نقد آثار سید علی محمد باب. سید علی محمد شیرازی پیامبر آیین بیانی مانند دیگر پیامبران، خود را دارای قدرت وحی و نزول آیات الهی از سوی خداوند می دانسته است. به این ترتیب این چنین آیاتی در بین افراد به نام آثار یاد می شود. از جمله آثار او می توان به کتاب بیان فارسی و کتاب بیان عربی، تفسیر سوره یوسف، تفسیر سوره کوثر اشاره نمود.
تفسیر سوره یوسف (قیوم الاسماء)
بیان فارسی
بیان عربی
دلائل سبعه
صحیفه عدلیه
تفسیر سوره فاتحه
تفسیر سوره والعصر
تفسیر سوره الکوثر
پنج شأن
الأسماء کلشیئ
هیکل الدین
صحیفه رضویّه
کتاب جزا
صحیفة بین الحرمین
تفسیر سوره حمد نقطه باء زیر بسم الله
فی بیان المسائل الثلثة
تفسیر سوره توحید
تفسیر سوره القدر
بیان عربی
رساله ذهبیة
الواح دوائر
قسمتی از الواح حضرت نقطه و سید حسین کاتب
لوح وصایت خطاب به صبح ازل
دعا و مناجات
زیارت نامه
رجعت
مسیو نیکلا منشی اول سفارت فرانسه در ایران در کتاب مذاهب ملل متمدنه تاریخ سید علی محمد معروف به باب نام برخی از کتب وی را از صفحه 32 تا 44 درج نموده است . فره وشی در کتاب آئین باب ضمن درج لیست کتاب ها ازکتاب میسو نیکلا( شامل 39 کتاب و 7 خطبه)، در پانویس صفحه 12 می نویسد: آنچه را که مسیو نیکلا نام می برد از کتاب الفهرست استخراج شده و این کتاب در شیراز نوشته شده است بنابراین صورت کتبی که پس از مهاجرت از شیراز نوشته است در کتاب فهرست دیده نمی شود. و در ادامه فره وشی نام 25 کتاب دیگر از سید علی محمد شیرازی را می نگارد. برخی از نوشته های باب از این قرار هستند:
تفسیر سوره یوسف قیوم الاسماء یا احسن القصص، اولین اثر سید علی محمد شیرازی است که بابیان و بهائیان آن را دارای تأثیرات خاصی می دانند. بدین ترتیب که ملاحسین بشرویه ای یکی از شاگردان برجسته سیدکاظم رشتی از موسسین مکتب شیخیه، با شنیدن این اثر، به پیامبری باب اذعان داشت و به باب ایمان آورد و در نهایت جان خود را نیز در راه باب از دست داد.
تقسیر سوره کوثر یکی دیگر از آثار باب می باشد.سید یحیی دارابی ، یکی از عالمان به نام و مشهور زمان محمد شاه که به نمایندگی از شاه برای بررسی دعوی باب به شیراز سفر کرده بود در سومین بار ملاقات خود با باب، تفسیر سوره کوثر را از او شنید و به باب ایمان آورد و در نامه ای به شاه اعلام نمود که دیگر به سوی پایتخت باز نخواهد گشت و در آخر نیز جان خویش را در راه باب از دست داد و در راه او کشته شد.
تفسیر سوره یوسف (قیوم الاسماء)
بیان فارسی
بیان عربی
دلائل سبعه
صحیفه عدلیه
تفسیر سوره فاتحه
تفسیر سوره والعصر
تفسیر سوره الکوثر
پنج شأن
الأسماء کلشیئ
هیکل الدین
صحیفه رضویّه
کتاب جزا
صحیفة بین الحرمین
تفسیر سوره حمد نقطه باء زیر بسم الله
فی بیان المسائل الثلثة
تفسیر سوره توحید
تفسیر سوره القدر
بیان عربی
رساله ذهبیة
الواح دوائر
قسمتی از الواح حضرت نقطه و سید حسین کاتب
لوح وصایت خطاب به صبح ازل
دعا و مناجات
زیارت نامه
رجعت
مسیو نیکلا منشی اول سفارت فرانسه در ایران در کتاب مذاهب ملل متمدنه تاریخ سید علی محمد معروف به باب نام برخی از کتب وی را از صفحه 32 تا 44 درج نموده است . فره وشی در کتاب آئین باب ضمن درج لیست کتاب ها ازکتاب میسو نیکلا( شامل 39 کتاب و 7 خطبه)، در پانویس صفحه 12 می نویسد: آنچه را که مسیو نیکلا نام می برد از کتاب الفهرست استخراج شده و این کتاب در شیراز نوشته شده است بنابراین صورت کتبی که پس از مهاجرت از شیراز نوشته است در کتاب فهرست دیده نمی شود. و در ادامه فره وشی نام 25 کتاب دیگر از سید علی محمد شیرازی را می نگارد. برخی از نوشته های باب از این قرار هستند:
تفسیر سوره یوسف قیوم الاسماء یا احسن القصص، اولین اثر سید علی محمد شیرازی است که بابیان و بهائیان آن را دارای تأثیرات خاصی می دانند. بدین ترتیب که ملاحسین بشرویه ای یکی از شاگردان برجسته سیدکاظم رشتی از موسسین مکتب شیخیه، با شنیدن این اثر، به پیامبری باب اذعان داشت و به باب ایمان آورد و در نهایت جان خود را نیز در راه باب از دست داد.
تقسیر سوره کوثر یکی دیگر از آثار باب می باشد.سید یحیی دارابی ، یکی از عالمان به نام و مشهور زمان محمد شاه که به نمایندگی از شاه برای بررسی دعوی باب به شیراز سفر کرده بود در سومین بار ملاقات خود با باب، تفسیر سوره کوثر را از او شنید و به باب ایمان آورد و در نامه ای به شاه اعلام نمود که دیگر به سوی پایتخت باز نخواهد گشت و در آخر نیز جان خویش را در راه باب از دست داد و در راه او کشته شد.