کلمه جو
صفحه اصلی

قیاس منصوص العله

فرهنگ فارسی

هر گاه قانونگزار در بیان قوانین موضوعه علت حکم را اظهار کند قاضی میتواند باستناد آن علت اظهار شده در موارد مشابه هم حکم مذکور را جاری سازد و این عمل را قیاس منصوص العله نامند گاهی هم قیاس منصوص العله را در مفهومی محدودتر از مفهوم فوق استعمال کنند .

لغت نامه دهخدا

قیاس منصوص العله . [ س ِ م َ صُل ْ ع ِل ْل َ / ل ِ ] (ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) (اصطلاح فقه ) هرگاه قانونگزار در بیان قوانین موضوعه علت حکم را اظهار کند قاضی میتواند به استناد آن علت اظهار شده در موارد مشابه هم حکم مذکور را جاری سازد و این عمل را قیاس منصوص العله نامند. گاهی هم قیاس منصوص العله را درمفهومی محدودتر از مفهوم فوق استعمال می کنند. در پاره ای از اصطلاحات اساساً قیاس منصوص العله را خارج از مفهوم قیاس میدانند و اصطلاح قیاس را اختصاص به قیاس مستنبطالعله میدهند. (فرهنگ حقوقی جعفری لنگرودی ).


دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قیاس منصوص العلة. ــ اگر در حکمی علت آن ذکر شده باشد و حکم مزبور را در مواردی که علت موجود است را جاری سازیم به این قیاس، قیاس منصوص العلة گویند. ــ قیاس منصوص العلة، قیاس دارای «علّتِ» منصوص است.
قیاس منصوص العلة، مقابل قیاس مستنبط العلة بوده و به قیاسی گفته می شود که علت «حکم اصل» آن از طریق نص معتبر بیان شده است.
[ویکی فقه] قیاس منصوص العله (اصول).
...


کلمات دیگر: