کلمه جو
صفحه اصلی

باطن قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باطن قرآن. باطن قرآن، معنای باطنی آیات قرآن است.
باطن کتاب، مقابل ظاهر کتاب می باشد و به این معنا است که در ورای معنای لغوی الفاظ و فهم عرفی مفاهیم از ظاهر عبارات قرآن، معانی و مفاهیم دیگری وجود دارد که بر مردم پنهان است و همان گونه که فهم متشابهات و مجملات، بدون مراجعه به معصومان (علیهم السلام) و بهره گیری از آنان ممکن نیست، درک آن چه ماورای این عبارات نهفته است نیز بدون مراجعه به خاندان وحی میسر نخواهد بود.در" بحارالانوار " آمده است که:" ان القرآن انزل علی سبعة احرف لکل آیة منها ظهر و بطن و لکل حرف حد و مطلع؛ قرآن بر هفت حرف نازل شده و برای هر آیه ای، ظاهری و باطنی است، و برای هر حرفی حد و مطلعی است".
معنای اصطلاحی
باطن یا بطن قرآن، مقابل ظاهر یا ظهر قرآن است. این دو اصطلاح هرچند در قرآن با صراحت نیامده و برخی آن را از ساخته های باطنیان دانسته اند، اما بسیاری از آیات بر آن دلالت دارند؛ مانند: (... وما یعلم تاویله الا الله والراسخون فی العلم...) . بر اساس این آیه، تاویل بخشی از آیات قرآن را فقط خدا و راسخان در علم می دانند؛ و این همان باطن قرآن است.
مستند اصلی وجود ظاهر و باطن
اما مستند اصلی وجود ظاهر و باطن در قرآن، روایات است؛ از جمله حدیثی که شیعه و سنی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نقل کرده اند: «ان للقرآن ظهرا و بطنا و لبطنه بطنا الی سبعة ابطن». و نیز از امام محمد باقر علیه السّلام نقل شده است که درباره این روایت از آن حضرت سؤال شد؛ امام علیه السّلام فرمود: «ظهره تنزیله و بطنه تاویله، منه ما قد مضی و منه ما لم یکن یجری کما تجری الشمس و القمر، کلما جاء منه شیء وقع. قال الله (وما یعلم تاویله الا الله والراسخون فی العلم) نحن نعلمه».
منظور از ظاهر قرآن
...


کلمات دیگر: