هداوند
لغت نامه دهخدا
دانشنامه عمومی
ایل هَداوَنْد یکی از ایل های ساکن استان تهران هستند که بیشتر در منطقهٔ ورامین شامل شهرستان های ورامین، پیشوا، پاکدشت ساکنند.
۲۵۲۹ (جمعیت کوچ رو در سال ۸۷)
جمعیت کوچ روی ایل هداوند در سال های مختلف به شرح زیر است:
در تعیین تبار این ایل اختلاف نظر وجود دارد، منابع شفاهی مردمِ این ایل، خود را زیر شاخه ای از لرها می دانند. پرویز تناولی در کتاب دستبافت های عشایر و روستایی ورامین به نقل از تاریخ شفاهی مردم هداوندها را جز لرها دسته بندی کرده و دست بافت های آن ها را شبیه به دست بافتهای لری ذکر کرده است. در کتاب Contemporary Society: Tribal Studies از هداوند به عنوان یکی از طایفه های لر کوچک ساکن ورامین نام برده است لمبتون در کتاب مالک و زارع در ایران آن ها را از عشایر خرم آباد دانسته.برخی منابع نظیر ایرانیکا، هداوندها را از طوایف لر دسته بندی کرده و در جای دیگری به نقل از ایرج افشار سیستانی ایشان را از طوایف کرد استان تهران نام برده است. آیت محمدی در سیری در تاریخ سیاسی کرد هداوندها را شاخه ای بزرگ از لک ها معرفی کرده که کریم خان زند به شیراز برده و آقا محمد خان به تهران کوچانده است.
۲۵۲۹ (جمعیت کوچ رو در سال ۸۷)
جمعیت کوچ روی ایل هداوند در سال های مختلف به شرح زیر است:
در تعیین تبار این ایل اختلاف نظر وجود دارد، منابع شفاهی مردمِ این ایل، خود را زیر شاخه ای از لرها می دانند. پرویز تناولی در کتاب دستبافت های عشایر و روستایی ورامین به نقل از تاریخ شفاهی مردم هداوندها را جز لرها دسته بندی کرده و دست بافت های آن ها را شبیه به دست بافتهای لری ذکر کرده است. در کتاب Contemporary Society: Tribal Studies از هداوند به عنوان یکی از طایفه های لر کوچک ساکن ورامین نام برده است لمبتون در کتاب مالک و زارع در ایران آن ها را از عشایر خرم آباد دانسته.برخی منابع نظیر ایرانیکا، هداوندها را از طوایف لر دسته بندی کرده و در جای دیگری به نقل از ایرج افشار سیستانی ایشان را از طوایف کرد استان تهران نام برده است. آیت محمدی در سیری در تاریخ سیاسی کرد هداوندها را شاخه ای بزرگ از لک ها معرفی کرده که کریم خان زند به شیراز برده و آقا محمد خان به تهران کوچانده است.
wiki: هداوند
دانشنامه آزاد فارسی
هَداوَند
طایفۀ لر، از طوایف ناحیۀ ورامین، مرکب از سه گروه اصلی خانی، میرزاوند و سیری/سوری. این طایفه در گذشته حد و مقام یک ایل را داشته است اما رشد یکجانشینی، جمعیت آن را کاهش داده است. گرمسیر هداوندها در دو ناحیۀ بزرگ ورامین به نام های بهنام پازوکی و بهنام سوخته قرار دارد و درۀ حاصل خیز و سرسبز لار محل سردسیر آنان است. بسیاری از هداوندها در نقاط گرمسیری خود اسکان گرفته اند. در سال های اخیر، گروه هایی از چادرنشینان هداوند برای گذراندن فصول گرم سال، از شرق تا استان سمنان و از غرب تا استان زنجان پیش می روند. هداوندها در سال های سلطنت کریم خان زند از حوالی خرم آباد به فارس انتقال یافتند و در زمان آقامحمدخان قاجار به ورامین منتقل شدند. هداوندها در میان خود به زبان لری سخن می گویند. هداوندها در دورۀ قاجاریه، مکلف به تأمین یک دسته سوار برای ارتش قاجاریه بودند. رحیم خان هداوند از سرکردگان مشهور این طایفه بود.
