[ویکی فقه] حاشیة المظفر علی المکاسب (کتاب). کتاب " حاشیة المظفر علی المکاسب " تألیف علامه محقق آیة الله شیخ محمد رضا مظفر قدس سره دارای دو بخش حاشیه بر خیارات و حاشیه بر بیع می باشد .
عالم وارسته، آیت الله شیخ محمد رضا مظفر ، روز پنجم شعبان سال۱۳۲۲هجری قمری در نجف اشرف در خاندان علم و کمال به دنیا آمد.پدرش فقیه و مجتهد بزرگ، شیخ محمد بن عبد الله از علماء و مراجع تقلید عصر خود بود.مادرش نیز دختر علامۀ بزرگ، عبد الحسین طریحی ( ۱۲۳۵- ۱۲۹۳ هجری قمری) بود. شیخ مظفر به دیدار پدر موفق نگردید و تقریبا ۵ ماه بعد از فوت پدر به دنیا آمد.ایشان در خاندانی بزرگ تحت سرپرستی دو برادر محقق و دانشمندش شیخ عبد النبی و شیخ محمد حسن به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و طولی نکشید که در محضر استادان بزرگ حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف مراحل عالی اصول و فقه و فلسفه را به پایان رسانید.او در مسیر کسب دانش، تنها به علوم دینی بسنده نکرد و به فراگیری دانش های نوین چون حساب ، هندسه ، جبر ، هیئت و عروض روی آورد و در ۲۱ سالگی با بهره گیری از سبکی نو و قالبی جدید کتابی در علم عروض به رشتۀ تحریر درآورد.او همپای فرهنگ معاصر گام برمی داشت و آن زمان که هنوز سخنی از فرهنگ نو در حوزۀ علمیّۀ نجف مطرح نبود و یا به ندرت از آن یاد می شد، با تعالیم و مشخصه های آن آشنا بود و با آنکه سنین جوانی را می گذراند، سعی در آشنا ساختن حوزویان با فرهنگ نوین داشت.
عالم وارسته، آیت الله شیخ محمد رضا مظفر ، روز پنجم شعبان سال۱۳۲۲هجری قمری در نجف اشرف در خاندان علم و کمال به دنیا آمد.پدرش فقیه و مجتهد بزرگ، شیخ محمد بن عبد الله از علماء و مراجع تقلید عصر خود بود.مادرش نیز دختر علامۀ بزرگ، عبد الحسین طریحی ( ۱۲۳۵- ۱۲۹۳ هجری قمری) بود. شیخ مظفر به دیدار پدر موفق نگردید و تقریبا ۵ ماه بعد از فوت پدر به دنیا آمد.ایشان در خاندانی بزرگ تحت سرپرستی دو برادر محقق و دانشمندش شیخ عبد النبی و شیخ محمد حسن به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و طولی نکشید که در محضر استادان بزرگ حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف مراحل عالی اصول و فقه و فلسفه را به پایان رسانید.او در مسیر کسب دانش، تنها به علوم دینی بسنده نکرد و به فراگیری دانش های نوین چون حساب ، هندسه ، جبر ، هیئت و عروض روی آورد و در ۲۱ سالگی با بهره گیری از سبکی نو و قالبی جدید کتابی در علم عروض به رشتۀ تحریر درآورد.او همپای فرهنگ معاصر گام برمی داشت و آن زمان که هنوز سخنی از فرهنگ نو در حوزۀ علمیّۀ نجف مطرح نبود و یا به ندرت از آن یاد می شد، با تعالیم و مشخصه های آن آشنا بود و با آنکه سنین جوانی را می گذراند، سعی در آشنا ساختن حوزویان با فرهنگ نوین داشت.
wikifeqh: شیخ انصاری قدّس سرّه را تشکیل می دهد، گویا برخی از آن ها چک نویسند چرا که در آنها خط خوردگی و حذف بسیار به چشم می خورد، گفتنی است که در کتاب هایی که در آنها به شرح حال ایشان پرداخته شده این اثر از تألیفات و آثار ایشان شمرده نشده، اما با توجه به قرائن و مؤیداتی که وجود دارد می توان گفت این اثر منسوب به ایشان است:قرینه از این قرار است که خود شیخ رحمه الله در ابتدای حاشیة خیارات، وقتی که فرق میان مصدر و اسم مصدر را بیان میکنند بر این مطلب صراحت دارند، عبارت ایشان در آنجا اینگونه است:« کما أوضحنا ذلک فی أول البیع فراجع»،( مراجعه شود به حاشیه خیارات) اگر به آن صفحات در حاشیه بیع مراجعه کنید بحث مفصلی درباره تفاوت میان مصدر و اسم مصدر را خواهید یافت، همچنین در بحث خیارات مطلبی را به بحث معاطاة حواله میدهند و می گویند:« قد تقدم منا فی المعاطاة و غیرها». گذشته از اینکه این نوشته ها به خط خود ایشان و در میان برگه های ایشان بوده، و در شیوه نگارش نیز با نوشته های دیگر ایشان یکی است. ناگفته نماند که بخش پایانی حاشیه بیع که از شرائط عوضین آغاز می شود در سال ۱۳۶۱ ه نوشته شده، و این پس از کتابت حاشیه خیارات در تاریخ ۱۳۵۲ ه است.
روش تحقیق
به دلیل قدیمی بودن روش نگارش مؤلف رحمه الله در این حاشیه و پاراگراف بندی نکردن و جمله بندی نکردن متون، گروه تحقیق آن را به شیوه روز درآورده و آن را پاراگراف بندی و جمله بندی نمودند، و به هر تغییری اعم از تصحیح و یا إضافه کردن در حاشیه متن و یا در میان پرانتز اشاره شده، مگر در جایی که تغییر از نوع دست بردن در رسم الخط کلمات بوده. ضمنا برای آسان سازی و بهره بیشتر مصادر آیات و روایات را در حاشیه متن آورده ایم.
روش تحقیق
به دلیل قدیمی بودن روش نگارش مؤلف رحمه الله در این حاشیه و پاراگراف بندی نکردن و جمله بندی نکردن متون، گروه تحقیق آن را به شیوه روز درآورده و آن را پاراگراف بندی و جمله بندی نمودند، و به هر تغییری اعم از تصحیح و یا إضافه کردن در حاشیه متن و یا در میان پرانتز اشاره شده، مگر در جایی که تغییر از نوع دست بردن در رسم الخط کلمات بوده. ضمنا برای آسان سازی و بهره بیشتر مصادر آیات و روایات را در حاشیه متن آورده ایم.
wikifeqh: حاشیة_المظفر_علی_المکاسب_(کتاب)