کلمه جو
صفحه اصلی

چارت سازمانی

دانشنامه عمومی

چارت سازمانی یا نمودار سازمانی (به انگلیسی: Organizational Chart) یک نمودار سلسله مراتبی از جایگاه های و مشاغل موجود در سازمان و ارتباط میان آنها است. این نمودار سلسله مراتب سازمان و جایگاه های شغلی موجود در سازمان را مشخص می کند. همچنین به صورت ساده ارتباط طولی و عرضی میان جایگاه های کاری و شغلی را مشخص می کند.
سلسله مراتبی
ماتریسی Matrix)
افقی (also known as Horizontal) (Flat)
چارت سازمانی، نموداری درباره ساختار و سازمان. نخستین نمونه از چارت سازمان در بین سالهای ۱۷۵۱ و ۱۷۷۲ در دانش نامه ی آنسیکلوپدی منتشر شد و یک مهندس اسکاتلندی- آمریکایی به نام دانیل مک کالم (۱۸۱۵–۱۸۷۸) نخستین نمودار سازمانی تجاری در آمریکا را در حدود سال ۱۸۵۴ طراحی کرد.
یک جایگزین خوب برای نمودار سازمانی است. برای کاربردهایی که در آن ساختار سازمان، سلسله مراتبی یا خطی نیست، مناسب به نظر می آید.


کلمات دیگر: