جعبه سیاه، پروازنگار یا ضبط کننده اطلاعات پرواز در هواپیما (و همچنین در کشتی، بالگرد و فضاپیما های سرنشین دار) ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می رود.
زمان
شتاب عمودی هواپیما
موقعیت دستهٔ کنترل پرواز
موقعیت پدال کنترل رادار
موقعیت فرامین هواپیما
تثبیت کننده وضعیت افقی هواپیما
جریان سوخت
سرعت
ارتفاع فشاری
جهت مغناطیسی هواپیما
شتاب طبیعی هواپیما
روشن و خاموش شدن میکروفون، زمان ارتباطهای رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می کند و برای تطبیق اطلاعات ضبط شده توسط دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (FDR) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (CVR) بکار می رود. سیستم های کنونی به منظور بررسی تمامی جهات عملکردی هواپیما تا صدها پارامتر را ضبط می کنند.
با بروز هر سانحه ای برای یک هواپیما سوالات زیادی در مورد علت سقوط هواپیما مطرح می شود. پاسخ به این سوالات به کمک دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (FDR) خلاصه (Flight Data Recorder) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (CVR) خلاصه (Cockpit voice recorder) که در مجموع جعبه سیاه نامیده می شود، انجام می گیرد. این سیستم ها که هر یک قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دارند، جزئیات پرواز را در طول مسیر ضبط می کنند.
سیستم جعبه سیاه علی رغم آنچه از نامش پیداست، دارای رنگ نارنجی فسفری است. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار مؤثر است.
برادران رایت اولین کسانی بودند که از این سیستم ها استفاده کردند. آن ها از وسیله ای برای ضبط چگونگی چرخش پره های ملخ استفاده می کردند. اما استفاده گسترده از این گونه سیستم ها تا پیش از جنگ جهانی دوم آغاز نشد. این سیستم در واقع بیشتر اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد هواپیما را ضبط می نمود.
زمان
شتاب عمودی هواپیما
موقعیت دستهٔ کنترل پرواز
موقعیت پدال کنترل رادار
موقعیت فرامین هواپیما
تثبیت کننده وضعیت افقی هواپیما
جریان سوخت
سرعت
ارتفاع فشاری
جهت مغناطیسی هواپیما
شتاب طبیعی هواپیما
روشن و خاموش شدن میکروفون، زمان ارتباطهای رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می کند و برای تطبیق اطلاعات ضبط شده توسط دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (FDR) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (CVR) بکار می رود. سیستم های کنونی به منظور بررسی تمامی جهات عملکردی هواپیما تا صدها پارامتر را ضبط می کنند.
با بروز هر سانحه ای برای یک هواپیما سوالات زیادی در مورد علت سقوط هواپیما مطرح می شود. پاسخ به این سوالات به کمک دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (FDR) خلاصه (Flight Data Recorder) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (CVR) خلاصه (Cockpit voice recorder) که در مجموع جعبه سیاه نامیده می شود، انجام می گیرد. این سیستم ها که هر یک قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دارند، جزئیات پرواز را در طول مسیر ضبط می کنند.
سیستم جعبه سیاه علی رغم آنچه از نامش پیداست، دارای رنگ نارنجی فسفری است. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار مؤثر است.
برادران رایت اولین کسانی بودند که از این سیستم ها استفاده کردند. آن ها از وسیله ای برای ضبط چگونگی چرخش پره های ملخ استفاده می کردند. اما استفاده گسترده از این گونه سیستم ها تا پیش از جنگ جهانی دوم آغاز نشد. این سیستم در واقع بیشتر اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد هواپیما را ضبط می نمود.
wiki: تابع تبدیل و ورودی و خروجی هایش قابل مشاهده است و هیچ گونه اطلاعی از عملکرد و درون آن در اختیار کاربر نیست و عملکرد آن غیرشفاف است. این واژه در علم مهندسی و علوم دیگر ممکن است به هرچیزی نسبت داده شود مثلاً :ترانزیستور، الگوریتم یا ذهن انسان.
در الکترونیک یک قطعهٔ بسته بندی شده است که قابل تعویض می باشد. برای اطلاعات بیشتر line-replaceable unit یا (LRU) را مطالعه کنید.
در برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار، به کمک آزمایش جعبه سیاهبا وارد کردن ورودی های متعدد درستی خروجی یک نرم افزار را کنترل می کنند.
متضاد آن جعبه سفید یا جعبه شیشه ای یا جعبه روشن است که عملکرد درونی آن برای کاربر قابل پیگیری و مشخص می باشد.
در الکترونیک یک قطعهٔ بسته بندی شده است که قابل تعویض می باشد. برای اطلاعات بیشتر line-replaceable unit یا (LRU) را مطالعه کنید.
در برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار، به کمک آزمایش جعبه سیاهبا وارد کردن ورودی های متعدد درستی خروجی یک نرم افزار را کنترل می کنند.
متضاد آن جعبه سفید یا جعبه شیشه ای یا جعبه روشن است که عملکرد درونی آن برای کاربر قابل پیگیری و مشخص می باشد.
wiki: جعبه سیاه (سامانه)