قالی کرمان گونه ای قالی ایرانی و از صنایع دستی همین خطه است که امروز و در گذشته تولید می شده است. محمد ارجمند یکی از معروف ترین قالیبافان کرمان است.
فرش ایران. فضل الله حشمتی رضوی. چاپ سوم. دفتر پژوهش های فرهنگی. تهران. ۱۳۸۰
این دوره هم زمان با زوال شال بافی در کرمان است. طراحان قالی در کرمان در موج گسترش قالی بافی، طرح هایی براساس نقشه شال های کرمان یعنی نگاره های بته جقه و کاربردهای گوناگون آن تهیه می کردند. کاربرد نام عصر ترمه به خاطرالهام گرفتن از همین شال های ترمه است.
این دوره در واقع دوره بازگشت به نقوش سنتی است. با پایان یافتن جنگ جهانی اول و تغییر سلیقه بازار در آمریکا، تغییر اساسی در طرح های کرمان به وجود آمد و نقش و نگاره های صفوی مورد تقلید هنرمندان کرمان قرار گرفت. نقشه های اسلیمی و گل های شاه عباسی و نقش های قاب قرآنی و ترنج و لچک های انبوه رایج شد. در اواخر این دوره باز هم به علت بحران اقتصادی در آمریکا و توقف خریدها و سفارشات، شاهد تمایل طراحان به نقوش قبلی هستیم.
وجه تسمیه این دوره به خاطر تأثیر گرفتن نقوش قالی ها از طرح های فرانسوی بنام گوبلن است، در واقع می توان گفت، طرح های قالی در این دوره اصالت خود را از دست می دهند. نقش های اوبوسن و ساونری که همگی گوبلن خوانده می شوند، یکسر از فرانسه می رسید و بر دست نقاشان کرمانی باسمه برداری می شد و به کارگاه می رفت شاید بتوان گفت که در همین دوره است که موتیفی به نام گل فرنگ وارد قالی های ایران می شود.
فرش ایران. فضل الله حشمتی رضوی. چاپ سوم. دفتر پژوهش های فرهنگی. تهران. ۱۳۸۰
این دوره هم زمان با زوال شال بافی در کرمان است. طراحان قالی در کرمان در موج گسترش قالی بافی، طرح هایی براساس نقشه شال های کرمان یعنی نگاره های بته جقه و کاربردهای گوناگون آن تهیه می کردند. کاربرد نام عصر ترمه به خاطرالهام گرفتن از همین شال های ترمه است.
این دوره در واقع دوره بازگشت به نقوش سنتی است. با پایان یافتن جنگ جهانی اول و تغییر سلیقه بازار در آمریکا، تغییر اساسی در طرح های کرمان به وجود آمد و نقش و نگاره های صفوی مورد تقلید هنرمندان کرمان قرار گرفت. نقشه های اسلیمی و گل های شاه عباسی و نقش های قاب قرآنی و ترنج و لچک های انبوه رایج شد. در اواخر این دوره باز هم به علت بحران اقتصادی در آمریکا و توقف خریدها و سفارشات، شاهد تمایل طراحان به نقوش قبلی هستیم.
وجه تسمیه این دوره به خاطر تأثیر گرفتن نقوش قالی ها از طرح های فرانسوی بنام گوبلن است، در واقع می توان گفت، طرح های قالی در این دوره اصالت خود را از دست می دهند. نقش های اوبوسن و ساونری که همگی گوبلن خوانده می شوند، یکسر از فرانسه می رسید و بر دست نقاشان کرمانی باسمه برداری می شد و به کارگاه می رفت شاید بتوان گفت که در همین دوره است که موتیفی به نام گل فرنگ وارد قالی های ایران می شود.
wiki: قالی کرمان