کلمه جو
صفحه اصلی

داود غفارزادگان

دانشنامه عمومی


دانشنامه آزاد فارسی

داود غفارزادگان (اردبیل 9 مهر 1338ش- )
نویسنده ی کودکان و نوجوانان و داستان نویس ایرانی. پس از اتمام دوره ی تحصیلات ابتدایی و دوره ی اول دبیرستان، به دانشسرای مقدماتی اردبیل رفت و با فارغ التحصیل شدن از این مرکز تربیت معلم، به تدریس در مدارس ابتدایی روستاهای زادگاهش پرداخت. در سال ۱۳۶۷ به تهران منتقل شد و در دفتر انتشارات کمک آموزشی مشغول به کار شد و نهایتاً از خدمات آموزش و پرورش بازنشسته گردید.
غفارزادگان از اواخر دهه ی 1350 شروع به همکاری با نشریات ادبی کرد و اولین داستان کوتاهش در سال 1359 چاپ شد. از فعالیت های مهم او علاوه بر تدریس داستان نویسی، می­ توان به همکاری با انتشارات مدرسه، حوزه­ ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس، مسئولیت دفتر پیک کودک و نوجوان حوزه­ ی هنری، کارشناس داستان مرکز بررسی آثار و عضویت در هیات داوران اولین و دومین دوره ­ی جشنواره ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و عضویت در هیات داوران جوایز دیگر، همچون جایزه ی ادبی جلال آل احمد، اشاره کرد.
علاوه بر چند تک­ قصه، رمان فال خون غفارزادگان در امریکا به انگلیسی ترجمه و منتشر شده است و مجموعه ی داستان ما سه نفر هستیم او نیز از کتاب های برگزیده ی بیست سال ادبیات داستانی ایران است. داود غفارزادگان در آثارش تلاش دارد در حیطه و جغرافیایی که به آن مسلط و آگاه است سوژه هایی را برای نوشتن انتخاب کند. در بیشتر داستان­ هایش، خلق و کشفچندانی رخ نمی­ دهد و تنها اتفاقاتی ساده و پیش پا افتاده روایت قصه را پیش می­ برند. طی دهه­ ی 1380، او تعدادی از قصه­ های متون کهن (چون گلستان، اسرارالتوحید، تذکرة الاولیاء و تاریخ بیهقی) را برای مخاطب کودک و نوجوان بازنویسی کرده است که توسط ناشران مختلف (از جمله کتاب نیستان و افق) منتشر شده ­اند.
گزیده­ ی کتاب­ شناسی: پرواز درناها (رمان نوجوان- برگ، 1369)؛ کبوترها در قفس به دنیا می­ آیند (مجموعه داستان- سروش، 1371)؛ قصه­ ی نهنگ­ ها (داستان کودکان- افق، 1372)؛ ما سه نفر هستیم (مجموعه داستان- آرمین، 1373)؛ راز قتل آقامیر (محموعه داستان- روزگار، 1377)؛ موفرفری (مجموعه داستان نوجوان- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1380)؛ کتاب بی­ نام اعتراف (رمان- روزنه، 1388) و ایستادن زیر دکل برق فشار قوی (مجموعه داستان- چشمه، 1389).
منابع:
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do https://www.sooremehr.ir/fa/author/83 http://yon.ir/8opm1 روزنمای ادبیات امروز ایران، پژوهش و تدوین،محمد ولی­زاده،تهران: انتشارات بامداد نو؛ 1396(چاپ اول: 1395).

نقل قول ها

داود غفارزادگان(۱۳۳۸) داستان نویس ایرانی.
• «من با ایدئولوژی در داستان مخالفتی ندارم و در عین حال به گمانم هیچ نویسندهای نداریم که ایدئولوژی ای نداشته باشد. به هر حال هر نویسنده ای در هر جای دنیا عقیده و فکری دارد که برای آن می نویسد.»• «برخی نویسندگان از ایدئولوژی بهره می برند اما من در مجموع موافق با گسترش ایدئولوژی در داستان نیستم در عین حال که داستان هایی نیز منتشر می شوند که ایدئولوژی دارند و در زمره آثار درخشان محسوب می شوند.»• «ادبیات و هنر به دلیل عدم چارچوب پذیری، ایدئولوژی بردار نیستند. اگر ما بخواهم مضمونی را محدود کنیم در واقع هنر را محدود کرده ایم در حالی که هنر محدود نمی شود.»• «هیچ نویسنده ای نمی تواند هنر را محدود کند. با محدود کردن هنر در واقع او جهان فکری خودش را محدود کرده است.»• «همان طور که گفتم برخی نویسندگان هستند که در همین زمانه ما داستان های ایدئولوژیک می نویسند و از قضا این آثار آثار درخشانی هستند اما بازهم تکرار می کنم که نمی توان هنر را محدود کرد.»


کلمات دیگر: