کلمه جو
صفحه اصلی

هوش کسب و کار

دانشنامه عمومی

هوش کسب و کار (BI) مجموعه ای از نظریات، روش ها، فرایندها، معماری ها و فناوری هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می شود. هوش کسب و کار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت های جدید بکار می گیرد. بهره بردن از فرصت های جدید و اعمال یک استراتژی اثربخش می تواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت به ارمغان بیاورد.
اندازه گیری برنامه ای که سلسله مراتبی از شاخص های عملکرد و محک زنی (مدل مرجع شاخص ها) ایجاد می کند که راهبران کسب و کار در جریان اطلاعات پیشرفت به سوی اهداف کسب و کار قرار می دهد (مدیریت فرایند کسب و کار).
هوش کسب و کار می تواند در مقاصد کسب و کاری ذیل بکار برود تا در کسب و کار منجر به تحقق ارزش بشود:
تحلیل برنامه ای که فرایندهای کمی برای کسب و کار ایجاد می کند که بتواند به شناخت تصمیمات بهینه دست بیابد و به اکتشاف دانش کسب و کار بپردازد. برنامه های این گروه شامل موارد زیر می شوند: داده کاوی، فرایندکاوی، تحلیل آماری، تحلیل پیشنگرانه، مدل سازی پیشنگرانه، مدل سازی فرایندهای کسب و کار، پردازش وقایع پیچیده تعاملی و تحلیل تجویزی
گزارش دهی/گزارش دهی سازمانی- برنامه هایی که زیرساخت های لازم برای گزارش دهی استراتژیک را در خدمت به مدیریت استراتژیک کسب و کار انجام می دهند که با گزارش دهی عملیاتی متفاوت است. این نوع گزارش ها شامل مصورسازی داده، سامانه اطلاعات مدیریتی و پردازش تحلیلی برخط (Online analytical processing) می شوند.
تعامل/ سکوی تعامل- برنامه هایی که از طریق به اشتراک گذاری داده و تبادل اطلاعات الکترونیکی، مناطق مختلف (داخل یا بیرون از کسب و کار) را برای انجام کار کنار یکدیگر می آورد.
مدیریت دانش- برنامه هایی که از طریق استراتژی ها و اقداماتشان برای شناخت، خلق، بازنمایی، توزیع و قادر ساختن سازمان به درک بینشها و تجربه هایی که دانش واقعی کسب و کار هستند سازمان ها را تبدیل به شرکت هایی داده پیشران می سازند. مدیریت دانش به مدیریت یادگیرند و انطباق تنظیمی منجر می شود.

فرهنگستان زبان و ادب

{business intelligence, BI} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] فنّاوری های مورد استفاده در جمع آوری و تحلیل داده ها و اطلاعات مربوط به عملیات اجرایی یک شرکت


کلمات دیگر: