کلمه جو
صفحه اصلی

گادو

دانشنامه عمومی

گادو (موتور بازی). گودو یه موتور بازی سازی دو بعدی و سه بعدی کراس پلتفرم هست که به عنوان نرم افزار منبع باز، تحت مجوز MIT منتشر شده. قبل از انتشار عمومی، اول برای چند شرکت تو آمریکای لاتین توسعه داده می شد. گودو روی Windows ،macOS ،Linux ،BSD و Haiku (هم ۳۲ و هم ۶۴ بیتی) اجرا می شه و می تونه برای پلتفرم های کامپیوتر، موبایل و وب بازی بسازه.
github.com/godotengine/godot
گودو هدفش اینه که یه محیط توسعه بازی کامل رو ارائه بده. این کار به توسعه دهنده ها این امکان رو می ده تا یه بازی رو از صفر درست کنن و به هیچ ابزار دیگه ای بیشتر از اون برای تهیه محتوا (منابع گرافیکی، صوتی و…) نیاز نداشته باشن. این معماری بر اساس یه مفهوم درختی از صحنه های تو در تو ساخته شده. تمام منابع بازی، از اسکریپت ها تا منابع گرافیکی، به عنوان بخشی از سیستم فایل کامپیوتر (به جای یه پایگاه داده) ذخیره می شن. این راه حل ذخیره سازی استفاده شده تا کار تیم های بازی سازی برای همکاری تو کد نویسی با استفاده از کنترل نسخه ساده تر بشه.
موتور از اجرا تو سیستم عامل های مختلف پشتیبانی می کنه و اجازه می ده مشخصات فشرده سازی تکسچر و تنظیمات رزولوشن برای هر پلتفرم مشخص بشه. پلتفرم هایی که در حال حاضر پشتیبانی می شن شامل Linux, macOS, Windows, FreeBSD, OpenBSD / DragonFly BSD, Android, iOS, BlackBerry 10 و HTML5 هستن. همچنین از Work-in-progress برای Windows Runtime هم پشتیبانی می شه.
بازی های گودو یا با سی پلاس پلاس، سی شارپ و زبان هایی با اتصالات GDNative مثل Rust, Nim و D یا با استفاده از زبان اسکریپت نویسی خود گودو نوشته می شن، جی دی اسکریپت، یه زبان برنامه نویسی سطح بالا، و همچنین یه زبان برنامه نویسی داینامیک و خیلی شبیه به پایتون هست. بر عکس پایتون، جی دی اسکریپت ویژگی مشخص کردن نوع متغیرها رو داره و برای معماری مبتنی بر صحنه گودو بهینه شده هست. توسعه دهنده های گودو گفتن که خیلی از زبان های برنامه نویسی مشابه (پایتون Namely, Lua و Squirrel) قبل از تصمیم به استفاده از زبان سفارشی ای که برای بهینه سازی و یکپارچگی ویرایشگر مناسب تر هست؛ مورد آزمایش قرار گرفتن.


کلمات دیگر: