مازیار پرتو (زادهٔ ۲۲ آبان ۱۳۱۱ تهران- درگذشته ۲ بهمن ۱۳۹۲ آمریکا) مدیر فیلمبرداری، فیلمساز و تدوینگر سینمای ایرانی بود.
کارگردان:
مازیار پرتو در روز ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۱۱ هـ. ش در تهران به دنیا آمد. وی از سینماگران سرشناس و برجسته سینمای ایران است. اگر چه وی در کارنامه هنری خود کارگردانی چند فیلم، و همچنین مشاوره کارگردانان برجسته (به ویژه در کارهای نخستین آنان) را در برنامه ریزی، دکوپاژ و صرفه جویی های زمانی و اقتصادی داشته است، اما او را بیشتر با تصاویری که ساخته می شناسند. مازیار پرتو آثار متعددی نیز در تدوین سینمایی دارد که در نوع خود تأثیرگذار و نشان دهنده تسلط ذاتی او در پرداخت ریتم و پیوستگی تصاویر هستند.
او دایی ویشکا آسایش بازیگر سینما نیز بود.
سبک وی در فیلمبرداری روی دست مهارت دارد، و آثاری که از وی با این سبک وجود دارند جزو یادمان ماندگار کلاس سینمای ایران هستند. فیلم کوتاه ندامتگاه زنان، هنوز به عنوان یک الگوی کلاسیک و درسی دوربین روی دست مورد استفاده قرار می گیرد. نورپردازی او، بیشتر حسی و پیچیده است، تا ساده و آکادمیک. به سختی می توان منابع نورش را در پلانهای وی یافت، و اگر سایه ای به چشم بخورد، جزئی از چشم نوازی های تصویری است که می پردازد. هنر وی آنجا به اوج می رسد که نورپردازی و حرکت روی دست را تلفیق می کند.
کارگردان:
مازیار پرتو در روز ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۱۱ هـ. ش در تهران به دنیا آمد. وی از سینماگران سرشناس و برجسته سینمای ایران است. اگر چه وی در کارنامه هنری خود کارگردانی چند فیلم، و همچنین مشاوره کارگردانان برجسته (به ویژه در کارهای نخستین آنان) را در برنامه ریزی، دکوپاژ و صرفه جویی های زمانی و اقتصادی داشته است، اما او را بیشتر با تصاویری که ساخته می شناسند. مازیار پرتو آثار متعددی نیز در تدوین سینمایی دارد که در نوع خود تأثیرگذار و نشان دهنده تسلط ذاتی او در پرداخت ریتم و پیوستگی تصاویر هستند.
او دایی ویشکا آسایش بازیگر سینما نیز بود.
سبک وی در فیلمبرداری روی دست مهارت دارد، و آثاری که از وی با این سبک وجود دارند جزو یادمان ماندگار کلاس سینمای ایران هستند. فیلم کوتاه ندامتگاه زنان، هنوز به عنوان یک الگوی کلاسیک و درسی دوربین روی دست مورد استفاده قرار می گیرد. نورپردازی او، بیشتر حسی و پیچیده است، تا ساده و آکادمیک. به سختی می توان منابع نورش را در پلانهای وی یافت، و اگر سایه ای به چشم بخورد، جزئی از چشم نوازی های تصویری است که می پردازد. هنر وی آنجا به اوج می رسد که نورپردازی و حرکت روی دست را تلفیق می کند.
wiki: مازیار پرتو