طایفۀ لر، از طوایف ناحیۀ ورامین، مرکب از سه گروه اصلی خانی، میرزاوند و سیری/سوری. این طایفه در گذشته حد و مقام یک ایل را داشته است اما رشد یکجانشینی، جمعیت آن را کاهش داده است. گرمسیر هداوندها در دو ناحیۀ بزرگ ورامین به نام های بهنام پازوکی و بهنام سوخته قرار دارد و درۀ حاصل خیز و سرسبز لار محل سردسیر آنان است. بسیاری از هداوندها در نقاط گرمسیری خود اسکان گرفته اند. در سال های اخیر، گروه هایی از چادرنشینان هداوند برای گذراندن فصول گرم سال، از شرق تا استان سمنان و از غرب تا استان زنجان پیش می روند. هداوندها در سال های سلطنت کریم خان زند از حوالی خرم آباد به فارس انتقال یافتند و در زمان آقامحمدخان قاجار به ورامین منتقل شدند. هداوندها در میان خود به زبان لری سخن می گویند. هداوندها در دورۀ قاجاریه، مکلف به تأمین یک دسته سوار برای ارتش قاجاریه بودند. رحیم خان هداوند از سرکردگان مشهور این طایفه بود.
wikijoo: هداوند
پیشنهاد کاربران
من هم لر هستم
از طایفه یوسف وند ایل لک قوم بزرگ لر
متاسفانه بعضی از دشمنان قوم لر
در چند سال اخیر سعی در جدا کردن
ایل لک از قوم لر را دارند
ولی ما لکهای لرستان افتخارمان لر بودمان
است
ما قوم نیستیم . ایل لک از قوم لر هست.
زنده باد لر
از طایفه یوسف وند ایل لک قوم بزرگ لر
متاسفانه بعضی از دشمنان قوم لر
در چند سال اخیر سعی در جدا کردن
ایل لک از قوم لر را دارند
ولی ما لکهای لرستان افتخارمان لر بودمان
است
ما قوم نیستیم . ایل لک از قوم لر هست.
زنده باد لر
قوم لر از دو ایل تشکیل شده
ایل لر کوچک *لک*
ایل لر بزرگ *بختیاری *
ایل لر کوچک *لک*
ایل لر بزرگ *بختیاری *
من از ایل لک یوسفوند هستم
نه کُردم نه هم لُر نژادم لک است
میان تبارها تبارم تک است
ما لُر نیستیم ما را هضم ( لُر ) نکنید
من لکم ریشه در عمق تاریخ دارم من لُر نیستم
ئاواخت ئو ئارزو ئیمه جیابین اژ لورستانَ
سَربَرزی ئو مانائی اَره لکستان ئارزوَ مهَم
نه کُردم نه هم لُر نژادم لک است
میان تبارها تبارم تک است
ما لُر نیستیم ما را هضم ( لُر ) نکنید
من لکم ریشه در عمق تاریخ دارم من لُر نیستم
ئاواخت ئو ئارزو ئیمه جیابین اژ لورستانَ
سَربَرزی ئو مانائی اَره لکستان ئارزوَ مهَم
طایفه هداوند ( خداوند ) از نسل خدایی
ایل لر کوچک
****
قوم لر ( قوم لر کوچک *لک* - قوم لر بختیاری )
ایل لر کوچک
****
قوم لر ( قوم لر کوچک *لک* - قوم لر بختیاری )
قوم بزرگ لک مستقل است و لک جدا از لُر است
قوم لک لُر کوچک نیست
قوم لک لُر بزرگ هم نیست
قوم لک لُر کوچک نیست
قوم لک لُر بزرگ هم نیست
هداوند یعنی عشایر چادر نشین
از آنجا که در زبان لری حرف خ معمولا تلفظ نمیشود و به جای آن حرف ه تلفظ می شود مانند خفتن که هفتن و یا خوردن که هوردن و یا خرم آباد که هورما و . . . . . تلفظ می شود ، هداوند نیز رد اصل همان خداوند است نه به معنای خالق بلکه به معنای فرمانروا یا خدایگان بوده که در کویش محلی هداوند تلفظ می شود.
هداوند یعنی هدایت کننده
یعنی صاحب آب و ملک
هداوند در واقع همون صاحب ملک معنی میشه
ایل هداوند قوم لر
( خداوند )
( خداوند )
هداوند یعنی فرمانروا یعنی صاحب ملک
ایل هداوند *خداوند* قوم لر آریایی
قوم کرد *ماد*
قوم لر*پارس *
قوم پارت *سیستانی. افغان. *
****
سلسله لر عیلامی
سلسله لر کاسی
سلسله لر هخامنشیان
سلسله لر ساسانی *پهلوی*
حکام لر شول
اتابکان لر کوچک
اتابکان لر بزرگ
حکام لر شبانکاره
تاجمیرخان آسترکی لر بختیاری
حکام منجزی بختیاروند لر بختیاری
سلسله لر زند
والیان لر فیلی
حکام علاءالدین وند بختیاروند لر بختیاری
حکام زراسوند لر پاپی
****
کتاب شرفنامه بدلیسی
ایل حسنکی ایل بختیاروند قوم لر
طوایف ( آسترکی. جلکی. شوهان. شقاقی. کوشکی. رشان
. کردلی *کر دالو*. کردلی کوچک . . . . . . )
تاریخچه تشکل طایفه جلکی ایل حسنکی ایل بختیاروند لر بیش از 1000 سال است
jaLeki
ایل زلکی لر بختیاری جدا شده از ایل لر جلکی بختیاروند zaLeki در زمان شاه اسماعیل صفوی
طایفه لک لر در زمان نادرشاه افشار از ایل زلکی لر بختیاری جدا شده در حدود 300 سال پیش
Lek ::در زبان لری بختیاری به معنی شاخه ( تیره )
*****
بعضی از منافقین و پانکردهای عراق و خاندان پلید رضا خان پالانی قزاق تمام سعی خود را جهت تفرقه در بین قوم لر آریایی می کنند
قوم کرد *ماد*
قوم لر*پارس *
قوم پارت *سیستانی. افغان. *
****
سلسله لر عیلامی
سلسله لر کاسی
سلسله لر هخامنشیان
سلسله لر ساسانی *پهلوی*
حکام لر شول
اتابکان لر کوچک
اتابکان لر بزرگ
حکام لر شبانکاره
تاجمیرخان آسترکی لر بختیاری
حکام منجزی بختیاروند لر بختیاری
سلسله لر زند
والیان لر فیلی
حکام علاءالدین وند بختیاروند لر بختیاری
حکام زراسوند لر پاپی
****
کتاب شرفنامه بدلیسی
ایل حسنکی ایل بختیاروند قوم لر
طوایف ( آسترکی. جلکی. شوهان. شقاقی. کوشکی. رشان
. کردلی *کر دالو*. کردلی کوچک . . . . . . )
تاریخچه تشکل طایفه جلکی ایل حسنکی ایل بختیاروند لر بیش از 1000 سال است
jaLeki
ایل زلکی لر بختیاری جدا شده از ایل لر جلکی بختیاروند zaLeki در زمان شاه اسماعیل صفوی
طایفه لک لر در زمان نادرشاه افشار از ایل زلکی لر بختیاری جدا شده در حدود 300 سال پیش
Lek ::در زبان لری بختیاری به معنی شاخه ( تیره )
*****
بعضی از منافقین و پانکردهای عراق و خاندان پلید رضا خان پالانی قزاق تمام سعی خود را جهت تفرقه در بین قوم لر آریایی می کنند
له خوای گورا سَربَرزی و مانائی و بَختهَ وری بو تمامی مه لتی لک و لکستان ئارزو ده کیم تا کور باو چاوانی آو که سانی که له گه ل لک و لکستان دوشمنی ده که ن .
هر بژی ولاتی لک و لکستان گورآ
هر بژی ولاتی لک و لکستان گورآ
کیوان پهلوان که خود از خاندان و تبار شاهنشاه آریانمهر پهلوی است در کتابی به نام از الشتر تا الاشت با دلایل و مستندات کامل و کافی می نویسد که رضاخان پهلوی ریشتن و اصالتن الشتری بوده و از ایل حسنوند بوده رضاخان نوه رمضان است رمضان همراه تعدادی از هم وطنان لر و کُرد جهت پیوستن به سپاه نادرشا به شمال میر وند و ظاهرا رمضان در شمال کشور گم میشود و در آنجا با یک دختر از طایفه فوجی ها ازدواج میکند و برای همیشه در همانجا ماندگار میشود و در نتیجه رضاخان نوه ی رمضان است که اصالتی لکی و حسنوندی دارد
پیشنهاد میشود که کتاب از الشتر تا الاشت را حتما بخوانید . کیوان پهلوان اهل تهران است و همکنون هم زنده است و در تهران زندگی میکند
خدمات ماندگار رضاخان
۱ - تاسیس بزرگترین و اولین دانشگاه ایران . دانشگاه تهران
۲ - تشکیل ارتش منظم
۳ - سرکوب تجزیه طلب های ترک و عرب مخصوصا تجزیه طلب های الاحوازیه
۴ - سرکوب یاغیان و سرکشان در سراسر کشور مخصوصا لرستان
۶ - ساخت و راه اندای اولین راه آهن کشور
۷ - تشکیل سپاه دانش هائی در سراسر کشور
۹ - تشکیل یک دولت فراگیر
۱۰ - ساخت مراکز و خدمات بهداشتی درمانی در سراسر کشور
۱۱ - سرکوب و اعدام حاکمان و یاغیان و خوانین ظالم و گردنه بگیر
پیشنهاد میشود که کتاب از الشتر تا الاشت را حتما بخوانید . کیوان پهلوان اهل تهران است و همکنون هم زنده است و در تهران زندگی میکند
خدمات ماندگار رضاخان
۱ - تاسیس بزرگترین و اولین دانشگاه ایران . دانشگاه تهران
۲ - تشکیل ارتش منظم
۳ - سرکوب تجزیه طلب های ترک و عرب مخصوصا تجزیه طلب های الاحوازیه
۴ - سرکوب یاغیان و سرکشان در سراسر کشور مخصوصا لرستان
۶ - ساخت و راه اندای اولین راه آهن کشور
۷ - تشکیل سپاه دانش هائی در سراسر کشور
۹ - تشکیل یک دولت فراگیر
۱۰ - ساخت مراکز و خدمات بهداشتی درمانی در سراسر کشور
۱۱ - سرکوب و اعدام حاکمان و یاغیان و خوانین ظالم و گردنه بگیر
طهماسوند از طایفه هداوند هستن وفامیلیشون هداوند میرزایی بوده وتغیر کرده فامیلیشون روستای قشلاق شمساباد
متاسفانه برخی از دوستداران خاندان پلید رضا خان ترک پالانی قزاق برای اینکه این خاندان را اصیل جلوه بدهند او را بدون دلیل از قوم لر آریایی معرفی کردند
پدر رضا خان پالانی قزاق در لشگر شوروی از باکو آذربایجان به ایران آمد
هنوز کسی نام پدربزرگ رضا خان پالانی قزاق را نمی داند
رضا خان پالانی برای اینکه نامی برای سلسله خود دست و پا کند به مشاوران خود دستور داد نامی ایرانی پیدا کنند
فروغی با مراجعه به کتاب شاهنامه برای او نام پهلوی را انتخاب کرد
رضا خان پالانی ترک قزاق دستور داد هر کس نام فامیلی او پهلوی است باید تغییر دهد در این بین
محمود پهلوی تاریخدان معروف از این کار سر باز زد و به اعتراض نام و نام فامیلی خود را
محمود محمود گذاشت
اجداد رضا خان پلید
پالان خر درست می کردند و می فروختند
سلسله لر ساسانیان *پهلوی *
حسن خان لر در اواسط قاجار به دنیا آمد و طایفه حسن وند لرستان از اولاد او هستند
سرکوب قیام عشایر لر حسن وند - سگوند - بیرانوند - چگنی توسط حکومت پالانی ترک قزاق
سرکوب قیام عشایر لر بختیاری جنگ سفید دشت و جنگ دشت شیر
سرکوب قیام کی لهراسب باطولی لر کهگیلویه و بویراحمد
پدر رضا خان پالانی قزاق در لشگر شوروی از باکو آذربایجان به ایران آمد
هنوز کسی نام پدربزرگ رضا خان پالانی قزاق را نمی داند
رضا خان پالانی برای اینکه نامی برای سلسله خود دست و پا کند به مشاوران خود دستور داد نامی ایرانی پیدا کنند
فروغی با مراجعه به کتاب شاهنامه برای او نام پهلوی را انتخاب کرد
رضا خان پالانی ترک قزاق دستور داد هر کس نام فامیلی او پهلوی است باید تغییر دهد در این بین
محمود پهلوی تاریخدان معروف از این کار سر باز زد و به اعتراض نام و نام فامیلی خود را
محمود محمود گذاشت
اجداد رضا خان پلید
پالان خر درست می کردند و می فروختند
سلسله لر ساسانیان *پهلوی *
حسن خان لر در اواسط قاجار به دنیا آمد و طایفه حسن وند لرستان از اولاد او هستند
سرکوب قیام عشایر لر حسن وند - سگوند - بیرانوند - چگنی توسط حکومت پالانی ترک قزاق
سرکوب قیام عشایر لر بختیاری جنگ سفید دشت و جنگ دشت شیر
سرکوب قیام کی لهراسب باطولی لر کهگیلویه و بویراحمد
�طایفه بزرگ هداوند ( حدآو ون ) ایلی پاپی تبار�
حدآو منطقه ای که در جنوب مازو که بارگاه بابالنگ ( نیای یکی دیگر از طوایف پاپی تبار ) نیز در آن واقع شده و گروهی پاپی تبار و از اعقاب پاپاانار که در آنجا زندگی میکردند که بر اثروقوع حادثه ای که ازآن بیخبریم موطن خویش را ترک کرده و در محدوده شهر دورود اسکان یافتند و درروستاهای تی دار. دره ژو. برافدآو دراز و منطقه ای که بعد ها دره ( حداوند ) هداوندنام گرفت سکونت پیداکردند. این طایفه بعدها بعد از رفتن کاکاشرف ( دیگر طایفه پاپی تبار که چون در کاکاشرف منطقه پاپی ساکن بودند به این نام شناخته شدند که روایت است اینان داییان کریم خان زند بودند و از ایشان حمایت کردند و با او به شیراز رفتند و تا ابد در آنجا ساکن شدند. بعد ها نام طایفه کاکاشرف معرب گشت و بعد ها در شیراز به فامیلی های قائدشرف و شفیعی سروستانی تغییرفامیلی دادند. ) به همراه کریم خان زند که از همراهان او بودند به شیراز رفتند . در زمان آغامحمدخان قاجار چون که لرها کینه داشت همه افراد این طایفه را به ورامین و فیروزکوه تبعید کرد و مدام آنها رازیر نظر خود داشت بعدها گروهی از این طایفه بزرگ به دورود و خرم آبادبرگشتند اما گروه های زیادی که جمعیت زیادی دارند در آنجا ساکن هستند این طایفه پاپی تبار ( پاپااناری ) در ورامین و فیروزکوه به سه طایفه خانی. میرزایی و سیری که هرکدام به تیره های زیادی تقسیم شده اند. این ایل که اجداد آنان از اعقاب پاپاانار محسوب میشوند هنوز هم به صورت عشایری زندگی میکنند.
اطلاعات بیشتر در کانال تلگرامیile_bozorg_papi_lor
حدآو منطقه ای که در جنوب مازو که بارگاه بابالنگ ( نیای یکی دیگر از طوایف پاپی تبار ) نیز در آن واقع شده و گروهی پاپی تبار و از اعقاب پاپاانار که در آنجا زندگی میکردند که بر اثروقوع حادثه ای که ازآن بیخبریم موطن خویش را ترک کرده و در محدوده شهر دورود اسکان یافتند و درروستاهای تی دار. دره ژو. برافدآو دراز و منطقه ای که بعد ها دره ( حداوند ) هداوندنام گرفت سکونت پیداکردند. این طایفه بعدها بعد از رفتن کاکاشرف ( دیگر طایفه پاپی تبار که چون در کاکاشرف منطقه پاپی ساکن بودند به این نام شناخته شدند که روایت است اینان داییان کریم خان زند بودند و از ایشان حمایت کردند و با او به شیراز رفتند و تا ابد در آنجا ساکن شدند. بعد ها نام طایفه کاکاشرف معرب گشت و بعد ها در شیراز به فامیلی های قائدشرف و شفیعی سروستانی تغییرفامیلی دادند. ) به همراه کریم خان زند که از همراهان او بودند به شیراز رفتند . در زمان آغامحمدخان قاجار چون که لرها کینه داشت همه افراد این طایفه را به ورامین و فیروزکوه تبعید کرد و مدام آنها رازیر نظر خود داشت بعدها گروهی از این طایفه بزرگ به دورود و خرم آبادبرگشتند اما گروه های زیادی که جمعیت زیادی دارند در آنجا ساکن هستند این طایفه پاپی تبار ( پاپااناری ) در ورامین و فیروزکوه به سه طایفه خانی. میرزایی و سیری که هرکدام به تیره های زیادی تقسیم شده اند. این ایل که اجداد آنان از اعقاب پاپاانار محسوب میشوند هنوز هم به صورت عشایری زندگی میکنند.
اطلاعات بیشتر در کانال تلگرامیile_bozorg_papi_lor
هداوندها قومی با تمدن هستند و اهل دورود خرم آباد هستند ومعنی کلمه هداوند به معنی مالک وفرمانروا میباشد
باسلام
جناب امیرحسنوند گرامی
میشه درنورد سند مربوط به اینکه حسن لر دراواسط قاجاربه دنیا اومده ارائه بدید
اینکه میگید حسن وندهای لرستان ازنسل اوهستند
این فرمایش شما درست به نظرنمیرسد
به ۲علت
۱اینکه حسن ( طایفه حسن وند ) از نسل سلسله هستند
سلسله شامل ۵طایفه حسنوند؛کولیوند؛یوسف وند؛غیاثوند؛ترکاشوند
۲ اینکه جمعیت طایفه حسنوند بسیارهست ودرحدیک طایفه بزرگ ازایل سلسله
نمیشه به لحاط تباری یک طایفه ای که به قول شما اواسط قاجارها شخص حسن زنده بوده به این مدت زمان کوتاه وکم چنین پرجمعیت بشن!!!
خیلی بعیده
جناب امیرحسنوند گرامی
میشه درنورد سند مربوط به اینکه حسن لر دراواسط قاجاربه دنیا اومده ارائه بدید
اینکه میگید حسن وندهای لرستان ازنسل اوهستند
این فرمایش شما درست به نظرنمیرسد
به ۲علت
۱اینکه حسن ( طایفه حسن وند ) از نسل سلسله هستند
سلسله شامل ۵طایفه حسنوند؛کولیوند؛یوسف وند؛غیاثوند؛ترکاشوند
۲ اینکه جمعیت طایفه حسنوند بسیارهست ودرحدیک طایفه بزرگ ازایل سلسله
نمیشه به لحاط تباری یک طایفه ای که به قول شما اواسط قاجارها شخص حسن زنده بوده به این مدت زمان کوتاه وکم چنین پرجمعیت بشن!!!
خیلی بعیده
درمورد هداوند دوستتن نظرات گوناگون دادند که ما ازاونها استفاده کردیم
اما هداوند به هیچ عنوان به معنی خداوند ویاپادشاه نیست
هداوند له معنی محل سکونت هست
هداوند ازدو قسمت تشکیل شده
۱ حد ( ) هد
۲آو ( آب )
حد آو به معنی حدوحدود آب یا جوی یا رودخانه
کسانی که درکناررودخانه یا آب زندگی میکردند ونام منطقه ای که نامش"حدآو" بوده ( هداو )
منطقه حدآو"هداو"در مناطق گرمسیری خوزستان درمنطقه ای به نام مازو میباشه
دراین منطقه حدآو که بعدها شده هداو طایفه کهن وقدیمی هداوند زندگی میکرده اند وبه مردمان منطقه حدآو معروف بودند
این طایفه حداو درواقع طایفه ای از ایل پاپی لرستان بوده اند که درتاریخی خیلی خیلی دورونامشخص ترک دیارکرده وبه منطقه درود لرستان مهاجرت کردند وبعدها دسته ای دیگرازمردمان هداوند به مناطق مختلف ایران ازجمله قزوین وکرج ودیگرمناطق ایران مهاجرت کرده اند
جالب هست که منطقه حدآو در جنوب مازو که وطن اصلی طایفه هداوندبوده هنوزهم به همین نام هست
هداوندها ازکهن ترین طوایف ایل پاپی درلرستان بودتد
بطوریکه هیییچ طایفه ای ازایل پاپی به انداره هداوندها کهن نیستند
فکرکنم با یکی دوواسطه فرزندان پاپااینارباشند
اما هداوند به هیچ عنوان به معنی خداوند ویاپادشاه نیست
هداوند له معنی محل سکونت هست
هداوند ازدو قسمت تشکیل شده
۱ حد ( ) هد
۲آو ( آب )
حد آو به معنی حدوحدود آب یا جوی یا رودخانه
کسانی که درکناررودخانه یا آب زندگی میکردند ونام منطقه ای که نامش"حدآو" بوده ( هداو )
منطقه حدآو"هداو"در مناطق گرمسیری خوزستان درمنطقه ای به نام مازو میباشه
دراین منطقه حدآو که بعدها شده هداو طایفه کهن وقدیمی هداوند زندگی میکرده اند وبه مردمان منطقه حدآو معروف بودند
این طایفه حداو درواقع طایفه ای از ایل پاپی لرستان بوده اند که درتاریخی خیلی خیلی دورونامشخص ترک دیارکرده وبه منطقه درود لرستان مهاجرت کردند وبعدها دسته ای دیگرازمردمان هداوند به مناطق مختلف ایران ازجمله قزوین وکرج ودیگرمناطق ایران مهاجرت کرده اند
جالب هست که منطقه حدآو در جنوب مازو که وطن اصلی طایفه هداوندبوده هنوزهم به همین نام هست
هداوندها ازکهن ترین طوایف ایل پاپی درلرستان بودتد
بطوریکه هیییچ طایفه ای ازایل پاپی به انداره هداوندها کهن نیستند
فکرکنم با یکی دوواسطه فرزندان پاپااینارباشند
اکنون درتهران وقزدین وورامین وبرخی شهرهای دیگر طایفه هداوندهستند
ولی وطن اصلی هداوندها در منطقه ای با همین نام درجنوب منطقه مازو درگرمسیرخوزستان به نام حدآو هست
وبعدها دردورود لرستان ساکن شدند وبعدهم دردیگرنقاط کشور
ولی وطن اصلی هداوندها در منطقه ای با همین نام درجنوب منطقه مازو درگرمسیرخوزستان به نام حدآو هست
وبعدها دردورود لرستان ساکن شدند وبعدهم دردیگرنقاط کشور
آقای حسن پاپی میشه کمتر گه بخوری و اظهار نظر نکنید
یعنی سپه سالار. . . یعنی هدایت کنننده. . . . یعنی بزرگ
اول اینک باید بگم واژه ها در گذر زمان دچار تغیراتی در تلفظ میشوند ک احتمال میرود هداوند هم جزو همین واژگان باشد
اما فکر میکنم همان معنای صاحب و بزرگ باید معنای اصلی باشد
هم نوشت:اصالتمون رو فراموش نکنیم ما لریم با یه کوله بار از تمدن و فرهنگ ک به جرئت میتونم بگم کمتر قومی توی تاریخ جهان انقدر افتخارات کسب گرده باشه ( اینی ک میگم بدون تعصب هست و حاصل مطالعه و پژوهش خودم هست ) نه اینک چون لرم اینو میگم اما اینو بدونین ک ما یه تمدن خیلی خاص و فوق العاده داشتیم ( فراموش نکنین وقتی ک همه از ایران باستان حرف میزنن دقیقا منظور همان قوم لر هست چون ایرانیان تصیل در واقع فارسها و لرها هستن ) الانم باید یه تاریخ با شکوه بسازیم برای آیندگانمون ک اونا هم بتونن یه روزی مثل ما با افتخار سینه سپر کنن و بگن ما لریم به قول استاد حسین پناهی ما لرا باید خودمون دست همو بگریم و خودمون رو بسازیم. . . . . . . . همزبونای من بیاین یبار دیگ تاریخ رقم بزنیم . . . اینبار درخشان تر. . .
ببخشید اگ طولانی بود ولی حس کردم باید میگفتم
ایام بکام
اما فکر میکنم همان معنای صاحب و بزرگ باید معنای اصلی باشد
هم نوشت:اصالتمون رو فراموش نکنیم ما لریم با یه کوله بار از تمدن و فرهنگ ک به جرئت میتونم بگم کمتر قومی توی تاریخ جهان انقدر افتخارات کسب گرده باشه ( اینی ک میگم بدون تعصب هست و حاصل مطالعه و پژوهش خودم هست ) نه اینک چون لرم اینو میگم اما اینو بدونین ک ما یه تمدن خیلی خاص و فوق العاده داشتیم ( فراموش نکنین وقتی ک همه از ایران باستان حرف میزنن دقیقا منظور همان قوم لر هست چون ایرانیان تصیل در واقع فارسها و لرها هستن ) الانم باید یه تاریخ با شکوه بسازیم برای آیندگانمون ک اونا هم بتونن یه روزی مثل ما با افتخار سینه سپر کنن و بگن ما لریم به قول استاد حسین پناهی ما لرا باید خودمون دست همو بگریم و خودمون رو بسازیم. . . . . . . . همزبونای من بیاین یبار دیگ تاریخ رقم بزنیم . . . اینبار درخشان تر. . .
ببخشید اگ طولانی بود ولی حس کردم باید میگفتم
ایام بکام
کلمات دیگر: