فخرفروش یا مُتفَرعِن در اصطلاح به کسی گفته می شود که دوست دارد خود را جزء طبقه خاصی مانند اشراف، روشنفکران، مشاهیر یا هر طبقه خاصی جا بزند؛ فرد فخرفروش تلاشی وافر برای حضور در اجتماعات گروه های فوق دارد، تا با شرح گردهماییهای آنها خود را عضو شاخصی از آنها و فراتر از عامه معرفی کند.
مترادف های دیگر این واژه متکبر، پرنخوت، بادسر، پرافاده، گنددماغ و ظاهرپسند است. برابر اروپایی این واژه snob است. ریشه تاریخی واژه snob بدینگونه است: این کلمه در اصل در انگلیسی قرن هجدهم، معنی پینه دوز می داده است، اما از نیمه قرن توزدهم بواسطه انقلاب صنعتی و تغییروتحولات سریع در میان طبقات اشراف و شکل گیری طبقه متوسط، معنای آن به «طرز فکر کسی اطلاق شد که مردم عامی را تحقیر می کند و اهل تفاخر است، مانند تغییری مشابه آنچه در فارسی بر سر کلمه علاف آمد که از اسم یک شغل تبدیل به صفتی برای اشخاص شد. »
قائد، محمد، دفترچه خاطرات فراموشی و مقالات دیگر. تهران، انتشارات طرح نو، چاپ سوم ۱۳۸۸ پیوند
رده ها: جامعه شناسی خودشیفتگی روان شناسی صفات شخصیتی
قس عبری
סנוב הנו כינוי לאדם המתנשא על סביבתו, ורואה עצמו כשייך לקבוצה נעלה מסיבה כלשהי, למשל מוצא, מעמד כלכלי, אינטלקט, אנינות טעם ומומחיות בתחום כלשהו, ( כמו יין, קפה, או מוזיקה ) , חינוך, צורת דיבור ועוד. סנוביות נחשבת למהותית במיוחד כאשר הבסיס לתחושת העליונות רעוע במיוחד.
מקורה של המילה באנגלית. לראשונה נעשה בה שימוש במשמעותה הנוכחית בחלק הראשון של המאה ה - 19 בבריטניה, אך מקורה אינו לגמרי ברור. אפשר שהתפתחה בדרך כלשהי מ - snab שמופיעה במילון מ - 1781 במשמעות "סנדלר סקוטי". ככל הנראה אין רגליים לסברה כי המקור הוא בראשי התיבות sine nobilitate, היינו, "ללא אצולה", שבהם כונו תלמידים בבית הספר היוקרתי איטון שהוריהם לא היו אצילים.
המילה זכתה לפופולריות בעקבות ספרו של ויליאם מקפיס ת'אקרי "The complete book of snobs" - אסופה של טורים סאטיריים שפורסמו בעיתון פאנץ' ויצאה לאור ב - 1848. הספר מונה סוגים שונים של סנובים ושל התנהגויות סנוביות בחברה בת הזמן, ומבוסס על ניסיונו העשיר של ת'אקרי בחברתם של סנובים.
בחברה של ימינו, שבה הריבוד למעמדות מעורפל יותר מאשר בחברה הוויקטוריאנית, לובשת תופעת הסנוביזם צורות שונות והדינמיקה שלה מורכבת יותר מאשר זרימה של אופנות מחוגי האצולה מטה.
קטגוריה:
התנהגות
قس انگلیسی
A snob believes that some people are inherently inferior to him or her for any one of a variety of reasons, including real or supposed intellect, wealth, education, ancestry, class, taste, beauty, nationality, et cetera. Often the form of snobbery reflects the snob's personal attributes. For example, a common snobbery of the affluent is the belief that wealth is either the cause or result of superiority, or both.
Popular etymology hold that the word "snob" comes from "sine nobilitate" or "sans noblesse" meaning "without nobility"; however, this is incorrect.
Contents [show]
[edit]Manifestations
Snobbery existed even in mediaeval feudal aristocratic Europe, when the clothing, manners, language and tastes of every class were strictly codified by customs or law. Chaucer, a poet moving in the court circles, noted the provincial French spoken by the Prioress among the Canterbury pilgrims:
And French she spoke full fair and fetisly[1]
After the school of Stratford atte Bowe,
For French of Paris was to her unknowe.
William Rothwell notes "the simplistic contrast between the 'pure' French of Paris and her 'defective' French of Stratford atte Bowe that would invite disparagement. "[2] The disparagement is an element of the snobbery.
Snobbery surfaced more strongly as the structure of the society changed, and the bourgeoisie had the possibility to imitate aristocracy. Snobbery appears when elements of culture are perceived as belonging to an aristocracy or elite, and some people ( the snobs ) feel that the mere adoption of the fashion and tastes of the elite or aristocracy is sufficient to include someone in the elites, upper classes or aristocracy.
However, a form of snobbery can be adopted by someone not a part of that group; a pseudo - intellectual, a celebrity worshipper, and a poor person idolizing money and the rich are types of snobs who do not base their snobbery on their personal attributes. Such a snob idolizes and imitates, if possible, the manners, worldview, and lifestyle of a classification of people to which they aspire, but do not belong, and to which they may never belong ( wealthy, famous, intellectual, beautiful, etc. ) .
[edit]Analysis
William Hazlitt observed, in a culture where deference to class was accepted as a positive and unifying principle, [3] "Fashion is gentility running away from vulgarity, and afraid of being overtaken by it, " adding subversively, "It is a sign the two things are not very far apart. "[4] The English novelist Bulwer - Lytton remarked in passing, "Ideas travel upwards, manners downwards. "[5] It was not the deeply ingrained and fundamentally accepted idea of "one's betters" that has marked snobbism in traditional European and American culture, but "aping one's betters".
Snobbery is a defensive expression of social insecurity, flourishing most where an Establishment has . . .
مترادف های دیگر این واژه متکبر، پرنخوت، بادسر، پرافاده، گنددماغ و ظاهرپسند است. برابر اروپایی این واژه snob است. ریشه تاریخی واژه snob بدینگونه است: این کلمه در اصل در انگلیسی قرن هجدهم، معنی پینه دوز می داده است، اما از نیمه قرن توزدهم بواسطه انقلاب صنعتی و تغییروتحولات سریع در میان طبقات اشراف و شکل گیری طبقه متوسط، معنای آن به «طرز فکر کسی اطلاق شد که مردم عامی را تحقیر می کند و اهل تفاخر است، مانند تغییری مشابه آنچه در فارسی بر سر کلمه علاف آمد که از اسم یک شغل تبدیل به صفتی برای اشخاص شد. »
قائد، محمد، دفترچه خاطرات فراموشی و مقالات دیگر. تهران، انتشارات طرح نو، چاپ سوم ۱۳۸۸ پیوند
رده ها: جامعه شناسی خودشیفتگی روان شناسی صفات شخصیتی
قس عبری
סנוב הנו כינוי לאדם המתנשא על סביבתו, ורואה עצמו כשייך לקבוצה נעלה מסיבה כלשהי, למשל מוצא, מעמד כלכלי, אינטלקט, אנינות טעם ומומחיות בתחום כלשהו, ( כמו יין, קפה, או מוזיקה ) , חינוך, צורת דיבור ועוד. סנוביות נחשבת למהותית במיוחד כאשר הבסיס לתחושת העליונות רעוע במיוחד.
מקורה של המילה באנגלית. לראשונה נעשה בה שימוש במשמעותה הנוכחית בחלק הראשון של המאה ה - 19 בבריטניה, אך מקורה אינו לגמרי ברור. אפשר שהתפתחה בדרך כלשהי מ - snab שמופיעה במילון מ - 1781 במשמעות "סנדלר סקוטי". ככל הנראה אין רגליים לסברה כי המקור הוא בראשי התיבות sine nobilitate, היינו, "ללא אצולה", שבהם כונו תלמידים בבית הספר היוקרתי איטון שהוריהם לא היו אצילים.
המילה זכתה לפופולריות בעקבות ספרו של ויליאם מקפיס ת'אקרי "The complete book of snobs" - אסופה של טורים סאטיריים שפורסמו בעיתון פאנץ' ויצאה לאור ב - 1848. הספר מונה סוגים שונים של סנובים ושל התנהגויות סנוביות בחברה בת הזמן, ומבוסס על ניסיונו העשיר של ת'אקרי בחברתם של סנובים.
בחברה של ימינו, שבה הריבוד למעמדות מעורפל יותר מאשר בחברה הוויקטוריאנית, לובשת תופעת הסנוביזם צורות שונות והדינמיקה שלה מורכבת יותר מאשר זרימה של אופנות מחוגי האצולה מטה.
קטגוריה:
התנהגות
قس انگلیسی
A snob believes that some people are inherently inferior to him or her for any one of a variety of reasons, including real or supposed intellect, wealth, education, ancestry, class, taste, beauty, nationality, et cetera. Often the form of snobbery reflects the snob's personal attributes. For example, a common snobbery of the affluent is the belief that wealth is either the cause or result of superiority, or both.
Popular etymology hold that the word "snob" comes from "sine nobilitate" or "sans noblesse" meaning "without nobility"; however, this is incorrect.
Contents [show]
[edit]Manifestations
Snobbery existed even in mediaeval feudal aristocratic Europe, when the clothing, manners, language and tastes of every class were strictly codified by customs or law. Chaucer, a poet moving in the court circles, noted the provincial French spoken by the Prioress among the Canterbury pilgrims:
And French she spoke full fair and fetisly[1]
After the school of Stratford atte Bowe,
For French of Paris was to her unknowe.
William Rothwell notes "the simplistic contrast between the 'pure' French of Paris and her 'defective' French of Stratford atte Bowe that would invite disparagement. "[2] The disparagement is an element of the snobbery.
Snobbery surfaced more strongly as the structure of the society changed, and the bourgeoisie had the possibility to imitate aristocracy. Snobbery appears when elements of culture are perceived as belonging to an aristocracy or elite, and some people ( the snobs ) feel that the mere adoption of the fashion and tastes of the elite or aristocracy is sufficient to include someone in the elites, upper classes or aristocracy.
However, a form of snobbery can be adopted by someone not a part of that group; a pseudo - intellectual, a celebrity worshipper, and a poor person idolizing money and the rich are types of snobs who do not base their snobbery on their personal attributes. Such a snob idolizes and imitates, if possible, the manners, worldview, and lifestyle of a classification of people to which they aspire, but do not belong, and to which they may never belong ( wealthy, famous, intellectual, beautiful, etc. ) .
[edit]Analysis
William Hazlitt observed, in a culture where deference to class was accepted as a positive and unifying principle, [3] "Fashion is gentility running away from vulgarity, and afraid of being overtaken by it, " adding subversively, "It is a sign the two things are not very far apart. "[4] The English novelist Bulwer - Lytton remarked in passing, "Ideas travel upwards, manners downwards. "[5] It was not the deeply ingrained and fundamentally accepted idea of "one's betters" that has marked snobbism in traditional European and American culture, but "aping one's betters".
Snobbery is a defensive expression of social insecurity, flourishing most where an Establishment has . . .