کلمه جو
صفحه اصلی

تفسیر القران الکریم

دانشنامه آزاد فارسی


دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] تفسیر القرآن الکریم (ابن قیم جوزیه). تفسیر القرآن الکریم المعروف بالتفسیر القیّم مجموعه ای از آثار قرآنی ابن قیّم است. ابن قیم خود تفسیر کامل و مستقل ننوشته بلکه بر چند سوره قرآن و بسیاری از آیات، تفسیرهای کوتاه و بلندی نوشته است؛ از جمله بر سوره «فاتحه» که آن را در آغاز مدارج السالکین گنجانده است. سوره «کافرون» را نیز تفسیر نموده و بر «معوذتین» نیز تفسیرهایی نوشته است که گویا ضبط صفدی به صورت «الرسالة الشافیة فی أسرار المعوذتین» اشاره به همین تفسیر او دارد. این تفسیر بارها در بمبئی (1955م)، بیروت (1968م)، مصر و نیز مکه به چاپ رسیده است.
با وجود عدم تألیف تفسیر، آرای تفسیری فراوانی از او در بسیاری از کتابهایش بر جای مانده است. چنانکه برخی دانشمندان با عنایت به کتابهایش چون «أمثال القرآن» و «أقسام القرآن»، او را از نخستین کسانی دانسته اند که به تفسیر موضوعی عنایت داشته است. کمتر کتابی از او بر جای مانده است که مباحثی را با عنایت به آیات قرآن و احادیث نبوی شرح نکرده باشد. آرای تفسیری ابن قیّم نخستین بار توسط محمد اویس ندوی هندی، از سلفیان شبه قاره، به طور ناقص جمع آوری گردید و «تفسیر القیّم» نامیده شد. تا اینکه السید محمد یسری، به طور جامع به گردآوری نظریات تفسیری ابن قیم پرداخت.
به این ترتیب، بدیهی است که نظریات تفسیری ابن قیم همه سوره های قرآن کریم را به طور کامل دربر نمی گیرد و همه آیه های سوره ها را شامل نیست. چنانکه مجموعه سید محمد 109 سوره را در خود جای داده و درباره سوره های مبارکه قدر، قارعه، فیل، قریش و کوثر چیزی در آن نیامده است.
شیوه ابن قیم در تفسیر آیات، تشریحی، تحلیلی، ساده و قابل فهم است. وی آیات قرآن و سنت نبوی را دو منبع اساسی در تفسیر کلام الهی می داند و چون دیگر سلفیان سخت به این باور پایبند است.
از خصوصیات دیگر روش ابن قیم نقل و نقد اقوال مفسرین از صحابه و تابعین و غیر آنهاست. ابن مسعود، ابن عباس، ابی بن کعب، مجاهد، محمد بن اسحاق، عکرمه، حسن بصری، سعید بن جبیر، ضحاک، کلبی، ربیع بن انس، قتاده و مقاتل بن سلیمان از جمله مفسرانی هستند که از آنها نقل می نماید. اقوال زمخشری را نیز مورد توجه داده و گاه نقد می نماید (مانند متن کتاب، ص 136). تشریح مطالب از دیگر نکات تفسیر ابن قیم است، از این جهت بحث های موضوعی را مطرح می کند و وجوه و شقوق مختلف آنها را بیان می دارد؛ مانند: بحث هدایت در صفحه 40 و توحید در صفحه28 کتاب، که با تعبیر «فصل» متعرض آنها می گردد.ایشان از آیات قرآن جهت مطرح نمودن مباحث کلامی، بهره گیری فراوانی دارد؛ به عنوان نمونه در تفسیر سوره حمد بحث نبوت و توحید را در وجوه مختلف و مواضع گوناگون بیان می کند.
اشاره به عقاید فرقه های اسلامی از دیگر وجوه تفسیر ابن قیم است؛ به عنوان نمونه در تفسیر سوره حمد، از آیات برای رد بر جبریه، قائلین به قدم عالم، منکران نبوت و... بهره می گیرد، عقاید معتزله، اشاعره، جهمیه، قدریه، و افرادی مانند: ابن سینا، خواجه نصیر و... را مطرح و نقد می نماید؛ مانند: صفحه 190.


کلمات دیگر: