«طراحی گرافیک محیطی (به انگلیسی: Environmental Graphic Design- EGD)، برقراری ارتباط گرافیکی در محیط ساخته شده است.» «جامعهٔ گرافیک دیزاینرهای محیطی که در سال ۱۹۷۳ بنا گذارده شده و بیش از ۱۰۰۰ عضو از سراسر جهان دارد، در سایت خود و در پاسخ به سؤال گرافیک دیزاین محیطی چیست؟ می نویسد: گرافیک دیزاین محیطی بسیاری از رشته های دیزاین را دربرمی گیرد که شامل دیزاین گرافیک، معماری، معماری داخلی، لَنداِسکِیپ، و دیزاین صنعتی می شود. همهٔ این رشته ها به جنبه های بصری مسیریابی، اطلاعات و هویت ارتباطی و شکل دادن به ایدهٔ مکان توجه دارند و تجربه هایی را می آفرینند که مردم را به محیط پیوند می دهند. از نظر این انجمن، مثال های معمول از آثار گرافیک دیزاین محیطی عبارتند از: طراحی سیستم های راهیابی، گرافیک های معمارانه، سایناژ، دیزاین نمایشگاهی، گرافیک های هویتی، محیط های پویا، دیزاین شهری، دیزاین پیکتوگرام، دیزاین فروشگاهی، نقشه و برندسازی محیطی. البته این انجمن خاطرنشان می سازد که امروزه به طور فزاینده ای گرافیک دیزاین محیطی درگیر عناصر پویای فناوری دیجیتال می شود.»
حق شناس، مهدی (۱۳۹۰). بررسی نقوش انسانی اساطیر ایران و کاربرد آن در گرافیک محیطی. تهران: دانشگاه هنر. از پارامتر ناشناخته |استاد راهنما= صرف نظر شد (کمک); از پارامتر ناشناخته |استاد مشاور= صرف نظر شد (کمک)
صالحی، سودابه (بهار ۱۳۹۴). «گرافیک دیزاین محیطی: تعاریف و حوزه های فعالیت». حرفه هنرمند. تهران (۵۵): ۲–۱۳.
«از مهم ترین اهداف کلی طراحی گرافیک محیطی می توان به مواردی نظیر تسهیل در امر ارتباط، ادراک محیط و ایجاد هویت بصری اشاره کرد. با این همه اهدافی تفصیلی نیز وجود دارند که در درون هر یک از آثار گرافیک محیطی بایستی به بررسی آن ها پرداخت.»
«برای بسیاری از علوم و هنرها نمی توان مرز مشخص و تفکیک شده ای ترسیم کرد. در این صورت، می گوییم که این موضوع خط فاصل ندارد ولی حد فاصل دارد. با توجه به معنا و مفهومی که از تعاریف گرافیک محیطی استنباط می شود این هنر (؟) حد فاصل دارد نه خط فاصل. پس با بسیاری از موضوع های هنری دیگر نه تنها مرز مشترک دارد، بلکه لبهٔ این مرزها روی یکدیگر قرار می گیرد و همپوشانی ایجاد می کند. در واقع حوزهٔ طراحی گرافیک محیطی چنان وسیع است که وام دار بیشتر هنرهاست و با انواع فناوری های جدید در ارتباط و از آن ها بهره مند است. از ماکرو-تلویزیون های مسطح گرفته تا نورپردازی هایی که بر آبشارهای مصنوعی انجام می گیرد و نیز جدیدترین دستگاه های چاپ و برش به صورت رنگی و لیزری، همه در خدمت این هنر قرار می گیرند. موضوع هایی مثل نورپردازی، شناخت مواد و مصالح جدید و نیز آشنابودن به آخرین دستاوردها همه در ارائه کیفیت مطلوب سهیم اند.»
«در طی چند دههٔ گذشته، گرافیک دیزاین محیطی به سرعت از سایناژ و راهیابی به ساختن محیط پیشرفت کرده است و در راه تبدیل به یک توانمندساز شهرهای باهوش قدم برمی دارد. به همین دلیل است که در سال ۲۰۱۳ هیئت مدیرهٔ جامعهٔ گرافیک دیزاینرهای محیطی به تغییر نام انجمن رأی داده تا به طور دقیق تری طبیعت گسترش یابندهٔ ارتباط در محیط ساخته شده با گرافیک دیزاین تجربی را بازتاب دهد.» «روشن است که این حیطه چنان گسترده و متشکل از علل و عوامل گوناگونی است که ارائه تعریفی جامع از آن به راحتی میسر نیست. با وجود این، در اذعان به گستره و تنوع بالقوهٔ طراحی گرافیک محیطی، محدودکردن موضوع ارزش چندانی ندارد. نیاز واقعی، ارائه تعاریفی است که دربرگیرندهٔ موضوعات اصلی و مرکزی آن باشد تا اینکه حواشی و مرزهای آن را تعیین کند. چرا که به همراه جوامع رو به گسترش امروز و بروز انقلاب ارتباطات و فناوری که موجب تلاشِ هرچه بیشتر در جهت خلق آثاری متنوع در این حیطه شده است، پیش از هر چیز ما را به شناسایی، توضیح و بررسی نظریات و اقدامات اساسی و حتی خلق آثار تازه رهنمون می شود… گرافیک محیطی را با تبلیغات محیطی که مخاطبانی خاص را در جهت اهداف عموماً تجاری، هدف قرار می دهد، نباید اشتباه گرفت و محدود کرد؛ اگرچه می توان زمینه های مبهمی را نیز در تعریف گرافیک محیطی شناسایی نمود. به طور مثال آیا هدف از طراحی گرافیک محیطی باید صرفاً دگرگونی در کیفیت های بصری و فضایی باشد یا به روابط عمیق تر اجتماعی و فرهنگی بین عناصر، فضاها و انسان ها بپردازد؟ آیا کانون توجه طراحی گرافیک محیطی باید محصول آن (محیط) باشد یا فرایندی که محصول را به وجود می آورد؟»
حق شناس، مهدی (۱۳۹۰). بررسی نقوش انسانی اساطیر ایران و کاربرد آن در گرافیک محیطی. تهران: دانشگاه هنر. از پارامتر ناشناخته |استاد راهنما= صرف نظر شد (کمک); از پارامتر ناشناخته |استاد مشاور= صرف نظر شد (کمک)
صالحی، سودابه (بهار ۱۳۹۴). «گرافیک دیزاین محیطی: تعاریف و حوزه های فعالیت». حرفه هنرمند. تهران (۵۵): ۲–۱۳.
«از مهم ترین اهداف کلی طراحی گرافیک محیطی می توان به مواردی نظیر تسهیل در امر ارتباط، ادراک محیط و ایجاد هویت بصری اشاره کرد. با این همه اهدافی تفصیلی نیز وجود دارند که در درون هر یک از آثار گرافیک محیطی بایستی به بررسی آن ها پرداخت.»
«برای بسیاری از علوم و هنرها نمی توان مرز مشخص و تفکیک شده ای ترسیم کرد. در این صورت، می گوییم که این موضوع خط فاصل ندارد ولی حد فاصل دارد. با توجه به معنا و مفهومی که از تعاریف گرافیک محیطی استنباط می شود این هنر (؟) حد فاصل دارد نه خط فاصل. پس با بسیاری از موضوع های هنری دیگر نه تنها مرز مشترک دارد، بلکه لبهٔ این مرزها روی یکدیگر قرار می گیرد و همپوشانی ایجاد می کند. در واقع حوزهٔ طراحی گرافیک محیطی چنان وسیع است که وام دار بیشتر هنرهاست و با انواع فناوری های جدید در ارتباط و از آن ها بهره مند است. از ماکرو-تلویزیون های مسطح گرفته تا نورپردازی هایی که بر آبشارهای مصنوعی انجام می گیرد و نیز جدیدترین دستگاه های چاپ و برش به صورت رنگی و لیزری، همه در خدمت این هنر قرار می گیرند. موضوع هایی مثل نورپردازی، شناخت مواد و مصالح جدید و نیز آشنابودن به آخرین دستاوردها همه در ارائه کیفیت مطلوب سهیم اند.»
«در طی چند دههٔ گذشته، گرافیک دیزاین محیطی به سرعت از سایناژ و راهیابی به ساختن محیط پیشرفت کرده است و در راه تبدیل به یک توانمندساز شهرهای باهوش قدم برمی دارد. به همین دلیل است که در سال ۲۰۱۳ هیئت مدیرهٔ جامعهٔ گرافیک دیزاینرهای محیطی به تغییر نام انجمن رأی داده تا به طور دقیق تری طبیعت گسترش یابندهٔ ارتباط در محیط ساخته شده با گرافیک دیزاین تجربی را بازتاب دهد.» «روشن است که این حیطه چنان گسترده و متشکل از علل و عوامل گوناگونی است که ارائه تعریفی جامع از آن به راحتی میسر نیست. با وجود این، در اذعان به گستره و تنوع بالقوهٔ طراحی گرافیک محیطی، محدودکردن موضوع ارزش چندانی ندارد. نیاز واقعی، ارائه تعاریفی است که دربرگیرندهٔ موضوعات اصلی و مرکزی آن باشد تا اینکه حواشی و مرزهای آن را تعیین کند. چرا که به همراه جوامع رو به گسترش امروز و بروز انقلاب ارتباطات و فناوری که موجب تلاشِ هرچه بیشتر در جهت خلق آثاری متنوع در این حیطه شده است، پیش از هر چیز ما را به شناسایی، توضیح و بررسی نظریات و اقدامات اساسی و حتی خلق آثار تازه رهنمون می شود… گرافیک محیطی را با تبلیغات محیطی که مخاطبانی خاص را در جهت اهداف عموماً تجاری، هدف قرار می دهد، نباید اشتباه گرفت و محدود کرد؛ اگرچه می توان زمینه های مبهمی را نیز در تعریف گرافیک محیطی شناسایی نمود. به طور مثال آیا هدف از طراحی گرافیک محیطی باید صرفاً دگرگونی در کیفیت های بصری و فضایی باشد یا به روابط عمیق تر اجتماعی و فرهنگی بین عناصر، فضاها و انسان ها بپردازد؟ آیا کانون توجه طراحی گرافیک محیطی باید محصول آن (محیط) باشد یا فرایندی که محصول را به وجود می آورد؟»
wiki: گرافیک محیطی