[ویکی اهل البیت] جامع الأخبار. شیخ تاج الدین محمد بن محمد بن حیدر شعیری (قرن ششم).
وی از فقها و علمای بزرگ شیعه در قرن ششم بوده است. او در سال 508 هـ.ق در شهر بیهق از محضر درس عالم بزرگوار ابومنصور علی بن عبدالله بهره های علمی زیادی برده است. علمای رجال در کتاب های خود از وی تجلیل کرده و کتاب جامع الاخبار را به او نسبت داده و او را از علمای قرن ششم شمرده اند. از کتاب او نیز چنین برمی آید که او در قرن ششم می زیسته است، چون بعضی از افراد که در قرن ششم می زیسته اند حدیث نقل کرده است.
ابومنصور علی بن عبدالله زیادی بیهقی، ابوالرضا ضیاءالدین فضل الله بن علی حسینی راوندی، شیخ سدیدالدین محمود حمّصی، ابوالمؤید موفق بن احمد خوارزمی.
برای ایشان تنها یک شاگرد به نام شیخ منتجب الدین از علمای قرن ششم نقل شده و ایشان صاحب کتاب فهرست و جامع الاخبار شمرده شده است.
این کتاب مجموعه ای از روایات اهل بیت علیهم السلام درباره اصول دین، موعظه و نکات اخلاقی است و از مصادر کتاب های مهمی چون بحارالانوار علامه مجلسی شمرده شده است. کتاب جامع الاخبار در 141 باب تنظیم شده که عناوین کلی آن عبارتند از:
روش مؤلّف در تألیف این کتاب این بوده که هر جا آیه ای مناسب با مطلب یافته آن را در ابتدای باب آورده سپس به نقل روایات پرداخته است. او کتاب خود را به عنوان کتاب اخلاقی و علمی نوشته است. از این رو به خاطر خسته نشدن مطالعه کنندگان از حجم کتاب کاسته و اسناد روایات را حذف و در کتاب ذکر نکرده است.
وی از فقها و علمای بزرگ شیعه در قرن ششم بوده است. او در سال 508 هـ.ق در شهر بیهق از محضر درس عالم بزرگوار ابومنصور علی بن عبدالله بهره های علمی زیادی برده است. علمای رجال در کتاب های خود از وی تجلیل کرده و کتاب جامع الاخبار را به او نسبت داده و او را از علمای قرن ششم شمرده اند. از کتاب او نیز چنین برمی آید که او در قرن ششم می زیسته است، چون بعضی از افراد که در قرن ششم می زیسته اند حدیث نقل کرده است.
ابومنصور علی بن عبدالله زیادی بیهقی، ابوالرضا ضیاءالدین فضل الله بن علی حسینی راوندی، شیخ سدیدالدین محمود حمّصی، ابوالمؤید موفق بن احمد خوارزمی.
برای ایشان تنها یک شاگرد به نام شیخ منتجب الدین از علمای قرن ششم نقل شده و ایشان صاحب کتاب فهرست و جامع الاخبار شمرده شده است.
این کتاب مجموعه ای از روایات اهل بیت علیهم السلام درباره اصول دین، موعظه و نکات اخلاقی است و از مصادر کتاب های مهمی چون بحارالانوار علامه مجلسی شمرده شده است. کتاب جامع الاخبار در 141 باب تنظیم شده که عناوین کلی آن عبارتند از:
روش مؤلّف در تألیف این کتاب این بوده که هر جا آیه ای مناسب با مطلب یافته آن را در ابتدای باب آورده سپس به نقل روایات پرداخته است. او کتاب خود را به عنوان کتاب اخلاقی و علمی نوشته است. از این رو به خاطر خسته نشدن مطالعه کنندگان از حجم کتاب کاسته و اسناد روایات را حذف و در کتاب ذکر نکرده است.
wikiahlb: چهارده معصوم ـ علیهم السلام ـ
۴. اعمال مستحب و آداب
۵. بحث ایمان و اسلام و علم
۶. بحث هایی پیرامون نماز و مقدمات و فضائل و انواع آن
۷. آداب مهمان و زینت
۸. اخلاق رذیله
۹. بحث معاد
۱۰. نوادر شامل احادیث متفرقه ای که مضامین بلندی داشته و در یک فصل خاص نمی گنجد.
روش مولف
روش مؤلّف در تألیف این کتاب این بوده که هر جا آیه ای مناسب با مطلب یافته آن را در ابتدای باب آورده،سپس به نقل روایات پرداخته است. او کتاب خود را به عنوان کتاب اخلاقی و علمی نوشته است. از این رو به خاطر خسته نشدن مطالعه کنندگان از حجم کتاب کاسته و اسناد روایات را حذف و در کتاب ذکر نکرده است.
وضعیت نشر
...
۴. اعمال مستحب و آداب
۵. بحث ایمان و اسلام و علم
۶. بحث هایی پیرامون نماز و مقدمات و فضائل و انواع آن
۷. آداب مهمان و زینت
۸. اخلاق رذیله
۹. بحث معاد
۱۰. نوادر شامل احادیث متفرقه ای که مضامین بلندی داشته و در یک فصل خاص نمی گنجد.
روش مولف
روش مؤلّف در تألیف این کتاب این بوده که هر جا آیه ای مناسب با مطلب یافته آن را در ابتدای باب آورده،سپس به نقل روایات پرداخته است. او کتاب خود را به عنوان کتاب اخلاقی و علمی نوشته است. از این رو به خاطر خسته نشدن مطالعه کنندگان از حجم کتاب کاسته و اسناد روایات را حذف و در کتاب ذکر نکرده است.
وضعیت نشر
...
wikifeqh: قم در سال 1363 شمسی به چاپ رسیده است.
حافظ فرزانه/ مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه، سایت اندیشه قم.
حافظ فرزانه/ مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه، سایت اندیشه قم.
wikiahlb: شیخ صدوق نسبت داده اند که نسبتی یقینا اشتباه است.
بعضی دیگر، مؤلفان دیگری برای آن ذکر کرده اند که تا 7 نفر را شمرده اند، اما قریب به واقع این است که مؤلف، همان محمد بن محمد بن حیدر شعیری باشد.
محمد بن محمد بن حیدر شعیری از علمای قرن ششم هجری است و در این کتاب از سدید الدین حمّصی، که در سال 508 هجری زنده بوده مطلب نقل کرده است.
بعضی دیگر، مؤلفان دیگری برای آن ذکر کرده اند که تا 7 نفر را شمرده اند، اما قریب به واقع این است که مؤلف، همان محمد بن محمد بن حیدر شعیری باشد.
محمد بن محمد بن حیدر شعیری از علمای قرن ششم هجری است و در این کتاب از سدید الدین حمّصی، که در سال 508 هجری زنده بوده مطلب نقل کرده است.
wikinoor: جامع_الأخبار