کلمه جو
صفحه اصلی

جعبه سیاه

دانشنامه عمومی

جعبه سیاه، پروازنگار یا ضبط کننده اطلاعات پرواز در هواپیما (و همچنین در کشتی، بالگرد و فضاپیما های سرنشین دار) ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می رود.
زمان
شتاب عمودی هواپیما
موقعیت دستهٔ کنترل پرواز
موقعیت پدال کنترل رادار
موقعیت فرامین هواپیما
تثبیت کننده وضعیت افقی هواپیما
جریان سوخت
سرعت
ارتفاع فشاری
جهت مغناطیسی هواپیما
شتاب طبیعی هواپیما
روشن و خاموش شدن میکروفون، زمان ارتباطهای رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می کند و برای تطبیق اطلاعات ضبط شده توسط دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (FDR) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (CVR) بکار می رود. سیستم های کنونی به منظور بررسی تمامی جهات عملکردی هواپیما تا صدها پارامتر را ضبط می کنند.
با بروز هر سانحه ای برای یک هواپیما سوالات زیادی در مورد علت سقوط هواپیما مطرح می شود. پاسخ به این سوالات به کمک دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (FDR) خلاصه (Flight Data Recorder) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (CVR) خلاصه (Cockpit voice recorder) که در مجموع جعبه سیاه نامیده می شود، انجام می گیرد. این سیستم ها که هر یک قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دارند، جزئیات پرواز را در طول مسیر ضبط می کنند.
سیستم جعبه سیاه علی رغم آنچه از نامش پیداست، دارای رنگ نارنجی فسفری است. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار مؤثر است.
برادران رایت اولین کسانی بودند که از این سیستم ها استفاده کردند. آن ها از وسیله ای برای ضبط چگونگی چرخش پره های ملخ استفاده می کردند. اما استفاده گسترده از این گونه سیستم ها تا پیش از جنگ جهانی دوم آغاز نشد. این سیستم در واقع بیشتر اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد هواپیما را ضبط می نمود.

دانشنامه آزاد فارسی

جعبۀ سیاه (black box)
نام رایج دستگاه ضبط صوت، و ثبت کنندۀ شرایط پرواز هواپیما. این دستگاه رفتار هواپیما را ردگیری، و مکالمات خدمه را ضبط می کند. در صورت بروز حادثه ، حاوی اطلاعات ارزشمندی است. جعبۀ سیاه تقریباً تخریب ناشدنی است. معمولاً به رنگ نارنجی است تا آسان تر پیدا شود. این نام به هر نوع ابزار الکتریکی فشرده که اتصال آن به راحتی برقرار یا قطع شود نیز اطلاق می شود. ضبط صوت این دستگاه حلقه ای ۳۰ دقیقه ای دارد؛ بدین ترتیب، درصورت وقوع سانحه می توان از مکالمات آخرین دقایق پرواز مطلع شد. ظرفیت دستگاه ضبط اطلاعات پرواز ۲۵ ساعت است . هیچ یک از این دستگاه ها با باتری کار نمی کند، زیرا در صورت قطع برق هواپیما نمی توان به اطلاعات آخرین دقایق پرواز دست یافت . این امر در سانحۀ سقوط هواپیمای سوئیس ایر۱ (۱۹۹۸)، پیش آمد. در این حادثه ۲۲۹ نفر کشته شدند. فقط بخش نشانگر زیرآبی جعبۀ سیاه با باتری کار می کند. این بخش تا ۳۵ روز پس از سانحه سیگنال هایی ارسال می کند که به یافتن جعبۀ سیاه کمک می کنند. همتای دریایی این دستگاه سفرنگار۲ است که از ۱۹۸۹، در کشتی ها نصب می شود. این دستگاه ۳۵۰ حسگر۳ دارد و عملکرد موتورها، پمپ ها، چراغ های ناوبری ، هشداردهنده ها، رادار، و تنش بدنۀ کشتی را ثبت می کند.Swissairvoyage recordersensor

پیشنهاد کاربران

شگای سیاه ، کیپوت سیاه

بنام خدا
با سلام، جعبه سیاه هواپیما علیرغم نام ان که سیاه رنگ باید باشد ، نارنجی هست. با تشکر.


کلمات دیگر: