[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
بقی (۲۱ بار)
ماندن. میماند وجه پروردگار تو که صاحب عظمت و اکرام است. آنچه نزد خداست باقی است. «بقیّه» باقی مانده. ، این آیه در داستان شعیب است که بعد از نهی از تنقیص مال مردم میگوید: بقیّه خدا یعنی بقیّه کسب حلال که نفع آن باشد برای شما بهتر است. در تفسیر صافی از کمال الدین صدوق نقل شده که امام زمان «صلوات اللّه علیه و علی آبائه» بعد از ظهور اوّلین کلامش این آیه است و میفرماید: مَنَمْ بَقیّةَ اللّه و حجت و خلیفه خدا بر شما هر که به آن حضرت سلام بدهد میگوید: اَلسَلام عَلَیْکَ یا بَقیَّةَ اللّه فی اَرْضِه. روایت از حضرت امام باقر «علیه السلام» است. بعضیها گفتهاند: باقیة در آیه مصدر است مثل عافیّت، ولی دیگران به معنی جماعة باقیة یا نفس باقیه گفتهاند. آخر آیات قبل و بعد همه بر این وزناند، مقل قارعه، طاغیه، عاتیه، خاویه، خاطئه، و رابیه. بهتر است باقیه را اسم فاعل گرفته و موصوف آن را چنان که طبرسی فرموده نفس بگیریم تا مثل آیات قبل و بعد اسم فاعل باشد یعنی: پس آیا اَحَدی از آنها را باقی مانده میبینی؟ ، این ترکیب دوبار در قرآن مجید آمده است و آن به معنی چیزهائی است که باقیاند ولی صالح. ممکن است گفته شود: مراد آثار نیک است که در دنیا باقیاند در مقابل آثار بد. ولی بنصّ قرآن تمام اعمال اعمّ از نیک و بد در جهان و عنداللّه محفوظاند. اعمال نیک باقیات صالحات و اعمال بد باقیات طالحاتاند. علی هذا مراد از باقیّات صالحات تمام اعمال نیک است که قربة الی اللّه انجام داده میشود.
بقی (۲۱ بار)
ماندن. میماند وجه پروردگار تو که صاحب عظمت و اکرام است. آنچه نزد خداست باقی است. «بقیّه» باقی مانده. ، این آیه در داستان شعیب است که بعد از نهی از تنقیص مال مردم میگوید: بقیّه خدا یعنی بقیّه کسب حلال که نفع آن باشد برای شما بهتر است. در تفسیر صافی از کمال الدین صدوق نقل شده که امام زمان «صلوات اللّه علیه و علی آبائه» بعد از ظهور اوّلین کلامش این آیه است و میفرماید: مَنَمْ بَقیّةَ اللّه و حجت و خلیفه خدا بر شما هر که به آن حضرت سلام بدهد میگوید: اَلسَلام عَلَیْکَ یا بَقیَّةَ اللّه فی اَرْضِه. روایت از حضرت امام باقر «علیه السلام» است. بعضیها گفتهاند: باقیة در آیه مصدر است مثل عافیّت، ولی دیگران به معنی جماعة باقیة یا نفس باقیه گفتهاند. آخر آیات قبل و بعد همه بر این وزناند، مقل قارعه، طاغیه، عاتیه، خاویه، خاطئه، و رابیه. بهتر است باقیه را اسم فاعل گرفته و موصوف آن را چنان که طبرسی فرموده نفس بگیریم تا مثل آیات قبل و بعد اسم فاعل باشد یعنی: پس آیا اَحَدی از آنها را باقی مانده میبینی؟ ، این ترکیب دوبار در قرآن مجید آمده است و آن به معنی چیزهائی است که باقیاند ولی صالح. ممکن است گفته شود: مراد آثار نیک است که در دنیا باقیاند در مقابل آثار بد. ولی بنصّ قرآن تمام اعمال اعمّ از نیک و بد در جهان و عنداللّه محفوظاند. اعمال نیک باقیات صالحات و اعمال بد باقیات طالحاتاند. علی هذا مراد از باقیّات صالحات تمام اعمال نیک است که قربة الی اللّه انجام داده میشود.
wikialkb: یَبْقَى