کلمه جو
صفحه اصلی

دامپینگ

دانشنامه عمومی

دامپینگ (به انگلیسی: dumping)، بازارشکنی یا قیمت شکنی از واژگان خاص اقتصادی به حساب می آید که به ویژه در تجارت بین المللی جایگاهی ویژه و قانونی دارد؛ و عبارت است از فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی. معادل فارسی این واژه «رقابت مکارانه» یا تبعیض در قیمت ها در بازرگانی معنا شده است. به عبارت بهتر، تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن بازارها، محصولات خود را با قیمتی کم عرضه کنند، برخی کارشناسان معادل فارسی این واژه را «رقابت مخرب» نیز دانسته اند. استراتژی کلی دامپینگ به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار مربوط می شود.
معضل دامپینگ در سطح بین المللی و ماجرای ارائه قیر رایگان به ارگان های دولتی در سطح بازار داخلی ایران، عرصه را به دست اندرکاران این بخش تنگ کرده است.
با این تعاریف و تفاسیر، مشخص می شود خودروسازان ایرانی نیز مرتکب دامپینگ شده اند، منتها فرق شان با چینی ها این است که نتوانستند مانند آن ها در به دست آوردن بازارهای خارجی موفق عمل کنند.
طی دهه نود ژاپن اقدام به دامپینگ در قیمت محصولاتی چون تلویزیون و فولاد در بازار آمریکا و محصولاتی مثل اتومبیل و فولاد در بازار اروپا نموده است. بسیاری از کشورهای صنعتی مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر دارند، از دامپینگ مستمر برای مازاد محصولات کشاورزی خود استفاده کنند. اگر استفاده از دامپینگ از طرف یک کشور یا شرکت اثبات شود، کشور یا شرکت مزبور اقدام به افزایش قیمت خود خواهد کرد. مانند آنچه که در سال ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ از شرکت فولکس واگن آلمان و تولیدکنندگان تلویزیون ژاپنی دیده شد، تا با سیاست های ضد دامپینگ مواجه نشوند.
امکان دارد در دامپینگ مستمر یا تصادفی سودی که بابت پایین بودن قیمت نصیب مصرف کننده می شود بیش از زیانی باشد که تولیدکننده می بیند.
از منظر اقتصادی، دامپینگ چهار دلیل عمده دارد که عبارتند از «بیرون کردن رقبا و به دست آوردن انحصار بازار حتی با تحمل زیان های کوتاه مدت»، «کاهش مازاد موقتی ذخائر کالا»، «به دست آوردن سهم از بازار کالای مربوطه» و همچنین «کاهش ضررهای مربوط به کالای فاقد قابلیت رقابت و فروش»؛ به زبان ساده تر، دامپینگ با هدف حضور در بازارها و به منظور فروش بیشتر و گاهی عرضه کالاهایی که به دلیل کیفیت نه چندان مناسب تقاضای اندکی دارند، انجام می شود.
از نظر تقسیم بندی سه نوع دامپینگ وجود دارد، که از عبارتند از:

دامپینگ از کلمه Dump به معنای ارزان فروختن، قیمت شکستن و بازار شکستن[1] گرفته شده و در اصطلاح، «عبارتست از فروش یک کالا در یک بازار خارجی با قیمتی کمتراز هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی. فرهنگستان لغت معادل فارسی آن را رقابت مخرب نام نهاده است کی از واژگان اقتصادی که در تجارت‌ بین الملل جایگاه ویژه و قانونی دارد،دامپینگ‌ است که در فارسی به رقابت مکارانه یا تبعیض در قیمت‌ها در بازرگانی با خارج معنا شده


پیشنهاد کاربران

دامپینگ ( Dumping ) :[ اصطلاح ارز دیجیتال] یا بازارشکنی در اقتصاد است. وقتی تعداد زیادی از افراد هم زمان دامپ کنند، باعث کاهش سریع و بسیار تند قیمت ارز می شود.

بنام خدا
باسلام، دامپینگ ترمی اکو نومیک یا اقتصادی میباشد و زمانی که سود جویان قدرتمند جنس یا ماده ویا وسیله ای را جهت و شکست کردن رقبای ضعیف به ضرر خود ورقیب به قیمت پایینتر از حد استاندارد به بازار عرضه میکنند پس از مدتی کارخانجات یا شرکتهای ضعیف ورشکست شدند بعد کارخانه یا شرکت قویتر یکه تاز میدان شده و حتی زیان از دست رفته را با بالا بردن فی کالا جبران و سود سرشاری از این فرایند ناجوانمردانه میبرند. با تشکر

دامپینگ : [اصطلاح بانکی]عبارت است از فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی. معادل فارسی این واژه �رقابت مکارانه� یا تبعیض در قیمت ها در بازرگانی معنا شده است. به عبارت بهتر، تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن بازارها، محصولات خود را با قیمتی کم عرضه کنند، برخی کارشناسان معادل فارسی این واژه را �رقابت مخرب� نیز دانسته اند. استراتژی کلی دامپینگ به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار مربوط می شود. امکان دارد در دامپینگ مستمر یا تصادفی سودی که بابت پایین بودن قیمت نصیب مصرف کننده می شود بیش از زیانی باشد که تولیدکننده می بیند.


کلمات دیگر: