کلمه جو
صفحه اصلی

یادگیری خدمت محور

دانشنامه عمومی

یادگیری خدمت محور یک روش آموزشی و یادگیری است که فعالیت و خدمت اجتماعی معنا دار را با تدریس و تفکر و بازاندیشی ترکیب می کند و منجر به تجربه یادگیری غنی تر، یادگیری مسئولیت مدنی و اجتماعی، و تقویت محله ها و جوامع می شود.در این روش، دانش آموزان – از کودکستان گرفته تا دانشگاه – آنچه را که در کلاس های درس می آموزند برای حل مسائل زندگی واقعی به کار می گیرند. آن ها نه تنها کاربردهای عملی دروسشان را یاد می گیرند، بلکه با انجام خدمات اجتماعی و محلی تبدیل به شهروندانی فعال و تأثیرگذار می شوند.
آن ها برای شرکت کنندگان مثبت، معنا دار، و واقعی هستند
آن ها به جای تجربه های رقابتی شامل تجربه های مشارکتی هستند و در نتیجه مهارت های مربوط به کار گروهی، مشارکت اجتماعی، و شهروندی را بهبود می بخشند.
آن ها مسائل پیچیده را در موقعیتهای پیچیده هدف قرار می دهند نه مسائل ساده شده را به صورت منفرد.
چون شرکت کنندگان در این فعالیت ها باید دربارهٔ زمینه بخصوص خدمت و چالش محلی مورد نظر اطلاعات کسب کنند، فرصتی پیدا می کنند که درگیر حل مسئله واقعی شون؛ به جای اینکه صرفاً به دانسته های کلی و انتزاعی که از کتاب های درسی به دست می آید بسنده کنند. در نتیجه، یادگیری خدمت محور فرصت های مناسبی را برای کسب عادتهای تفکر انتقادی فراهم می آورد. برای مثال توانایی مشخص کردن مهم ترین سؤال ها در یک موقعیت واقعی.
فعالیت های یادگیری خدمت محور منجر به یادگیری عمیق تر می شوند چرا که نتایجشان سریع و بداهه هستند.
در نتیجه این سرعت تجربه، یادگیری در خدمت با احتمال بالاتری برای شرکت کنندگان معنا و مفهوم شخصی دارد و منجر به احساسی شده ایده ها و ارزش های آن ها را با چالش می کشد و در نتیجه به رشد و یادگیری اجتماعی، احساسی، و شناختی را به وجود می آورد.
یادگیری خدمت محور می تواند در زمینه های متعددی به کار گرفته شود از جمله در مدارس، دانشگاه ها و مراکز و سازمان ها محلی و مذهبی. این روش می تواند گروهی از دانش آموزان، یک کلاس، یا تمام مدرسه را شامل شود. دانش آموزان در این روش شخصیتشان را می سازند و در همکاری با دیگران در مدرسه و محله شان مشارکتی فعال در خلق پروژه های خدماتی در زمینه هایی مثل آموزش و محیط زیست پیدا می کنند.
طرفداران این روش معتقدند که یادگیری خدمت محور باعث افزایش مشارکت جوانان در جامعه می شود که چرا که تجربه این نوع یادگیری نه تنها احساس مسئولیت را در دانش آموزان تقویت می کند، بلکه به آن ها نشان می دهد که تا چه اندازه می توانند در سرنوشت خود و دیگران تأثیرگذار باشند .
یکی از ایرادات وارده به این روش این است که تعریف مشخصی ندارد و دقیقاً نمی توان فهمید چه نوع فعالیت هایی زیرمجموعه این روش هستند.


کلمات دیگر: