کلمه جو
صفحه اصلی

جاودانگی اسلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] «جهانی بودن دین اسلام» از ضروریات این آیین الهی است و آیات قرآن نیز دین اسلام را یک دین جهانی و فراگیر می داند.
ایمان به همه پیامبران و پذیرفتن همه پیام های ایشان ضرورت دارد. و انکار یک پیامبر یا انکار یکی از احکام و پیام های او به معنای انکار ربوبیت تشریعی الهی و نظیر کفر ابلیس می باشد.بنابراین، بعد از ثابت شدن رسالت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) ایمان به آن حضرت و ایمان به همه آیاتی که بر او نازل شده و همه احکام و قوانینی که از طرف خدای متعال آورده است ضرورت دارد.اما ایمان آوردن به هر پیامبر و کتاب آسمانی او مستلزم ضرورت عمل بر طبق شریعت وی نیست چنان که مسلمانان، ایمان به همه پیامبران عظام (علیهم السّلام) و به همه کتب آسمانی دارند ولی نمی توانند و نباید به شرایع پیشین، عمل کنند و وظیفه عملی هر امتی عمل کردن به دستورات پیامبر همان امت است. پس ضرورت عمل کردن همه مردم به شریعت اسلام در صورتی ثابت می شود که رسالت پیامبر اسلام، اختصاص به قوم خاصی (مانند عرب) نداشته باشد و نیز پیامبر دیگری بعد از آن حضرت مبعوث نشده باشد که شریعت وی را نسخ کند. و به دیگر سخن: اسلام، دین جهانی و جاودانی باشد.
رسالت پیامبر
از این روی، لازم است این مساله را مورد بحث قرار دهیم که:آیا رسالت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) جهانی و جاودانی است، یا اختصاص به قوم معین یا زمان محدودی داشته است؟روشن است که چنین مساله ای را نمی توان با روش عقلی خالص، مورد بررسی قرار داد بلکه باید از روش تحقیق در علوم نقلی و تاریخی، بهره گرفت یعنی باید به اسناد و مدارک معتبر، مراجعه کرد. و کسی که حقانیت قرآن کریم و نبوت و عصمت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) را احراز کرده باشد برای وی هیچ مدرکی معتبرتر از کتاب و سنت نخواهد بود.جهانی بودن دین اسلام و عدم اختصاص آن به قوم یا منطقه خاصی، از ضروریات این آیین الهی است و حتی کسانی هم که ایمان به آن ندارند می دانند که دعوت اسلام، همگانی بوده و محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نبوده است.افزون بر این، شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) به سران کشورهای مانند قیصر روم و پادشاه ایران و فرمانروایان مصر و حبشه و شامات و نیز به رؤسای قبائل مختلف عرب و... نامه نوشتند و پیک ویژه به سوی آنان گسیل داشتند و همگان را دعوت به پذیرفتن این دین مقدس کرده از پیامدهای وخیم کفر و استنکاف از پذیرفتن اسلام، بر حذر داشتند. (نامه های پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) در کتاب های معتبر تاریخی، ضبط شده و مجموعه آنها به صورت کتاب مستقلی به نام «مکاتیب الرسول» گردآوری شده است) و اگر دین اسلام، جهانی نبود چنین دعوت عمومی انجام نمی گرفت و سایر اقوام و امت ها هم عذری برای عدم پذیرش می داشتند.بنابراین نمی توان بین ایمان به حقانیت اسلام و ضرورت عمل بر طبق این شریعت الهی، تفکیکی قائل شد و در نتیجه، کسانی را از موظف بودن به پیروی عملی از این آیین الهی، مستثنی دانست.
دلایل قرآنی
همان گونه که اشاره شد بهترین دلیل و معتبرترین مدرک برای اثبات این گونه مطالب، قرآن کریم است و کسی که یک مرور اجمالی بر این کتاب الهی بکند با کمال روشنی درخواهد یافت که دعوت آن، عمومی و همگانی است و اختصاص به قوم و اهل نژاد و زبان معینی ندارد.از جمله، در آیات زیادی همه مردم را به عنوان «یا ایها الناس» و «یا بنی آدم» مورد خطاب، قرار داده و هدایت خود را شامل همه انسان ها (الناس و العالمین ) دانسته است. و همچنین در آیات فراوانی رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) را برای همه مردم (الناس و العالمین ) ثابت کرده، و در آیه ای شمول دعوت وی را نسبت به هر کسی که از آن، مطلع شود مورد تاکید قرار داده است. و از سوی دیگر، پیروان سایر ادیان را به عنوان «اهل کتاب» مورد خطاب و عتاب قرار داده و رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) را در مورد آنان تثبیت فرموده، و اساسا هدف از نزول قرآن کریم بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) را پیروزی اسلام بر سایر ادیان، شمرده است. با توجه به این آیات، جای هیچ گونه شک و شبهه ای درباره همگانی بودن دعوت قرآن کریم و جهانی بودن دین مقدس اسلام، باقی نمی ماند.
جاودانی بودن اسلام
...


کلمات دیگر: