نام طایفه ای در شهرستان ایذه
سهید
دانشنامه عمومی
سهید، طایفه ای از ایل بختیاری است، که بر پایه سازمان اجتماعی ایل بختیاری، از شاخه هفت لنگ و از باب دینارانی می باشد.
حسین ابراهیمی ناغانی (۲ اسفند ۱۳۸۸). «اسامی طوایف و شعب ایل بختیاری». وب گاه انسان شناسی و فرهنگ.
عکاشه، اسکندر. تاریخ ایل بختیاری، به کوشش فرید مرادی، تهران:۱۳۶۵
لایارد، هنری. سیری در قلمرو بختیاری و عشایر بومی خوزستان، ترجمهٔ مهراب امیری، تهران:۱۳۷۱
گرمسیر طایفه ی سهید در شهرستان ایذه است. فالح، اردوت، پلم، زنگو، جنگه، چال آبزا، پل آبدوغ ، سراک، ده دلی ، سوسن، راسفند، کوهشور،ناشلیل، اشکفت زرد و... از گرمسیرات طایفه ی سهید هستند. سردسیر طایفه ی سهید مناطق دیناران، بازفت و کوه سفید در شهرستان های اردل ، کوهرنگ و ایذه است.
طایفه سهید ده تیره است؛
بنگو (احمدی) ، پاتوی (خسروی) ، حجی (باقری) ، خدابخشی ، سرملی (سعیدی) ، شل و لنگ (کی محمود) شهپری (شاهپوری)، کی باندری ، کی شمسوری (کی شمس) و کی مقصودی
حسین ابراهیمی ناغانی (۲ اسفند ۱۳۸۸). «اسامی طوایف و شعب ایل بختیاری». وب گاه انسان شناسی و فرهنگ.
عکاشه، اسکندر. تاریخ ایل بختیاری، به کوشش فرید مرادی، تهران:۱۳۶۵
لایارد، هنری. سیری در قلمرو بختیاری و عشایر بومی خوزستان، ترجمهٔ مهراب امیری، تهران:۱۳۷۱
گرمسیر طایفه ی سهید در شهرستان ایذه است. فالح، اردوت، پلم، زنگو، جنگه، چال آبزا، پل آبدوغ ، سراک، ده دلی ، سوسن، راسفند، کوهشور،ناشلیل، اشکفت زرد و... از گرمسیرات طایفه ی سهید هستند. سردسیر طایفه ی سهید مناطق دیناران، بازفت و کوه سفید در شهرستان های اردل ، کوهرنگ و ایذه است.
طایفه سهید ده تیره است؛
بنگو (احمدی) ، پاتوی (خسروی) ، حجی (باقری) ، خدابخشی ، سرملی (سعیدی) ، شل و لنگ (کی محمود) شهپری (شاهپوری)، کی باندری ، کی شمسوری (کی شمس) و کی مقصودی
wiki: سهید
واژه نامه بختیاریکا
از قرن 8 بزرگترین واحد ایل بختیاری از تیره تبدیل به طایفه گردید. چهارلنگ و هفت لنگ تعریف شد و از آن تاریخ تحولات زیادی در زمینه جغرافیا، تقسیمات بصورت مداوم بوجود آمد. بدین سبب هنوز اجماعی بر روی چارت بختیاری وجود ندارد. برآیند نظریات متعدد از میان کتب و ماخذ شفاهی بدین گونه می باشد. ( ت ) ( ط ) دینارانی شامل تش های سرقلی؛ پاتاوه ای؛ شاه پیری؛ کی مقصودی؛ کی شمصوری؛ کی بندری؛ حاجی؛ خداوَش؛ بنکُو و ( کی منصوری؛ احمد بانگو؛ سرملی )
پیشنهاد کاربران
در تمام اسناد و نامه های رد و بدل شده در بین بزرگان این طایفه کلمه سعید به کار رفته است.
با سلام
بختیار، نام یکی از اتابکان لر بزرگ بود، که اولاد او طایفه بختیاروند را تشکیل دادند. حمدالله مستوفی، در کتاب تاریخ گزیده؛ به مهاجرت گروهی از طوایف، از جمله بختیاری ها از کردان جبل السماق، در حلب، واقع در غرب شام به لرستان، اشاره می کند و علیقلی خان سردار اسعد، در کتاب تاریخ بختیاری؛ "بهداروندها" را، از این دسته مهاجران دانسته است. بختیاری و نحوه تشکیل نظام ایل بختیاری در قرن نهم هجری : از دو گروه قومی بومی و مهاجر سازمان یافت که گروه بومی پیش از آمدن بختیاران در سرزمین کنونی بختیاری ؛ مردم و تیره ها : دینارانی ( دینیاران یاری کننده دین ) اورکی ، دورکی ، سهید ، شالویی ، مالویی ، خواجه ، قائدها ( کاید ) گورویی ، کور کور ، ایل بابادی ، که مجموعا این تیره ها از نژاد و مردم بومی و با کواراکان پیوند نژادی و قومی داشته ، پس از سازمان یابی قوم بختیاری از پیکره جامعه قومی و ایل باستانی کواراکان جدا شدند و هویت قومی آنان در گذر زمان از میان رفت و فراموش شد .
مهاجرین کردتبار جامعه قومی بختیاری که از جبل السماق شام ( سوریه ) به استناد نوشته ها و منابع تاریخی در سده ۵۵۰ هجری به خاندان اتابکان لر بزرگ که از کردان برزیکانی و قوم لبیکی از تیره جنگرویی بودند و با آنان هم نژاد و همتبار بودند پیوستند قبایلی بودند که تواریخ گزیده ، شرفنامه کرد بدلیسی ، منتخب التواریخ و تاریخ بختیاری سردار اسعد بختیاری از آنان به شرح زیر نام می برد : آسترکی ، مماکویه ، بختیاری طایفه بختیاروند یا بهداروند هست ، جوانکی یا جانکی منظورش طوایف جانکی فعلی نیست ، زاهدیان ، بنیدانیان ، علایی ، گتوند ، ممبینی ، بتوند ، بوازکی ( بورکی ) ، شوند ، راکی ، خاکی ( جاکی ) منظورش طوایف فعلی جاکی نیست ، هارونی ، آشکی ، کمایی ، ( لیراوی ) ممویی ، کمانکشی ، مماسنی ، ارملکی ، پوایی ( نویی ) ، مدیحه ، اکورد ، کولار ، و مردم سادات عقیلی از نسل علی بن ابیطالب و هاشمی از نسل هاشم بن عبدالمناف .
بختیار، نام یکی از اتابکان لر بزرگ بود، که اولاد او طایفه بختیاروند را تشکیل دادند. حمدالله مستوفی، در کتاب تاریخ گزیده؛ به مهاجرت گروهی از طوایف، از جمله بختیاری ها از کردان جبل السماق، در حلب، واقع در غرب شام به لرستان، اشاره می کند و علیقلی خان سردار اسعد، در کتاب تاریخ بختیاری؛ "بهداروندها" را، از این دسته مهاجران دانسته است. بختیاری و نحوه تشکیل نظام ایل بختیاری در قرن نهم هجری : از دو گروه قومی بومی و مهاجر سازمان یافت که گروه بومی پیش از آمدن بختیاران در سرزمین کنونی بختیاری ؛ مردم و تیره ها : دینارانی ( دینیاران یاری کننده دین ) اورکی ، دورکی ، سهید ، شالویی ، مالویی ، خواجه ، قائدها ( کاید ) گورویی ، کور کور ، ایل بابادی ، که مجموعا این تیره ها از نژاد و مردم بومی و با کواراکان پیوند نژادی و قومی داشته ، پس از سازمان یابی قوم بختیاری از پیکره جامعه قومی و ایل باستانی کواراکان جدا شدند و هویت قومی آنان در گذر زمان از میان رفت و فراموش شد .
مهاجرین کردتبار جامعه قومی بختیاری که از جبل السماق شام ( سوریه ) به استناد نوشته ها و منابع تاریخی در سده ۵۵۰ هجری به خاندان اتابکان لر بزرگ که از کردان برزیکانی و قوم لبیکی از تیره جنگرویی بودند و با آنان هم نژاد و همتبار بودند پیوستند قبایلی بودند که تواریخ گزیده ، شرفنامه کرد بدلیسی ، منتخب التواریخ و تاریخ بختیاری سردار اسعد بختیاری از آنان به شرح زیر نام می برد : آسترکی ، مماکویه ، بختیاری طایفه بختیاروند یا بهداروند هست ، جوانکی یا جانکی منظورش طوایف جانکی فعلی نیست ، زاهدیان ، بنیدانیان ، علایی ، گتوند ، ممبینی ، بتوند ، بوازکی ( بورکی ) ، شوند ، راکی ، خاکی ( جاکی ) منظورش طوایف فعلی جاکی نیست ، هارونی ، آشکی ، کمایی ، ( لیراوی ) ممویی ، کمانکشی ، مماسنی ، ارملکی ، پوایی ( نویی ) ، مدیحه ، اکورد ، کولار ، و مردم سادات عقیلی از نسل علی بن ابیطالب و هاشمی از نسل هاشم بن عبدالمناف .
طایفه زراسوند شامل تیره های زیر میباشد؛؛
اولاد جعفرقلی خان دورکی
احمد خسروی
الاسوند ( علاسوند )
هیهاوند
ایهاوند
سیف وند
پیوند
خدری
خدرسرخ
کورکور
کاید
ایمری
میر
میرزا
گرگه
زنبور
لوک
آسترگی
باپیر
یتیم
اورگانی
چغاخور نشین
شهی
شهو
اولاد جعفرقلی خان دورکی
احمد خسروی
الاسوند ( علاسوند )
هیهاوند
ایهاوند
سیف وند
پیوند
خدری
خدرسرخ
کورکور
کاید
ایمری
میر
میرزا
گرگه
زنبور
لوک
آسترگی
باپیر
یتیم
اورگانی
چغاخور نشین
شهی
شهو
واژه سهید به احتمال فراوان با واژه سعید عربی متفاوت است در زبان فارسی هر واژه غیر فارسی را جوری تلفظ میکنند که به شبیه ترین و هم معنا ترین کلمه ممکن بینجامد اگر سهید همان سعید عربی باشد یعنی جد مردمانی که امروزه به سبب نسبیت آنها طایفه سهید نامیده می شوند باشد احتمالش ضعیف است که همان سعید باشد چون نام سعید مخصوصا در سنین بالای مردان بختیاری حداقل از پنجاه سال به بالا کمتر دیده شده یا اصلا نیست یعنی این اسم در میان بختیاری ها در طول پنجاه یا نهایتا هفتاد سال گذشته وارد شده است و اسم جدیدی برای انها محسوب میشود مانند شفیع مجید شکیب ادیب نعیم و وحید بر وزن فعیل عربی پس برابر بودن سعید با سهید نمیتواند قطعی باشد چون تحت تاثیر ادبیات و زبان فارسی در طول صدو پنحاه سال گذشته، سعید شده است در حالی که سهید خیلی قدمت دارد
ایل بزرگ و شجاع بختیاری به ۲شاخه تقسیم میشود
۱_ایل هفت لنگ
۲_ایل چهارلنگ
ایل هفت لنگ شامل: ایل دورکی_ایل باوادی_ایل بختیاروند_ایل دینارونی
ایل چهارلنگ شامل: ایل ممصالح ( محمدصالح ) _ایل کیان ارثی_ایل زلقی ( زلکی ) _ایل میوند_ایل موگوئی_ایل هلیلی
ایل دورکی هفت لنگ :
ایل زراسوند
ایل اسیوند
ایل آسترکی
ایل موری
ایل گندلی
ایل عرب کمری
ایل چهرازی
ایل دینارونی هفت لنگ:
ایل سهید
ایل اورک
ایل شالو
ایل گوروئی
ایل عالی محمودی
طایفه بویری
طایفه عرب
طایفه سادات سلطان ابراهیم
طایفه شیخ البرز
طایفه موسوی ممبینی
طایفه بویر
طایفه نوروزی
طایفه سرقلی
ایل دورکی هفت لنگ ( ایل زراسوند ) ::
کورکور
خدری
خدرسرخ
اولاد جعفرقلی خان دورکی
هیهاوند ( کاجی )
احمدخسروی
توشمال
روگری ( رووری )
ایهاوند
سیف وند
پیوند
گرگه
اَورگونی
لوک
آسترکی علی آباد
میر
میرزا
باپیر
زنبور
ایمری
شهی
شهو
کاید
تُونی
اولاد ظهراب خان بختیاری زراسوند
اولاد الیاس خان بختیاری زراسوند
مشایخ
گرما
یتیم
ریزی
اردلی
علاسوند ( الاسوند )
چغاخورنشین
ایل سهید دینارونی شامل
کی مقصودی
کی شمس
کی بُندری
شاهپوری
حجی
خدابخشی
پاتوه ای
شله لنگ ( کی محمود )
بُنگو
سرملی
تش اولاد ( کیانپورها ) کی مقصود بیشترین وصلت و خویشاوندی را با ایل زراسوند دورکی دارند. . .
خوانین طایفه سهید خورزاهای ایل زراسوند میباشند. .
همینطور در تیره شاهپوری تش پیرزا با تیره علاسوند زراسوند بیشترین خویشاوندی را دارند. .
در تیره کی شمس اولاد سیاه و اولاد لَری بیشترین خویشاوندی را با ایل زراسوند دارند. .
تیره سرملی سهید بیشترین خویشاوندی را با تیره خدری زراسوند و تیره یتیم زراسوند دارند. .
اتحاد و وابستگی ایل زراسوند با ایل سهید از گذشته های دور بوده و هم اکنون رواج دارد. . .
۱_ایل هفت لنگ
۲_ایل چهارلنگ
ایل هفت لنگ شامل: ایل دورکی_ایل باوادی_ایل بختیاروند_ایل دینارونی
ایل چهارلنگ شامل: ایل ممصالح ( محمدصالح ) _ایل کیان ارثی_ایل زلقی ( زلکی ) _ایل میوند_ایل موگوئی_ایل هلیلی
ایل دورکی هفت لنگ :
ایل زراسوند
ایل اسیوند
ایل آسترکی
ایل موری
ایل گندلی
ایل عرب کمری
ایل چهرازی
ایل دینارونی هفت لنگ:
ایل سهید
ایل اورک
ایل شالو
ایل گوروئی
ایل عالی محمودی
طایفه بویری
طایفه عرب
طایفه سادات سلطان ابراهیم
طایفه شیخ البرز
طایفه موسوی ممبینی
طایفه بویر
طایفه نوروزی
طایفه سرقلی
ایل دورکی هفت لنگ ( ایل زراسوند ) ::
کورکور
خدری
خدرسرخ
اولاد جعفرقلی خان دورکی
هیهاوند ( کاجی )
احمدخسروی
توشمال
روگری ( رووری )
ایهاوند
سیف وند
پیوند
گرگه
اَورگونی
لوک
آسترکی علی آباد
میر
میرزا
باپیر
زنبور
ایمری
شهی
شهو
کاید
تُونی
اولاد ظهراب خان بختیاری زراسوند
اولاد الیاس خان بختیاری زراسوند
مشایخ
گرما
یتیم
ریزی
اردلی
علاسوند ( الاسوند )
چغاخورنشین
ایل سهید دینارونی شامل
کی مقصودی
کی شمس
کی بُندری
شاهپوری
حجی
خدابخشی
پاتوه ای
شله لنگ ( کی محمود )
بُنگو
سرملی
تش اولاد ( کیانپورها ) کی مقصود بیشترین وصلت و خویشاوندی را با ایل زراسوند دورکی دارند. . .
خوانین طایفه سهید خورزاهای ایل زراسوند میباشند. .
همینطور در تیره شاهپوری تش پیرزا با تیره علاسوند زراسوند بیشترین خویشاوندی را دارند. .
در تیره کی شمس اولاد سیاه و اولاد لَری بیشترین خویشاوندی را با ایل زراسوند دارند. .
تیره سرملی سهید بیشترین خویشاوندی را با تیره خدری زراسوند و تیره یتیم زراسوند دارند. .
اتحاد و وابستگی ایل زراسوند با ایل سهید از گذشته های دور بوده و هم اکنون رواج دارد. . .
کلمات دیگر: