[ویکی فقه] وقعة الطف (کتاب). این کتاب بازسازی شده اخبار ابو مخنف ازدی درباره واقعه کربلا و برگرفته از کتاب تاریخ طبری است که محقق معاصر استاد یوسفی غروی آن را جمع آوری و تحقیق کرده است.
ابومخنف کتابی با عنوان مقتل الحسین علیه السّلام داشته که اکنون موجود نیست ولی هشام کلبی آن را روایت کرده و طبری آنها را در تاریخ خود آورده است. روایات هشام کلبی را شیخ مفید نیز در کتاب الارشاد نقل می کند. از آنجا که در زمان های اخیر کتابی با عنوان مقتل الحسین مکرر منتشر شده و به ابومخنف نسبت داده می شد، استاد یوسفی غروی ضمن نشان دادن نادرستی این انتساب و غلط های فاحش آن کتاب، بازسازی صحیحی از اخبار ابومخنف ارائه داده که مبتنی بر گزارش های مورخانی چون طبری از ابومخنف است. محقق کتاب به تفصیل از اشتباهات و اشکالات مقتل منسوب به ابومخنف سخن گفته و مقدمه ای هشتاد صفحه ای در باره این اثر و شخصیت ابومخنف و سلسله اسناد و راویان او بیان می کند.
ابومخنف کتابی با عنوان مقتل الحسین علیه السّلام داشته که اکنون موجود نیست ولی هشام کلبی آن را روایت کرده و طبری آنها را در تاریخ خود آورده است. روایات هشام کلبی را شیخ مفید نیز در کتاب الارشاد نقل می کند. از آنجا که در زمان های اخیر کتابی با عنوان مقتل الحسین مکرر منتشر شده و به ابومخنف نسبت داده می شد، استاد یوسفی غروی ضمن نشان دادن نادرستی این انتساب و غلط های فاحش آن کتاب، بازسازی صحیحی از اخبار ابومخنف ارائه داده که مبتنی بر گزارش های مورخانی چون طبری از ابومخنف است. محقق کتاب به تفصیل از اشتباهات و اشکالات مقتل منسوب به ابومخنف سخن گفته و مقدمه ای هشتاد صفحه ای در باره این اثر و شخصیت ابومخنف و سلسله اسناد و راویان او بیان می کند.
wikifeqh: معاویه و بیعت خواهی یزید از امام حسین(ع) شروع و به بازگشت اهل بیت آن حضرت از شام به مدینه پایان می یابد.
مؤلف، کتاب را تقریبا هفتاد سال پس از واقعه عاشورا؛ یعنی در دهه یک صدوسی هجری نوشته است و ازآن رو که خود از اهالی کوفه مرکز اخبار فاجعه عاشورا بوده است، غالباً حوادث را با یک و یا حداکثر با دو واسطه نقل نموده است. در برخی موارد حوادث را از کسانی چون عقبة بن سمعان و غلام عبدالرحمن بن عبدربه و ضحاک مشرقی نقل نموده که در روز عاشورا در کنار امام حسین(ع) بوده اند، ولی به شهادت نرسیده و زنده مانده اند و یا در پاره ای موارد از کسانی چون حمید بن مسلم و عفیف بن زهیر و کثیر بن عبدالله شعبی، اخبار روز عاشورا را نقل کرده که خود از شهود قتل امام حسین(ع) بوده اند. ازاین رو مقتل او که توسط شاگردش هشام بن محمد کلبی روایت شده است همواره منبعی مستند و موثق و اطمینان بخش محققین و مورخین اسلامی بوده و در کتب خویش از آن نقل می کرده اند
مؤلف، کتاب را تقریبا هفتاد سال پس از واقعه عاشورا؛ یعنی در دهه یک صدوسی هجری نوشته است و ازآن رو که خود از اهالی کوفه مرکز اخبار فاجعه عاشورا بوده است، غالباً حوادث را با یک و یا حداکثر با دو واسطه نقل نموده است. در برخی موارد حوادث را از کسانی چون عقبة بن سمعان و غلام عبدالرحمن بن عبدربه و ضحاک مشرقی نقل نموده که در روز عاشورا در کنار امام حسین(ع) بوده اند، ولی به شهادت نرسیده و زنده مانده اند و یا در پاره ای موارد از کسانی چون حمید بن مسلم و عفیف بن زهیر و کثیر بن عبدالله شعبی، اخبار روز عاشورا را نقل کرده که خود از شهود قتل امام حسین(ع) بوده اند. ازاین رو مقتل او که توسط شاگردش هشام بن محمد کلبی روایت شده است همواره منبعی مستند و موثق و اطمینان بخش محققین و مورخین اسلامی بوده و در کتب خویش از آن نقل می کرده اند
wikinoor: امام حسین علیه السّلام را از افراد دیگری نیز نقل کرده و ترتیب و نظم خاصی به آنها نداده است لیکن مؤلف کتاب وقعة الطف خبرهای ابومخنف را منظم کرده و بر اساس ترتیب تاریخی وقوع جمع آوری و ارائه می کند. وی همچنین توضیحات زیادی را در پاورقی ها بیان کرده و سلسله اسناد روایات را که در مقدمه به تفصیل از آن یاد کرده، در متن نیاورده و فقط در پاورقی ها به آنها اشاره می کند. در عین حال ارجاع به کتاب طبری نیز در پاورقی ها آمده است. آنچه در این کتاب آمده از هلاکت معاویه و بیعت خواهی یزید از امام حسین علیه السّلام شروع و به بازگشت اهل بیت آن حضرت از شام به مدینه پایان می یابد. همانگونه که محقق کتاب در مقدمه یاد آور شده ابومخنف اولین کسی است که واقعه کربلا را گزارش کرده و گزارش های او در دست است.
wikifeqh: کربلاو برگرفته از کتاب تاریخ طبری است که محقق معاصر استاد یوسفی غروی آن را جمع آوری و تحقیق کرده است. ابومخنف کتابی با عنوان مقتل الحسین( ع) داشته که اکنون موجود نیست ولی هشام کلبی آن را روایت کرده و طبری آنها را در تاریخ خود آورده است. روایات هشام کلبی را شیخ مفید نیز در کتاب الارشاد نقل می کند.
از آنجا که در زمان های اخیر کتابی با عنوان مقتل الحسین مکرر منتشر شده و به ابومخنف نسبت داده می شد، استاد یوسفی غروی ضمن نشان دادن نادرستی این انتساب و غلط های فاحش آن کتاب، بازسازی صحیحی از اخبار ابومخنف ارائه داده که مبتنی بر گزارش های مورخانی چون طبری از ابومخنف است. محقق کتاب به تفصیل از اشتباهات و اشکالات مقتل منسوب به ابومخنف سخن گفته و مقدمه ای هشتاد صفحه ای در باره این اثر و شخصیت ابومخنف و سلسله اسناد و راویان او بیان می کند.
طبری اخبار مقتل امام حسین علیه السلام را از افراد دیگری نیز نقل کرده و ترتیب و نظم خاصی به آنها نداده است لیکن مؤلف کتاب وقعة الطف خبرهای ابومخنف را منظم کرده و بر اساس ترتیب تاریخی وقوع جمع آوری و ارائه می کند. وی همچنین توضیحات زیادی را در پاورقی ها بیان کرده و سلسله اسناد روایات را که در مقدمه به تفصیل از آن یاد کرده، در متن نیاورده و فقط در پاورقی ها به آنها اشاره می کند. در عین حال ارجاع به کتاب طبری نیز در پاورقی ها آمده است. آنچه در این کتاب آمده از هلاکت معاویه و بیعت خواهی یزید از امام حسین علیه السلام شروع و به بازگشت اهل بیت آن حضرت از شام به مدینه پایان می یابد. همانگونه که محقق کتاب در مقدمه یاد آور شده ابومخنف اولین کسی است که واقعه کربلا را گزارش کرده و گزارش های او در دست است.
بخش کتابشناسی نرم افزار جامع الاحادیث 3/5، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
طبری اخبار مقتل امام حسین علیه السلام را از افراد دیگری نیز نقل کرده و ترتیب و نظم خاصی به آنها نداده است لیکن مؤلف کتاب وقعة الطف خبرهای ابومخنف را منظم کرده و بر اساس ترتیب تاریخی وقوع جمع آوری و ارائه می کند. وی همچنین توضیحات زیادی را در پاورقی ها بیان کرده و سلسله اسناد روایات را که در مقدمه به تفصیل از آن یاد کرده، در متن نیاورده و فقط در پاورقی ها به آنها اشاره می کند. در عین حال ارجاع به کتاب طبری نیز در پاورقی ها آمده است. آنچه در این کتاب آمده از هلاکت معاویه و بیعت خواهی یزید از امام حسین علیه السلام شروع و به بازگشت اهل بیت آن حضرت از شام به مدینه پایان می یابد. همانگونه که محقق کتاب در مقدمه یاد آور شده ابومخنف اولین کسی است که واقعه کربلا را گزارش کرده و گزارش های او در دست است.
بخش کتابشناسی نرم افزار جامع الاحادیث 3/5، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
wikiahlb: وقعة_الطف_(کتاب)