آلفرد هیچکاک. سر آلفرد جوزف هیچکاک (به انگلیسی: Alfred Hitchcock) (زادهٔ ۱۸۹۹ – درگذشتهٔ ۱۹۸۰) کارگردانی بریتانیایی که فعالیت عمده اش در ایالات متحده آمریکا بوده است. هیچکاک بیشتر در زمینه فیلم های معمایی و دلهره آور فعالیت داشت. هیچکاک طی شش دهه، در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلم های صامت تا فیلم های تکنی کالر) و به جرئت می توان گفت تنها کارگردانی بود که شهرت و اعتباری بیش از بازیگران سینما داشت. از فیلم های معروف او می توان به سرگیجه، پنجره پشتی، شمال تا شمال غربی، روانی، بدنام، ربه کا، طناب، پرندگان و مرد عوضی اشاره کرد. او در سال ۱۹۵۶ تابعیت ایالات متحده آمریکا را پذیرفت. مجله مووی میکر (فیلم ساز) هیچکاک را تأثیرگذارترین فیلم ساز همه دوران ها معرفی کرد، و اکثریت قریب به اتفاق، او را یکی از مهمترین هنرمندان تاریخ سینما می شناسند. نشریه معتبر سینمایی سایت اند ساوند آلفرد هیچکاک را، بهترین کارگردان تمام ادوار سینمای انگلستان معرفی کرده است. مجله سینمایی توتال فیلم او را بزرگترین کارگردان سینمای جهان در تمام دوران ها برگزید. در نظر سنجی بنیاد فیلم آمریکا ۴ فیلم آلفرد هیچکاک به نام های سرگیجه، روانی، شمال از شمال غربی و پنجره پشتی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر ۱۰۰ سال اخیر سینمای آمریکا قرار گرفتند.
شماره ۱۳ (۱۹۲۲) (ناتمام)
همیشه به همسر خود بگویید (۱۹۲۳)
پله ژر گاردن (۱۹۲۵)
عقاب کوهستان (۱۹۲۶)
مستأجر: داستان لندن مه آلود (۱۹۲۷)
رینگ (۱۹۲۷)
انحطاط (۱۹۲۷)
همسر کشاورز (۱۹۲۸)
سست عفاف (۱۹۲۸)
شامپاین (۱۹۲۸)
اهل جزیره من (۱۹۲۹)
باج گیری (۱۹۲۹)
جونو و پایکوک (۱۹۳۰)
قتل! (۱۹۳۰)
تماس الزتری (۱۹۳۰)
دوز و کلک (۱۹۳۱)
ماری (۱۹۳۱)
غنی و غریب (۱۹۳۱)
شماره هفده (۱۹۳۲)
والتزس از وین (۱۹۳۴)
هیچکاک در ۱۳ ماه اوت سال ۱۸۹۹ در لندن متولد شد. وی کوچکترین فرزند خانواده هیچکاک بود و یک خواهر و برادر داشت. William (متولد ۱۸۹۲)، Ellen Kathleen ("Nellie") (متولد ۱۸۹۲) و آلفرد جوزف (۱۸۹۹). او پسر یک سبزی فروش به اسم «ویلیام هیچکاک» بود و خانواده اش به شدت کاتولیک بودند.
سال ۱۹۱۵ کارش را از یک استودیوی فیلمسازی در انگلستان، با سمت «طراح تیتراژ فیلم» شروع کرد.او که در آلمان تحت تأثیر سبک اکسپرسیونیسم قرار گرفته بود، در بریتانیا کارگردانی را آغاز نمود با وجود آنکه هیچکاک سبکی منحصربه فرد داشت اما از تأثیرپذیری او از سینمای سایر کشورها نمی توان چشم پوشید، به ویژه مکتب مونتاژ شوروی و آثار سرگئی آیزنشتاین، سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و آثار مورنائو و فریتس لانگ و نیز فیلم ساز آمریکایی دیوید وارک گریفیث در دو اثر مهمش، تولد یک ملت و تعصب. این تأثیرپذیری نه تنها در گفته های خود هیچکاک، بلکه در نمونه ای ترین آثارش نیز مشهود است.
با شروع به کارگردانی، نام هیچکاک به سرعت مترادف با فیلم ساز ماهر، حرفه ای و نیز دلهره آور شد، فیلم سازی که در هر اثرش امضایش را نیز به جا می گذاشت. حتی در فیلم اولیه ای چون «مستأجر» که در آن، هیچکاک ویژگی های مختلف را با هم ترکیب کرد: آرایش تصویری نور و سایه، حرکات دوربین پیچیده ای که یادآور سینمای صامت آلمان بودند، تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای آمریکا. در واقع هیچکاک در مستاجر نخستین اثر به طور مشخص هیچکاکی اش را خلق کرد. فیلمی که مورخین سینما، آن را یکی از چند فیلم برجسته و با اهمیت انگلستان در دهه بیست و نیز سینمای صامت انگلستان به شمار می آورند.
شماره ۱۳ (۱۹۲۲) (ناتمام)
همیشه به همسر خود بگویید (۱۹۲۳)
پله ژر گاردن (۱۹۲۵)
عقاب کوهستان (۱۹۲۶)
مستأجر: داستان لندن مه آلود (۱۹۲۷)
رینگ (۱۹۲۷)
انحطاط (۱۹۲۷)
همسر کشاورز (۱۹۲۸)
سست عفاف (۱۹۲۸)
شامپاین (۱۹۲۸)
اهل جزیره من (۱۹۲۹)
باج گیری (۱۹۲۹)
جونو و پایکوک (۱۹۳۰)
قتل! (۱۹۳۰)
تماس الزتری (۱۹۳۰)
دوز و کلک (۱۹۳۱)
ماری (۱۹۳۱)
غنی و غریب (۱۹۳۱)
شماره هفده (۱۹۳۲)
والتزس از وین (۱۹۳۴)
هیچکاک در ۱۳ ماه اوت سال ۱۸۹۹ در لندن متولد شد. وی کوچکترین فرزند خانواده هیچکاک بود و یک خواهر و برادر داشت. William (متولد ۱۸۹۲)، Ellen Kathleen ("Nellie") (متولد ۱۸۹۲) و آلفرد جوزف (۱۸۹۹). او پسر یک سبزی فروش به اسم «ویلیام هیچکاک» بود و خانواده اش به شدت کاتولیک بودند.
سال ۱۹۱۵ کارش را از یک استودیوی فیلمسازی در انگلستان، با سمت «طراح تیتراژ فیلم» شروع کرد.او که در آلمان تحت تأثیر سبک اکسپرسیونیسم قرار گرفته بود، در بریتانیا کارگردانی را آغاز نمود با وجود آنکه هیچکاک سبکی منحصربه فرد داشت اما از تأثیرپذیری او از سینمای سایر کشورها نمی توان چشم پوشید، به ویژه مکتب مونتاژ شوروی و آثار سرگئی آیزنشتاین، سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و آثار مورنائو و فریتس لانگ و نیز فیلم ساز آمریکایی دیوید وارک گریفیث در دو اثر مهمش، تولد یک ملت و تعصب. این تأثیرپذیری نه تنها در گفته های خود هیچکاک، بلکه در نمونه ای ترین آثارش نیز مشهود است.
با شروع به کارگردانی، نام هیچکاک به سرعت مترادف با فیلم ساز ماهر، حرفه ای و نیز دلهره آور شد، فیلم سازی که در هر اثرش امضایش را نیز به جا می گذاشت. حتی در فیلم اولیه ای چون «مستأجر» که در آن، هیچکاک ویژگی های مختلف را با هم ترکیب کرد: آرایش تصویری نور و سایه، حرکات دوربین پیچیده ای که یادآور سینمای صامت آلمان بودند، تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای آمریکا. در واقع هیچکاک در مستاجر نخستین اثر به طور مشخص هیچکاکی اش را خلق کرد. فیلمی که مورخین سینما، آن را یکی از چند فیلم برجسته و با اهمیت انگلستان در دهه بیست و نیز سینمای صامت انگلستان به شمار می آورند.
wiki: آلفرد هیچکاک