زمان و مکان در دنیای واقعی یک تداوم "چهار بعدی" را تشکیل می دهد که تمام تجارب حسی ما در آن شکل می گیرد. زمان و مکان در سینما هم از همان "چهار بعد" تشکیل می شود که در آن دنیای فیلم، مردمان و اتفاقاتش زندگی می کنند و جریان دارند. از این نظر ما فکر می کنیم این دو چقدر با هم تفاوت دارند اما عناصر تشکیل دهنده اینها با هم تفاوت اساسی دارند.
هیوارد، سوزان ترجمه پرویز دوایی (۱۳۸۶). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی. نشر هزاره سوم.
کیسبی یر، آلن ترجمه بهمن طاهری (۱۳۸۸). درک فیلم. نشر چشمه.
در هر فیلمی عامل زمان به وسیله ترتیب در پیوند تصاویر و رویدادها القا می شود که این عامل بر سه نوع است: زمان نمایشی، زمان مادی و زمان عاطفی
زمان نمایشی را عوامل داستان مثل طرح داستانی، شخصیت پردازی، درون مایه و دیگر عوامل داستان نظم می بخشند. رویدادهایی با وسعت زیاد مثل جنگ ناپلئون با روسیه را به وسیله زمان نمایشی می توان فقط در چند ساعت به نمایش در آورد.
در زمان مادی فیلم تمام مراحل رویدادها را نشان می دهد که این زمان مطابق با زمان واقع است. "کلئو از پنج تا هفت" که دو ساعت اززندگی یک زن در یک روز معین است، نمونه ای از این گونه فیلم هاست.
هیوارد، سوزان ترجمه پرویز دوایی (۱۳۸۶). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی. نشر هزاره سوم.
کیسبی یر، آلن ترجمه بهمن طاهری (۱۳۸۸). درک فیلم. نشر چشمه.
در هر فیلمی عامل زمان به وسیله ترتیب در پیوند تصاویر و رویدادها القا می شود که این عامل بر سه نوع است: زمان نمایشی، زمان مادی و زمان عاطفی
زمان نمایشی را عوامل داستان مثل طرح داستانی، شخصیت پردازی، درون مایه و دیگر عوامل داستان نظم می بخشند. رویدادهایی با وسعت زیاد مثل جنگ ناپلئون با روسیه را به وسیله زمان نمایشی می توان فقط در چند ساعت به نمایش در آورد.
در زمان مادی فیلم تمام مراحل رویدادها را نشان می دهد که این زمان مطابق با زمان واقع است. "کلئو از پنج تا هفت" که دو ساعت اززندگی یک زن در یک روز معین است، نمونه ای از این گونه فیلم هاست.
wiki: زمان و مکان در سینما