طرح درس ( lesson plan ) :[ اصطلاح علوم تربیتی]
خلاصه روشهای عمده یا نکات مهمی که درس برآنها پی ریزی شده است دراین طرح به نکات زیرتوجه می شود؛ هدفهای درس، نکات مهمی که مورد بحث قرار می گیرد، پرسشهایی که از دانش آموزان خواهد شد. منابع قابل استفاده در تعیین تمرینهای کاربردی یا تعین درس تازه، وسایل.
- طرح درس روزانه شامل پیش بینی و تنظیم مجموعه فعالیتهایی است که معلم از پیش جهت رسیدن به یک یا چند هدف آموزشی ویژه در یک جلسه تدریس تدارک می بینند. طرح درس موجب می شود که معلم فعالیتهای ضروری آموزشی را به ترتیب و یکی بعد از دیگری در مراحل و زمانهی مشخص و به شیوهای منطقی پیش ببرد، و نتایج حاصل از آن را برای تدریس در مراحل بعدی آموزش مورد استفاده قرار دهد، در واقع این عمل سازمانددهی و ارزیابی دائمی فعالیتهای آموزشی به منظور بهبود کیفیت آموزشی است. مراحل تهیه درس روزانه عبارت است از:
1 - تعیین موضوع کلی درسی 2 - مشخص کردن هدف ویژه تدریس در یک جلسه یا هدف اجرایی نهایی یک جلسه فعالیت آموزشی 3 - تجزیه موضوع کلی درس، به مطالب و مفاهیم جزئی تر 4 - تهیه هدفهای جزئی یا مرحله ای براساس رنوس مطالب تعیین شده 5 - تهیه و تنظیم هدفهای رفتاری یا هدفهای اجرایی تدریسی 6 - بررسی رفتار ورودی و دانسته های پیشین شاگردان 7 - تهیه و تنظیم سئوالات لازم برای اجرای ارزشیابی تشخیصی 8 - تحلیلی و پیش بینی نتایج ارزشیابی و تعیین اولین گام آموزشی ( نقطه شروع تدریس ) 9 - تعیین و تنظیم مراحل ارائه محتوا 10 - تعیین روش یا روشهای مناسب برای ارائه محتوا در مراحل مختلف 11 - انتخاب مواد آموزشی متناسب با روش محتوای برنامه 12 - مشخص کردن فعالیت و تجارب یادگیری مطلوب خارج از مدرسه برای تقویت میزان یادگیری 13 - تعیین و مشخص کردن زمان لازم برای اجرای هریک از مراحل تدریس 14 - پیش بینی نحوه ارزشیابی بعد از تدریس و طرح سئوالات لازم.
خلاصه روشهای عمده یا نکات مهمی که درس برآنها پی ریزی شده است دراین طرح به نکات زیرتوجه می شود؛ هدفهای درس، نکات مهمی که مورد بحث قرار می گیرد، پرسشهایی که از دانش آموزان خواهد شد. منابع قابل استفاده در تعیین تمرینهای کاربردی یا تعین درس تازه، وسایل.
- طرح درس روزانه شامل پیش بینی و تنظیم مجموعه فعالیتهایی است که معلم از پیش جهت رسیدن به یک یا چند هدف آموزشی ویژه در یک جلسه تدریس تدارک می بینند. طرح درس موجب می شود که معلم فعالیتهای ضروری آموزشی را به ترتیب و یکی بعد از دیگری در مراحل و زمانهی مشخص و به شیوهای منطقی پیش ببرد، و نتایج حاصل از آن را برای تدریس در مراحل بعدی آموزش مورد استفاده قرار دهد، در واقع این عمل سازمانددهی و ارزیابی دائمی فعالیتهای آموزشی به منظور بهبود کیفیت آموزشی است. مراحل تهیه درس روزانه عبارت است از:
1 - تعیین موضوع کلی درسی 2 - مشخص کردن هدف ویژه تدریس در یک جلسه یا هدف اجرایی نهایی یک جلسه فعالیت آموزشی 3 - تجزیه موضوع کلی درس، به مطالب و مفاهیم جزئی تر 4 - تهیه هدفهای جزئی یا مرحله ای براساس رنوس مطالب تعیین شده 5 - تهیه و تنظیم هدفهای رفتاری یا هدفهای اجرایی تدریسی 6 - بررسی رفتار ورودی و دانسته های پیشین شاگردان 7 - تهیه و تنظیم سئوالات لازم برای اجرای ارزشیابی تشخیصی 8 - تحلیلی و پیش بینی نتایج ارزشیابی و تعیین اولین گام آموزشی ( نقطه شروع تدریس ) 9 - تعیین و تنظیم مراحل ارائه محتوا 10 - تعیین روش یا روشهای مناسب برای ارائه محتوا در مراحل مختلف 11 - انتخاب مواد آموزشی متناسب با روش محتوای برنامه 12 - مشخص کردن فعالیت و تجارب یادگیری مطلوب خارج از مدرسه برای تقویت میزان یادگیری 13 - تعیین و مشخص کردن زمان لازم برای اجرای هریک از مراحل تدریس 14 - پیش بینی نحوه ارزشیابی بعد از تدریس و طرح سئوالات لازم.