اوراق کردن کشتیهای قدیمی و فرسوده برای استفاده از قطعات و فلزات آنها
اوراق سازی کشتی
فرهنگ فارسی
دانشنامه عمومی
اوراق کردن کشتی های قدیمی و فرسوده برای استفاده از قطعات و فلزات آن ها را اوراق سازی کشتی می گویند.فردی که اوراق سازی کشتی های قدیمی و فرسوده را انجام می دهد اوراق چی کشتی نامیده می شود. به اوراق کردن کشتی ها «اسکراپ» هم گفته شده است.
بیشتر کشتی ها پس از چند دهه کار، دیگر عمر مفید خود را کرده و آماده اوراق سازی می شوند. کشتی های اقیانوس پیما معمولاً ۲۰ تا ۳۰ سال، شناورهای فایبرگلاس و چوبی۳۰ تا ۴۰ سال و قایق های تفریحی فولادی اگر به خوبی تعمیر و نگهداری شوند، بیش از ۱۰۰ سال عمر می کنند.
وسایل عرشه و درون کشتی و فولاد بدنه قطعات و موادی هستند که بیش از دیگر قطعات برای بازیافت استفاده می شوند. حدود ۹۵ درصد از وزن یک کشتی اقیانوس پیما قابل بازیافت است که در جریان اوراق سازی مورد استفاده قرار می گیرد. فلزات، پلاستیک، مبلمان، کارتن، چوپ و شیشه، وسایل آشپزخانه، موتورها، و ژنراتورها از جمله این وسایل و مواد هستند.
برای دور انداختن کشتی های فرسوده معمولاً سه راه وجود دارد: اوراق سازی، غرق کردن کشتی و تبدیل آن به یک آب سنگ زیردریایی مصنوعی، شناورسازی و استفاده از آن ها به عنوان انبار و سکوی روی آب.
بیشتر کشتی ها پس از چند دهه کار، دیگر عمر مفید خود را کرده و آماده اوراق سازی می شوند. کشتی های اقیانوس پیما معمولاً ۲۰ تا ۳۰ سال، شناورهای فایبرگلاس و چوبی۳۰ تا ۴۰ سال و قایق های تفریحی فولادی اگر به خوبی تعمیر و نگهداری شوند، بیش از ۱۰۰ سال عمر می کنند.
وسایل عرشه و درون کشتی و فولاد بدنه قطعات و موادی هستند که بیش از دیگر قطعات برای بازیافت استفاده می شوند. حدود ۹۵ درصد از وزن یک کشتی اقیانوس پیما قابل بازیافت است که در جریان اوراق سازی مورد استفاده قرار می گیرد. فلزات، پلاستیک، مبلمان، کارتن، چوپ و شیشه، وسایل آشپزخانه، موتورها، و ژنراتورها از جمله این وسایل و مواد هستند.
برای دور انداختن کشتی های فرسوده معمولاً سه راه وجود دارد: اوراق سازی، غرق کردن کشتی و تبدیل آن به یک آب سنگ زیردریایی مصنوعی، شناورسازی و استفاده از آن ها به عنوان انبار و سکوی روی آب.
wiki: اوراق سازی کشتی
فرهنگستان زبان و ادب
{shipbreaking} [حمل ونقل دریایی] اوراق کردن کشتی های قدیمی و فرسوده برای استفاده از قطعات و فلزات آنها
کلمات دیگر: