کلمه جو
صفحه اصلی

ولایت امامان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سیره مسلمانان پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم ، استمرار ولایت ایشان بود.
از آنجا که صاحب منصب امامت کبری از علم لدنی نصیب برده، از خطا و اشتباه مصون است و توان آن دارد که جامعه را به گونه احسن اداره کند، در حضور او نوبت به دیگران نمی رسد. از این روی، بزرگان مهاجران و انصار بر آن رفتند که خلیفه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم ، علی علیه السّلام است؛ زیرا از همه برتر بود و همه فضایل و کمالات در او گرد آمده بود. در ایمان ، سرآمد همه و در دانش و آگاهی به احکام از همه برتر و از دیگران به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نزدیک تر بود.
امامت منصب الهی
این ولایت نیز بر نصب و نص الهی پایه داشت؛ زیرا خداوند اطاعت از اولوالامر را در طول ولایت خویش و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم نهاده است. آیات الهی و سنت نبوی در این موضوع آشکارا از ضرورت نصب و نص الهی سخن گفته اند و از نظر عقلی نمی توان اطاعت مطلق از مدعیان ولایت را بی نصب و نص پذیرفت. با وجود نصب الهی که ولایت حقیقی از آن او است- دیگر نوبت به غیر آن نمی رسد و بدین روی، جز انتخاب و انتصاب الهی، دیگر انتخاب ها و انتصاب ها مشروعیت ندارند و غصب حق الهی به شمار می آیند؛ حقی که به امامان معصوم علیه السّلام واگذار شده است.
ولایت تشریعی امامان
امام از منظر قرآن دارای ویژگی هایی است که جایگاهی خاص بدو می بخشند. این جایگاه ویژه، از آن کسانی است که در معرفت آیات الهی به یقین دست یافته اند و وظیفه خویش را در برابر خداوند به گونه برتر ادا می کنند. امامان از ویژگی عصمت برخوردارند و جهل به ساحت وجود آنان راه ندارد. و باطن آنان، منزلگاه الهام های غیبی است. این ویژگی ها، ولایتی با خود می آورد که آن را «ولایت تشریعی» می گویند؛ بدین معنا که نظر، گفتار و کردار امامان حجت است و نمی توان از آنان در تبیین احکام الهی دلیل و برهان بازخواست و مرجعیت دینی از آن ایشان است. امامان علیه السّلام از طریقی رمزی و غیبی که همانند وحی بر ما پوشیده است، علوم را از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم برگرفته اند و برای مردم بازمی گویند. و بدین روی، پاسدار و نگاهبان راستین دین و شریعت الهی، آنان اند. چنانچه نگاهبان دین از ویژگی عصمت بی نصیب باشد، دین خدا از تغییر و تبدیل ایمنی نمی یابد. دانش و راز پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به امامان رسیده است و هر کس به آنان پناه برد، به حق راه برده است. آنان خزانه دار دانش پیامبرند و احکام شریعت او را بیان می کنند. حقیقت قرآن و سنت ، نزد آنان است. هیچ کس از مسلمانان را نمی توان با آنان به قیاس نهاد. امامان علیه السّلام پایه دین و ستون یقین اند.
ولایت تکوینی امامان
...


کلمات دیگر: