ذوالفقار عسگری پور (عسگریان) (۱۳۱۱ در خلیل آباد (کاشمر) - ۱۶ آذر ۱۳۹۳ در مشهد) نوازنده و خواننده موسیقی نواحی خراسان بود.از جمله دستاوردهای وی می توان به کسب کسب دیپلم افتخار سومین، چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره موسیقی فجر و اجرای برنامه در کشورهای ایتالیا، فرانسه، سوییس، هلند و بلژیک اشاره کرد.
او یادگیری دو تار را از هفت سالگی آغاز کرد و پدرش، نخستین استادش بود. او در چندین جشنواره موسیقی فجر دیپلم افتخار جشنواره را گرفت. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کشورهای مختلف اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه، سوئیس، هلند و بلژیک به نوازندگی پرداخت.
او رشد یافته در خانواده ای بود که پیش از او ۹ نسل از اجدادش در کار نوازندگی بوده اند و از این رو وی نیز آشنایی کاملی با ساخت انواع سازها داشت و در ساخت سازها به جزئیات صدایی و ساختاری آنها توجهی شایان داشت. وی به دلیل تجربیاتش ساز جدیدی را ابداع کرد. وی برای فهم بهتر موسیقی بومی خراسان سالهای سال در کنار ترک ها، کرمانج ها، کردها و فارس های خراسان زیست.
او اولین کسی است که پرده های دوتار را اضافه کرد و از ۷ تا ۹ پرده به ۱۹ پرده رساند. بعدها عثمان خوافی نیز کاری مشابه انجام داد. در کل او پنجه ای زیبا و پخته داشت و سبکی را در نوازندگی ساز دوتار پایه گذاری کرد که امروزه اکثر نوارندگان در تربت جام پیرو شیوه او هستند. محسن عسگریان فرزند او نمونه بارزی از تربیت یافتگان مکتب اوست . استیفن بلوم، پژوهشگر آمریکایی موسیقی اقوام هم در پژوهش هایش از دانسته های عسگری پور استفاده کرد.
او یادگیری دو تار را از هفت سالگی آغاز کرد و پدرش، نخستین استادش بود. او در چندین جشنواره موسیقی فجر دیپلم افتخار جشنواره را گرفت. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کشورهای مختلف اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه، سوئیس، هلند و بلژیک به نوازندگی پرداخت.
او رشد یافته در خانواده ای بود که پیش از او ۹ نسل از اجدادش در کار نوازندگی بوده اند و از این رو وی نیز آشنایی کاملی با ساخت انواع سازها داشت و در ساخت سازها به جزئیات صدایی و ساختاری آنها توجهی شایان داشت. وی به دلیل تجربیاتش ساز جدیدی را ابداع کرد. وی برای فهم بهتر موسیقی بومی خراسان سالهای سال در کنار ترک ها، کرمانج ها، کردها و فارس های خراسان زیست.
او اولین کسی است که پرده های دوتار را اضافه کرد و از ۷ تا ۹ پرده به ۱۹ پرده رساند. بعدها عثمان خوافی نیز کاری مشابه انجام داد. در کل او پنجه ای زیبا و پخته داشت و سبکی را در نوازندگی ساز دوتار پایه گذاری کرد که امروزه اکثر نوارندگان در تربت جام پیرو شیوه او هستند. محسن عسگریان فرزند او نمونه بارزی از تربیت یافتگان مکتب اوست . استیفن بلوم، پژوهشگر آمریکایی موسیقی اقوام هم در پژوهش هایش از دانسته های عسگری پور استفاده کرد.
wiki: ذوالفقار عسگری پور