کلمه جو
صفحه اصلی

انوار التنزیل و اسرار التاویل

دانشنامه آزاد فارسی

اَنوارُالتّنزیل و اَسرارالتّأویل
(معروف به تفسیر بیضاوی) تألیف عبدالله بن عمر بیضاوی (قرن ۷ق) کتابی به عربی، در تفسیر قرآن. این اثر عمدتاً چکیده ای از نکات مهم تفسیر کشّاف زمخشری، تفسیر کبیر فخر رازی (مفاتیح الغیب) و نیز مفردات راغب اصفهانی را دربردارد. مؤلف در این تفسیر کم حجم به مباحث فقهی، نظری و اختلاف قرائت ها نیز پرداخته است. ارزش تحقیقی و آموزشی آن بسیار است و سال ها در حوزه ها تدریس می شده است. بیش از ۵۰ حاشیه و شرح پیرامون آن نوشته شده که مشهورترین آن ها حاشیۀ قونوی، حاشیۀ خفاجی و به ویژه حاشیۀ شیخ زاده است. انوارالتّنزیل در آلمان، هند، مصر، ترکیه و ایران به چاپ رسیده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] أنوار التنزیل و أسرار التأویل. ذهبی در تفسیر و مفسران( ج 1 ص 305) می گوید: تفسیر بیضاوی به نام انوار التنزیل و اسرار التاویل از نظر حجم تفسیری متوسط است که مفسر در آن بین تفسیر و تاویل جمع نموده و آنرا بر مبنای اصول و قواعد مذهب اهل سنت بنا نهاده است. این تفسیر در واقع خلاصه تفسیر کشاف زمخشری است با این تفاوت که زمخشری معتزلی است ولی بیضاوی اشعری می باشد.
روش تفسیری بیضاوی تابع روش تفسیری زمخشری است به اینگونه که در پایان هر سوره حدیثی در فضیلت قرائت سوره و ثواب و پاداش برای قاری و خواننده آن بیان کرده که البته اینگونه احادیث می بایست مورد نقد و بررسی بیضاوی قرار می گرفت که متاسفانه اینکار نشده و وی به تبع زمخشری این روایات را نقل نموده است. استاد معرفت گوید: این تفسیر، دارای سبکی لطیف، عباراتی ظریف و قدرت بیانی شگفت است و به همین علت بسیاری از مفسران از جمله فیض کاشانی در تفسیر صافی بر آن تکیه کرده اند.
بیضاوی در مسایل و نکات معضل و مشکل مربوط به آیات، نظریات دقیقی دارد. وی از تفسیر کبیر فخر رازی و تفسیر مفردات راغب اصفهانی بهره گرفته و پاره ای اقوال و آراء صحابه و تابعان را نیز در آن آورده است. البته در تفسیر آنان از خرد و اندیشه هم استمداد جسته و نکات جالب و زیبا و استنباطات دقیقی را در ضمن آنها بیان کرده است. به قرائت های مختلف توجه نشان داده و موارد شاذ را هم می آورد و بدون تفصیل و با اختصار به مسایل نحوی نیز می پردازد. همچنین در تفسیر آیات الاحکام بعضی از مسایل فقهی را نیز بیان می کند، بدون آنکه سخن به درازا بکشد.
امتیاز برجسته تفسیر بیضاوی این است که اخبار و روایات اسرائیلی را- جز اندکی- نیاورده است و گاهی هم که روایتی می آورد، در آغاز روایت می گوید:«گفته اند» یا«روایت کرده اند» به این دلیل که می خواهد ضعف روایت را بر خواننده روشن سازد.
هنگامی که به تفسیر و توضیح آیات مربوط به مسایل طبیعی و هستی نیز می پردازد، بدون شرح و توضیح از آنها می گذرد. شاید این روش، از طریق«تفسیر کبیر» فخر رازی به تفسیر وی راه یافته باشد.
استاد معرفت می گوید: تفسیر او کتابی ارزشمند و بی نیاز از توضیح و بیان است و در آن، خلاصه کشاف در اعراب و معانی و بیان، برگزیده تفسیر کبیر در حکمت و کلام و غوامض و لطایف تفسیر راغب در اشتقاق و لغت آمده است در نتیجه می توان گفت تفسیر بیضاوی خلاصه این سه منبع است نه کشاف.
[ویکی فقه] انوار التنزیل و اسرار التاویل (کتاب). أنوار التنزیل و أسرار التأویل نگاشته بیضاوی است.
ذهبی در تفسیر و مفسران (ج ۱ ص۳۰۵) می گوید: تفسیر بیضاوی به نام انوار التنزیل و اسرار التاویل از نظر حجم تفسیری متوسط است که مفسر در آن بین تفسیر و تاویل جمع نموده و آنرا بر مبنای اصول و قواعد مذهب اهل سنت بنا نهاده است
التفسیر والمفسرون، الذهبی، محمد حسین، ج۱، ص۲۱۱.
۱- بیشتر مقاله حاضر ترجمه جزوه الامام القاضی البیضاوی تالیف محمد علی قطب می باشد. ۲- تفسیر و مفسران، محمد هادی معرفت، ج۲ ۳- التفسیر و المفسرون، محمد حسین ذهبی، ج۱ ۴- طبقات المفسرین، احمد ادنه وی،


کلمات دیگر: