کلمه جو
صفحه اصلی

شوهان

لغت نامه دهخدا

شوهان. ( اِخ ) یکی از طوایف پشت کوه از ایلات کرد ایران. ییلاق ایل مزبور در تهته و خوشول و قشلاق اش در بلوطسان است. ( یادداشت مؤلف ). ایل کرد از طوایف پشتکوه. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 70 ).

دانشنامه عمومی

شوهان یکی از ایلهای لُر پشتکوه است که در چالب و چنگوله و نیز مهران، ایلام و ملکشاهی زندگی می کنند. زبان آنها لُری شوهانی است که یکی از گویشهای لُری فیلی یا لُرستانی است.


دانشنامه آزاد فارسی

شُوهان
از طوایف کُرد استان ایلام، مرکب از نُه تیره و ۵۸۰ خانوار چادرنشین. سردسیر و گرمسیر این طایفه در استان ایلام بوده است و در قرن ۱۳ق از طوایف بزرگ و معروف پشتکوه لرستان به شمار می رفته اند. ماژور راولینسون، افسر و سیاح معروف انگلیسی، نام این مردم را به نقل از میرزا بزرگ، حاکم وقت لرستان، شوهونی ضبط کرده است.

پیشنهاد کاربران

شوهان ایلی به پهنای ایران زمین
شوهان بزرگترین ایل لکستان ایران و لکستان عراق
هَر بژی قلب لکستان . ایل سرافراز شوهان

لک لکستان نام دیاریم
بورِنَ تماشا خَریو واریم

دوست عزیز این واژه اصیل کردی ومربوط به شمال عراق است نه لرستان
ولر ها از واژه چوپون استفاده میکنن نه شوهان

در پاسخ به آقای شوهانی عرض کنم که همینجوری و بدون مدرک نمیشود فقط به گفته های شفاهی قناعت کرد.
همین که می نویسید با ایل دیناروند یک نسب مشترک دارید دال بر بی خبری شماست چون ایل دیناروند مشتمل بر ده یازده طایفه است و نقل می کنند یکی از تیره های آن به اسم کاید با شوهان و کایدخرده مشترک است رقص شمشیر را بسیاری از طوایف پشتکوه دارند و لباس قدیمی همه لرزبانان پشتکوه به لرستان شباهت دارد و اسمش ستره است .

طایفه لک ایل زلکی ایل جلکی ایل حسنکی ایل بختیاروند قوم لر


بخت و بجن دو برادر بودند و جد قوم کرد و قوم لر آریایی بوده اند

معنی شبان. چوپان
به زبان بختیاری شون . شوهان. شوهن. شوهانکاره
طوایف شوهان. کاووسی. دیناروند.
جودکی از نسل بختیار موسس ایل بختیاروند در ایلام
. نام لربزرگ از ایل بختیاروند
گرفته شده در زمان صفوی ایل بختیاروند به ریاست میر جهانگیر خان بختیاروند در جنگ ایران و عثمانی
رشادت های زیادی در راه وطن انجام دادند و شاه صفوی به پاس این رشادت نام بختیاری را بر
کل ایلهای لربزرگ *ممسنی. کهگلویه. لیراوی. بویر احمد. چهارلنگ. هفت لنگ. شبانکاره. حیات داوودی*گذاشتند


طایفه شوهان از ایل حسنکیفا*حسنکی. اسنکی. استکی*از ایل بزرگ لر بختیاروند


بدلیسی:؛
ایل حسنکیفا شامل طوایف زیر* 14 طایفه *
طایفه شوهان
طایفه آستورکی*آسترکی *
طایفه جلکی
محلبی
مهرانی
کوردلی بزرگ
کوردلی کوچک
شقاقی
رشان
بجنوی*بجنوردی *
.
.

شهر حسن کیف ترکیه
شهر حسن کیف مازندران
شهر کلار دشت
تیره کلارطایفه حسنکی

تیره گوران *کی وران*طایفه حسنکی
تیره جافر*زافر. زفر. زعفر*طایفه حسنکی
طایفه زفرانلو

**
طایفه حسنکی بختیاروند
طایفه شاکی*شاقی. شقاقی *بختیاروند
طایفه آسترکی بختیاری
شهر جلکان بختیاری


سلام
ایل شوهان از تبار لر با اصالت بختیاری با ایلات کاید خرده و کاید عباسی و کایدهای عزیز دیناروند برادر هستند که ساکن در استان لر نشین ایلام هستند
اینان مردمانی ریشه دار که در موقعیت جغرافیایی از شمال به ارتفاعات کبیر کوه و از جنوب به نقطه ی صفرمرزی و از شرق در همسایگی مردمان خوب پهله ی زرین اباد و میمه و از غرب به ایل ملکشاهی و مهران قرار دارند و در شهرستانهای ایلام ، مهران ، دره شهر ، دهلران ، و ایوان در استان ایلام ساکن هستند و دراستان خوزستان در شهرهای دزفول، اندیمشک ، و شوش دانیال و چند روستا از توابع دزفول و شوشتر و در اسنانهای تهران و توابع و قزوین و یزد و شیراز و توابع و خرم اباد و توابع و کرمانشاه و توابع ساکن هستند مرکز زندگی عشایری ایل شوهان منار بلوطستان ( منار بلبسون ) این منطقه دارای آب وهوای معتدل ومناسب برای زندگی عشایری بوده و از نقاط ثبت شده ی میراث فرهنگی میباشد

طایفه شوهان ایل لر بختیاروند ایلخان هفت لنگ

سلام
شوهان یعنی شاهان
شوهان تلفظ کردی از کلمه فارسی شاهان میباشد.
کردها حرف الف را با لبهایی نیمه گرد تلفظ میکنند
یعنی چیزی بین حرف آ و صدای o انگلیسی.
به عنوان مثال سایه را سویه تلفظ میکنند ( حرف _ واو_ را مانند o انگلیسی تلفظ کنید )
یا کلمه شاه را شوه تلفظ میکنند به ترتیبی که در بالا توضیح داده شد.

احتمالاشوهان همان چوپان درسته . یعنی شبان . شبانکاره

والله بالله صد بار دیگه بگی و نشر بدی ما نفهمیدیم بینم این حسنکی و زلکی و جلکی و آسترکی و اِلکی و جَلَقی که شما میگید کیَن و اصلا چه ربطی به ایل و تبار ما دارند و چه لزومی داره که طوایف بختیاری رو برا ما معرفی بکنید . حالا تا می تونی هی از حسنکی و جلکی و زلکی و اِلکی و جلقی و آسترکی برا ما بفرست .
صد با گفتیم و میگیم ایل شوهان مستقل است و اصلا ربطی به ایل بختیاری نداره دوباره میان حرف خودشون را تکرار میکنند
خداوند تو این ماه مبارک رمضان شفاتون بده

زلکی حسنکی جَلقی آسترکی اِلکی از تیره منجزی ایل بزرگ بختیاری

آقایان کار سختی نیست. بیایید مهران زبان شوهانها را ببینید که کاملالریه. لری خرمابادیه نه بختیاری ما خودمون میگیم شوهوshoohooربطی به شبان نداره. اونی که چوپان میشه در لهجه های مختلف لری شوو شاون و. . . هست نه سوهو شنیدم لرهای بالاکریوه به موجود میگن شوهو مثلا میگن شوهو دش نی یعنی هیچ موجودی در این منطقه نیست. لهجه کایدهای دهلران و دیناروندها مو به مو با بالاگریوه نمی زند ما هم که سر مرز عراقیم عین خرمابادیها با کمی تفاوت که طبیعیست حرف می زنیم حالا این کرد و بختیاری از کجا میاد الله اعلم!!!!ضمنا ایلام مدیون ماست. حداقل ۷۰درصد کسانی که موسیقی ایلام را پایگذاری کردند سوهان هستند که البته متاسفانه به زبان مادری خودشون اصلا نمی خونن و عشق کردی جنوبیند بقول خودشون. نمونه بارزش محمدجوادشوهانی و غلامی و. . .

