کلمه جو
صفحه اصلی

الفرد هیچکاک

دانشنامه عمومی

آلفرد هیچکاک. سر آلفرد جوزف هیچکاک (به انگلیسی: Alfred Hitchcock) (زادهٔ ۱۸۹۹ – درگذشتهٔ ۱۹۸۰) کارگردانی بریتانیایی که فعالیت عمده اش در ایالات متحده آمریکا بوده است. هیچکاک بیشتر در زمینه فیلم های معمایی و دلهره آور فعالیت داشت. هیچکاک طی شش دهه، در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلم های صامت تا فیلم های تکنی کالر) و به جرئت می توان گفت تنها کارگردانی بود که شهرت و اعتباری بیش از بازیگران سینما داشت. از فیلم های معروف او می توان به سرگیجه، پنجره پشتی، شمال تا شمال غربی، روانی، بدنام، ربه کا، طناب، پرندگان و مرد عوضی اشاره کرد. او در سال ۱۹۵۶ تابعیت ایالات متحده آمریکا را پذیرفت. مجله مووی میکر (فیلم ساز) هیچکاک را تأثیرگذارترین فیلم ساز همه دوران ها معرفی کرد، و اکثریت قریب به اتفاق، او را یکی از مهمترین هنرمندان تاریخ سینما می شناسند. نشریه معتبر سینمایی سایت اند ساوند آلفرد هیچکاک را، بهترین کارگردان تمام ادوار سینمای انگلستان معرفی کرده است. مجله سینمایی توتال فیلم او را بزرگترین کارگردان سینمای جهان در تمام دوران ها برگزید. در نظر سنجی بنیاد فیلم آمریکا ۴ فیلم آلفرد هیچکاک به نام های سرگیجه، روانی، شمال از شمال غربی و پنجره پشتی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر ۱۰۰ سال اخیر سینمای آمریکا قرار گرفتند.
شماره ۱۳ (۱۹۲۲) (ناتمام)
همیشه به همسر خود بگویید (۱۹۲۳)
پله ژر گاردن (۱۹۲۵)
عقاب کوهستان (۱۹۲۶)
مستأجر: داستان لندن مه آلود (۱۹۲۷)
رینگ (۱۹۲۷)
انحطاط (۱۹۲۷)
همسر کشاورز (۱۹۲۸)
سست عفاف (۱۹۲۸)
شامپاین (۱۹۲۸)
اهل جزیره من (۱۹۲۹)
باج گیری (۱۹۲۹)
جونو و پایکوک (۱۹۳۰)
قتل! (۱۹۳۰)
تماس الزتری (۱۹۳۰)
دوز و کلک (۱۹۳۱)
ماری (۱۹۳۱)
غنی و غریب (۱۹۳۱)
شماره هفده (۱۹۳۲)
والتزس از وین (۱۹۳۴)
هیچکاک در ۱۳ ماه اوت سال ۱۸۹۹ در لندن متولد شد. وی کوچکترین فرزند خانواده هیچکاک بود و یک خواهر و برادر داشت. William (متولد ۱۸۹۲)، Ellen Kathleen ("Nellie") (متولد ۱۸۹۲) و آلفرد جوزف (۱۸۹۹). او پسر یک سبزی فروش به اسم «ویلیام هیچکاک» بود و خانواده اش به شدت کاتولیک بودند.
سال ۱۹۱۵ کارش را از یک استودیوی فیلمسازی در انگلستان، با سمت «طراح تیتراژ فیلم» شروع کرد.او که در آلمان تحت تأثیر سبک اکسپرسیونیسم قرار گرفته بود، در بریتانیا کارگردانی را آغاز نمود با وجود آنکه هیچکاک سبکی منحصربه فرد داشت اما از تأثیرپذیری او از سینمای سایر کشورها نمی توان چشم پوشید، به ویژه مکتب مونتاژ شوروی و آثار سرگئی آیزنشتاین، سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و آثار مورنائو و فریتس لانگ و نیز فیلم ساز آمریکایی دیوید وارک گریفیث در دو اثر مهمش، تولد یک ملت و تعصب. این تأثیرپذیری نه تنها در گفته های خود هیچکاک، بلکه در نمونه ای ترین آثارش نیز مشهود است.
با شروع به کارگردانی، نام هیچکاک به سرعت مترادف با فیلم ساز ماهر، حرفه ای و نیز دلهره آور شد، فیلم سازی که در هر اثرش امضایش را نیز به جا می گذاشت. حتی در فیلم اولیه ای چون «مستأجر» که در آن، هیچکاک ویژگی های مختلف را با هم ترکیب کرد: آرایش تصویری نور و سایه، حرکات دوربین پیچیده ای که یادآور سینمای صامت آلمان بودند، تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای آمریکا. در واقع هیچکاک در مستاجر نخستین اثر به طور مشخص هیچکاکی اش را خلق کرد. فیلمی که مورخین سینما، آن را یکی از چند فیلم برجسته و با اهمیت انگلستان در دهه بیست و نیز سینمای صامت انگلستان به شمار می آورند.

نقل قول ها

آلفرد هیچکاک. آلفرد هیچکاک (زاده ۱۸۹۹ - مرگ ۱۹۸۰) کارگردان بریتانیایی که فعالیت عمده اش در ایالات متحده آمریکا بوده است. هیچکاک بیشتر در زمینه فیلم های معمایی و دلهره آور فعالیت داشت.
• «من به مانند یک فیلسوف به مردم همان چیزی را می دهم که می خواهند.»• «بهترین فیلم فیلمی است که در ژاپن ساخته شود و تمام مردم دنیا بدون زیرنویس آنرا بفهمند.»• فالاچی: آقای هیچکاک، شما نمی تونین گهگداری هم که شده زندگی رو مثل یه درام ببینین؟ اصلاً شما تا حالا به صورت اتفاقی هم که شده تو یه موقعیت دراماتیک گرفتار نشدین؟• هیچکاک: نه! اصلا! فقط تو فیلمها، من هیچ موقع درگیر موقعیتهای دراماتیک نشدم. شما هستین که تو یه موقعیت دراماتیک هستین.• فالاچی: چرا، آقای هیچکاک؟• هیچکاک: چون شما باید یه مقاله دربارهٔ من ینویسین؛ و شما هیچی دربارهٔ من نمی دونین.• فالاچی: این چیزیه که شما میگین، آقای هیچکاک؛ ولی من می دونم. با تمام خوش مشربیهای دوستانه تون، اون صورت گرد نازتون، اون شیکم معصوم خوشکلتون، شما شرورترین و بی رحم ترین آدمی هستین که تا حالا ملاقات کردم.• زیر ظاهر مردی مطمئن به خویش، هزل گو و نیشزن، مردی حساس، صدمه پذیر و عاطفی نهفته است. مردی که عواطفی را که می خواهد به تماشاگران آثارش منتقل سازد، خود عمیقاً و به شدت احساس می کند. مردی که در تجسم ترس در سینما نظیر ندارد، خود موجودی است بسیار ترسان و من تصور می کنم که این جنبه از شخصیتش در توفیق او اثر مستقیم داشته است.• هیچکاک، «راز وحشتناکی» را برای او فاش کرده که او نمی تواند پیش از مرگ هیچکاک آن را برملا کند، اما او خود پیش از هیچکاک از دنیا رفت.• «هیچ کس نمی تواند به شما یاد بدهد چطور فیلم بسازید. این کار را با انجام دادن و دیدن یاد می گیرید، سینما، سینما را به همراه دارد. فیلم های من قابل قبول هستند، چون حاصل چیزهایی هستند که در کارهای دیگر دیدم. تنها کاری که یک جوان باید انجام بدهد تا فیلمسازی را یاد بگیرد، دیدن فیلم های آلفرد هیچکاک است.»

پیشنهاد کاربران

بنام خدا
با سلام، ایشان از نوابغ سینمای جهان درگذشته بودند زمانیکه از عمر سینما نیم قرن نمیگذشت و وی اثاری جاودانه به جای گذاشت ازجمله شمال از طریق شمال غربی ، وی در خاطراتش در خصوص کارگردانی این فیلم که نیاز بود از ساختمان سازمان ملل تصویر بگیرند و قانون اجازه نمیداد دوربین را در داخل یک کامیون حمل زباله جاسازی و با منفذ یا سوراخ کوچکی که ماهرانه در بدنه کامیون تعبیه شده بود هنگام عبور از مقابل سازمان ملل تصاویر کاملی از ان را گرفتند و در خصوص تندیسهایی از چند رییس جمهور امریکا که در کوههای راشمور حکاکی شده بود و نیاز به فیلمبرداری از بازیگران در حین کار در کله و سر این تندیسها بود مجددا با مخالفت مسولین مواجه شد . لذا با تصویر برداشتن از ان قطعه سنگها ماکت انها را ساخت و فیلمبرداری بسیار زیبایی انجام داد . با تشکر.


کلمات دیگر: