[ویکی فقه] ثوبان بن بجدد در شأن نزول. ثوبان بن بُجدُد از راویان و آزادشدگان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم می باشد.
مورخان کنیه اش را ابوعبداللّه، ابوعبدالرحمن یا ابوعبدالکریم و نام پدرش را بُجدد، جَحدر و... دانسته اند.او را از اهالی یمن و از منطقه ای به نام سراة و از عرب قحطانی و از قبیله مذحج یا تیره حکم بن سعد ، از زیر مجموعه های حمیر شمرده اند.
مورخان کنیه اش را ابوعبداللّه، ابوعبدالرحمن یا ابوعبدالکریم و نام پدرش را بُجدد، جَحدر و... دانسته اند.او را از اهالی یمن و از منطقه ای به نام سراة و از عرب قحطانی و از قبیله مذحج یا تیره حکم بن سعد ، از زیر مجموعه های حمیر شمرده اند.
wikifeqh: دوره جاهلی برده بود و چون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم وی را خرید و آزاد کرد، او را هاشمی و از موالی قریش یا پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم خوانده اند.ثوبان پس از آزادی و مخیّر شدن میان بازگشت نزد خویشانش و ماندن نزد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله؛ اقامت نزد آن حضرت را برگزید و تا رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در کنار آن حضرت بود.
شیفتگی به پیامبر
علاقه و شیفتگی ثوبان به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم چنان بود که قلب خود را مملوّ از دوستی آن حضرت می دانست و تکه تکه شدن و سوزانده شدن قلبش را بهتر از آن می دانست که بخواهد به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و خاندانش بغض و کینه ای داشته باشد. علاقه و دوستی او چنان بود که روزی با چهره ای رنگ پریده و پر اندوه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم آمد و چون حضرت علت آن حال را جویا شد ثوبان نگرانی خود را در خصوص جدایی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در دنیا و آخرت سبب اندوه خود بیان کرد، از این رو برخی از مفسران نزول آیه ۶۹ سوره نساء را در شان وی می دانند. این آیه همنشینی با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم را پاداش دوست داران و پیروان خدا و رسولش دانسته است:«و مَن یُطِعِ اللّهَ والرَّسولَ فَاُولـئِکَ مَعَ الَّذینَ اَنعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیّینَ والصِّدّیقِینَ والشُّهَداءِ والصّــلِحینَ و حَسُنَ اُولـئِکَ رَفیقا».
روایت احادیث پیامبر
...
شیفتگی به پیامبر
علاقه و شیفتگی ثوبان به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم چنان بود که قلب خود را مملوّ از دوستی آن حضرت می دانست و تکه تکه شدن و سوزانده شدن قلبش را بهتر از آن می دانست که بخواهد به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و خاندانش بغض و کینه ای داشته باشد. علاقه و دوستی او چنان بود که روزی با چهره ای رنگ پریده و پر اندوه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم آمد و چون حضرت علت آن حال را جویا شد ثوبان نگرانی خود را در خصوص جدایی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در دنیا و آخرت سبب اندوه خود بیان کرد، از این رو برخی از مفسران نزول آیه ۶۹ سوره نساء را در شان وی می دانند. این آیه همنشینی با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم را پاداش دوست داران و پیروان خدا و رسولش دانسته است:«و مَن یُطِعِ اللّهَ والرَّسولَ فَاُولـئِکَ مَعَ الَّذینَ اَنعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیّینَ والصِّدّیقِینَ والشُّهَداءِ والصّــلِحینَ و حَسُنَ اُولـئِکَ رَفیقا».
روایت احادیث پیامبر
...
wikifeqh: ثوبان_بن_بجدد_در_شأن_نزول