( بنام نژادم صدایم کنید )

سپاسم بوَد از خداوندگار
زبان داده بخشیده ایل و تبار
اگر چه مرا دانشی اندک است
سپاسم ز یزدان نژادم لک است
ازین پس نخواند کِسم زان خویش
کزین قصه دارم دلی ریش ریش
بنام نژادم صدایم کنید
ازین خویش خوانی جدایم کنید
نه کُردم نه هم لُر نژادم لک است
میان تبارها تبارم تک است
ببخشید اگر این سخن تند بود
روانم پریش و خرد کُند بود

قسمت هائی از شعر زیبای ( نه کُردم نه هم لُر ) از استاد سخن شاعر توانای لک رضاحسنوند

لک واژه ی هندی است طایفه لک در زمان نادرشاه افشار به ایران کوچ کرد و امروزه تمام سعی خود را جهت تفرقه افکنی در بین قوم لر و قوم کرد انجام می دهد و از طرف پانکردها عراق ساپورت می شود.

صدهزار گروگان نادرشاه افشار از هندوها
لک واحد شمارش در زبان هندی

آقای شوهانی تو نه لک هستی نه شوهانی
تو یک فرد بیسواد هستی که با قوم بزرگ لک دشمنی داری و با اسم جعلی کامنت گذاشتی

قوم لک ریشه در تاریخ دارد
قوم لک یعنی اصل اصالت ایرانی
قوم لک یعنی ترکیبی از همه ی خوبی ها و زیبائی ها

زنده باد لک و لکستان
مرگ بر دشمنان نادان و خبیث قوم لک


برخی پانکردها ادعا می کنند شوهانها از سلیمانیه و ترکیه آمدند. همینها مدعیند مناطق اطراف شوهانها هم کردزبانه حالا میشه بفرمایید چرا شوهانعا این وسط لری خرم آبادی حرف میزنند

ایلات بختیاری ایلام
شهر دهلران توسط ایل کایدخورده از قوم لر بختیاری بنا شده است. این قوم بر گرفته از ایل بزرگ بختیاری می باشد بنا به مدارک و شواهدی که موجود هست طایفه کایده خورده به همراه طلایفه شوهان در شهرستان مهران و طایفه دیناروند در شهرستان شوش برادر بوده - در واقع این سه برادر از ایل بختیاری جدا شده و به سمت غرب مهاجرت می کنند که در این مهاجرت دیناروند در شوش ساکن گزید و کایدخورده در دهلران و شوهان در مهران سکونت گزید.
روح الله شکیب شاعر از ایل شوهان میگوید

شعری در وصف ایل شوهان

چون رودِ روان، ساری و جاری هستید

از یک ژن پاک ، یادگاری هستید

بعد از دوسه ماه گفتمان ثابت شد

ازایل بزرگ بختیاری هستید

روح الله شکیب - شاعر شوهان







ما اهل سرابله ما از ایل بزرگ شوهان هستیم ، ئیمه بختیاری شاوال وه شا دَسه پا چه رکو نیمه ن ، ئیمه خه لکی لکستانیم @ لک لکستان نام دیاریه م@

در اصالت شوهان و کایدخرده و کاید عباسی و کایدهای دیناروند به مناطقی از لرستان کنونی یعنی پیشکوه شکی نیست هیچ کس جد بر جد خبر نشده و نقل قولی وجود ندارد که از نظر زبان و لباس و غیره شباهت هایی به بختیاری داشته باشیم این کلاف سر در گم ریشه در سندسازی های مجهولی دارد که این اواخر ساخته شده اند. و الا جمعیتی به این بزرگی چطور هیچکس از آبا و اجداد خاطره مشترکی از بختیاری بودن به جا نمانده. معمولا هرآنچه در گذر ایام و تاریخ کهنه شود زبان کهنه نمی شود و پاک نخواهد شد رگه هایی از آن ولو به عنوان خاطره برای تاریخ نسل های بعدی باقی می ماند. متاسفانه اصرار بر بختیاری بودن و تبلیغ فراوان راه را برای تحقیق واقعی در این زمینه مشکل کرده.

شوهان و کاید خورده و دیناروند وبسیاری از طوایف پشتکوه از سوره میرها یا سرخه میرهایی هستند که با سایر طوایف پشتکوه از یک نسب می باشند


من شوهانم و اعتقاد دارم کرد هستیم چهره و استایل ما به لرها نزدیک نیست

شوهان رو چطور مینویسند؟ shohan?

شوهان ها اصالتا از لرهای بختیاری شاخه چهارلنگ هستند و با ایل کاهدخورده و ایل دیناروند دارای ریشه و اصل و تبار مشترک هستند که در گذشته از سرزمین بختیاری به ایلام و دیگر نقاط فرستاده شدن , زبان اکنون لرهای شوهان لری لرستانی ( لری بالاگریوه ای و لری چگنی ) است. شوهان ها با اینکه سال ها از برادران بختیاری خود دور بوده اند اما هنوز هم که هنوز است در بسیاری فرهنگ و رسوم و پوشش بختیاری خود را حفظ کرده اند. لباس اکنون مردان شوهان بسیار نزدیک است به چوقای مردان بختیاری و رسم شمشیر بازی آنها هم اکنون هم در بسیاری از طوایف بختیاری اجرا میشه

باسلام

اینکه نطرات درمورد ا۱الت ایل شوهان درایلام درموردلر ( لرولک ) بودن ویاکرد بودن ایل شوهان متفاوت هست خب به حق هست

چون به نوعی هردوگروه درست میگویند

چون ایل شوهان درواقع یک اتحادیه ایلی هست که شامل ۹طایفه میباشدواین۹طایفه هیچکدام نیای مشترک باهم ندارند
این ۹طایفه شامل:

۱ سادات ناصرالدین
۲کاوری
که هردوی اینهااصالتاعرب میباشند

۳کلیوند ( کولیوند ) که اصالتا از ایل سلسله ( لک ) درلرستان به نام کولیوندمیباشند

۴صفرلکی که این طایفه همانطورکه ازاسمش پیداست لک ( لک ) میباشد

۵کرهر که این طایفه شامل تیره های مختلفی میباشدکه هم کرد میباشند وهم تعدادی لرمیباشند مثل تیره های باپیر که اصالتا بختیاری هستند

۶قیطول ( توشمالان یاهمان خانهای شوهان ) اصالتا لر وازنسل گشتاسب که اصالتا لرهای لرستان وازاسل پاپی میباشند

۷فلک که چندین تیره میباشد که دوتیره آن به نام قادرون وجابری نیز اصالتا لر وازلرهای لرستان وایل پاپی میباشد

۸شرف اصالتآازطایفه سوره میری میباشندکه درجای جای استان ایلام طایفه ریشه دار سوره میری طایفه وجوددارد

۹بلوچ که همانطورکه ازنام اون پیداست اصالتابلوچ میباشند

آقای مولایی

باتوهینها وبی ادبی هایی که به ایل بزرگ بختیاری کردی مشخص کردی که نه اصالتی داری ونه ریشه ای داری ونه هویتی داری

چون هیچ انسان شریفی به یک قوم بزرگ توهین نمیکنه

شما به ایل بزرگ بختیاری که دیگرباید اون رو یک قوم بدانیم توهین کردی واونهارو کثیف و کسانی معرفی کزدی که نظافت رورعایت نمیکنند

این روبدون موقعی که اجدادتوشاید هیچ عددی نبودندسران بختیاری باج نفتی از انگلیس میگرفتند

بدون ۱۰۰سال پیش سران بختیاری مثل سرداراسعدبختیاری تحصیل کرده دانشگاه حقوق درفرانیه بود

بدون مجاهدین بختیاری شاه روتغیردادند وانقلاب مشروطه بوجوداوردند

بدون سران وسرداران بختیاری به کمک ناورشاه قندهار و فتح کردندوپرچم ایران رودر هندوستان بااهتزازدراوردند

این روبدون پول خورد در جیب همیشه زیادسروصدا میکنه درصورتی که ارزشی نداره

پس مراقب کلامت باش

درصمن چون تودرسرابله هستی واونجا بیشتربه زبان لکی وکردی درمجاورت باکردهاهستندصحبت میکنندفکرکردی کل شوهان کردهستند
پس فقط درموردخودت صحبت کن
درصمن خوشحالیم که فردبی تربیت وبه دورازشخصیتی مثل شما لرنیست

درجمله اخراین روبدون من بختیاری نیستم ولی لرهستم وافتخارمیکنم که بختیاری هالرهستندچون درعشق به وطن وتاریخ درخشان بختیاری هیچ قومیتی چنین درخشان نیست

در جواب آقای حسن پاپی

ای لُر این ره که می روی به تُرکستان است
* * * *
آقای پاپی اگه فکر میکنی هر جا درخت بلوطی هست اونجا لرستانه کاملا در اشتباه هستی . .

شعار لرها
هر که مهر علی تو دلِسه نفت سی چینسه ؟

ئاواخته م سَربَرزی گیشت وه لاتی لک و لکستان گورایهَ !
ئاواخته م مانائی و بختهَ وری لک و لکستانَ
مه ن لکم و شانازیه م هر یسَ



طوایف و ایلات لر زبان و لر تبار استان ایلام ( لرستان پشت کوه ) :بازگیر ، شوهان ، کایدخورده ، کاووسی ، دیناروند ، بیرانوند ، سلورزی ، هندمینی ، حسنوند ، کلیوند ، جودکی ، میر ، پاپی ، قیاسوند ، رشنو ، رشنوادی ، سگوند ، ایسوند ، چگنی ، زینی وند و . . .

حتی طبق اسناد موجود ایلات کلهر و ملکشاهی در گذشته بخشی از مردم لر بودند.

حسنوندها و بیرانوندها و کولیوندها و قیاسوندها همه لک هستند - التماس تفکر

سلام دوستان احتمالا ایشون به نام مستعار حسین پاپی نظر میدهد و اسامی همچون فریبرز و یا شبیه این داشته باشد بدل نگیرید خودش

اگر وضعیت فعلی و همجواری طوایف مهم نیست و آنچه مبنا قرار می گیرد، اصالت و کهنگی است این آقا که با نام مستعار حسین پاپی می نویسد هنوز نمی داند سردار اسعد بختیاری، اصالتش بالاگریوه ای است و به ایل پاپی مرتبط است. حتی نمی داند شاپور بختیار و تیمور بختیار و نیز ثریا اسفندیاری ملقب به ثریا بختیاری، اصالتا بالاگریوه ای هستند. . .
بقیه مطالبش جدی نگیرد

سلام به کاربران گرامی. تمام جهان وارد عصر روشنگری و روشنایی شدن ما هنوز دنبال گذشته ایم حتی در اینترنت دست بردار نیستیم نهایتاً ما همه از نسل یک انسانیم چه فرقی داره چطور از هم جدا شدیم

بله عزیزان اخیرا گروه و دسته ای فعال طایفه گرائی به نام جنبش ( پان پاپی ) فعالیت خود را آغاز و موجودیت خود را رسما اعلام کرده است - این گروه خبیث و متوَهم با فرافکنی های هدفمند همه غرب کشور را از زیرشاخه های طایفه پاپی و ایل بختیاری معرفی می کنند ،

ایل دیناروند ازایلاتی است که تا قبل ازدهه دوم سلطنت فتحعلی شاه قاجار و درزمان حکومت حسن خان فیلی در شهر و اطراف خرم آباد سکونت داشته اند. با انتقال والیان به پشتکوه دردوران والی اخیر، ایشان ایلات لراطراف والیان ازآنجمله ایل دیناروند را به رفتن به پشتکوه بهمراه والی ویا ماندن درخرم آباد مخیرکردند، ایل دیناروندبه دستورخان بزرگ ایل بنام کایدهمت خان بطورکلی با والی به پشتکوه رفتند، بعد از استقرار درمحل پشت کوه منطقه آبدانان به این ایل واگزارشد، کایدهمت خان با پیوندی که با خوانین مرادخانی دهلران انجام دادند آنها هم پیمان ایل دیناروندشدند، با اینکاربه قدرت خان دیناروندبسیار افزوده شدکه باعث نگرانی والی شد، حسن خان پنهانی با حاکم وقت پیشکوه که فرزندپادشاه بود ( محمدحسین میرزافرزند محمدعلی میرزا فرزندارشد فتحعلی شاه ) همدست شده و شبانه به دیوه خان ایل دیناروند درمنطقه مورموری شبیخون زده وضمن ترور کایدهمت خان و چند نفرازفرزندانش متاسفانه این ایل بزرگ را ازهم پاشیده ودرمناطق فعلی مستقرشدند. چیزی که در این نوشته تاریخی حایز اهمیت است انتقال همه طوایف ایل دیناروند از لرستان به منطقه پشتکوه است. کاید همت خان از شخصیت های بزرگ دیناروند تیره کاید بوده که پس از ترور شدنش ایل به تقسیماتی تبدیل شد. تعدادی از همین ایل که پس از فروپاشی مستقل شدند و در منطقه ماندگار شدند چون از تیره کاید بودند به کاید خرده معروف شدند.



سلام دوستان تا جایی که من خبر دارم و در اسناد تاریخی دیدم . طایفه کاید خرده و کاید عباسی جز ایل دیناروند بودند و در جنگ قلعه سی که بین ایل دیناروند و والی لرستان در حدود 200 سال پیش ( کمتر از 200سال پیش ) رخ داد از ایل دیناروند جدا شد . اگر هم اسناد تاریخی و کتب و سفرنامه های تاریخی رو بخونید می بینید که در 200 سال پیش اسمی از کاید خرده برده نشده چون اون موقع کاید خرده وجود نداشته . اگر هم دنبال این اسناد هستید پیج اینستاگرام ایل دیناروند این اسناد رو نشون داده است . در ضمن یه عده که دوست دارند خودشون رو بختیاری و زلکی بدونند خوبه یه زره فکر کنند که جمعیت کاید خرده با اسم اون شخص بختیاری جور در نمیاد و دنبال ساختن یه داستان جدید باشند . شاید دلیلش این بوده که چون زلکی خان دارند اینا هم میگن ما از اونا هستیم . در ضمن اگر شما از نسل یک نفر از زلکی باشید ( که محاله ) باید همه تون از فرزندان یه نفر باشید در حالی که اینگونه نیست / خودتون هم میدونید از بین تیره های کاید خرده هر تیره از جایی اومده پس چجوری میشه گفت که همتون اولاد اون یه نفر از زلکی هستید ؟ شما دقیقا مثل شوهان هستید ؟ در مورد شوهان هم تا جایی که ما اطلاع داریم اصالتا کرد هستند و یه نظریه هم هست که از لرستان اومدن و هیچ ارتباطی با بختیاری ها ندارن ؟ چه کاید خرده چه شوهان ما نشنیدیم که بختیاری باشند تا این یکی دو سال اخیر که قطعا این داستان ساختگی فقط باعث بی هویتی میشه ؟ در ضمن مارو به کاید خرده نچسبونید عزیزان ؟ زمانی که شوهان در این منطقه زندگی کرده اصلا کاید خرده ای وجود نداشته ؟ کتاب سفرنامه راولینسون رو بخونید زمانی که در پشتکوه کرد ، محکی ، دیناروند ، شوهان ، پنج ستون در پشتکوه بودند کاید خرده ای وجود نداشته چون اونموقع جز دیناروند بودند؟

عزیزان لکستانی که بی دلیل سعی در توهین به قوم لر دارن، با توهین به یه قوم دیگه نمیشه یه قوم جعلی ساخت! راه دیگری را امتحان کنید

بنده خودم از ایل شوهان و طایفه کلیوند هستم از استان ایلام ۲۹سالمه
به دلیل تبلیغات اشتباه و جو استان ایلام من همیشه فکر میکردم که ما شوهان ها کورد هستیم ولی از وقتی اومدم مجازی دیدم که برخی معتقدند که شوهان ها لر هستند به همین خاطر برای اینکه به یقین برسم مدتی در مورد ایل خودمون و در مورد پوشش و فرهنگ و تاریخ ایلمون تحقیق و پرس و جو کردم و از بزرگانمون به ویژه پدر و عموی پدرم سوال کردم در مورد ریشمون فهمیدم که ما شوهان ها اصالتا لر هستیم که متأسفانه به دلیل تبلیغات غلط از اصالتمون فاصله گرفتیم
هرچند لر و کورد هیچ فرقی ندارن و همه با هم برادریم
اما در این تحقیقات من به اطلاعاتی جالبی دست پیدا کردم اطلاعاتی از قبیل اینکه:
اسم قدیم ایلام لرستان پشت کوه بوده
و
دهلران و دره شهر و آبدانان در گذشته جز لرستان امروزی بودن
یک چیز خیلی جالب تر که بش برخوردم این بود که برخی اعتقاد دارن که ما شوهان ها اصالتا لر بختیاری هستیم

در هر صورت بنده به عنوان یک جوان از ایل بزرگ شوهان به تمام برادران کورد و لرم احترام میذارم و از صمیم قلب دوسشون دارم

ما شوهان ها لر هستیم
از فرهنگ و پوشش و گویشمون اینو میشه راحت فهمید
من خودم هیچوقت نمیتونم با یه کرمانج یا هورامی یا سورانی یا کرمانشاهی، شوهانی حرف بزنم چون نه اونا متوجه میشن و نه من متوجه میشم ولی هروقت با یک خرم آبادی برخورد داشتم من به گویش شوهانی حرف زدم و اونا هم به گویش خرم آبادی و کاملا حرف های همو متوجه شدیم
چرا منه شوهان وقتی به یک کورد میرسم باید مثل زبان و گویش اون شخص حرف بزنم! مگه گویش و لهجه خودمون شوهان ها چه مشکلی داره!؟
ما اگه کورد کرمانج ترکیه بودیم باید مذهبمون سنی بود ولی ما تا بوده شیعه مذهب بودیم و هستیم مثل تموم لرها
بسیاری از پژوهشگرها و مردم شناس های بزرگ ایران ایل شوهان رو بزرگترین ایل لر در استان ایلام معرفی کردن
شاید آدم های معمولی از روی تعصب حرف بزنن ولی این پژوهشگرها و اندیشمندها که دیگه از روی تعصب حرف نزدن و کل حرف ها و نوشته هاشون طبق تاریخ و مطالعه و تحقیق بوده
پوشش ما شوهان ها هم چه مرد و چه زن لری هست
اگه ما کورد هستیم اونم کورد کرمانج که یکی از اصلی ترین شاخه های کورد هست پس چرا لباس هامون مثل کوردهای سنندج و اربیل و دیار بکر کوردی نیست!
تا حالا دقت کردید پوشش زن های شوهان کاملا مثل پوشش لرهای خرم آباد و بالاگریوه و چگنی هست؟
تا حالا دقت کردید که پوشش مردان شوهان خیلی زیاد شبیه به چوقای لرهای بختیاری و لرهای یاسوج هست؟
تا حالا دقت کردید ما شوهان ها رسوماتمون بیشتر شبیه به مردم لر هست؟
به نظر شما میشه این همه اشتراکات گویشی و فرهنگی و پوششی و مذهبی رو نادیده گرفت و خودمون را به یک قوم دیگه که شاید فقط ۵ درصد باهاشون اشتراک داریم ربط بدیم! که این ۵ درصد اشتراک هم بیشتر به دلیل همجواری ما شوهان ها با دیگر ایلات و طوایف کورد بوده و بخشیش هم به دلیل اشتراکات طبیعی و معمولی بین لر و کورد هست

با سلام خدمت دوستان ،
گویش ایل شوهان هیچ قرابتی به زبان کوردی نداره ولی تا دلت بخواد با لهجه ها و گویش های مناطق جنوب و جنوب غرب و مناطق لر نشین قرابت داره مردم ایل من تا قبل انقلاب و حتی تا بعد از آن عشایر کوچ رو بودند و به علت نداشتن سواد تقریبا هیچ تاریخ مدونی در مورد ایل من وجود نداره ولی اینکه شوهان لر یا کرد باشند نه چیزی به این ایل اضافه میکنه و نه کم ، دوستانی که با مستندات تاریخی مناطق غربی ایران آشنایی دارند می دانندکه تقریبا هیچ مورخ متاخری در این زمینه نظری به ثبت نرسانده و مورخین معاصر و بعد انقلاب تو لر یا کرد بودن ایل شوهان اختلاف دارند ولی متاسفانه در سال های بعد از حکومت رضاخان به علت سیاست انگلیسی تحقیر اقوام تاثیر گذار ترک و لر که همچنان در میان عامه وجود داره ، بخشی از ایل شوهان با کرد قلمداد کردن خود برای خود جاهلانه افتخار قلمداد می کنند

ببینید دوستان توهین نکنید این یک
دو. پانکرد اولا معنی ندارد و کوردی از خود نگفته
شوهان از درسیم و دیار بکر و کرکوک هستند.
بلکه کتاب انساب الاکراد و کتاب شرفنامه نوشته و کلی کتاب دیگر. در یک شهر لر نشین شوهان بومی وجود ندارد. اما در بیشتر شهر های کوردنشین کلی شوهان وجود دارد. که به کرمانجی سخن میگویند
حال آزاد است کسی که دوست بدارد خود را کورد یا لر بنمامد. ولی بداند از هر کدام که هست. برادر ما هست. و فرقی برای ما ندارد.


کلمات دیگر: