخ می دهد.»• «در زندگی ام هیچ گاه نخواسته ام که در کانون توجه باشم، از هیچ کارگردانی نخواسته ام که با او کار کنم و از کسی هم نخواسته ام که برایم تبلیغ کند.»• «از صداهای واقعی به دلیل اثرگذاری آنها استفاده کردم، همان صدایی که شما از گرگ صحرایی آمریکای شمالی می شناسید، صدای حیوانی که بخشی از تم اصلی موسیقی فیلم خوب بد زشت شد.»• «شما ممکن است تصمیم من را یک عامل تعیین کننده ببینید و یا اینکه یک محدودیت. من احساس نمیکنم این یک محدودیت است.»• «این کار یک آرانژمان خیلی خوب از هربی هانکوک داشت، اما این موسیقی قبل از این نوشته شده بود.»• «به من پیشنهاد یک خانه ویلایی در هالیوود را دادند، اما من گفتم متشکرم؛ ترجیح میدهم در ایتالیا زندگی کنم.»• «این یک سرقت است! اگر چنین نشده بود هر دو سال یکبار می توانستم برنده یک جایزه اسکار باشم.»• «من با پیش زمینه ای از موسیقی تجربی می آیم که در آن صداهای واقعی با صدای ابزارآلات موسیقی آمیخته است.»• «به این یا آن ژانر وابسته نیستم، تغییر را می طلبم و ترسی از ملال ندارم چون از هر شکلی از سینما لدت می برم. فیلم های داریو آرجنتو و جان کارپنتر را دوست دارم ولی صرفا خود را مشتاق سینمای وحشت نمی دانم .»• «استراوینسکی را می ستایم و چیزهای زیادی را از او یاد گرفته ام اما باید پذیرفت که هیچ آهنگسازی حتی استراوینسکی و یا باخ موسیقی را ابداع و اختراع نکرده اند. هر آهنگسازی بر شانه های گذشتگان ایستاده و از منابع جدیدی که به آن دسترسی دارد استفاده می کند. شما باید مانند نقاشی باشید که حرکات قلم مو را می شناسد. این آگاهی به تجربه ای تبدیل می شود. گاهی ایده ای به صورت تصادفی به ذهن شما خطور می کند، باید از آن به دفعات استفاده کنید. اگر بدانید چگونه کار خود را انجام می دهید مطمئنا به نتیجه مطلوبی دست خواهید یافت. امتحان کنید.»

پیشنهاد کاربران

خدایش بیامرزاد. دو اسکار واقعا برایش کم بود بعد از این همه شاهکار به یاد ماندنی که آفریده بود. شاید اگر فقط در آمریکا یا انگلستان به دنیا آمده بود اسکارهای بیشتر برایش به آسانی تضمین شده بود. چه سوز نهفته ای دارند بعضی اهنگهایش!حیف. . واقعا حیف!


کلمات دیگر: