خط راه آهن قزوین رشت. خط راه آهن قزوین-رشت یا راه آهن گیلان از طرح های ملی خطوط ریلی ایران است که از سال ۱۳۸۶ شروع شد، و در ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید.
راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا در وبگاه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور
این خط که دارای ۱۶۴ کیلومتر طول است از شهر قزوین آغاز و در شهر رشت به پایان می رسد، طبق برنامه در آینده این خط از شهر رشت به طور مجزا در سه مسیر مجزا خط راه آهن رشت-بندر کاسپین، خط راه آهن رشت بندر انزلی و خط راه آهن رشت-بندر آستارا امتداد پیدا می کند. خط راه آهن رشت آستارا به راه آهن کشور جمهوری آذربایجان متصل می شود. خط راه آهن قزوین-رشت با هزینه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از مهر ۱۳۸۱ شروع به ساخت شده است.
این راه آهن بخشی از کوریدور شمال-جنوب ایران است.
۵۰ درصد این خط در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه ماهور و ۴۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته و ۸۰ پل به طول ۱۳٬۰۵۳ متر و ۵۲ تونل به طول ۲۲٬۰۰۰ متر از مشخصات فنی این پروژه است. بزرگترین پل راه آهن ایران در مسیر این خط به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است ساخته شده.
راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا در وبگاه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور
این خط که دارای ۱۶۴ کیلومتر طول است از شهر قزوین آغاز و در شهر رشت به پایان می رسد، طبق برنامه در آینده این خط از شهر رشت به طور مجزا در سه مسیر مجزا خط راه آهن رشت-بندر کاسپین، خط راه آهن رشت بندر انزلی و خط راه آهن رشت-بندر آستارا امتداد پیدا می کند. خط راه آهن رشت آستارا به راه آهن کشور جمهوری آذربایجان متصل می شود. خط راه آهن قزوین-رشت با هزینه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از مهر ۱۳۸۱ شروع به ساخت شده است.
این راه آهن بخشی از کوریدور شمال-جنوب ایران است.
۵۰ درصد این خط در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه ماهور و ۴۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته و ۸۰ پل به طول ۱۳٬۰۵۳ متر و ۵۲ تونل به طول ۲۲٬۰۰۰ متر از مشخصات فنی این پروژه است. بزرگترین پل راه آهن ایران در مسیر این خط به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است ساخته شده.
wiki: خط راه آهن قزوین رشت