(دُ نُ ) [ انگ . ] (اِ. ) نوعی بازی به وسیلة مهره .
دومینو
فرهنگ معین
دانشنامه عمومی
دومینو نوعی بازی است که به وسیلهٔ قطعه های مستطیلی کوچکی انجام می شود. یک دست دومینو معمولاً از ۲۸ عدد دومینوی مستطیلی تشکیل شده که هرکدام شامل دو مربع کنار هم هستند. روی هر مربع ۰، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ نقطه وجود دارد.
نظریه دومینو
ویژگی دومینو
بازی دومینو شامل ساختن زنجیره ای از دومینوهاست. بازی با یک دومینو شروع می شود و برای اضافه کردن یک دومینو جدید باید یکی از مربع های آن را با مربعی در یکی از دو انتهای زنجیر موجود جفت کنید (یعنی هر دو مربع تعداد یکسانی نقطه داشته باشند). بازیکنان با تعداد مساوی دومینو شروع می کنند و برنده کسی است که زودتر از همهٔ دومینوهایش را مصرف کند. اگر دومینوهای اضافه ای وجود داشته باشند، در بانک بازی قرار می گیرند. در هر نوبت هر بازیکن یک دومینو به زنجیر اضافه می کند و اگر نتوانست، نوبت را به حریف واگذار می کند و یک دومینو از بانک برمی دارد (اگر بانک خالی نباشد).دومینو یک بازی بسیار خوب و غیرقابل پیش بینی می باشد چون احتمال می رود که یکی از بازیکنان تنها یک دومینو داشته باشد تا بازی را به انتها برساند اما با بسته شدن راه ممکن است تمام بانک را برای پیدا کردن دومینویی که راه او را بسته بردارد و دومینوی مورد نطر را پیدا نکند و دست آخر بازی را واگذار کند اما این احتمال هم وجود دارد که باشمردن دومینوها که در دست خود و بر روی زمین وجود دارد بتواند بازی را ببرد که این کار عملی می باشد.دومینو را می توان ۲ و ۴ نفره بازی کرد که در بازی ۴ نفره بانک وجود ندارد و به این گونه است که مهره ها را کنار هم چیده البته به صورت بالعکس به طوری که روی سفید آن ها دیده شود و به این ترتیب که نفر اول ۲ مهره می کشد و نفرات بعدی نیز به ترتیب و از سمت راست ۲ مهره برداشته، در دور دوم نیز ۲ مهره و در نهایت ۳ مهره بر می داند تا در آخر هر نفر ۷ مهره داشته باشد. شروع بازی با کسی ست که جفت شش داشته باشد و نفر بعدی بازهم در سمت راست او است. دو فرد روبروی هم نیز شریک یا یار یکدیگر محسوب می شوند. اگر نوبت به هریک از بازیکن ها رسید و وی مهره مورد نظر را نداشت نوبت بازی به دیگری می رسد. در پایان هرکس زودتر مهره های خود را تمام کرد مهرهای دو رقیب دیگر که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ وی است شمرده می شوند (منظور خال های به روی مهره ها) و به نفع تیم برده ثبت می شوند و هر تیم که امتیاز خود را به ۱۰۴ رساند پیروز است.البته این بازی پایه و ابتدایی دومینو است و بازی های بسیار متنوع و شورانگیزی می توان کرد که بورکینافاسویی ها در آن ها مهارت فوق العاده ای دارند.
نظریه دومینو
ویژگی دومینو
بازی دومینو شامل ساختن زنجیره ای از دومینوهاست. بازی با یک دومینو شروع می شود و برای اضافه کردن یک دومینو جدید باید یکی از مربع های آن را با مربعی در یکی از دو انتهای زنجیر موجود جفت کنید (یعنی هر دو مربع تعداد یکسانی نقطه داشته باشند). بازیکنان با تعداد مساوی دومینو شروع می کنند و برنده کسی است که زودتر از همهٔ دومینوهایش را مصرف کند. اگر دومینوهای اضافه ای وجود داشته باشند، در بانک بازی قرار می گیرند. در هر نوبت هر بازیکن یک دومینو به زنجیر اضافه می کند و اگر نتوانست، نوبت را به حریف واگذار می کند و یک دومینو از بانک برمی دارد (اگر بانک خالی نباشد).دومینو یک بازی بسیار خوب و غیرقابل پیش بینی می باشد چون احتمال می رود که یکی از بازیکنان تنها یک دومینو داشته باشد تا بازی را به انتها برساند اما با بسته شدن راه ممکن است تمام بانک را برای پیدا کردن دومینویی که راه او را بسته بردارد و دومینوی مورد نطر را پیدا نکند و دست آخر بازی را واگذار کند اما این احتمال هم وجود دارد که باشمردن دومینوها که در دست خود و بر روی زمین وجود دارد بتواند بازی را ببرد که این کار عملی می باشد.دومینو را می توان ۲ و ۴ نفره بازی کرد که در بازی ۴ نفره بانک وجود ندارد و به این گونه است که مهره ها را کنار هم چیده البته به صورت بالعکس به طوری که روی سفید آن ها دیده شود و به این ترتیب که نفر اول ۲ مهره می کشد و نفرات بعدی نیز به ترتیب و از سمت راست ۲ مهره برداشته، در دور دوم نیز ۲ مهره و در نهایت ۳ مهره بر می داند تا در آخر هر نفر ۷ مهره داشته باشد. شروع بازی با کسی ست که جفت شش داشته باشد و نفر بعدی بازهم در سمت راست او است. دو فرد روبروی هم نیز شریک یا یار یکدیگر محسوب می شوند. اگر نوبت به هریک از بازیکن ها رسید و وی مهره مورد نظر را نداشت نوبت بازی به دیگری می رسد. در پایان هرکس زودتر مهره های خود را تمام کرد مهرهای دو رقیب دیگر که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ وی است شمرده می شوند (منظور خال های به روی مهره ها) و به نفع تیم برده ثبت می شوند و هر تیم که امتیاز خود را به ۱۰۴ رساند پیروز است.البته این بازی پایه و ابتدایی دومینو است و بازی های بسیار متنوع و شورانگیزی می توان کرد که بورکینافاسویی ها در آن ها مهارت فوق العاده ای دارند.
wiki: شخصیت خیالی در کتاب های کامیک منتشر شده توسط مارول کامیکس است، که اغلب به عنوان یکی از اعضاء تیم اکس-فورس، زیر مجموعه مردان ایکس به شمار می رود. شخصیت دومینو توسط نویسنده فابیان نیکیزا و طراح راب لایفلد خلق شده است که برای اولین بار در شمارهٔ ۸ اکس-فورس (مارس ۱۹۹۲) حضور پیدا کرد. او در ابتدا به عنوان شخصیت ابرقهرمان به تصویر کشیده شد، ولی بعدها به عنوان یک شخصیت ضدقهرمان تبدیل شد. او همراه با ددپول مزدوری می کند.
دورجنبی ناخودآگاه
بکارگیری احتمالات
واکنش بالا
تیرانداز و رزمی کاری ماهر
دومینو جهش یافته، مزدور و تیراندازی ماهر است که دارای توانایی بکارگیری احتمالات به نفع خود است که به او شانسی باورنکردنی می دهد. او اغلب از مهارت های خود به عنوان یک مزدور بهره می برد، اما همچنین همکار، محرم و معشوقه شخصیت کیبل، ستوان گروه نظامی اکس-فورس و یکی از اعضای مردان اکس است. زازی بیتز نقش این شخصیت را در فیلم ددپول ۲ (۲۰۱۸) ایفا کرده است.
دورجنبی ناخودآگاه
بکارگیری احتمالات
واکنش بالا
تیرانداز و رزمی کاری ماهر
دومینو جهش یافته، مزدور و تیراندازی ماهر است که دارای توانایی بکارگیری احتمالات به نفع خود است که به او شانسی باورنکردنی می دهد. او اغلب از مهارت های خود به عنوان یک مزدور بهره می برد، اما همچنین همکار، محرم و معشوقه شخصیت کیبل، ستوان گروه نظامی اکس-فورس و یکی از اعضای مردان اکس است. زازی بیتز نقش این شخصیت را در فیلم ددپول ۲ (۲۰۱۸) ایفا کرده است.
wiki: دومینو (کمیک)
دانشنامه آزاد فارسی
دومینو (dominoes)
نوعی بازی که با تعدادی مهرۀ مستطیل شکل (معمولاً ۲۸ عدد) موسوم به دومینو از جنس چوب، استخوان، عاج، پلاستیک، یا مواد دیگر صورت می گیرد. یکی از سطوح مهره ها با خال هایی منقوش است. خال ها در دو نیمه تقسیم شده اند که بر هر نیمه از صفر تا شش خال نقش بسته است. در رایج ترین نوع این بازی، که برای دو تا چهار نفر است، تعدادی مشخص از دومینوها را به پشت می چینند. پس از تعیین یک نفر از بازیکنان برای شروع بازی در هر دور، نفری برنده خواهد شد که پیش از بقیه تعداد خال های روی یک نیمه از دومینوهایش با آغازگر بازی همسان شود. پیدایش این بازی به پیش از قرن ۱۸ باز می گردد.
نوعی بازی که با تعدادی مهرۀ مستطیل شکل (معمولاً ۲۸ عدد) موسوم به دومینو از جنس چوب، استخوان، عاج، پلاستیک، یا مواد دیگر صورت می گیرد. یکی از سطوح مهره ها با خال هایی منقوش است. خال ها در دو نیمه تقسیم شده اند که بر هر نیمه از صفر تا شش خال نقش بسته است. در رایج ترین نوع این بازی، که برای دو تا چهار نفر است، تعدادی مشخص از دومینوها را به پشت می چینند. پس از تعیین یک نفر از بازیکنان برای شروع بازی در هر دور، نفری برنده خواهد شد که پیش از بقیه تعداد خال های روی یک نیمه از دومینوهایش با آغازگر بازی همسان شود. پیدایش این بازی به پیش از قرن ۱۸ باز می گردد.
wikijoo: دومینو
پیشنهاد کاربران
( نظریه، تئوری ) در نیمه دوم قرن بیستم در جرائد مصطلح شده بود. به عنوان مفهوم القایی استفاده دارد. اتفاقی و یا رویدادی که گاهی ( و یا در برنامه ریزی خاصی ) منشأ اثر یک سری اتفاقات سریالی ( هر کدام بعد از دیگری و نه الزاما علت و معلولی ) می شود.
کلمات دیگر: