سیستم زمان بندی متغیر (به انگلیسی: Variable Valve Timing)(مخفف انگلیسی: VVT) سیستم باز و بسته شدن سوپاپ ها در موتورهای درون سوز به صورت متغیر و متناسب با شرایط موتور است. سیستم زمانبندی متغیر پروسه ای از تغییر زمان رفت و آمد سوپاپ ها و بیشتر برای بهتر شدن راندمان و کارایی، صرفه جویی در سوخت و خروج بهینه دود طراحی شده است. بیشتر این سیستم به همراه سیستم متغیر میزان باز شدن سوپاپ (طول یا اندازه ای که سوپاپ بیرون می آید) یا variable Valve Lift مخفف VVL به کار گرفته می شود. روش های بسیاری وجود دارد برای دستیابی به عملکرد این سیستم ها از جمله دستگهاهای مکانیکی، تا الکترو-هیدرولیکها و سیستم های بدون میل سوپاپ. همچنین گفته می شود مقررات سخت گیرانه ای از سوی انجمن مهندسین مکانیک منتشر شده تا سازندگان خودروها و وسایل نقلیه موتور ملزم به استفاده از این سیستم باشند.
سوپاپ ها در انجین های درون سوز برای مکش سوخت، آتش، و برون دهی دود از سیلندر به کار برده می شوند. زمان بندی، مدت زمان و میزان طول باز و بست این سوپاپ ها تأثیر بسیار قابل توجهی روی کارایی و راندمان موتور دارد. بدون سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و سیستم متغیر میزان باز شدن سوپاپ ها، زمان بندی سوپاپ ها برای شرایط و سرعت دور موتور یا میل لنگ یکسان خواهد بود، پاز این رو سازش و همگام سازی لازم و ضروری خواهد بود. پیستون ها عموماً از سوپاپ هایی بهره می گیرند که با میل بادامک کنترل می شوند، همچنین میل بادامک نیروی و زمانبندی خود را از میل لنگ دریافت می کند که در برخی از موتورها به وسیلهٔ زنجیر در درون بلوک موتور و در نوع دیگری از موتورها با تمسه هایی که بیرون از بلوک موتور هستند به گردش در می آیند. میل بادامک، سوپاپ ها را برای زمان کوتاه و مشخص در چرخهٔ مکش سوخت و بیرون دهی دود باز می کند. همچنین مقدار باز بودن یا بسته بودن سوپاپ ها مهم است.
سیستم های اولیه زمانبندی متغیر از زمانبندی گسسته یا پلکانی سوپاپ ها استفاده می کردند،برای مثال یک نوع زمان بندی برای دور موتور کم تر از 3500rpm و زمانبندی دیگری برای دور موتور های بالا تر از 3500rpm استفاده می شود.
سیستم های پیشرفته تر "زمانبندی متغیر پیوسته سوپاپ ها" قابلیت تغییر زمانبندی سوپاپ ها به طور پیوسته را دارد .به زبان دیگر بی نهایت تنظیم مختلف برای زمانبندی سوپاپ ها وجود دارند که برای تمامی دور موتور ها مناسب اند (هر دور موتور خاص تنظیمات خاص مربوط به خود را دارد).
سوپاپ ها در انجین های درون سوز برای مکش سوخت، آتش، و برون دهی دود از سیلندر به کار برده می شوند. زمان بندی، مدت زمان و میزان طول باز و بست این سوپاپ ها تأثیر بسیار قابل توجهی روی کارایی و راندمان موتور دارد. بدون سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و سیستم متغیر میزان باز شدن سوپاپ ها، زمان بندی سوپاپ ها برای شرایط و سرعت دور موتور یا میل لنگ یکسان خواهد بود، پاز این رو سازش و همگام سازی لازم و ضروری خواهد بود. پیستون ها عموماً از سوپاپ هایی بهره می گیرند که با میل بادامک کنترل می شوند، همچنین میل بادامک نیروی و زمانبندی خود را از میل لنگ دریافت می کند که در برخی از موتورها به وسیلهٔ زنجیر در درون بلوک موتور و در نوع دیگری از موتورها با تمسه هایی که بیرون از بلوک موتور هستند به گردش در می آیند. میل بادامک، سوپاپ ها را برای زمان کوتاه و مشخص در چرخهٔ مکش سوخت و بیرون دهی دود باز می کند. همچنین مقدار باز بودن یا بسته بودن سوپاپ ها مهم است.
سیستم های اولیه زمانبندی متغیر از زمانبندی گسسته یا پلکانی سوپاپ ها استفاده می کردند،برای مثال یک نوع زمان بندی برای دور موتور کم تر از 3500rpm و زمانبندی دیگری برای دور موتور های بالا تر از 3500rpm استفاده می شود.
سیستم های پیشرفته تر "زمانبندی متغیر پیوسته سوپاپ ها" قابلیت تغییر زمانبندی سوپاپ ها به طور پیوسته را دارد .به زبان دیگر بی نهایت تنظیم مختلف برای زمانبندی سوپاپ ها وجود دارند که برای تمامی دور موتور ها مناسب اند (هر دور موتور خاص تنظیمات خاص مربوط به خود را دارد).
wiki: زمان بندی متغیر سوپاپ ها