کلمه جو
صفحه اصلی

ابژه

دانشنامه عمومی

براخت یا آویژه یا اُبژه (به فرانسوی: objet) یک اصطلاح در فلسفه نوین است که معمولاً در برابر سوبژه به کار برده می شود. سوبژه مشاهده کننده و آبژه آنچه که مشاهده می گردد. از دیدگاه فیلسوف های مدرن نظیر رنه دکارت، آگاهی حالتی از شناخت است که شامل سوبژه و چندین آبژه می شود که ممکن است وجود مطلق نداشته باشند یا به سوژه ای که مشاهده شان می کند وابسته نباشند.
انتزاع
نظریه رده ها
مفهوم
عینی گرایی
نهاد
سوژه

پیشنهاد کاربران

﴿object﴾
ابژه ﴿در لاتینobjcere : به معنى خود را در برابر چیزى گذاشتن﴾، چیز، موضوع. ׳
ابژه، در برابر سوبژه یا ذهن، آن است که درباره اش گفته مى شود، بر خلاف سوبژه یا ذهن که خود گوینده است. ابژه مى تواند فکر شود، ولى سوبژه فکر مى کند. ׳
ابژه در پایان سده هجدهم مفهوم تازه اى مى یابد: ابژه یعنى آنچه که در برابر سوبژه ﴿ذهن﴾ است. با این ایده، ابژه بودن سوبژه مفهوم خود را از دست مى دهد و واگرایى میان سوبژه و ابژه به کیفیت تازه اى مى رسد. در سده نوزدهم، مفهوم هاى ابژه و سوبژه آشکارا وارد فلسفه شده و بعد تازه اى یافتند. ׳
جان لاک و لایبنیتس، کنش هاى فکرى را هم ابژه اى براى سوبژه مى بینند. ابژه به هم پیوسته، پدیده اى است که از ابژه هاى مختلف تشکیل شده باشد. ׳
در دوران ما با تکامل تئورى سیستم ها، ابژه به مفهوم عنصرهاى به هم پیوسته اى است که به شکلى اندام وار ﴿ارگانیک﴾ با یکدیگر در پیوند هستند.

اُبژه یا آویژه ( به فرانسوی: objet ) یک اصطلاح در فلسفه نوین است که معمولاً در برابر سوبژه به کار برده می شود. سوبژه مشاهده کننده و آویژه آنچه است که مشاهده می گردد. از دیدگاه فیلسوف های مدرن نظیر رنه دکارت، آگاهی حالتی از شناخت است که شامل سوبژه و چندین آویژه می شود که ممکن است وجود مطلق نداشته باشند یا به سوژه ای که مشاهده شان می کند وابسته نباشند.

آویژگی حالتی از بودن یک آویژه است. آویژگی ویژگی ها و ارتباطات میان آویژه ها را تعریف می کند.

اوبژه در اصطلاح زیبایی شناسی به معنای "موردِ شناسا" یعنی چیزی که مفعول است و مورد درک و شناخت قرار میگیرد است و در مقابل کلمه سوبژه به معنای "فاعل شناسا" است.

آن چیزی که ذهن ان را میشناسد.

برابرنهاد ( مترادف ) واژه << سوژه>> واژه بسیار زیبا و درخور <<درون آخته>> و برابرنهاد واژه <<ابژه>> واژه<<برون آخته>> می باشد. می توان بروآخته و دروآخته نیز بکار برد. این واژگان از دو نسک ( کتاب ) سنجش خرد ناب کانت و تراکتاتوس ویتگنشتاین هر دو ترگویه ای از بزرگمرد شمس الدین ادیب سلطانی برگرفته شده است.

ابژه در فرانسه همان آبجکت انگلیسی یا مفعول و
سوبژه فرانسوی همان سابجکت در انگلیسی به معنای فاعل است.

ابژه یا همان آبجکت در انگلیسی به معنای مفعول و سوبژه همان سابجکت انگلیسی به معنای فاعل است.

سوژه حقیقی است و ابژه واقعی، به تعبیری می توان گفت در فلسفه حقیقت چیز ها سوژه و نظریه ها ابژه هستند و یا در زیبایی شناسی، هنر سوژه و اثر هنری ابژه هستند


کلمات دیگر: